یادداشتی کوتاه در هنگامه‌ی سخن روحانی در خانه‌ی ملت‌ها

فردا را باید در تزاید قدرت خود نه در تقابل همیشگی با جهان بیرون خود تعریف کنیم

بعد از چند سال تأخر معنادار؛ به ایرانی بودن خود و مسلمان بودن خویش بالیدم. ائتلاف جهانی برای صلح؛ و دنیای عاری از خشونت بسیار زیباتر از ائتلاف برای جنگ است. امید دارم آزادی مدنی؛ عدالت اقتصادی، و صلح پایدار جهانی؛ بر کره خاکی ما سایه افکن باشد و بیش از هر جای جهان از پشت کوه دماوند طلوعی خالصانه تر از گذشته داشته باشد.
دستگاه گفتمان امنیت مثبت در هویت خویش؛ تهدید را در عملکرد دشمن نمی بیند؛ بل، آن را در نبودِ عزم جدی برای یافتن قدرت فزون تر دنبال می کند. فردا را باید در تزاید قدرت خود نه در تقابل همیشگی با جهان بیرون خود تعریف کنیم؛ مشارکت هنرمندانه در داخل و انزواگری هوشیارانه و فعال از خارج با رهیافت تعامل سازنده با نظام بین الملل، برای ایجاد فردای روشن و چشم اندازی والاتر نیاز تردید ناپذیر ما است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    24 57
    همش حرف و شعار... والله زمان آقای خاتمی آدم این چیزا رو می شنید بیشتر خوشش می اومد تا الان!!!! دلتون خوشـــه
  • فرزاد EU ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    86 16
    آقای به ظاهر اندیشمند و صاحب نظر; تو این روزهای دلخوشی ملت هم نمیخواید دست از حرفای مغرضانه و تفرقه افکنانه وردارید؟ سخنرانی آقای روحانی چه ربطی به شیعه و سنی داشت که میفرمایید به شیعه بودنم بالیدم؟ چرا تو این گیر و دار هم دست از غرض ورزی بر نمیدارید؟ مگه ما چه گناهی کردیم که سنی هستیم و تو ایران زندگی میکنیم؟ چرا باید تمام ذوق و شوقمون رو با چنین جمله ای در اول یادداشتتون کور کنید تا جایی که اصلاً بقیه یادداشت رو نخوندم چون با این جمله شما عملاً من رو از جمع مخاطب های خودتون خط زدید
    • مطهرنیا A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      71 1
      فرزاد عزیز و برادر گرامیم عذرخواهی من را بپذییر . شرمنده ام که به این نکته ی ظریف تو پروا نشان ندادم . تیغ بر صورتم بکش ولی اسم من را از لیست خود حذف نکن؛ من کامنت تو را تایید کردم که این عذر خواهی را بنویسم و بعد این کلمه را حذف کنم. امید دارم این برادر ک.چک خود را ببخشایید و شرمندگی من را پاس بدارید.
    • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      46 9
      فرزاد جان هر کسی حق داره به هویت خودش بباله. چه شیعه چه سنی. مگر ایشون اهل سنت بودن شما رو زیر سوال برده؟ یعنی اینقدر به کلمه شیعه حساس شدی که اصلا بقیش رو نخوندی و پرخاش میکنی؟ زنگ خطر افراط گری همین حساسیت ها و تعصب هاست.
    • یک رفیق قدیمی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      7 1
      گفته به مسلمان بودن خود بالیدم
    • فرزاد A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      13 0
      با تشکر از آقای مطهرنیا به خاطر ارزش نهادن واسه مخاطباشون، جا داره منم یه عذرخواهی بکنم به خاطر لحن تندی که داشتم
    • فرزاد A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      8 1
      آقای بی نام در جواب شما باید عرض کنم اینکه هر کسی باید به هویت خودش بباله کاملاً قبول دارم ولی در جایی که بحث ملی وجود داره و اصلاً بحثی در مورد مذهب نشده کلمه اسلام رو به جای تشیع یا تسنن به کار ببریم بهتره چون به هر حال تو این مملکت بیش از 20 میلیون سنی و جود داره و در مباحث ملی مرز بندی مذهبی درست نیست، بنده کلاً با مرزبندی بین مسلمانان مخالفم وحتی اگر شیعه هم بودم باز هم در مورد این یادداشت اعتراض میکردم
    • مطهرنیا A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
      10 0
      فرزاد عزیز سپاس من را بپذیر و خوشحالیم را از گذشتت و گذاشتن کامنت اخیرت نیز پذیرا باش برای من تو وهمه ی هموطنانم جدای هر مکتب و مسلکی که دارند؛ گرانسگ می باشند.
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      0 3
      آقای فرزاد؛ این رقم 20 میلیون رو از کجا آوردی عزیز؟ با کدوم آمار؟
  • امینس A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    49 11
    چرا تقاضای رسمی کاخ سفید برای ملاقات دو جانبه رو رد کردن؟؟!!! خواهشا نگین که تکذیب شد چونکه بعدش مقامات کاخ سفید به رویترز اعلام کردن ایران به درخواست ما پاسخ رد داده و گفته امادگی نداریم...ضیافت ناهار سازمان ملل هم که اونجوری!! اوباما بدبخت کلا داشت چرخ می زد تا روحانی و وزیر خارجه بیان که کلا ضایع شد...آخه چراااااا؟؟!!!! روحانی باهات قهرم تا قیامت!!!!!!!!!!! یکی به من تضیح بده...واقعا ناامید شدم...
    • بی نام A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
      6 0
      خود امریکایی ها معمولا میگن؛ رومانتیک شدن قبل از شناختن همدیگه باعث رابطه یک شبه و سو استفاده آمیز میشه!! ایران و آمریکا مدتهاست غریبه ان با همدیگه. باید کمی صبر کرد. عجله به آینده رابطه ضربه میزنه.
  • بی نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    7 44
    اگر افتخار نکردن به شیعه بودنتون تو این چند سال گذشته سیاسی بوده،پس واقعا باید فکر کرد که شما شیعه ی علی (ع) هستین یا شیعه ی خط و خطوط سیاسی؟
  • مطهرنیا A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    41 1
    جناب بی نام عزیز؛ از تذکر ارشادی شما بسیار متشکرم.اما برادر یا خواهر عزیز؛ میان افتخار کردن و بالیدن؛ در ادبیات ما اگر چه همنشینی وجود دارد؛ ولی جانشینی وجود ندارد . خواهش می کنم به واژه ها دقت کنید و به عنوان یک مسلمان؛ فورا قضاوت نکنید و عجولانه درون مایه مخالفت خوانی خود را هویدا نسازید.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 3
    این اقا از همونایی بود که کلی برای احمدی نژاد تو تلویزیون دست وهورا می کشید
    • مطهرنیا A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
      3 0
      بی نام عزیز هم حراست تلویزیون و هم بالاتر از آن دوستان؛ به همراه مسئولان تمام جاهایی که من با ان ها کار می کنم به خوبی میدانند من در سال 84 و 88 به چه کسانی رای داده ام شما نگران نباشید . در ضمن به احترام خوانندگان عرض می کنم در برنامه های خود برای هیچکس به ویژه ایشان سینه چاک نداده ام در اولین دیدار ایشان از سازمان نیز با چند بار تلفن مدیرکل وقت از اتاقم بیرون آمدم. اگر یک مطلب مستند داشتید حقیر دست بوس شما خواهم بود. این ها را نوشتم و پیام شما را هم تایید کردم تا بگویم در این مملکت تلاش کنیم تا مستند حرف بزنیم و امید دارم تا در آینده هر کس مسئولیت حرف هایش را قبول کند.
  • بی نام IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    3 2
    خاتمي. كجايي. (گريه )
  • احمد امین A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    2 0
    قرآن میفرماید:بدترین گناه عمل نکردن به گفتار است. سعادت و موفقیت وپیشرفت هدیه الهی به انسانهایی است که پندار و گفتارشان در عمل دیده شود. دوصد گفته چون نیم کردار نیست!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    8 0
    آقاي مطهرنيا متشكرم كه شما اولين نفري هستيد كه به كامنتها احترام گذاشته خوانديد و جواب داديد. از دوستان ديگر هم ميخواهم كه بدانيم همه ما ايراني هستيم شيعه و سني و كليمي و عاشوري و ... فرقي نميكنيم پاينده ايران و زنده باد ايراني
  • مجید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    7 0
    جناب مطهر نیا و فرزاد جان و بی نام محترم فکر کنم کلا دچار سوئ تفاهمی شدیم وگرنه نه قصد مطلب توهین و اختلاف بر انگیز بود نه برداشت شما غیر قابل تامل و دفاع آقای بی نام از مطلب و نویسنده موضع گیرانه ولی همگی میدونیم که وارد برهه حساسی از تاریخ ایران شدیم و این اختلافات کوچک خواست بد اندیشان هست که میخواهند با سواستفاده از این اهرم بر ما حکمفرمایی کنند بیایید اجازه ندیم.