فارس نوشت:

این روزها لبنیات سنتی‌ها رشد قارچ‌ گونه‌ای پیدا کرده‌اند و در هر کوچه و خیابانی می‌توان آنها را دید. حال سوال این جا است که چرا به رغم حساسیت‌هایی که برای لبینات‌ سنتی وجود دارد، تعداد آنها روز‌به روز زیادتر می‌شود.

می‌گویند، عملیات پاستوریزاسیون و استرلیزه شدن که 200 سال پیش دانشمند فرانسوی "پاستور"به عنوان عاملی برای از بین بردن باکتری و عوامل بیماری کشف کرد در لبنیات‌های سنتی انجام نمی‌شود و به همین دلیل احتمال آلوده بودن آنها  و بیمار کردن انسانها وجود دارد.

اما در دیگر سو موافقان مصرف لبنیات سنتی می‌گویند: شیر و محصولات لبینات سنتی‌ها طعم و مزه اصلی را دارد، چربی آن کافی و طبیعی است به همین دلیل مردم بیشتر استقبال می‌کنند.

به گفته آنها در کارخانه‌های لبنی چربی شیر در چند مرحله گرفته می‌شود و آنچه به مصرف کننده عرضه می‌شود، صرفا چیزی شبیه شیر است.

طی سه سال گذشته بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همواره یا قیمت محصولات لبنی افزایش یافت یا با کاهش درصد چربی، افزایش پنهان قیمت برای محصولات کارخانه‌ها رقم خورد به طوری که شیر با درصد چربی 1.5 درصد هم که قبلا نبود به بازار آمد، بسیاری مردم آنرا نمی‌خرند و می‌گویند، ظاهری شبیه شیر داشته و طعم شیر را ندارد.

*چرا لبینات سنتی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد

قیمت محصولات لبنی کارخانه‌ها کنترلی و تحت نظارت دولت است،اما لبنیات‌های سنتی قیمت مصوبی ندارند و دست تولید کننده آن برای بالا بردن قیمت آزاد است بنابراین با محدود شدن قیمت‌ها در لبنیات‌ تولیدی کارخانه‌ها، لبنیاتی‌های سنتی که ظاهراً سود بیشتری هم در آن هست گرایش بیشتری به سمت تولید این محصولات پیدا کرده‌اند.

*قیمت لبنیات سنتی‌ها

در یکی از لبنیات سنتی‌های منطقه 19 تهران، شیر کیلویی 2250 تومان، کره کیلویی 20 هزار تومان، خامه کیلویی 10 هزار تومان، دوغ کیلویی 1250 تومان، ماست 2.5 کیلویی 6 هزار تومان و ماست 6 کیلویی 11 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مقایسه با قیمت محصولات لبنی کارخانه‌ها حاکی از این است که قیمت سنتی‌ها بالاتر است. چرا که هم اکنون قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه 2000 تومان است.

از سوی دیگر بسیاری از این لبینات سنتی‌ها بدون صرف هزینه بسته‌بندی عرضه می‌کنند اما  حدود 17 درصد هزینه لبنیات پاستوریزه را بخش بسته‌بندی تشکیل می‌دهد.

 *سود مناسب با هزینه کم عامل اصلی افزایش تعداد ماست بندی‌ها است

 یکی از لبنیات سنتی‌ها که در اصفهان و تهران تولیدی دارد گفت: 5 شریک هستیم و ماهانه حدود 15 میلیون تومان درآمد داریم.

مدیر تولید این لبنیات سنتی گفت: این روزها مردم اقبال بیشتری به لبنیات سنتی دارند به دلیل اینکه لبنیات کارخانه‌ها کیفیت قبلی را ندارند.

یکی از دلایل گرایش لبنیات سنتی‌ها علاوه بر درآمد نبود نظارت بر اینگونه تولیدی‌ها است.

مدیر تولید این لبنیات سنتی می‌گوید: همه لبنیات سنتی‌ها مجوز ندارند بنابراین ناظران بهداشتی نیز مسیرشان به طرف آنها نمی‌افتد و اگر ناظران بهداشتی هم اشکالی بگیرند، می توان از راه های غیرقانونی برای رفع این سختگیری‌ اقدام کرد.

یک توزیع کننده لبینات در منطقه 19 تهران هم به خبرنگار فارس گفت که مغازه‌اش مجوز ندارد و هیچ مامور تعزیراتی در باره قیمت و یا مامور بهداشتی به سراغشان نمی‌آید.

او هم تصریح کرد: بسیاری سخت‌گیری‌های ماموران همچنانکه در مغازه‌های قبلی تجربه کرده با توسل به راه های غیرقانونی برطرف می‌شود.

یک‌سال پیش سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: برای توزیع شیر فله‌ای دامداری‌هایی که تمام شرایط گفته‌شده آنها را رعایت کنند، مجوز خواهند گرفت.

سازمان دامپزشکی کشور شرایط صدور مجوز را پاک بودن لبنیاتی‌ها از نظر بیماری‌ها بویژه سل، بروسلوز و همچنین رعایت مسائل بهداشتی، وجود کارشناس ناظر و بسته‌بندی مناسب با برچسب‌های هشدار دهنده اعلام کرده بود.

این در حالی است که سازمان دامپزشکی کشور بعد از  حدود یک سال اعلام می‌کند به دلیل شرط و شروط سخت این سازمان هیچ دامداری برای توزیع شیر فله‌ای اعلام آمادگی نکرده است و مجوز توزیع شیر فله تاکنون صادر نشده است.

با این وجود همچنان شاهد افزایش این لبنیات سنتی‌ها هستیم.

در مدت یکسال گذشته بعد از رسانه‌ای شدن صدور مجوز توزیع شیر فله‌ای مقاومت‌هایی هم در بیرون ایجاد شد مع به نظر می‌رسید در صدور مجوزهای لبینات سنتی‌های تاثیر گذار باشد و البته اینطور هم شد اما باز هم تعداد لبیناتی‌های سنتی اضافه تر شد.

یک تولید کننده گفت: نهادهای صدور مجوز به ما می‌گویند مجوز نمی‌دهیم اما شما بروید کارتان را انجام دهید چیزی به شما نخواهیم گفت.

در این میان به نظر می‌رسد گرایش به عرضه لبنیات سنتی به دلیل محدود کردن قیمت لبینات‌ کارخانه‌ها و نیز میل به مصرف به دلیل کیفیت و چربی مناسب لبینات سنتی‌ها بیشتر شده است و ضروری است که دولت تا دیر نشده لبینات‌ سنتی‌ها را برای کنترل قیمت و نیز کنترل بیماری‌های احتمالی، ساماندهی کرده و نظارت بیشتری بر فعالیت آنها داشته باشد. 

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    18 2
    اضافه کردن شیرخشک تقلبی چینی را هم به اقدامات کارخانه ها اضافه کنید. البته وایتکس رو هم سنتی و هم صنعتی داره! اون بخشی از لبنیات حساب میشه.
  • علی 69 A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    11 0
    به گفته آنها در کارخانه‌های لبنی چربی شیر در چند مرحله گرفته می‌شود و آنچه به مصرف کننده عرضه می‌شود، صرفا چیزی شبیه شیر است. " فقط شیر خشک میریزن "
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    14 1
    کارخانه ها شیر خشک است سنگ کلیه میاورد بیخود دفاع نکنید برای تولید ماست باید شیر جوشانده شود و پاستوریزه میشود الان بیش از 10 سال ماست و کره سنتی میگیرم همین طور دوغ وشیر فله ای کارخانه های ما متقلب هستند مثل خودروسازها شیردامداران 2650 اطلاًارزش خوردن داره ؟
  • رضا A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    7 1
    تهران قیمت لبنیات سنتی بالاست، توی اراک که ما هستیم شیر تازه پرچرب رو با 1400 هم میشه خرید. در کل قیمت لبنیات سنتی پائین تره،
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    5 0
    یکی از علت هاش کیفیت بهتر این محصولات نسبت به مشابه بازاریش از نظر قیمت هم از نوع بازاریش کمی ارزانتر هم هست
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    7 1
    یک بخش نامه اومده وزارت بهداشت که میگه دیگه به بهداشت مثل سابق توجه نشه تا فشار اقتصادی کمی کمتر بشه!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    4 0
    وقتی پراید یک میلیون گرون بشه، لبنیات هم باید گرون بشه دیگه!
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    4 0
    در شهر ما هم قیمتش کمتره هم کیفیتش بهتره
  • مسئول کنترل کیفیت کارخانه لبنیات A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    7 2
    من مسئول کنترل کیفیت یکی از کارخانه های بزرگ لبنیاتی میباشم ، ما به شیر مصرفی تمامی محصولات لبنیمان (شیر ، ماست و پنیر) درصد زیادی شیر خشک و آب اضافه میکنیم ، این شیر خشک ها بصورت فله ای خریداری شده و احتمالن چینی یا هندی هستند وبرچسب یا گواهینامه استاندارد یا کنترل کیفیت ندارند . از آنجایی که مشخصات سازنده و وارد کننده آن مشخص نیست و واردات آن نیز انحصاری است ، احتمال هر گونه تقلب و شیادی می رود ،ثابت شده تاجرها و دلالهای بازرگانی هر نوع آشغال ارزان قیمتی را که بتوانند از خارج میخرند و وارد میکنند و به طور قطع این مواد غذایی غیر استاندارد اثرات زیستی جبران ناپذیری خواند داشت . شیر طبیعی اگر فاقد وایتکس(نگهدارنده) بوده و چربی آن را با ماشین کهنه شور (لباسشویی)نگرفته باشند خیلی بهتر است.
  • ha IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    6 1
    توی تبریز شیر فله ای در لبنیاتی ها 1500 تومن به فروش میرسه که بسیار پایین تر از نرخ شیر صنعتی است که با عنایت به چربی بیشتر و غیرکارخانه ای بودن آن (به عنوان یک حسن) مزیت نسبی بالایی را در مقابل شیر بسته بندی شده دارد.
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    4 1
    عزیزم علتش گرونی همون پاستوریزه هایی هستش که شما میگین...........
  • ارشیا A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    8 1
    من خودم بازرس بهداشتم،همه مغازه دارها اول میگن چشم بعد میگن شاگردم گرفته بعد میگن اتحادیه گفته عیبی نداره بعد میگن بیا کمکمون کن بعد میگن بیا کمکت کنیم بعد میگن بفرست دادگاه میرم 5 تومن جریمه میدم.بعد میگن تعطیل کنی میگیم رشوه خواستی ندادیم، اومدی نون بری کنی و میرن وکیل میگیرین . وکیلها هم فقط پول میشناسن و اصلا براشون حق و حقیقت مهم نیست
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    30 5
    ای آقا کی به فکر سلامت مردم هست؟وگرنه اگر قانونی وجود داشت به این راحتی این مغازه ها خیلی راحت نمیگفتند مجوز نداریم و کسی هم کاری به کار ما ندارند آیا ماموران نمیتوانند در سطح شهر بگردند و باین مغازه ها روبرو شدند از آنهامجوزبخواهند واگرنداشتند با آنها برخوردکنند؟
  • مهربان A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    37 2
    دامدار بیگناه هم نگران گرانی خوراک و علوفه دام !
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    87 2
    اینقدر طرفدار کارخانجات به اصطلاح پاستوریزه نباشید یه رفیقی داشتم در کارخانه رب کار می کرد کارایی که در کارخانه انجام می دهند دوستم تعریف کرد دیگر هیچ وقت رب نخریدم فصل گوجه برای خانم خانه 15 جعبه گوجه می خرم دو روزه رب درست می کنیم رب یک سال ما بس است یا دوستی تعریف می کرد همین شیرایی که کارخانجات لبنی میدن برای اینکه نبره وخراب نشه مایع سفید کننده میریزند حالا صد رحمت به ماست بندی محلی یا ترشی محلی
    • سینا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      3 9
      این مطالب طرفداری نبودبلکه حرف درست بود.یعنی بایدبرسلامت اینگونه موادکه سریع فاسدمیشن نظارت بشه.همین چندوقت پیش مادردوستم ازخوردن پنیرمحلی تب مالت گرفت.ترس اینه که این بیماری های قرون وسطایی رواج پیداکنه بعدتازه مقامات مسوول سر برسند.ضمن این که دراین گونه موادنیزامکان تقلب ماننداب قاطی شیرکردن بسیارهست
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    31 0
    یک توزیع کننده لبینات در منطقه 19 تهران هم به خبرنگار فارس گفت که مغازه‌اش مجوز ندارد و هیچ مامور تعزیراتی در باره قیمت و یا مامور بهداشتی به سراغشان نمی‌آید. بسیاری سخت‌گیری‌های ماموران همچنانکه در مغازه‌های قبلی تجربه کرده با توسل به راه های غیرقانونی برطرف می‌شود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه عجب اشاره ای به رشوه شد و کاش کسی پاسخگو باشد
  • شیرخوار IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    60 1
    بعضی ها کاسه داغتر از آش هستند, به شخصه حاضر نیستم شیرابه ای که به نام شیر در کارخانه های لبنی تولید می شه رو به عنوان شیر مصرف کنم, کسی هم که فرمود لبنیات سنتی گرانتر هستند شیر کارخانه ای 2000 تومن و شیر سنتی 2250 تومن به این فکر نکرد که 250 تومن که خوبه از اون شیر 2250 تومنی بیش از 500-600 تومن مواد استخراج کردند و در واقع جسد شیر رو دارن لیتری 2000 تومن می فروشند.الحمدلله بعد از چی بپوشیم چی نپوشیم, چی بخوریم چی نخوریم هم اضافه شد
    • یاور IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      16 1
      ما شیر سنتی رو خریدیم 1500 تومن همین دیشب
    • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      4 0
      تو شهر ما كيلويي 1150 تومنه نازه اگه بري از دامدار بخري كيلويي 1000 تومنه با اين قيمتا و كيفيتي كه دارند كسي حاضر نمي شه شير پاكتي بخره مگه طرف خيلي وسواسي باشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    8 0
    ما اگربخواهیم در کشورمون درست و سالم غذا بخوریم، سالم نفس بکشیم و سالم تردد کنیم ،چه کسی رو باید ببینیم؟ آقای روحانی یک فکری به حال مردم کن!! واقعا دغدغه شده
  • دکتر مبین شهرانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    5 0
    جالب ترین نکته این مقاله نحوه برخورد رسانه ها با این موضوع می باشد ، پس از سالها و به دلیل اینکه وزارت بهداشت به صورت غیر قانونی دست بر روی مراکز عرضه شیر خام گذاشته بود و از طرفی هم توان علمی کنترل آن را نداشت و از همه بدتر اینکه قانون مصوبی هم برای آن نداشت،سازمان دامپزشکی اقدام به ابلاغ دستورالعمل مراکز مجاز عرضه شیر خام تحت شرایط قابل کنترل نمود که بسیاری از کارخانه های صنعتی و مراکز سنتی در برابر این قانون قد علم کردند،از نظر علم دامپزشکی کسی حق ندارد شهروندان را از حقوق طبیعی شان که همانا خرید محصول طبیعی با کیفیت بالا از مراکز مورد تائید سازمان دامپزشکی کشور محروم کند ولی متاسفانه جو سازیهای کارخانجات صنعتی ، مراکز غیرمجاز سنتی و وزارت بهداشت اجازه پیاده سازی قانون دامپزشکی را نمیدهند
  • محمد لطفی زاده IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    5 0
    یه سری به این مراکز بزنید می بینید که مجوزهای وزارت بهداشت رو در و دیوارشون آویزونه پس نفرمائید که مجوز ندارند کاش یه مرجعی بود که مرکز معتبر اینگونه فروشگاهها رو به ما معرفی می کرد تا حداقل با خیال راحت ازشون خرید کنیم
  • hh A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    1 7
    لبنیاتی های سنتی شیر رو با جوش شیرین نگه می دارند درضمن اگر هم فاسد بشه دوغش می کنند و هیچ وقت شیر سردکنشون شسته نمی شه
  • ر-ی A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    2 1
    درتبریز انواع ضیرپاستوریزه به فروش میرسد که طعمهای مختلف دارند .اگراینهاهمه شیرگاوهستند چراطعمشان یکی نیست؟ اگرمرحوم پاستورمیدانست درایران شیربچه وضعی پاستوریزه میگرددهرگزانراتوصیه نمیکردبعضی وقتهاانقدربدمزه میشوندکه قابلخوردن نیست.حال دوسال است که شیرسنتی میخرم هرکیلو140یا 150تومان که وافعاشیراست.فقط لازم است ده دقیقه درحال جوش بماند .تاازلحاظ بهداشتی قاتل اعتادباشد.
  • ش A1 ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    2 0
    شیر به اصطلاح پرچربشان 3% قیمتش 2250میباشد پس از این نظر باهم برابر هستند(شیر مصنوعی وشیر طبیعی) نمیدونم انکه ظاهرا اسمش شیره چی داخلش میکنند که نه مزه حلال میده نه مزه حروم چرا اگر اینقدر بفکر این ملت بدبخت هستند وبفکر سلامتیشون!!!!!!! چرا پس وایتکس بخوردمون میدن اهان فهمیدم میخوان کمتر زجر بکشیم ویکدفعه از داخل نابود بشیم دستشون درد نکنه که بفکر شهرونداشون هستند
  • حج احسان A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    7 0
    خيلي نامرديه ك كارخونه دار با اون سرمايه عظيم ميتونه هر آشغالي به خورد مردم بدبخت بده „تحت عنوان فراورده سالم„ و من ك يه ماست بند سنتي هستم و با بسم الله و كلي ايه و ترس و لرز ماست درجه يك بدون افزودني ميزنم واسه مردم بد باشم؛ حالا ما شديم غير بهداشتي؟ خدا از همتون نكذره، شيرو بخريم ١٤٠٠ و ماستش كنيم و از هر يك كيلو شير واسه باستوريزه كردنش٧٠كرمش كم بشه يعني بشه٩٣٠كرم و با هزينه سرسام اور برق و كاز و ظرفش و كلي جيز ديكه روي هر كيلو ١٥٠نصيب ما بشه حالا خوبه بهداشت بياد تا من خشتكشو سرش بكشم. فقط ميكن اشتغالزايي كنيم
  • علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 0
    فکر کنم قدیما توهرکوچه یک کارخانه صنعتی لبنیات بود که مردم 150 سال عمر میکردن وهیجوقت مریز نمیشدن.
  • محسن A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    مطلب بالا رو خوندم و خیلی واسم جالب بود که کسی به این نکته ی خیلی ملموس اشاره هم نکرد.. مگه ممکنه که فرایند تولید ماست انجام بشه و پاستوریزه نشه؟فرایند گرم کردن و سرد کردن شیر برای رسیدن به دمایی مایع زنی دقیقا همون فرایند پاستوریزاسیونه. . آون فرآیندی که توی کارخانه انجام میشه استریزاسیون هست که باعث میشه تمامی باکتری های مفید و مواد مورد استفاده شیر از بین بره......
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
    1 0
    اونایی که مخالف لبنیات محلی هستن مزه دهنشونو نمیدونن یا صاحب کارخونه پاستوریزه هستن ما الان 20ساله فقط سنتی و محلی استفاده میکنیم کاملا هم سالمیم تب مالت این چیزا مسخره هستش.. الان اینا شیرو میگیرن 50درصد مواد شیمیایی بعضی افزودنی ها میزنن 100درصد خالصی شیر میشه نصف ولی درحالی که شیر محلی همون 100درصد خالصیو داره کاملا هم از نظر سلامتی مفیده برای بدن.. قدیما بچه ها شیرو میدوشیدن همونجا میجوشوندن و میخوردن. استخوان بندیشون عالی میشد الان بچه ها پاستوریزه استفاده میکنن میبینی بچه دبیرستانی 1.20قد داره فوتش کنی میفته.. همه چی شده مصنوعی
  • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    0 0
    باز هم احتمالا دست کارخانه دارها تو کاره چون فروششون کم شده وگرنه لبنیات محلی هم وقتی شیر در دمای ۹۰ درجه جوشیده بشه همون عمل پاستوریزه انجام میشه قیمت ها هم پایینتره از کار خانه ها در مورد مجوز هم که کوتاهی اصناف و ارگانهای مربوطه رو نشون میده من خودم لبنیات سنتی دارم در خوزستان تمام مامورین بهداشت و دامپزشکی مشتری من هستن و خودشون میگن سنتی بهتره
  • محسن RO ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    0 0
    قیمتش ک خیلی ارزون تره .‌کی این پست رو نوشته؟ داداچ اصلا تو بازار نیستی ها