لشکرکشی فضایی ناسا برای کشف دورترین اجسام عالم

تلسکوپهای هابل، اسپیتزر و چاندرای ناسا قرار است با انجام ژرف ترین نقشه برداری جهان در کنار هم٬ دورترین و کم فروغ ترین کهکشان‌های قابل مشاهده تاکنون را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، این کاوشگرها با کمک عدسی‌های گرانشی ‫طبیعی موجود در فضا باید بتوانند کهکشانهایی 100 برابر کم فروغ تر از نمونه‌های مشاهده شده قبلی توسط این سه تلسکوپ را کشف کنند.

ستاره‌شناسان در یک برنامه مشارکتی موسوم به «زمینه‌های مرزی» طی سه سال به رصد شش خوشه کهکشانی عظیم پرداخته و از پدیده عدسی گرانشی بهره‌برداری خواهند کرد. این خوشه‌ها در میان عظیم‌ترین اجتماعات ماده شناخته شده قرار دارند و طبق نظریه نسبیت عام٬ میدان‌های گرانشی آنها می‌تواند برای درخشان کردن و بزرگ‌نمایی کهکشان‌های دور برای قابل مشاهده کردن آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

اولین جسم مورد بررسی «Abell 2744» موسوم به خوشه پاندورا است. این خوشه کهکشانی در نتیجه انباشت همزمان چهار خوشه کهکشانی کوچکتر مجزا شکل گرفته که در طول 350 میلیون سال کنار هم قرار گرفته‌اند.

هر رصدخانه تصاویر را با طول موج های مختلف نور جمع‌آوری کرد∂ه تا درک عمیق تری از فیزیک پایه این اجسام سماوی ارائه کنندداده‌های تلسکوپ های هابل (رصدهای نور مریی و فروسرخ نزدیک) و اسپیتزر (رصدهای فروسرخ) برای اندازه‌گیری دقیق‌تر فاصله و جرم کهکشان‌ها با هم ترکیب خواهد شد.

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا نیز به رصد عمیق زمینه‌های ستاره‌ای خواهد پرداخت. این تلسکوپ تصاویر خوشه‌ها را در طول موج ایکس برای کمک به تعیین جرم و اندازه‌گیری قدرت عدسی گرانشی آنها ثبت خواهد کرد و همچنین این رصدها به شناسایی کهکشانهای زمینه میزبان ابرسیاه‌چاله‌های غول‌پیکر کمک خواهد کرد.

به گمان ستاره‌شناسان، این رصدها به نمایش جمعیت کهکشان‌های موجود در زمانی که جهان تنها چند صد میلیون سال عمر داشته، کمک خواهد کرد.

کد خبر 319765