قرص ویتامین دی نخورید، فایده‌ خاصی ندارد

در اغلب افراد بالغ، مصرف ویتامین دی‌ تاثیر چندانی بر تراکم املاح و مواد معدنی استخوان ندارد و استفاده گسترده از آن برای جلوگیری از پوکی استخوان تقریبا بی‌فایده است.

مجید جویا: گروهی از پژوهشگران دریافته‌اند که در اغلب افراد بالغ، مصرف قرص‌های ویتامین دی‌ تاثیر چندانی بر تراکم املاح و مواد معدنی استخوان ندارد و استفاده گسترده از آنها برای جلوگیری از پوکی استخوان تقریبا بی‌فایده است.

به گفته این پژوهشگران، با محدود کردن تجویز این قرص‌ها و دادن آنها به افراد سالمند که احتمالا کمبود ویتامین دی دارند؛ مثلا آنهایی که اصلا در معرض خورشید قرار نمی‌گیرند؛ سازمان‌های بهداشت می‌توانند مقداری از بودجه خود را آزاد کرده و آن را در جاهای ضروری‌تر صرف کنند.

به گزارش دیلی تلگراف، سازمان بهداشت انگلیس در حال حاضر بیشتر از 80 میلیون پوند در هر سال را برای داروهای مبتنی بر ویتامین دی صرف می‌کند؛ که تا حد عمده‌ای برای جلوگیری از شکستگی‌ استخوان‌ها در افراد سالمند استفاده می‌شود؛ ولی البته برای درمان بیماری‌های دیگر هم می‌توان از آن استفاده کرد.

این پژوهشگران نتایج 23 تحقیق قبلی را که با محوریت ارتباط بین قرص‌های ویتامین دی و چگالی استخوان انجام گرفته بود  ررسی کردند، که شامل 4082 نفر بزرگ‌سال سالم با سن متوسط 59 سال بودند. این بررسی نشان داد که در پژوهش‌های قبلی هیچ بهبودی در تراکم استخوان ران، ستون فقرات، بازو و تمامی استخوان‌‌های بدن ایجاد نشده است. تنها مورد قابل توجه، یک افزایش کلی 0.8 درصدی تراکم استخوان در بالای استخوان ران بود که به گفته این گروه از دانشمندان، چنین تغییر کوچکی بعید است که هیچ اثر بالینی بر بهبود سلامتی داشته باشد.

پروفسور این رید در دانشگاه اوکلند نیوزلند که سرپرستی این تحقیق را به عهده دارد، می‌گوید: «اغلب بزرگسالان سالم به قرص‌های ویتامین دی نیاز ندارند. داده‌های ما نشان می‌دهند که هدف‌گیری قرص‌های ویتامین دی با دوز پایین تنها برای افرادی که احتمالا دچار کمبود این ویتامین هستند؛ می‌تواند منجر به آزاد شدن منابع ضروری شود که می‌توان از آنها در جای دیگر و به نحو بهتری در حوزه بهداشت عمومی استفاده کرد».

دکتر آلیسون تدستون؛ سرپرست بخش رژیم و چاقی در مرکز سلامت عمومی انگلیس می‌گوید: «توصیه کنونی دولت در مورد قرص‌های مکمل ویتامین دی؛ در راستای اجتناب از پوکی استخوان نیست».

او همچنین می‌افزاید که یک بازنگری در توصیه‌های رژیمی در مصرف ویتامین دی برای همه اقشار جامعه و طیفی از بیماری‌ها شامل پوکی استخوان در دست اقدام است، و انتظار می‌رود که در سال آینده تکمیل و اعلام شود.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    31 7
    سلام. تحقیقات جدید حاکی از این است که خوردن مکمل های ویتامین دی در دوز 1000 به اندازه دوزهای پایین تر اثربخشی نداشته و برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز در بالغین تأثیر چندانی ندارد. بلکه دریافت مکمل ویتامین دی به همراه 800 تا 1200 میلی گرم کلسیم روزانه می تواند اثربخش باشد؛ ناگفته نماند که این اثربخشی طی 23 آزمایش صورت گرفته از 4082 نفر (که 92% آنها را بانوان با میانگین سنی 59 سال تشکیل می دادند) نشان داد که استفاده از این ترکیب بیشتر به حفظ سلامتی استخوان های ناحیه لگن کمک کرده است اما در سایر شکستگی ها اثربخشی لازم را نداشته است.
    • بی نام RO ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
      10 7
      سلام اعظم هستم من ی پسر دارم 11 سالشه کمبود ویتامین د س داره چند بار بردم دکتر ولی اصلا فایده ای نداره نمیدونم چیکار کنم تورا خدا اگه راه حل پیدا کردین کمکم کنید ممنون
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    25 16
    میگن یکی از دلایل بیماری ام اس کمبود ویتامین دی هست.
    • دکتر آذری A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      5 4
      خیر . کمبود ویتامین ب12 باعث این امر میشه
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    9 5
    وای ویتامین دی خیلی منو اذیت کرد، یه ورق خوردم، اول یه کم خارش داشتم، فکر نمیکردم مال این باشه بعد کم کم شد کهیر، روی سینه، پا و دستام کهیرهای وحشتناکی میزدم، خارشش دیوانه وار بود، قرص رو قطع کردم، یک هفته بعد حمله کهیرها دست از سرم برداشت. واقعا بد بود. همون آفتاب بهتره به نظرم. هنوز پاهام جای خاروندن هاش رو داره.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    12 4
    پس چي بخوريم؟!
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      16 9
      آفتاب
    • طهورا A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      12 2
      اما برای بعضی بیماریها مثل لوپوس آفتاب میتونه خیلی گرون تموم بشه تکلیف اونا چیه پس؟
    • پزشك A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      9 4
      بله تماس مستقيم با افتاب نه تنها در مورد برخي بيماري هاي پوستي حساس به نور مثل لوپوس مضر است بلكه عامل شناخته شده ابتلا به سرطانهاي پوستي است. اين در واقع چالشي پيش روي طب مدرن است ايا بايد از افتاب به قيمت كمبود ويتامين دي پرهيز كرد؟ در مورد افراد سالم پاسخ سخت است ولي در مورد بيماران لوپوسي به نظر مكمل ها منطقي ترند چون افتاب باعث تشديد بيماري مي شود. خصوصا كه اين افراد غالبا كورتون خوراكي مصرف مي كنند كه خود دليل ديگري براي مصرف مكمل ويتامين دي است.
  • علی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 2
    اقایان ولی خوردن ویتامین دی منافع دیگری بغیرازپوکی استخوان داردکه این باسوادادرگزارششئن ننوشتند یکجانبه ننویسید
  • هدی IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    26 2
    من 25 سالمه کمبود ویتامین د داشتم یه دوره قرص مصرف کردم برطرف شد . افراد بالغ منظورت چند ساله؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 8
    نون قندى
  • مریم IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    9 12
    هی روزگار
  • مینا DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    13 11
    در تقریباً تمامی مراحل حیات انسان از بستن نطفه در رحم تا آخرین روزهای زندگی، سلامتی و خوشحالی انسان به ویتامین دی بستگی دارد. نه تنها پوکی استخوان بلکه مجموعه ای از بیماری ها از سرطان گرفته تا ام اس و دیابت تا بیماری قلبی-عروقی، همه به نحوی با کمبود ویتامین دی از سوی این یا آن موسسه تحقیقات پزشگی در ارتباط قرار گرفته اند. یک نکته اما در این بحث بسیار حائز اهمیت است. کمبود ویتامین دی مسئله ای ست که با موقعیت جغرافیایی و نژادی/ژنتیک فرد در ارتباط مستقیم است. در وحله اول میزان تابش آفتاب بر بدن - البته بطور مرتب و روزانه و نه یک هفته کنار دریا و سه ماه در ساختمان در بسته- حداقل نیم ساعت در روز. و دوم توان ژنتیک انسان برای تبدیل نور خورشید در پوست به موادی ست که بعدا در کبد به .....
  • مینا DE ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 7
    .... ویتامین دی مبدل شوند. بطور مثال از یک سو مردم سفید اروپای شمالی و مرکزی بخاطر کمبود آفتاب - بویژه در زمستان - دچار عوارض هستند و از سوی دیگر مردم افریقای سیاه، چین و هند در اثر ضایعات زنتیکی با وجود تابش فراوان. سوپلیمنت ها اثر محدود و یا بعضا ثابت نشده ای دارند. بهترین حالت در اختیار مردم "هلال حاصلخیز" می باشد که از جنوب غربی ایران شروع میشود و از جنوب عراق، سوریه، لبنان گدشته به قلسطین و اسرائیل ختم میشود. و بهمین خاطر هلال حاصلخیز است. خوردن مکمل های ویتامین دی کمک چندانی نیست اگر هم باشد برای مردم اروپا و افریقا و چین و هند. اگر شانس زندگی در هلال حاصلخیز را ندارید محصولات درختی و سیفی آنجا، افتاب و زمین و آب را در خود ذخیره کرده اند.
  • پزشك A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    25 3
    لطفا اخبار علمي را با دقت منتشر كنيد، خصوصا در حوزه پزشكي. اين مقاله نشان مي دهد مكمل ويتامين دي تاثيري در پوكي استخوان خصوصا در بالغين سالم ندارد. اما مطالعات گسترده ديگري وجود دارد كه نشان مي دهد در بسياري جوامع كمبود ويتامين دي بسيار شايع است و خصوصا مي تواند با ابتلا به برخي سرطانها يا حتي بيماري هاي خود ايمن نظير ام.اس ارتباط داشته باشد. اين يك بخث دقيق و جديد علمي است و انعكاس ان با اين تيتر ژورناليستي باعث انحراف اذهان مي شود. حتما با پزشك خود در خصوص انجام ازمايش تعيين سطح ٢٥ هيدروكسي ويتامين دي در خون و دريافت مكمل در صورت نياز مشورت كنيد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    1 5
    ویتامین دی درچه چیزای از مواد عذابی وجود دارد
  • محمد A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    2 19
    سلام من پسری هسم 16 ساله که به کمبود ویتامین دی دچار شدم.ایا کمبود میتامین دی پلاکت خونو پایین میاره لطفا کمکم کنید
  • عذرا A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    1 4
    سلام من یه دختر ۴ ساله دارم و دکتر گفته کمبودویتامین د داره قرص تجویز کرده باید چکار کنم
  • محسن A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    4 3
    سلام من سی سالم و زانو هام بخصوص هنگام نشستن پشت صندلی درد میکنن تمام ازمایشات روماتیسم و دادم و عکس ام ار ای هم گرفتم همه خوب بودن فقط ویتامین د پایین بود هفت واحد حالا میگن شاید از همین باشه آیا کسی با تجربه مشابه هست؟
  • مهدي مرادي A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    9 14
    قرص ويتامين دي روزي ١عدد خرده شود وكر نه مضر است
  • مارال EE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 3
    این سایت عالیه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    سلام تورخداکمکم کنید کمبود ویتامین دی دارم دکتر قرض ویتامین دس داده مصرف میکنم انگشت های دست قفل میشود قبلا هم ارتروز کمر داشتم ستم 59 سال است
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    9 0
    ویتامین د فایده داره
  • بی نام US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    1 2
    فایده نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    3 0
    سلام من 29 سالمه وتازه یه کودک 7 ماهه دارم وخیلی از درد زانو و دستها و کمرم رنج میبرم به طوری که نمیتونم زیاد بچمو بغل کنم کمبود کلسیم ود3 دارم ایا میتونم دوتا قرص رو باهم بخورمممنون اگه کمک کنید
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    1 1
    خیلی خوب بوداستفاده کردیم.