شب‌ها مثل جغد بیدارید؟ مغزتان را عوض کنید

اگر شما هم مانند جغدها شب زنده‌دار هستید، بدانید که علاوه بر کامروایی که با سحرخیز نبودن از دست می‌دهید، مصائب دیگری مانند خستگی دائم و خطر افسردگی در انتظارتان است

مجید جویا: یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می‌گوید پرنده‌ای که زودتر بیدار شود، کرم را می‌خورد و بقیه گشنه می‌مانند. اما جغدهای شب زنده‌دار، احتمالا چیزهای بیشتری از یک غذای خوشمزه را از دست می‌دهند. گروهی از پژوهشگران توانسته‌اند به شواهدی از تفاوت‌های ساختاری در مغز افراد دست یابند که متمایزکننده سحرخیزها از افرادی است که تا دیروقت بیدار می‌مانند. این تفاوت‌ها می‌تواند به توضیح این موضوع کمک کند که چرا شب زنده‌دارها (یا آن گونه که احتمالا شما هم به دوستان اینگونه خود می‌گویید: جغدها) بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

حدود 10 درصد افراد، سحرخیز یا به اصطلاح، چکاوک هستند؛ و در سوی مقابل هم حدود 20 درصد افراد همانند جغدها شب‌زنده‌دار هستند. بقیه مردم هم در بین این دو دسته قرار می‌گیرند. ساعت طبیعی بدن، شما را در جایی بین این دو انتهای طیف قرار می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که عادت نادرست خواب شب زنده دارها، خواب ناراحت‌تر و خستگی بیشتر در طول روز را به همراه داشته و منجر به مصرف بیشتر تنباکو و الکل خواهد شد. این امر برخی را بر آن داشته که بگویند که این افراد از نوعی خستگی دائمی سفر رنج می‌برند.

جسیکا روزنبرگ در دانشگاه RWTH آخن و همکارنش برای بررسی بیشتر این موضوع، از تصویربرداری DTI (Diffusion Tensor Imaging)برای اسکن مغز 16 فرد سحرخیز، 23 شب زنده‌دار و 20 نفر با ساعت خواب معمولی استفاده کردند. آنها دریافتند که انسجام ماده سفید مغز شب زنده‌دارها در نواحی مرتبط با افسردگی کاهش یافته است. ماده سفید، نوعی بافت مغزی پوشیده از ماده عایق چربی است که انتقال پیام عصبی را تسریع می‌کند.

روزنبرگ می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که این می‌تواند ناشی از این باشد که شب زنده‌دارها از این نوع خستگی دائم سفر رنج می‌برند». البته او اذعان می‌کند که باید مطالعات بیشتری برای اثبات علت و اثرات آن انجام داد.

ساعت درونی نامتوازن
به رغم این که این گروه استفاده از تنباکو و الکل را کنترل کردند، این امکان وجود دارد که گوناگونی ژنی که ساعت‌های درونی بدن افراد را از نظر زندگی شبانه با هم متفاوت می‌کند، می‌تواند بر روی ساختار مغز تاثیر بگذارد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات ساختاری، اثری بر روی سلامتی افراد دارد یا خیر؟

درک-یان دییک، رئیس مرکز مطالعات خواب سوری در گیلدفورد انگلستان، که در این پژوهش شرکت نداشته، می‌گوید: «جالب این است که تفاوت‌های شخصی وجود دارد، اما ما باید بفهمیم چه چیزی سبب تغییرات می‌شود، و به دنبال روش‌هایی برای خلق محیط‌هایی باشیم که در آنها تاثیر این تفاوت‌ها به حداقل برسد».

پیشنهاد روزنبرگ این است که برنامه کاری هر فرد طوری تغییر یابد تا با الگوهای خواب او منطبق شود، اما دیک فکر می‌کند که شاید راه آسان‌تری هم وجود داشته باشد. برای مثال، تحقیقی که ماه پیش منتشر شد، نشان می‌دهد که کاهش قرار گرفتن شب زنده‌دارها در معرض نور مصنوعی و افزایش حضور آنها در معرض نور خورشید، ساعت‌های بدن آنها را به سمت زودتر بیدار شدن و زودتر خوابیدن جابه‌جاپ می‌کند.

نتایج این تحقیق در شماره اخیر نشریه نوروایمیج منتشر شده است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mansour A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 3
    m
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      15 1
      خيلي عميق و فلسفي بود واقعا متحير شدم !!! استاد چطور ميتونيم در كلاس هاي شما حضور پيدا كنيم !!!! فقط يه امضائ كوچولو به مابديد كافيه !!!
    • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
      9 1
      بی نام کامنتت کشته منو! :))
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    22 0
    من بطور تجربی به این نتیجه رسیده بودم!!
  • بهرام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    33 6
    من آدمی هستم که اگه 9 شب بخوابم و نه صبح بیدار بشم خوابم تکمیل نمیشه حتما باید صبح بخوابم
    • سيما A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      24 1
      منم دقيقا اينجوري هستم صبح ها تا ساعت ١٠. ١١. مغزم هنگه. اما امان از شب. شب و سكوت دل انگيز كوچه ها
    • بنده ی خدا A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      7 1
      تحقیقات نشان داده که خواب شب که بیشتر از 6 ساعت باشه باعث خستگی میشه
  • دانشجو A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    12 6
    من آدمی هستم که به ندرت 12 شب رو نمی بینم و 7 صبح رو می بینم...
    • بی نام A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
      43 0
      دستور زبانت ما رو کشت شما بهتره قبل خواب یه کتاب دستور زبان مطالعه کنی
  • سايه IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    20 9
    درعوض من ساعت ده شب مىخوابم صبح پنج ونيم هم بيدارم.هفته اى پنج روز ورزش صبحگاهى گروهى توى پارك مىرم وتاشب هم انرژيم كامله
    • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      29 2
      بابا بچه مثبت!:)) تا حالا ساعت12شب و هم دیدی؟
  • آرسین A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    28 45
    اگر شب زنده داری با یاد خدا و طاعت و عبادت همراه باشه هرگز افسردگی و رنج های زندگی نمیاد سراغت. کافیه فقط چند شب امتحان کنید
    • بی نام FI ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      15 6
      بابا این چه حرفیه میزنی! علم و به خصوص نظم طبیعت میگه باید شبا به اندازه کافی ( فرض کن 6 ساعت از 12 تا 6 )بخوابی تا هم از خواب لذت ببری هم آرامش داشته باشی! من خودم چندین و چندین ساله که برنامه خوابی ماه به ماه تغییر میکنه! یعنی بعضی وقت ها شبا بیدار، روزا خواب و بعضی وقت ها هم مثله آدم! به قول این دوستمون منم به صورت تجربی فهمیدم چقدر عوارض داره! مهمترینش عدم داشتن آرامش! آرامش فیزیکی، فکری و ... ! کم انرژی بودن، لطافت پوستت از بین میره! افسردگی هم چون بیشتر شب رو میبینی تا روشنایی کم کم سراغت میاد! ( قبول داری که رنگ ها روی روحیه تاثیر میزارن) صبح زود خودش یک روحیه است مخصوصا قبل از طلوع خورشید اگر بیدار شی!
  • برزخیان IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    11 2
    من باید چه بگویم ؟27 سال است که نوبتکاری میدهم و هیچ کدام این حرفها نمیتواند برایم معنی داشته باشد.هیچ کس هم فکری به حال ما نمیکند.
  • vahid IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    8 2
    ما از اوناشیم که شبو دوست داریم..!!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    8 6
    آقا ما هر شب تا 5 صبح بیداریم و بعد میخوابیم.صبح ساعت 10 بیدارم وو به کارام میرسم.عصر هم یه چرت کوچولو میزنم.هیچ مشکلی هم ندارم.در ضمن سحرخیز باش تا کامروا باشی واقعا از اساس بیهوده است
  • تنهای شب IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 1
    شب و غم و تنهایی به به