پیام صادقیان می‌گوید با پاس‌هایش سیدصالحی را آقای گل می‌کند. عکس‌ها: محمد محب‌زندی

بهزاد آریس / پیام صادقیان، با اینکه 21 سال سن دارد ولی پخته و با شعور فوتبال بازی می‌کند به طوری که ناصر محمدخانی لب به تحسین او می‌گشاید و می‌گوید می‌تواند پدیده جدید فوتبال ایران باشد. صادقیان بعد از توصیه دایی دیگر قصد انجام مصاحبه‌های جنجالی را ندارد و تأکید می‌کند فقط حواسش به تمرین و روز به روز بهتر شدنش است. ستاره این روزهای پرسپولیس دیروز مهمان خبرورزشی بود که صحبت‌هایش را می‌خوانید:

* فوتبالت را از کجا شروع کردی؟

10 یا 11 سالم بود در تبریز از مدرسه فوتبال ستارخان زیر نظر منوچهر صالحی‌فیروز در مسابقات قهرمانی کشور که در کرج برگزار شد، دوم شدیم. در همان سال به تیم‌ملی زیر 11 سال دعوت شدم و محمد یاوری من را به ذوب‌آهن برد و تا امسال که به پرسپولیس پیوستم، در خدمت ذوب‌آهن بودم. با توجه به این موضوع که 10،9 سال در ذوب‌آهن بودم، اصفهان شهر دومم بعد از تبریز به شمار می‌رود.

* و اوج شکوفایی‌ات در تیم‌ملی نوجوانان بود و از همان زمان نامت بر سر زبان‌ها افتاد؟

در تیم‌ملی نونهالان زیر نظر آقایان محمود بیداریان و مسعود مقیم بودیم که بعد از آن آقای دوستی آمد همان تیم را تحویل گرفت و 5 سال در کنار هم بودیم همراه با آقای مهدی غفاری. واقعاً تیم فوق‌‌العاده‌ای داشتیم که فکر می‌کنم 90 درصد همان تیم الان در لیگ‌برتر بازی می‌کنند. روزهای خوب ولی سختی بود و برای اولین بار قهرمان آسیا شدیم و به جام‌جهانی‌ رفتیم که لذت دیگری داشت و به عنوان تیم اول از گروه خودمان صعود کردیم و در مرحله حذفی بعد از تساوی مقابل اروگوئه در 90 دقیقه در وقت‌های اضافه بازی را واگذار کردیم ولی می‌توانستیم ببریم. البته شگفتی‌ای که ما رقم زدیم، هنوز بر سر زبان‌هاست.

* تیم فعلی دوستی‌مهر را چطور می‌بینی؟

علی‌آقا کارش را بلد است و امیدوارم این تیم همان نتایج خوب تیم ما را تکرار کند و حتی بهتر نتیجه بگیرد و به مراحل بالاتر برود.

* اما همان تیم شما یک سال بعد در مقطع جوانان در مرحله مقدماتی آسیا ناموفق بود و حتی از مرحله گروهی بالا نیامد؟

بله ما با همان تیم رفتیم ولی کره، استرالیا و دیگر مدعیان صددرصد تیم‌شان را تغییر دادند و از بازیکنان متولد 69 استفاده کردند ولی ما همان بازیکنان متولد 71-70 بودیم و شرایط سختی بود با بازیکنان بزرگتر از خودت رقابت کنی و حذف شدیم.

* بعد از سال‌ها بازی در ذوب‌آهن چه شد که به پرسپولیس آمدی؟

دو سال بود از پرسپولیس پیشنهاد داشتم ولی چون قراردادم با ذوب‌آهن تمام نشده بود، اجازه ندادند جدا شوم و این بار قراردادم تمام شد و صحبت‌هایی شد که به توافق رسیدیم و خدا را شکر الان هم که در خدمت پرسپولیس هستم.

* قرارداد چند ساله با پرسپولیس امضا کردی؟

2 ساله که مسائل مالی فقط برای سال اول است.

* واقعاً بنز و پورشه‌ای در کار بود؟

نه به خدا بنز و پورشه‌ای در کار نبود و یک قرارداد ساده بستیم.

* برای پیوستن به پرسپولیس با کسی هم مشورت کردی؟

بله با خیلی از قدیمی‌ها و پیشکسوتان خود باشگاه پرسپولیس تماس گرفتم که 90 درصدشان گفتند به این تیم نرو چون سخت است و حاشیه دارد. تنها 3،2 نفر گفتند برو به‌خصوص مادرم که گفت هرچه دلت می‌گوید را انجام بده و اگر می‌دانی موفق می‌شوی، برو و تصمیم گرفتم چون به فوتبالم اعتقاد داشتم و برای اینکه به پرسپولیس بیایم، هدفی تعیین کرده بودم که به این پیشنهاد جواب مثبت بدهم.

* چرا اینقدر می‌گویند پیام صادقیان حاشیه دارد؟

هرکس، هرجا حاشیه‌ای خارج از فوتبال از من دیده، بیاید بگوید. به‌هر‌حال من متولد اسفند سال 70 هستم و 21 سال دارم و خیلی‌ها نمی‌توانند موفقیتم را ببینند و ناخواسته دارای اسم و رسم شده‌ام و برای همین حرف و حدیث درست می‌کنند ولی اصلاً مهم نیست و به این موضوع اعتقاد دارم که پشت‌سر آدم‌های بزرگ حرف هست. به این حرف‌ها توجهی ندارم و برایم مهم نیست چه می‌گویند.

*حضور علی دایی چقدر در پرسپولیسی شدنت نقش داشت؟

حقیقتش در ابتدا با پرسپولیس به توافق مالی نرسیدم و به اصفهان برگشتم ولی بعد از صحبت با علی‌آقا قید آن مبلغ مالی را که می‌خواستم، زدم و خیلی پایین‌تر از آن به توافق رسیدم و تصمیم گرفتم پرسپولیسی شوم.

* خیلی‌ها نگران هستند درخششت تداوم نداشته باشد. برای آنها چه صحبتی داری؟

فوتبال بالا و پایین زیاد دارد. یک روز خوبی و یک روز بد ولی مطمئناً هدفی داشتم که آمدم و همان‌طور که گفتم، سعی کردم حاشیه‌ها را کم کنم و حتی از وقتی آمدم تهران کلاً حاشیه‌های بیرون از فوتبال را گذاشتم کنار و کاملاً مواظب خودم هستم. با اینکه سنی ندارم ولی فکر می‌کنم پخته و جاافتاده شدم و ان‌شاءا... بتوانم از این به بعد هم همین‌طور ادامه دهم. البته همیشه یک فوتبالیست در یک سطح نمی‌ماند و در طول فصل دچار افت و خیز هم می‌شود.

* ناصر محمدخانی در مصاحبه‌ای اعلام کرده تو او را یاد خودش در دربی 65 می‌اندازی ولی فعلاً برایت زود است در مورد رفتن به دورتموند حرف بزنی.

ایشان لطف دارند ولی من هم نگفتم الان می‌خواهم به دورتموند بروم و فعلاً فقط به پرسپولیس و قهرمانی با این تیم فکر می‌کنم. نه من بلکه همه بچه‌ها و کادرفنی به این موضوع فکر می‌کنیم. لیگ آلمان را از قدیم دوست داشتم ولی چند سالی است فوق‌‌العاده بازی می‌کنند و علاقه‌ام بیشتر شده است.

* 3 پاس گل و 3 گل توسط سیدصالحی. ظاهراً همدیگر را خیلی خوب پیدا می‌کنید؟

بله خدا را شکر می‌کنم سید در بازی آخر گل زد چون خیلی روی او فشار بود. او پسر شیرینی است و خیلی خوب جاگیری می‌کند و اگر همین‌طور جاگیری کند، حتماً با پاس‌هایم او را آقای گل لیگ می‌کنم. البته علاوه بر 3 پاس گلی که دادم 5،4 موقعیت تک‌به‌تک هم برای بازیکنان ساخته‌ام که متأسفانه نزدند.

* چرا پرسپولیس یک بازی در میان می‌برد؟

البته همه دیدند که در اصفهان چه اتفاقی افتاد و چه‌کار کردند.

* ولی فعلاً فقط در آزادی می‌برید؟

 ان‌شاءا... بتوانیم از این بازی در بیرون از خانه هم ببریم.

* در مورد حرکتی هم که در بازی با فجر کردی و توپ را از زمین خودتان تا پشت محوطه جریمه حریف حمل کردی هم صحبت کن.

وقتی توپ را گرفتم به این نیت حرکت کردم که بروم تا ببینم چه می‌شود و در لحظه آخر یک لحظه سید را دیدم و تصمیم گرفتم پاس بدهم.

* در هفته‌هایی که دارید خوب و تأثیرگذار بازی می‌کنید، کروش در ایران نیست؟

به من گفتند در ورزشگاه بوده.

* نه دوشنبه به ایران می‌آید.

ما داریم بازی خودمان را انجام می‌دهیم و مردم دیدند و هرچه قسمت باشد، همین می‌شود.

* در مورد شادی‌های دایی بعد از گل هم صحبت کن.

این شادی‌ها نشان می‌دهد او واقعاً دارد از مربیگری لذت می‌برد و وقتی ما گل می‌زنیم، انگار خودش گل زده که اینچنین خوشحالی می‌کند. واقعاً بعد از گل زدن دیدن دایی در آن خوشحالی لذتبخش است.

* نمی‌ترسید به سمتش بروید؟

به داد‌هایی که علی‌آقا بعد از گل زدن تیم می‌زند، نگاه کنید اتفاقاً او خیلی مهربان است و این‌طور که می‌گویند ضربه‌های محکمی نمی‌زند.

* می‌گویند دایی در رختکن هم رفتار صمیمانه‌ای با شما‌ها دارد؟

بله واقعاً احساس صمیمیت با ایشان می‌کنی و بازیکنان برای موفقیت او از جان مایه می‌گذارند. او بعد از هر بازی می‌‌آید با ما دست می‌دهد و روبوسی می‌کند و تشکر می‌کند و اگر هم موضوعی باشد، بزرگتر‌های تیم مثل سیدجلال و بنگر به ما جوان‌تر‌ها گوشزد می‌کنند.

* رابطه خودت با دایی چطور است؟

آنقدر خوب است که با هم ترکی حرف می‌زنیم.

*11 بازی و 9 گل زده. به نظرت آمار ضعیفی برای خط حمله پرسپولیس با حضور عناصر تهاجمی مثل خودت، عالیشاه، خلعتبری و سیدصالحی نیست؟

مهم 3 امتیاز است که می‌گیریم. قطعاً تماشاگر دوست ندارد ما هجومی بازی کنیم ولی برنده نشویم.

* اما مردم فوتبال زیبا را هم دوست دارند. به طور مثال پرسپولیس زمان دنیزلی را.

من فکر می‌کنم فوتبال بدی بازی نمی‌کنیم. بازی با فولاد 3 تا زدیم و با مس هم 2 تا ولی در برخی بازی‌ها هم مثل فجر که دفاع چند لایه داشت همان یک گل برای گرفتن امتیاز کامل بازی کفایت می‌کند. بسکتبال نیست که هر بازی 3 گل بزنیم. فوتبال حرفه‌ای شده و همه تیم‌ها کار می‌کنند و چون اسم ما پرسپولیس است که نباید در هر بازی 4 تا گل بزنیم. مهم این است بعد از سال‌ها پرسپولیس الان در اول فصل با این همه تغییرات در جدول رتبه خوبی دارد.

* اما خود علی دایی هم هنوز می‌گوید این پرسپولیس ایده‌آلش نیست و قطعاً دنبال پیروزی‌های قاطع‌تری است؟

با نفراتی که داریم قطعاً باید بیشتر گل بزنیم و مردم هم چنین انتظاری از ما دارند ولی همان‌طور که گفتم همه تیم‌ها دارند کار می‌کنند و سخت است. ان‌شاءا... بتوانیم از بازی‌های بعد فوتبال بهتر و اگر شد پرگل‌تری ارائه دهیم.

* هدف اول شما قهرمانی است یا گرفتن سهمیه آسیا؟

سهمیه آسیا را که می‌گیریم و اصلاً شک نکنید.

* الگوی خاصی در فوتبال داری؟

زیاد دنبال دیدن فوتبال نیستم ولی کریستیانو رونالدو و سبک بازی‌‌اش را خیلی دوست دارم. البته اصلاً بازی او را تقلید نمی‌کنم.

* کسی در پرسپولیس از نظر مسائل روحی و روانی هم با امثال تو کار می‌کند؟

نه کسی نیست. فقط خودم و کادرفنی هستیم.

* هدف اول صادقیان در این مقطع چیست؟

اینکه بتوانم در جام‌جهانی‌ برای تیم‌ملی بازی کنم. قطعاً این پیکارها که ویترین فوتبال است، می‌تواند سکوی پرتاب من شود و به هدفم که رفتن به فوتبال اروپاست، کمک کند.

* دوست داری با کدام تیم بزرگ در جام‌جهانی‌ همگروه شویم؟

دوست دارم با برزیل همگروه شویم. البته اصلاً شرایط تیم‌ملی خوب نیست و حتی شرایط بد و بحرانی را پشت‌سر می‌گذارد. با این شرایط اصلاً نباید از تیم‌ملی در جام‌جهانی‌ توقعی داشت.

* اولین دربی خودت را تجربه کردی. جو چطور بود؟

داستان این است که اگر ما ببازیم تا بازی برگشت هواداران ما را ول نمی‌کنند و برای همین تیم‌ها می‌روند تا اول گل نخورند. البته چون خودم تجربه‌‌اش را نداشتم، راحت بازی خودم را کردم و اصلاً استرسی نداشتم. واقعاً بازی کردن در دربی سخت است و اگر زبانم لال می‌باختیم، بیچاره بودیم.

* در دربی در یکی، دو صحنه بدجوری حرص خوردی؟

به‌هر‌حال در آن جو و شرایط در یک صحنه چند تا دریبل زدم و پاس دادم و انتظار داشتم قاسم بهتر بزند.

* جو تیم چطور است؟

خدا را شکر خوب است و همه با هم رفیق هستیم و مشکلی نداریم.

* بعد از دربی و تکلی که روی پای نکونام زدی، جو طوری شد که می‌گفتند باید قید تیم‌ملی را بزنی.

راجع به این موضوع هیچ صحبتی ندارم.

* دوست نداشتی اول فصل پیراهن شماره 8 را بپوشی؟

11 را به ما دادند و پوشیدیم و مشکلی نداریم. البته خودم هم دوست نداشتم پیراهن شماره 8 را بپوشم چون احتمال درست شدن حاشیه برایم وجود داشت.

* دوست داری مثل کریمی محبوب شوی؟

 قطعاً دوست دارم.

* راستی شایعه شده جباری شاید نیم‌فصل به پرسپولیس بیاید؟

من هم شنیدم این شایعه را ولی فکر نکنم چون او استقلالی است ولی اگر آمد، قدمش روی چشم.

* خیلی‌ها می‌گویند پرسپولیسی‌ها وضع‌شان خوب است و کلی پول تا الان گرفته‌اند؟

نزدیک 25 درصد کل مبلغ قراردادمان را تا الان گرفته‌ایم نه بیشتر.

* بازی با سپاهان خیلی حرف و حدیث داشت. شما هم قبل از بازی چیزی متوجه شدید یا فقط کادرفنی موضوع غش کردن را می‌دانست؟

نه ما چیزی نمی‌دانستیم و رفتیم که بازی معمولی خودمان را انجام دهیم ولی خیلی روز بدی بود و مطمئناً بازی برگشتی هم هست و می‌آیند تهران.

* بعد از آن اتفاق دقیقه 3 از نظر روحی در چه شرایطی بودید؟

کل نیمه اول را منگ بودیم و هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم. علی‌آقا هم بین دو نیمه فقط روی ما کار روحی، روانی انجام داد و در آن شرایط اصلاً نمی‌توانست کار تاکتیکی انجام دهد.

* راستی پارسال بعد از بازی برگشت که در اصفهان هواداران پرسپولیس علیه‌ات شعار داده بودند، گفتی دیگر نمی‌آیی به این تیم؟

آره می‌گفتند به خاطر پول می‌خواهی پرسپولیسی شوی که من هم ناراحت شدم ولی همین الان از نصف بیشتر تیم هم خیلی کمتر گرفتم ولی خدا را شکر تا الان توانستم خودم را ثابت کنم. مطمئناً هر بازیکنی هم که در استقلال و پرسپولیس است دوست ندارد کم‌کاری کند و بد و بیراه بشنود و من چون پولکی نیستم، ناراحت شده بودم و این حرف را زدم.

* برخی از بازیکنان فوتبال مدعی هستند عده‌ای از داوران با ادبیات و لحن بدی با آنها صحبت می‌کنند؟

تاکنون چنین اتفاقی برای من نیفتاده و چیزی در این خصوص نمی‌دانم.

* اولین گلی که در لیگ‌برتر زدی را به خاطر داری؟

بله در سن 16 سالگی منصور ابراهیم‌‌زاده در بازی با صبا به من بازی داد که در همان بازی اولین گلم را با ضربه سر به‌ثمر رساندم.

* اول فصل قرار بود با حدادی‌فر به پرسپولیس بیایی که ظاهراً قرار است در نیم‌فصل دوم دوباره همبازی شوید؟

قاسم یکی از بهترین هافبک وسط‌های ایران است. یک فوتبالیست فوق‌‌العاده قوی که اگر می‌توانست بیاید، خیلی به ما کمک می‌کرد. از خدا می‌خواهم بیاید چون علاوه بر اینکه از نظر فنی عالی است، از نظر اخلاقی هم جزو بهترین‌هاست. حدادی‌فر وسط زمین برای خودش یک تیم است و هم از نظر دفاعی و هم از نظر بازیسازی عالی است.

* اگر روزی استقلال پیشنهاد بدهد به این تیم می‌روی؟

دیگر نه. البته نمی‌گویم از بچگی کشته و مرده پرسپولیس بودم ولی چون پیراهن این تیم را پوشیدم و می‌دانم چقدر باارزش است، دیگر تا روزی که فوتبال بازی می‌کنم به پیشنهاد استقلال جواب منفی می‌دهم.

* بحث استقلال شد. بازی روز چهارشنبه این تیم با سئول را چطور می‌بینی؟

حتماً این بازی را می‌بینم و به عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم استقلال بتواند حریف کره‌ای را ببرد. چون بحث ایران و نماینده کشورمان است، دعا می‌کنم یک نتیجه خوب بگیرد و به فینال آسیا صعود کند.

* ذوب‌آهنی که رفت فینال آسیا بهتر بود یا استقلال فعلی؟

تیم آن زمان ذوب‌آهن فوق‌‌العاده بود و هر تیمی روبه‌روی ما قرار می‌گرفت، می‌دانست باید ببازد. در فینال هم بدشانسی آوردیم و توپ‌های حریف گل شد و جام را از دست دادیم.

* واقعاً توپ‌های لیگ‌برتر مشکل دارد؟

از پارسال خیلی بهتر هستند ولی باز هم ایراد دارند و زیر پا‌ گیر می‌کنند.

* 4 بازی باقی‌‌مانده تا پایان نیم‌فصل اول را چطور می‌بینی؟

فقط باید هر 4 مسابقه را ببریم تا در کورس باقی بمانیم و با لغزش دیگر تیم‌های بالای جدول به صدر جدول برسیم.

* و شانسی که شما دارید آنها درگیر بازی‌های آسیایی می‌شوند؟

بله، استقلال، سپاهان و فولاد با توجه به بازی‌های آسیایی خسته‌تر می‌شوند و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

* به عنوان آخرین سؤال از عملکرد پیام صادقیان در پرسپولیس راضی هستی؟

فعلاً 60 درصد از توان واقعی‌ام را نشان دادم و فقط در بازی با فولاد از خودم راضی بودم. حتی بازی با مس که گل زدم از بازی‌ام در طول آن مسابقه راضی نبودم.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =