رنو- اسپارک SRT 01E با ترکیب برترین فناوری‌های روز، نخستین خودرویی است که برای حضور در مسابقات فرمول E از فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی چراغ سبز دریافت کرده است.

سولماز گرئی: مسابقات قهرمانی فرمول E که تنها به خودرو‌های الکتریکی اجازه حضور می‌دهد به بهانه‌ای برای تلاش بیشتر کمپانی‌های خودروسازی در جهت ارتقای هر چه بیشتر خودرو‌های الکتریکی تبدیل شده است. این مسابقات با ترغیب کمپانی‌ها به ساخت خودروهای تمام الکتریکی، محدودیت‌های موجود در مدل‌های الکتریکی حاضر را کاهش می‌دهد. ناگفته نماند سازندگان موظف هستند مشخصات فنی خودرو‌های خود را با قوانین مصوبه FIA (فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی) تطبیق دهند. همچنین انتظار می‌رود با روی کار آمدن این سری مسابقات تحقیقات بیشتری درباره وسایل نقلیه الکتریکی صورت گیرد.

ممکن است قوانین FIA برای بعضی از کمپانی‌ها دشوار به نظر برسد اما Spark- Renault SRT-01E نخستین خودرویی است که برای حضور در رقابت‌های فرمول E چراغ سبز دریافت کرده است. سازندگان این خودرو که از میزان آلایندگی صفر برخوردار است، درصددند تا حد و مرزهای بازدارنده خودرو‌های الکتریکی را در هم شکسته و نیازهای واقعی دنیای امروز را در زمینه خودرو‌های پاک برطرف سازند. آن‌ها همین طور در حال ارزیابی جوانب مالی این پروژه هستند.

کمپانی تازه‌کار و فرانسوی «اسپارک ریسینگ تکنولوژی» به مدیریت «فردریک واسئور» خوش‌نام با همکاری برخی از کمپانی‌های پیشرو در صنعت خودرو سازی، مسئولیت ساخت Spark- Renault SRT-01E را بر عهده داشته است. کمپانی ایتالیلیی دایارا که در زمینه مسابقات اتومبیل‌رانی بیش از چهل سال تجربه دارد، یک شاسی مونوکوک یک تکه با آیرودینامیک برتر برای این خودرو طراحی کرده که شتاب‌گیری کم‌نظیر صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی 3 ثانیه به آن بخشیده است. شاسی دایارا از فیبرکربن و آلومینیوم ساخته شده و فوق العاده سبک و مستحکم است. این شاسی به طور کامل با تست‌های تصادف FIA 2014 تطبیق یافته است. این قوانین با قوانین مسابقات فرمول یک یکسان هستند.

طراحی منبع تامین نیرو و تنظیمات الکترونیک خودرو از مسئولیت‌های کمپانی مک‌لارن بوده است. بدون شک مک‌لارن پیشرو فن‌آوری برتر در مسابقات اتومبیل‌رانی است. از طرف دیگر کمپانی معروف ویلیامز که تیم بسیار قوی ویلیامز را در مسابقات فرمول یک هدایت می‌کند، باتری‌های مورد نیاز خودرو را تامین کرده است. این پک باتری 200 کیلووات‌ساعتی می‌تواند معادل 270 اسب بخار نیرو تولید می‌کند، البته سرعت خودرو به 240 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

کمپانی Hewland نیز جعبه دنده سکوئنشال مجهز به پدال‌های تعویض دنده روی فرمان را عرضه کرده است. کاهش هزینه‌ها در این قسمت نیز مورد توجه قرار گرفته است. لاستیک‌های اختصاصی 18 اینچی میشلین هم قادر به ارائه عملکرد برتر در هر شرایط جاده ای اعم از خشک و مرطوب هستند.

نظارت بر یکپارچه سازی سیستم‌ها بر عهده غول فن‌آوری‌های خودرو یعنی رنو بوده است. این کمپانی متخصص در مسابقات اتومبیل‌رانی با سوابق درخشان خود در مقوله‌های فرمول یک نقش به‌سزایی در پروژه Renault SRT-01E داشته است.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    3 1
    خیلی جالب با ظاهری بسیار جذاب ولی لذت و هدف از تماشای فرمول یک شنیدن(هدف از تماشا شنیدنه!!!)صدای دلنواز موتورهای بنزینیه.
  • maryam IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    5 0
    از بچگی عاشق اینجور ماشین های مسابقه ای بودم.........حیف تا به حال یه بار هم نتونستم از نزدیک ببینمشون...........