اذان صبح، تماشای دنباله‌دار قرن را از دست ندهید

ماه در این هفته در حال بازی قایم باشک با ستارگان دوردست و خورشید است، و در ساعات پیش از سپیده دم هم چند دنباله‌دار در آسمان دیده خواهند شد.

دنباله‌دارهای صبحگاهی
از روز جمعه 10 آبان / اول نوامبر تا 4 هفته بعد، دنباله‌دار ISON در آسمان پیش از سپیده دم قابل رویت خواهد بود. این دنباله دار در اوایل ماه، درخششی برابر با قدر 9 خواهد داشت که رویت آن را به صورت یک نقطه محو در دوربین‌های دو چشمی امکان پذیر خواهد کرد. انتظار می‌رود که درخشش این دنباله‌دار بیشتر شود، و تا پایان ماه دیدن آن حتی برای چشم غیر مسلح هم ممکن شود. این دنباله‌دار در نهایت روز 7 آذر / 28 نوامبر به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید می‎رسد.

اما این تنها دنباله‌دار آسمان نیست. دنباله‌دار انکه (2P/Encke) هم از سمت چپ ISON خود را نشان خواهد داد، که البته آن هم در یکی دو ساعت قبل از طلوع خورشید قابل رویت خواهد بود. انکه که از صورت فلکی اسد می‌آید، قدری برابر با 7 دارد که آن را بدل به درخشان‌ترین دنباله دار در آسمان این شب‌های ما کرده است. برای منجمین آماتور این بدان معنی است که انکه یک هدف ساده برای مشاهده با استفاده از تلسکوپ و دوربین دو چشمی است. این دو دنباله دار فاصله‌ای 20 درجه‌ای از هم خواهند داشت.

نور منطقه‌البروجی یا فجر کاذب 
از شنبه 12 آبان تا دو هفته بعد از آن، منجمین آماتور در عرض‌های جغرافیایی شمالی، در افق شرق شاهد درخشش روح مانند نور منطقه‌البروجی در فاصله تقریبا یک تا دو ساعت قبل از طلوع خورشید خواهند بود. این درخشش ناشی از بازتاب نور خورشید از ذرات بی‌شمار گرد و غبار معلق در فضا است که از تشکیل منظومه شمسی در تقریبا 4.5 میلیارد سال پیش به جا مانده‌اند.

ماه و سمال اعزل: روز شنبه، برای منجمین اروپای مرکزی و شمالی و آسیا روز خیلی شلوغی خواهد بود، آنها علاوه بر چیزهایی که تاکنون گفتیم، می‌توانند شاهد اختفای هلال باریک ماه با ستاره سماک اعزل (با نام علمی آلفا سنبله) درخشانترین ستاره صورت فلکی سنبله باشند؛ بدین شکل که سماک اعزل پشت هلال ماه پنهان خواهد شد. این ستاره در افق شرقی و در ارتفاع بسیار پایین پیش از طلوع خورشید دیده خواهد شد. هلال پیر ذی‌الحجه در این زمان تنها 20 ساعت با مقارنه فاصله خواهد داشت. منجمان دیگر کشورها شاهد مقارنه هلال ماه و سماک اعزل خواهند بود.

خورشیدگرفتگی
روز یکشنبه 12 آبان خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد. بهترین حالت این خورشیدگرفتگی در آفریقاست که گرفت کامل در بخش‌هایی از گابن، جمهوری دموکراتیک کنگو، اوگاندا، کنیا و اتیوپی قابل رویت خواهد بود.
توضیحات بیشتر را روز شنبه در خبرآنلاین بخوانید.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 0
    دوست عزیز چرا این عنوان را برای این خبر انتخاب کرده اید. هم اینک که نمیتوان با همان دوربین هم این دنباله دار را دید. آوردن تیتر "اذان صبح، تماشای دنباله‌دار قرن را از دست ندهید" تداعی کننده سهولت رصد این دنباله دار است. به نظرم باید دو تا سه هفته دیگر این تیتر را میزدید . حالا کمی زود است با تشکر