رییس سازمان بهزیستی:ازدواج سرپرست با فرزند خوانده قانونی شد اما امکان بازبینی دارد

با وجود مخالفان حقوق کودکان و کارشناسان سرانجام لایحه حمایت از کودکان "بی‌سرپرست و بدسرپرست" با ماده جنجالی 27 که در آن اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده داده می شود تصویب شد.

زهرا تالانی:لایحه اولیه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در تاریخ هفدهم اسفند سال 87 به مجلس ارائه شده که آن موقع در ماده 24 آمده بود که ازدواج سرپرست با کودک یا کسی که تحت نظارت اوست منوط به اجازه دادگاه خانواده با اخذ نظر کارشناسی مجاز است. در مجلس نهم با نظرمرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان با توجه به اینکه تصریح به امکان ازدواج سرپرست با کودک یا نوجوان که موارد آن بسیار نادر است و با اخلاق عمومی سازگار نیست حذف این ماده پیشنهاد شد. 

در این باره محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی به خبرآنلاین گفت:اما نمایندگان دولت یعنی مسئولان سازمان بهزیستی که پیشنهاد این طرح را داده بودند اصرار به تصویب این ماده داشتند چون اعلام کردند که مواردی وجود داشته و اگر در قانون نباشد مشکل پیدا می شود.
سرانجام در مرحله اول با یک اصلاحاتی دوباره تصویب شد که "هرگاه سرپرست درصدد ازدواج با فرزند خوانده است باید مشخصات آن را به دادگاه اعلام کند در صورت وقوع ازدواج، سازمان موظف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند تا با توجه به این قانون نسبت به ادامه سرپرستی یا فسخ آن تصمیم اتخاذ شود." سپس یک تبصره به آن اضافه شد که ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن با سرپرست ممنوع است. این نظر مجلس بود که به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان آن را رد کرد و دوباره به مجلس آمد. سرانجام چون از نظر شرع اشکالی نداشت نمایندگان اصلاح کردند و اجازه ازدواج با مصلحت دادگاه داده شد.
این موضوع که به ماده 27 معروف شد مخالفان بیشماری داشت و با وجودیکه شرع امکان آن را می داد اما از نظر عرف مشکل ساز می شود.البته آنگونه حسن کیا، حقوقدان به خبرآنلاین می گوید تا کنون 3 مورد از این ازدواج ها گزارش شده است اما مشکل ازدواج هایی است که ممکن است به صورت غیر رسمی باشد.


فقها چه می گویند؟
همچنین حجت الاسلام محمدرضا درانی، استاد حوزه و دانشگاه در این باره به خبرآنلاین می گوید:فقها محرمیت را از مجاری صحیح خود جایز می دانند و صرف فرزند خواندگی صرف بر محرمیت نیست. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: "فرزند خوانده حکم فرزند ندارد و با مرد و زنی که او را بزرگ می کنند محرم نمی شود، مگر به وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یا ازدواج پس از رشد. قبل از بلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد." آیت الله مکارم شیرازی هم اینگونه به سوال حکم محرمیت فرزند خوانده پاسخ می دهد: "در صورتیکه دختر باشد راه صحیح این است که با اجازه حاکم شرع او را برای پدر آن مرد عقد موقت کنند و در اینصورت به عنوان زن پدر بر آن مرد محرم می شود و اگر پسر باشد راهی جز شیر خوردن از خواهر زن یا مادر زن و مانند آن در سن قبل از دو سالگی ندارد." نکته قابل توجه این است که نظام فقهی شیعه بر مبنای عقلانیت استوار است و به عنوان یک قاعده فقهی "کلما حکم به العقل حکم به الشرع" را در صدور فتوا در نظر می گیرد و در عین حال ملاحظه عرف هم می کند. در این مورد باید اهالی این مباحث وارد عرصه تبادل نظر شوند. متاسفانه نگاه عامیانه جامعه به این موضوعات صرفا احساسی و غیر تخصصی است.


امکان بازبینی وجود دارد

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تایید نهایی لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت: این لایحه پس از تایید نهایی در شورای نگهبان از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است.
همایون هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پس از ابلاغ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، دولت نیز قانون را برای اجرا به سازمان بهزیستی ابلاغ خواهد کرد،‌ گفت: بزودی این قانون به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی افزود: بر اساس قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بسیاری از مشکلات مربوط به این کودکان برطرف خواهد شد و نیز بسیاری از مسائل مرتبط با فرزندخواندگی و طرح «امین موقت» بهبود خواهد یافت و سازمان بهزیستی بر این اساس باید در ارتباط با سرپرستی دائم و موقت کودکان به خانواده‌های متقاضی اقدام کند.
رئیس سازمان بهزیستی درباره تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز اظهار کرد: در خصوص این ماده که محل اشکال بود هنوز درب‌های ویرایش و اصلاح تبصره ماده 27 وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه از اظهار نظر کارشناسان استفاده کرده و به انتقادات و نقطه نظرات توجه کنیم.
وی با بیان اینکه ماهیت قسمت دوم تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بر ممنوعیت ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تاکید دارد،‌ گفت: امکان بازبینی، ویرایش و تغییر احتمالی در تبصره این ماده وجود دارد و می‌توانیم با بررسی نظرات کارشناسی و از طرف دولت در خصوص برطرف کردن و حل مشکل برآییم.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    41 1
    "متاسفانه نگاه عامیانه جامعه به این موضوعات صرفا احساسی و غیر تخصصی است."! نه پس تو خوبی؟! یه چیزی دیگه هم که من نمی فهمم اینه که چطور هست که این بچه ها باید یرای هزار تا دلیل که از آسمون آورده شده اینجوری باهاشون رفتار شه ... آقای نویسنده مقاله عزیز ... خوب این وسط وظیفه جامعه چیه؟ در مورد راه حلهای شما هم، فلن دارم فکم که افتاده رو جمع می کنم
    • بی نام MY ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      14 0
      نماینده ای مجلس میگویند به اصرار شما -رئیس بهزیستی ما روی این لایحه کار کردیم حالا آمده ای آسمان ریسمان بهم میبافی که این قانون جایی بحث دارد -خجالت دارد
  • بی نام CY ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    86 1
    این لایحه اصلا در شان فرهنگ ایرانی نبود و به هیچ جه جای دفاع و توجیه ندارد.
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      9 40
      اگر خود دختر راضي باشه و بررسي هم صورت بگيره، چه اشكالي داره آخه؟! اصلا وقتي دو طرف راضي هستند به ما چه ربطي داره؟
    • بی نام A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      26 3
      من واقعا براشون متاستفم...حالا خیلی تو این وضع اقتصادی و فرهنگی اوضاع خانوادگی ما خوبه شماهم بیایید روش نک بپاشید؛گاهی وقتا حس میکنم اینا از قصد با تصویب این چنین قانون هایی میخواهند زندگی زیبا رو تبدیل به افسانه کنند
    • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
      2 0
      این لایحه نه تنها در شان فرهنگ ایرانی نیست بلکه در شان اندیشه اسلامی هم نمی گنجد.
  • مریم FI ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    67 2
    من که نمیذارم شوهرم هیچ بچه ی بی سرپرستی و به فرزندخواندگی قبول کنه.عواقب این طرح هم گردن آقایونه پایه گذار این تفکر جاهلانه!
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      5 20
      شوهر شما وقتي شما را داره كه بعيد ميدونم بره با فرزند خوانده ازدواج كنه. ضمنا اگر كسي خواسته باشه بدون قانون هم ميتونه با فرزند خواندش ارتباط داشته باشه.
    • مریم FI ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      13 0
      درسته اگه بخواد بدون اینکه من بدونم هم می تونه. ولی حداقل من وجدانم راضی نمیشه باب آشنایی و با دست خودم باز کنم که شاید چند سال آینده همسرم با فرزند خوندمون ازدواج کنه. در هرصورت چه این طرح اجرایی بشه یا نشه این ذهنیت بد مطمئنا تو ذهن همه جا افتاده! در هر صورت فکر میکنم تا زن نباشین خیلی این حس و درک نکنید. نمیدونم!
  • فريبا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    39 2
    واقعاً كه!!!!!!!!! دستتون درد نكنه :(
  • اشرفی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    68 8
    خجالت آوره.
  • پارسا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    61 1
    همه قانوناي مملكت ما اينجوريه.....واقعا فقط بايد تاسف خورد
  • بدون نام US ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    40 1
    اين لايحه اعتماد را بشددددددددددددددددددددددددددددددددت زير سئوال ميبرد وااااااااااااااااااااااااي!!!!!!!!!
  • فرهاد A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    42 0
    قبل ازبلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد!!!!!! در چه صورت مصلحت طفل در عقد کردنش هست؟!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    57 0
    وای بر ما. چطوری میتونین همچین ظلمی در حق بچه های بی سرپرست کنید.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      19 0
      کلا سیستم ضعیف کشیه...
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    20 1
    ایخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    54 0
    خب اين هم تير خلاص به فرزند خواندگي حالا دولت خودش بزرگ كند .
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    41 1
    يعني واقعا براتون خجالت آوره
  • مصطفی فاطمی IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    41 1
    شرمساری وخجالت هم حرف داره
  • رضا A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    50 0
    اين قانون خيلي مسخره س. طرف يه نفرو مياره بزرگ ميكنه بعدم باهاش ازدواج ميكنه . يه چيز مايه هاي يوسف و زليخا !
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    38 1
    اين مقاله شوخيه. نه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    46 2
    متاسفم از اينركه. اين برنامه باعث شد ديگر هيچزخانواده اي حاضر نيست. فرزندخوانده اي را قبول كند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    67 3
    حداقل اي قانون را اعلام نكنيد متاسفم واقعامتاسفم براي كساني كه اين قانون را وضع كردند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    75 0
    شدیم عین زمان جاهلیت اعراب
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      1 38
      مگه ازدواج مشكلي داره آخه؟ هر دو طرف هم راضي هستند. لااقل شرط بذارند كه اگر مادر خانواده از دنيا رفت اونوقت پدر بتونه با فرزند خوانده ازدواج كنه.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      19 1
      مادر از دنیا رفت پدر بیاد با بچه ای که بزرگش کرده و واقعا حس دختر-پدر بهش داره ازدواج کنه؟؟؟؟؟دریغ از یک ذره فکر...واقعا دریغ...پدرایی رو می شناسم که بعد فوت همسرشون بخاطر فرزندشون و ارتباط عاطفی فرزند-پدر هرگز ازدواج نکردن و زندگیشونو پای بچشون ریختن...
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    54 4
    واقعا. متاسفم براي كسانيكه مي نشينند وقانون وضع مي كنند كه پدر با دخترش خودش. ازدواج كند نميدانم اكر پدري با به دخترش تجاوز كند حكمش چيست دقيقا فرزند خوانده هم. همانطور است بازهم ميگويم متاسفم. چون جمله ديگري ندارم
    • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      1 23
      دليلت چيه؟ چرا همش فكر تجاوز ميكني؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    22 0
    همه ی ما مقصریم. همه ی ما که سکوت کردیم و تصویب این قوانین ظالمانه و جاهلانه رو از دور نگاه می کنیم.
  • مهدی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    21 0
    فقط باید تاسف خورد! این لایحه خلاف اخلاق انسانیست! اسمشم دیگه فرزند خواندگی خواهشا نذارند میتونند اسم "سرمایه گذاری برای ازدواج بی دق دقه "را روی آن گذاشت.
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    23 0
    یعنی انتخاب فرزند خوانده برابر است با انتخاب همسر واقعا باعث تاسفه
  • مسعود A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    23 0
    واقعا با این قانون بازم بر عقب ماندگی فرهنگیمان اضافه شد.آقا خجالت بکش.چطور یه مرد 40 ساله با دختری که تا دیروز بهش می گفته بابا می تونه ازدواج کنه؟من که اصلا برام قابل درک نیست.زشته بخدا.
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    14 1
    راه های بهتری برای محرم شدن مرد با فرزند خوانده وجود دارد , به نظرم این راه بیراهه ترین آنهاست .
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    23 0
    بسیارشرم آوراست چه کسی دراین وضعیت به این فکر پلید افتاده است .
  • دلخور A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    21 0
    پس اين وسط رابطه پدر و فرز ند كجاست؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    10 0
    یعنی انقدر این اقایون بی کار هستند که در مورد این چیزا فکر میکنن؟؟نیس کشور ما مشکل دیگهای نداره!!
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      5 0
      شرمنده این نماینده ها هستم که این قدر زحمت می کشند. چه جوری جبران کنیم؟!
  • دیوید A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    2 12
    همش به مردها حمله میشه . چه خبره . جالبیش اینه که مردها به هوش بازی و .. متهم میشن ولی امروز می بینیم که زنها از همه بیشتر هوش بازهستن . جدا از هوش بازی زنها خیلی بیشتر به رابطه جنسی و ازدواج علاقه و نیاز دارن . مردها فقط اسمشون بد در رفته .
  • ن ا A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    14 0
    واای ی ی بـــــر ما ، وای بر غیـــــرت ما ... به خدا باید آرزوی مرگ کنیم ... فقط اندکی از فرهنگ وشـــرف مــا سو سو میکند که این هم کشته خواهد شد ... فقط چند لحظه تصور کنیــد فرزندی را که خود سالها به شما گفته پدر و او را بزرگ کرده اید حال در بستر شما بخوابد ... وا ی ی ی ی ی ی خدیا کجاست شرف و انسانیت ؟؟ به خدا دری بزرگ برای ورود شیطان بــاز شده ...
  • سبز A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    7 0
    سرم داره سوت میکشه یه بچه شیر خواره بیاری داخل خونه بعد این همه سال که بهت گفت بابا..بابا بعد بیایی باهاش هم بستر بشوی چکار کردیم باخودمون...چطور داره این اتفاق ها رخ میده بخدا انسانیت از بین رفته شرم برشما شرم بر شما
  • رضا EU ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    5 0
    هر دم از اين باغ بري مي رسد
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 0
    بر باد رفتن ارزوی زن و شوهری که با عشق و علاقه دختری را به فرزندی می گیرند را چه نام بگذاریم !!!!!!!!!!!!!!
  • ط US ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 1
    سلام