زنگنه:امنیت انرژی مهم ترین موضوع برای جهان است/قیمت و قراردادهای گاز باید اصلاح شود

وزیر نفت گفت: با آن که صادرکنندگان گاز در توسعه، ایجاد ظرفیت، سهم بازار و استفاده از فناوری های مدرن رقیب هستند؛ اما منافع مشترک آنها باید فصل الخطاب این رقابت ها باشد.

بیژن زنگنه صبح امروز در سخنرانی افتتاحیه پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، از افزایش ٢٦ درصدی سهم گاز در سبد انرژی جهان تا سال ٢٠٣٥ میلادی بر اساس پیش بینی های انجام شده خبر داد و گفت: انرژی محور اصلی مذاکرات همه مجامع بین المللی است و فقر انرژی و عدم دسترسی آسان به آن، امنیت انرژی را به مهم ترین موضوع برای جهان  تبدیل کرده است.

وی در همین حال گفت: فواید مهم اقتصادی و محیط زیستی گاز طبیعی، این سوخت پاک را به عنوان یک عنصر مهم معرفی کرده است که قادر به پاسخگویی نیازهای توسعه ای پایدار قرن ٢١ است.

رئیس پانزدهمین اجلاس جی سی اف گفت: رقابت های سازمان داده شده و همکاری کشورهای تولید کننده گاز با احترام به بازارهای منطقه ای در یک زمان به عنوان یکی از پایه های امنیت انرژی در نظر گرفته می شود که راه را برای بهره برداری بهینه و اقتصادی از منابع و ذخایر باز می کند.

زنگنه اظهار داشت: به دلیل بلند مدت بودن پروژه های گازی، درک تولیدکننده و مصرف کننده از امنیت عرضه و تقاضای انرژی، می تواند اعتماد متقابل را ارتقا دهد.

وی در همین حال به برخی مشکلات تولیدکنندگان گاز اشاره و تصریح کرد: از یک طرف افت شدید قیمت های بازار، به صرفه بودن اقتصادی پروژه ها را به خطر می اندازد و به موجب آن ریسک پروژه ها افزایش می یابد در نتیجه این موضوع ابهام ها و تردیدهایی را برای عرضه گاز در بلندمدت به وجود می آورد.

رئیس پانزدهمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: از طرف دیگر افزایش شدید قیمت ها، رشد تولید گازهای نامتعارف را به دنبال داشته و چالش هایی را برای منافع تولیدکنندگان متعارف گاز ایجاد می کند.

منافع مشترک فصل الخطاب رقابت تولیدکنندگان گاز

وزیر نفت ایران اظهار داشت: با آن که صادرکنندگان گاز در توسعه، ایجاد ظرفیت، سهم بازار و استفاده از فناوری های مدرن رقیب یکدیگر هستند؛ اما منافع مشترک آنها باید همیشه به عنوان فصل الخطاب برای این رقابت ها باشند.

زنگنه به منافع مشترک تولیدکنندگان اشاره و تصریح کرد: حمایت از حاکمیت ما بر منابع گاز، افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان، دستیابی به درآمدهای منصفانه و حفظ منافع همه نسل ها، منافع مشترک تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: در عصر ارتباطات بین المللی کشورهای صادرکننده گاز منافع مشترکشان را تضمین می کنند اما باید در نظر گرفته شود که صادرکنندگان این سوخت پاک با چالش هایی مانند شرایط مالی سخت و هزینه های زیاد دستیابی به فناوری های جدید روبرو هستند.

زنگنه افزود: هم اکنون جی سی اف یک موسسه میان دولتی از ١٧ کشور عضو و ناظر تولیدکننده و مصرف کننده گاز از همه نقاط جهان تشکیل شده است و به دنبال افزایش سهم و نقش پذیری خود در بازار انرژی جهان است.

وزیر نفت با بیان این که مشاهده پیشرفت این مجمع بسیار خوشحال کننده است گفت: من احساس می کنم باید از تمام نقش آفرینان به ویژه دبیرخانه جی سی اف برای تلاش های بی وقفه در توسعه فعالیت های مجمع قدردانی و تشکر کنیم.

بازنگری فعالیت های جی یی سی اف با هدف دستیابی به دستاوردها

وی اظهار داشت: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که ما فعالیت ها و روند تکاملی جی یی سی اف در سال های گذشته را با هدف دستیابی به دست آوردها مورد بازنگری قرار دهیم.

زنگنه گفت: بر این باور هستم که در تلاش جی یی سی اف برای توسعه جایگاه خود در صحنه بین المللی انرژی این مجمع باید نقشه راهی را بر اساس یک دیدگاه تازه برای آینده تعیین کند.

وزیر نفت کشورمان گفت: برای تحقق این امر باید این موضوعاتی همچون توسعه همکاری کشورهای عضو و تبادل تجربیات و فناوری، ترویج همکاری ها برای اتخاذ سیاست های مشترک در مناطق تولید و توسعه بازار مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این باره ایران در گذشته یک پروژه مطالعاتی روی چارچوب های قراردادی انجام داده و آماده است تا هزینه های به روز رسانی این مطالعه را بر عهده گیرد.

زنگنه گفت: آماده سازی زمینه ها برای همکاری کشورهای عضو با شرکت های تجاری انرژی و بین المللی و موسسه های مالی محور دیگر در این خصوص است و دبیرخانه پیشنهاد داده است تا جلساتی را بر اساس یک برنامه منظم هر دو سال یک بار با موسسه های مالی و تجاری برگزار کند.

وزیر نفت موضوع دیگر در این خصوص را افزایش گفت و گو با سازمان های بین المللی اعلام کرد و گفت: آژانس بین المللی انرژی مجمع جهانی انرژی، سازمان اوپک و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از مهم ترین سازمان ها برای گفت و گو به شمار می آیند.

 

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدي PH ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    2 0
    سلام از اينكه يكي از قويترين تيمهاي مدىريتي در وزارت نفت جمع شده اند بسيار خرسندم .فهم درستي از سياستهاي انرژي وراهبردهاي ضروري كشور وجود دارد . تعدادي از مديران دولت قبل هم عملكرد موثري داشتند كه هم اكنون از انها استفاده ميشود . با تجربه ي قبلي بايد بگويم حوزه ي صنعت نفت به مديران شجاع / عالم وجسور نياز دارد ضمن آنكه براي جلوگيري از خطاهاي احتمالي كه هميشه در كاري به مقياس صنعت نفت امكان آن دارد خود وزارت نفت و دستگاههاي نظارتي با همكاري يكديگر ميتوانند از اين موهبت الهي كه گاه از آن بدليل ندانم كاري خودمان نقمت ياد ميشود نهايت بهره گيري براي توسعهي ايران عزيز بعمل آيد. براي مهندس زنگنه و همكارانشان ارزوي موفقيت دارم.