لشکرکشی فضایی ناسا برای کشف دورترین اجسام عالم

تلسکوپهای هابل، اسپیتزر و چاندرای ناسا قرار است با انجام ژرف ترین نقشه برداری جهان در کنار هم٬ دورترین و کم فروغ ترین کهکشان‌های قابل مشاهده تاکنون را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، این کاوشگرها با کمک عدسی‌های گرانشی ‫طبیعی موجود در فضا باید بتوانند کهکشانهایی 100 برابر کم فروغ تر از نمونه‌های مشاهده شده قبلی توسط این سه تلسکوپ را کشف کنند.

ستاره‌شناسان در یک برنامه مشارکتی موسوم به «زمینه‌های مرزی» طی سه سال به رصد شش خوشه کهکشانی عظیم پرداخته و از پدیده عدسی گرانشی بهره‌برداری خواهند کرد. این خوشه‌ها در میان عظیم‌ترین اجتماعات ماده شناخته شده قرار دارند و طبق نظریه نسبیت عام٬ میدان‌های گرانشی آنها می‌تواند برای درخشان کردن و بزرگ‌نمایی کهکشان‌های دور برای قابل مشاهده کردن آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

اولین جسم مورد بررسی «Abell 2744» موسوم به خوشه پاندورا است. این خوشه کهکشانی در نتیجه انباشت همزمان چهار خوشه کهکشانی کوچکتر مجزا شکل گرفته که در طول 350 میلیون سال کنار هم قرار گرفته‌اند.

هر رصدخانه تصاویر را با طول موج های مختلف نور جمع‌آوری کرد∂ه تا درک عمیق تری از فیزیک پایه این اجسام سماوی ارائه کنندداده‌های تلسکوپ های هابل (رصدهای نور مریی و فروسرخ نزدیک) و اسپیتزر (رصدهای فروسرخ) برای اندازه‌گیری دقیق‌تر فاصله و جرم کهکشان‌ها با هم ترکیب خواهد شد.

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا نیز به رصد عمیق زمینه‌های ستاره‌ای خواهد پرداخت. این تلسکوپ تصاویر خوشه‌ها را در طول موج ایکس برای کمک به تعیین جرم و اندازه‌گیری قدرت عدسی گرانشی آنها ثبت خواهد کرد و همچنین این رصدها به شناسایی کهکشانهای زمینه میزبان ابرسیاه‌چاله‌های غول‌پیکر کمک خواهد کرد.

به گمان ستاره‌شناسان، این رصدها به نمایش جمعیت کهکشان‌های موجود در زمانی که جهان تنها چند صد میلیون سال عمر داشته، کمک خواهد کرد.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CN ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    17 9
    برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
  • كاظم IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    4 11
    ببينيد استكبار جهاني به فضا هم لشكر كشي مي كند، اين بعيد نبود، آنها دست بردار نيستند اما فرياد غريو طوفاني امت در روز سينزدهم ابان گوش فلك را كر خواهد نمود
    • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      5 0
      هر کسی خودش رو فدای کشف راز عالم کرده باشه، میوه اون رو برداشت میکنه. حالا کشورهای جهان سومی میخواند اسمشو بزراند کبر و خودپسندی.
  • مهدی A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    3 0
    از عنوان خبر هم خیلی خوشم آمد. جالب بود. ممنون.