این روزها ساختمان آجری فاطمی روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد.

فاطمه استیری: انتخاب استانداران گرچه از کار ویژه‌های معمول اما مهم وزارت کشور است ولی انتخاب آنها در دولتی که برچسب «اعتدال‌گرایی» را بر خود زده است، گویی کار وزیر کشور اصولگرای دولت را سخت‌تر کرده است. آنگونه که با گذشت نزدیک به دو ماه از عمر دولت دهم تاکنون تکلیف 15 استاندار مشخص شده و 16 استان هنوز سکاندار اجرایی خود را نشناخته اند.

دشواری کار برای رحمانی فضلی اما در دیگر سو از آنجا ناشی می‌شود که «استانداران» و انتخاب آنها در دولت سابق به موضوعی جنجالی و حاشیه‌ای تبدیل شد. جابجایی‌ها و عزل و نصب‌ها در استانداری‌های کشور در دو دولت نهم و دهم گاهی تا آنجا پیش رفت که وزرای کشور دو دولت را در آستانه استیضاح و عزل از سوی مجلس نیز قرار داد. اما احمدی نژاد نه تنها در مقابل اعتراضات سرخم نکرد که تنها در دولت دهم نزدیک به 100 تغییر در فهرست استانداری ها در طول چهارسال به ثبت رسید.

آن عزل و نصب‌ها و جنجال آفرینی‌ها، انتخاب استانداران از سوی دولت جدید را با فشارها زیادی از سوی جریانات سیاسی و استانی مواجه کرده و سنگینی کار را برای وزیر کشور جدید بیشتر کرده است.

مشورت با ائمه جمعه، فهم اقتصادی و بومی بودن؛ سه ملاک اساسی در انتخاب استانداران 
اما آنچه انتخاب استانداران در دولت جدید را از دولت‌های پیشین متمایز کرده است به چندین ملاک تعیین شده از سوی رییس جمهور در این خصوص باز می‌گردد. آنجا که حسن روحانی در چندین نوبت از انتخاب استاندارانی با فهم اقتصادی، در مشورت با ائمه جمعه هر استان و ارجح بودن نیروهای بومی بر غیربومی تاکید کرد.

وزیر کشور دولت یازدهم نیز در سخنانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی اش به ویژگی استانداران دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «نگاه اقتصادی، سابقه مفید، قبول داشتن برنامه‌های دولت، پاکدست بودن، داشتن قدرت تعامل مهم‌ترین خصوصیات استانداران منصوب من هستند.» رحمانی فضلی اما این را هم گفت که «در شرایط مساوی نیروهای بومی در اولویت هستند». امری که به نظر می رسد در تغییرات صورت گرفته تا به امروز تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته است و استانداران معرفی شده علاوه بر آنکه دارای سوابق اقتصادی هستند مورد تایید مجمع نمایندگان استان‌ها و ائمه جمعه نیز قرار دارند. بومی بودن نیز در بسیاری از گزینه‌های معرفی شده رعایت شده است. در مواردی نیز گرچه استانداران تعیین شده بومی نبوده‌اند اما از سوی مجامع استانی به دلیل قرابت‌های قومیتی یا سوابق کاری زیاد در آن استان‌ها به عنوان گزینه بومی تلقی شده‌اند. 

تغیییر استانداران با تغییر استاندار پایتخت و استان مازندران رسما آغاز شد. تغییراتی که در هفته‌های بعد ادامه پیدا کرد و براساس آخرین مصوبات هیات دولت در هفته جاری تاکنون تکلیف 15 استانداری کشور مشخص شده است.

مروری بر سوابق و بیوگرافی استانداران جدید دولت روحانی حکایت از آن دارد که استانداران استان‌هایی چون مازندران، ایلام، اصفهان، خراسان شمالی، فارس، آبادان و گلستان بومی هستند. استانداران استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خراسان جنوبی گرچه بومی نیستند اما گزینه‌های مورد تایید مجمع نمایندگان این استان‌ها به دلیل قرابت زبانی و قومیتی بوده‌اند که از دیدگاه آنها مصداق بومی بودن محسوب شده است.

در این میان استاندار تهران گرچه گزینه‌ای غیربومی محسوب می‌شود اما به عقیده تحلیلگران در انتخاب استانداری برای کلانشهر تهران نمی‌توان ملاک صرف بومی بودن را در نظر گرفت و حساسیت‌ها انتخاب فردی با سابقه تخصصی و کارشناسی را بیشتر ضروری می‌نماید.

در جدول زیر به سوابق 15 استاندار تعیین شده از سوی دولت در دو ماه اخیر اشاره شده است؛

اسامی/ استان

سوابق پیشین

بومی/ غیربومی

احمدی،سیدمحمد

فارس

فرزند آیت‌الله سید جلال‌الدین احمدی و متولد «فال» یکی از بخش‌های شهرستان مهر در جنوب استان فارس است.  معاونت سیاسی و امنیتی استانداری فارس، مشاور امور بین الملل وزیر کشور و نماینده وزیر در تدوین برنامه‌های عمرانی، سیاسی و امنیتی استانداری‌ها و فرمانداری شهرستان‌های شیراز، مرودشت، لارستان و آباده بخشی از سوابق سید محمد احمدی استاندار جدید فارس است. وی در سمت‌های کارداری و سرپرستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دبی، مشاور کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه، معاونت اداره خلیج فارس وزارت امورخارجه، کارشناس ارشد سیاسی خلیج فارس و خاورمیانه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه فعالیت کرده است.

بومی

انصاری، جمشید

زنجان

متولد زنجان و چهره‌ای اصلاح طلب است. انصاری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس هشتم بود و سابقه استانداری آذربایجان غربی را نیز در کارنامه دارد. وی با حکم محمد خاتمی در دولت اصلاحات عضو شورای عالی اداری بود.

بومی

بازوند، هوشنگ

لرستان

اهل شهرستان نهاوند است که  پیش از این معاون عمرانی استانداری مرکزی بوده است. وی همچنین سابقه معاونت عمرانی استانداری لرستان را نیز در پرونده دارد. وی از سوی مجمع نمایندگان استان به عنوان تنها گزینه دارای اجماع حداکثری در این مجمع برای پوشیدن قبای استانداری لرستان به دولتمعرفی شد.

غیربومی*

پرویزی، سیدعلی اکبر

خراسان شمالی

متولد ۱۳۴۰ اسفراین و از مؤثرترین افراد در استقرار و راه اندازی صنایع بزرگ در این بخش بوده است.  در سوابق او نخستین معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خراسان شمالی، فرماندار اسفراین، شهردار اسفراین، رئیس جهادکشاورزی اسفراین، رئیس اداره امور اراضی اسفراین ثبت شده است.

بومی

خادمی، سیدموسی

کهگیلویه و بویراحمد

اوهجدهمین استاندار کهکیلویه و بویراحمد است. وی در گذشته معاون  برنامه ریزی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد دردوران اصلاحات و و معاون استاندار بوشهر و مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. مجمع نمایندگان این استان وی را به عنوان گزینه بومی به وزارت کشور معرفی کرده بود.

غیربومی*

خدمتگذار،وجه‌الله

خراسان جنوبی

چهارمین استاندار خراسان جنوبی و اهل شیروان است. وی مشاور معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بوده و همچنین تصدی معاونت‌های هماهنگی، اجرایی و مشاورعالی در سازمان حمل ونقل و ترافیک را بر عهده داشته است. مسئولیت دادستانی انقلاب اسلامی در شهرستان‌های قوچان و درگز، دادیار دادسرای انقلاب اسلامی گرگان، معاونت طرح و برنامه سازمان بهزیستی کشور،‌ معاونت مشارکت‌های مردمی و امور حقوقی و مجلس سازمان بهزیستی کشور، معاونت پشتیبانی و امور مجلس سازمان بهزیستی نیز از دیگر سوابق او محسوب می‌شود.

غیربومی*

زرگرپور، رسول

 

اصفهان

متولد اصفهان، دارای فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و دکترای رشته مدیریت استراتژیک در دانشگاه عالی دفاع ملی می باشد. وی پیش از این مسئول ستاد جهاد سازندگی شهرستان سمیرم اصفهان، مسئول کمیته عمران جهاد سازندگی استان اصفهان، مسئول جهاد سازندگی استان اصفهان، معاون برنامه ریزی وزارت جهاد سازندگی، معاون امور عمرانی وزارت کشور، رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کشور، رئیس شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور، معاون امور آب وزارت نیرو ،عضویت در شورای پول و اعتبار و ...را در کارنامه خود دارد.

بومی

صادقلو، حسن

گلستان

متولد رامیان است. نمایندگی مردم آزادشهر و رامیان در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر وزرات علوم و تحقیقات و رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در خارج از  کشور از سوابق وی به شمار می رود.

بومی

طاهری، سیدطاهر

البرز

متولد سمنان است.  وی پیش ازاین دارای سوابق مدیریتی در شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی مانند مگاموتور، بیمه پارسیان، رنا، معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت صنایع و معادن، بازرسی و مهندسی کالا I.E.I، نماینده مردم شهرستان سمنان در دوره‌های پنجم و ششم است.

غیربومی*

فلاح جلودار، ربیع

 

مازنداران

او که ریاست ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی را در استان مازندران برعهده داشت  متولد  شهر بابل است.وی دانش‌آموخته دکترای PHD آموزش و ترویج کشاورزی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، بیست و یکمین استاندار مازندران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. در سوابق او مسئولیت‌هایی چون مسوول کمیته کشاورزی و عضو شورای مرکزی و مسوولیت پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان مازندران، مسوول کمیته کشاورزی وزارت جهاد سازندگی، مدیر کل شیلات مازندران، مشاور وزیر جهاد سازندگی، رییس کمیسیون اقتصادی ایران و رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور ثبت شده است.

بومی

مروارید، محمدرضا

ایلام

 متولد شهر ایلام و فرزند سوم مرحوم حضرت آیت الله محمدتقی مروارید نماینده دور اول مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه ایلام است.در سوابق وی عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی، مدیر کل کشاورزی و منابع طبیعی ایلام، معاونت برنامه ریزی استانداری کرمانشاه، معاون اداری، مالی و حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیر عاملی کشتیرانی ایران و روسیه دیده می‌شود.

بومی

مقتدایی،عبدالحسین

خوزستان

مقتدایی اهل آبادان است و نمایندگی دوره‌های سوم و چهارم مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، استانداری استان‌های خوزستان و هرمزگان و مشاور وزیر کشور در امور برنامه‌ریزی، جانشینی ریاست پالایشگاه آبادان، مشاور عالی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران، قائم مقامی شورای پژوهش و فناوری شرکت ملی حفاری ایران، اجرا و با نظارت عالیه بر بیش از یکصد طرح پژوهشی در زمینه‌های فنی، اقتصادی و بازرگانی صنعت نفت و حفاری و مؤسس و عضویت انجمن تخصصی نفت و گاز خاورمیانه را در کارنامه کاری خود دارد.

بومی

مقیمی، محمدحسین

مرکزی

 متولد خمین است که سابقه شهرداری خمین را در کارنامه خود دارد. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به قائم مقام معاون اجرایی رئیس‌جمهور، معاونت عمرانی وزارت کشور، استاندار استان‌های خوزستان و کرمانشاه و معاونت استانداری، سرپرست شهرداری تهران، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی، مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، رئیس کمیسیون عمران اشاره کرد.

بومی

هاشمی، حسین

تهران

متولد سراب در استان آذربایجان شرقی است. این چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان سابقه نمایندگی مجالس پنجم، ششم، هفتم و هشتم را دارد. وی در دوره پنجم، هفتم و هشتم ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس را برعهده داشته است.

غیربومی

وکیلی، محمد

سمنان

متولد تهران و دانش‏ آموخته کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه‏ریزی از دانشگاه شیراز است.  وکیلی پیش از این عناوین فرماندار تهران، شیراز،اراک، خرم آباد، بروجرد و ملایر و شهردار سه شهر مشهد، شیراز و قم را در کارنامه خود دارد.

غیربومی*

* استانداران مذکور گرچه گزینه‌هایی غیربومی هستند اما گزینه‌های معرفی شده از سوی مجامع نمایندگان مجلس و مورد تایید آنها به عنوان گزینه بومی بوده‌اند.

**جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است.

29220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    57 0
    لطفاً گرایش سیاسی استانداران را نیز بفرمایید.
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      13 0
      استاندار زنجان رو عشق است . اصلاح طلب ترین چهره در استانداران تا کنون
  • یک هموطن A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    80 7
    لطفن وخواهشن حقوق اهل سنت روهم در نظر بگیرید ودر کردستان وسیستان بلوچستان که اکثریت از اهل سنت استاندار سنی انتخاب کنین با توجا به اینکه اقای روحانی تاکید زیادی بر حقوق اقلیت های مذهبی داشتن باز هم خواهش اهل سنت ناامید نکنین...............از رای دادن
    • علی . ف IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      30 4
      صد در صد درسته ....
    • نوید A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      23 1
      بله واقعا خیلی خوبه که از اهل سنت هم در سطح استانداران استفاده شود تا نشون بدیم این کشور از تمام ظرفیت هاش استفاده میکنه
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      5 10
      فعلا تا آنروزا کمی فاصله داریم ولی نا امید نیستیم ما مردم خوب اهل سنت وپشتیبان ولایت
  • یک مسلمان A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    17 11
    استانداری متدین باشد شیعه و سنی فرقی نداره برادر
  • حامد A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    6 1
    گزینه استانداری البرز نه بومی هست نه مورد تایید اصولگرایان و اصلاح طلبان استانه و نه مجمع نمایندگان استان هست و نه به حوزه کاریش آشناست متاسفانه!!!! برادر و پسرش رو هم که اطلا به منطقه آشنایی ندارن مدیر کل منصوب کرده متاسفانه!! بین این همه استاندار قوی استانهای دیگه بازهم به البرز و کرج ظلم شده، این همه اصلاح طلبا و اصولگرایان استان گزینه قوی داشتن
  • محسن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    10 0
    با سلام .من تنها خواهشی که از دوستان وزارت کشور دارم اینه که یه آدم متخصص غیر نظامی بومی رو واسه استانداری انتخاب کنن . مثلا واسه استانداری آذربایجان شرقی یه شخصی مثل دکتر سید هاشمی و مهندس مهر علیزاده مناسب هستن . البته این یک مثال بود .ظهر آدینه به خیر
  • علیرضاشاهرخی A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    7 2
    ازآنجاکه مابه تغییر رآی دادیم ، امیدوارم تغییردرمدیریت استانداری کرمان نیزهرچه زودترمحقق گردد
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 1
    بهترین گزینه برای استانداری چهارمحال وبختیاری فقط دکترعباس اسدی
  • بی نام GB ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 0
    آقا اون هموطن سنی راست میگه،سنی ها هم به اندازه بقیه ما ایرانی هستند وبه اندازه بقیه مالیات می دهند و نباید به آنها ظلم شود
  • خرازی و سلیمانی A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 1
    ایکاش برای اصفهان آقای دکتر حوادی ( اصلاح طلب ) انتخاب میکردند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام کاش استاندار کرمان زودتر عوض می شد
  • ایرانی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    آقای انصاری زنجان رو عشقه روحانی مچکریم
  • امیر IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 0
    به رای مردم استان البرز خیانت شد. میرزاابوطالبی یک نخبه بود. حداقل میرباقری چرا نشد.
  • شهروند A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    بهترین گزینه برای استانداری چهارمحال وبختیاری اکبر سعیدی مدیر کل اسبق اموزش وپرورش استان