چرا جام جهانی برزیل می‌تواند آخرین فرصت برای نجات یوز در ایران باشد؟

یوزپلنگ‌های آسیایی جز در ایران، آشیان دیگری برای شان باقی نمانده است؛ فرصت حضور تیم ملی فوتبال ما در جام جهانی 2014 برزیل، شاید آخرین امکان قدرتمند و مؤثری است که می‌تواند توجه جامعه جهانی و عموم مردم را نسبت به انقراض قریب الوقوع این حیوان ارشد در زنجیره غذایی جلب کند ...

    حال یوزپلنگ‌ها اصلاً خوب نیست. تعداد اندکی از آنها در ایران باقیمانده است. شاید کمتر از هفتاد قلاده. در حالی که دستکم باید شمار جمعیت یوز به بیش از 200 قلاده برسد تا بتوان با اطمینان گفت: سایه‌ی خطر انقراض، این گونه‌ی بی‌نظیر گربه‌سان را تهدید نمی‌کند. 

    یوزها که کم می‌شوند، ناگزیرند تا با نسبت خویشاوندی نزدیک‌تر با یکدیگر جفت‌گیری کنند و هر چه که این نسبت، خونی‌تر می‌شود، احتمال ضعف و نارسایی ژنتیکی در نسل جدید افزون‌تر شده و به این ترتیب، سایه‌ی مرگی ناگریز و ناگزیر، تیره‌تر از هر زمانی، نور زندگی را از آینده‌ی آنها می‌رباید.

یوز یعنی همه ی طبیعت ایران ...

    چه باید کرد؟
    چرا یوزها، این تیزپاترین جانداران روی زمین، اینک به چنین فلاکتی افتاده‌اند؟ و چرا قهرمان بی‌رقیب دومیدانی کره‌ی زمین، اینگونه رقابت را به سگ‌های گله در سمنان و یزد و توران می‌بازد؟
    اصلاً بگذار ببازد! مگر چه می‌شود؟ مگر آن زمان که ببر مازندران از پیش ما رفت یا آن هنگام که شاهد وداع تلخ آخرین شیر یال کوتاه ارژن از وطن بودیم، اتفاقی افتاد؟ کیست که اینک سراغی از آن دو هموطن مغرور و پرقدرت این سرزمین بگیرد و در فقدانش اشکی بریزد؟ خب یوز هم برود پیش آن دو و خلاص! چرا باید مزاحم برو بچه‌های تیم ملی فوتبال ایران شویم و از آنها بخواهیم تا برای نجات آخرین بازماندگان از تیزپاترین گربه‌سان جهان، فریادرسی باشند در آوردگاه میلیاردی برزیل؟
    تازه اگر ایده‌ی حضور یوز ایرانی در جام جهانی از دهان آرش نورآقایی نمی‌پرید و به وسیله‌ی محمّد درویش و دیگر رفقایش بال و پر نمی‌گرفت، چه بسا که آقای سپ بلاتر هم می‌توانست با جناب فتح‌الله زاده، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال دیداری کند و او دیگر مجبور نمی‌شد تا با اظهار نظر شگفت‌انگیزش به همه ثابت کند: فرقی بین یوز با مرغ و گوسفند قایل نیست! و حتی از آن شگفت‌انگیزتر آنکه عادل فردوسی‌پور هم مجبور نمی‌شد تا به صورت علنی مخالفت خود را با این پروژه اعلام کند و به شدت محبوبیتش در بین فعالان محیط زیست با ریزشی بی‌بازگشت روبرو گردد.
    بگذریم ...
    زیرا به رغم برخی تنگ‌نظری‌ها و سنگ‌پرانی‌های معمول، ایده‌ی حضور یوز ایرانی در جام جهانی با حمایتی شورانگیز و وصف‌ناشدنی از سوی اغلب اقشار جامعه، چه مدیران ارشد حکومتی، چه نخبگان و چه مردم کوچه و بازار و فعالان رسانه‌ای روبرو شده و مهم‌تر آن که اینک عالی‌ترین مقام در فدراسیون جهانی فوتبال - فیفا - خود را حامی یوزپلنگ آسیایی در جام جهانی 2014 برزیل می‌داند.
    ما از این فرصت استثنایی استفاده خواهیم کرد، همانگونه که چینی‌ها در المپیک پکن استفاده کردند و خرس دوست‌داشتنی پاندا را از خطر انقراض نجات دادند و برزیلی‌ها هم می‌خواهند تا برای آرمادیلوی خود چنین کنند.
    ما به دنیا ثابت خواهیم کرد که در ایران؛ سرزمینی که بیش از سه دهه است درگیر جنگ‌ها و تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه و ناخواسته شده، مردمی زیست می‌کنند که هنوز برایشان خرامیدن یوز در زادبوم‌شان مهم است و می‌کوشند تا به عنوان شهروندی مسئولیت‌پذیر از دهکده‌ی جهانی، برای پایداری توان بوم‌شناختی (اکولوژیکی) این تنها کره‌ی مسکون، رسالت و وظیفه‌ی خود را به شایستگی انجام دهند.

    یادمان باشد:
   یوزها که بروند یعنی کسب و کار بیابان‌سازها رونق گرفته است؛ یعنی: آهوها و جبیرها و دیگر غلفخواران هم رفته‌اند ... و یعنی: وضعیت منابع آب و خاک کشور به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. برای همین است که یوزپلنگ آسیایی را به حق نماد طبیعت ایران در شرایط کنونی و در نبود شیر و ببر می‌دانیم و باید همه با هم بکوشیم تا این آخرین بازمانده از نسل پرشکوه جانداران ایرانی، هرگز ایران را ترک نکند.
    عجیب است، اما باور کنید که اگر بتوانیم مانع از مهاجرت یوز از ایران شویم، مطابق آموزه‌ی شاخص سرزمین شاد - HPI - مانع از خروج شادی از وطن شده‌ایم و سرزمینی که مردمان و دیگر زیستمندانش شاد باشند، بیشتر از آنکه مهاجرفرست و دفع‌کننده باشد، مهاجرپذیر و جذب‌کننده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد امجد IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    177 1
    تلاش شما و دوستان تان برای مطرح شدن نام یوزپلنگ آسیایی در میدان پربیننده جام جهانی فوتبال برزیل، نشان می دهد که هنوز می توان به این کشور و مردمانش امید بست و مطمئن بود که روزگاری بهتر را در سایه ی تدبیری شایسته تر درک خواهد کرد.
    • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      108 2
      عکس این متن بسیار زیبا بود،با تشکر
    • مسعود كرامتي A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      106 0
      تلاش هاي شما ستودني است . يوز و طبيعت ايران زنده باد
    • شين نون A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      70 0
      یوزها که بروند یعنی کسب و کار بیابان‌سازها رونق گرفته است؛ یعنی: آهوها و جبیرها و دیگر غلفخواران هم رفته‌اند ... و یعنی: وضعیت منابع آب و خاک کشور به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. برای همین است که یوزپلنگ آسیایی را به حق نماد طبیعت ایران در شرایط کنونی و در نبود شیر و ببر می‌دانیم و باید همه با هم بکوشیم تا این آخرین بازمانده از نسل پرشکوه جانداران ایرانی، هرگز ایران را ترک نکند.
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      7 0
      شعاربرای تیم ملی درجام جهانی برزیل 2014: به سرعت یک چیـتـا(یوزپلنگ) پیروزی رو به چنگ بیارید و حفظ کنیـد!
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      8 0
      آقای درویش هنوز نمیدونم چطور میشه اینجا انگلیسی تایپ کرد واسه همین شعارم که واسه تیم ملی ساختم ترجمه اش رو نوشتم براتون، مجبورم اینطور بنویسم(به انگلیسی اینجوری میشه) :" فول اسپـیـد لایک اِ چیـتــا ،گت یـور ویکتـوری اَنـد کـیـپ ایـت "... تو سایت فیفا هم برای اتوبوس تیم ملی این رو پیشنهاد دادم!
  • نریمان IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    100 9
    برای آقای فتح الله زاده که هیچ! چون انتظار نداشتم که ایشان بتواند اصولا بین یوز و مرغ و گوسفند، تفاوتی قایل شود!! اما برای عادل فردوسی پور واقعاً متاسفم که هنوز کلمه ای در حمایت از این پیشنهاد در 90 مطرح نکرده که هیچ، لگد هم می زند!!!!
    • ارش A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      10 0
      عادل اشتباء کرده . فکر کرده فقط فوتبال کثیف مهمه . یدونه این یوز از کل فوتبال کثیف بهتره و معرفتش بیشتر ....
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    1 82
    خیلی مسائل مهمتر از یوز وجود داره که میتونست روی پیراهن تیم ملی باشه افتخار بدترین ایده دنیا برای خانم ابتکار و دولت یازدهم شد ...
    • حسین ایرانمنش IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      48 0
      چرا بدترین ایده؟! یوزپلنگ به عنوان تیزپاترین جاندار روی زمین، کاملا تناسب با فوتبال و تیم ملی ما می تواند داشته باشد. ببینید که برزیل برای خود یک نوع مورچه خوار به نام آرمادیلو را برگزیده!! به راستی کدامیک برازنده تر هستند آقای بی نام؟!!!
    • بی نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      34 2
      شما چه پيشنهادي ميدي دوست عزيز!؟ منشور كوروش چطوره!؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      5 0
      امیدوارم سواد و شعور اکثریت مردم ایران مث تو نباشه مستر بی نام
  • وطنخواه IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    73 0
    به امید حضور یوز ایرانی در جام جهانی ...
  • سیمین IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    45 2
    آقای درویش یکی از اون سمینارهای خودتون رو برای فردوسی پور و فتح الله زاده ها بگذارید!
    • شين A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      28 1
      آره :))) آخر سمينار از طرفداران جان بر كف محيط زيست مي شوند
  • آبان A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    30 0
    طرح دوم حرف ندارد ؛‌كار كيست استاد ؟
    • كاظم IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      17 1
      به نظر مي رسد كار يكي از هم امتان عزيز باشه
    • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      15 0
      تو اون طرح فكر كنم فقط عكس يوز رو انداختن رو نقشه ايران،
  • عباس IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    51 0
    سلام، با این بی توجهی ها به یوز ایرانی ما آخرین یوزها را تا ده بیست سال آینده نخواهیم دید.از تعداد 50 یوزایرانی باقیمانده هر سال ده یوز در اثر شکار توسط قاچاقچیان،چوپانان،سگهای گله،تصادف و.....از بین میروند اگر تولد های ناچیز آنها را هم در نظر بگیریم نهایتادر بیست سال آینده یوزی در ایران نخواهیم داشت.این زنگ خطر بزرگی است که بصدا در آمده منتهاخیلی ها آن را نمی شنوندو یوز ایرانی به سرنوشت ببر وشیر ایرانی مبتلا خواهد شدونسل آن منقرض خواهد شد.ما به تکثیر نسل یوز ایرانی در محیطهای بسته وکنترل شده نیاز داریم .ازفردی اروپایی که در امارات اقدام به این کار می کندو بسیار موفق هم بوده است می توانیم دعوت کنیم که پروژه ای مشابه رادر ایران اجرا کند.حرکتهای لاک پشتی را کنار بگذاریم فردا خیلی دیر است.
    • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      6 1
      جناب آقای درویش من هم با ایشون موافقم... این وضعیتی که یوز ها دارن واقعا بحرانیه! و کار از این بحث ها گذشته که فتح الله زاده چی گفت و فردوسی پور چی کرد؟! مهم نیست... باید تا قبل از جام جهانی حرکت های موثری صورت بگیره که تو جام جهانی که تو کشور ما هم نیست فقط برجسته تر بشه! ....خواهش میکنم از این به بعد در مورد راهکارهای بجز جام جهانی حرف بزنیم و به اضافه برنامه هایی که برای جام جهانی داریم!..... مطمئنم این یوز دست همین اماراتی ها بود چکارهایی که نمیکردن براش! ما هم باید از همه دنیا کمک بگیریم و راه حل بخوایم تا قبل از جام جهانی! مردم رو بیاریم وسط تو اینترنت تو یوتیوب تبلیغ یوز رو بزاریم نمی دونم حتما خیلی راه ها هست! منتظریم
  • احمد A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    18 0
    آفرين برطرفداران محيط زيست ما با اين كار به دنيا مي فهمانيم وقتي براي حيواني اينقدر ارزش قائليم حساب بقيه چيزها به دستشان مياد
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    12 6
    جلوی یوز را شاید بتوان گرفت. چرا فکری برای از بین رفتن نخبگان و انسان های بزرگ این مملکت نمی کنند؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      5 0
      نخبگان و انسانهای بزرگ کسانی هستند که دلسوزانه به فکر کمک به انسان و سایر مخلوقات هستی باشند چرا که زندگی تمام مخلوقات شدیدا به هم وابسته است پس با دفاع از تلاش این عزیزان در واقع به امیدواری و حفظ نخبگان کمک کرده ایم.
  • كاظم IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    14 6
    جام جهاني برزيل حتي اگر يكي مونده به آخرين فرصت پلنگ هم باشد باز هم امت لحظه اي كوتاه نيامده و فريادكشنان وغريو خود را به كاخ پايه ها مي رسانند، كساني كه خواب امريكا را مي بينند و بيدار شوندندي
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      11 0
      کاظم جون خوشم میاد همه جا هم هستی .
    • كاظم IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      5 0
      دورود بي نام عزيز! هم امت ها بايد هميشه در صحنه باشيند
  • عليرضا IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    17 0
    به نظر من ميشه همين سمينارها رو با مسئولين صدا و سيما گذاشت .كه جاي تبليغات چيتوز موتوري و غيره كه حتي بين مربيان ليگ برتر هم طرفدار داره،روزي حداقل ٥دقيقه اين موضوع بسيار مهم رو از رسانه نسبتا ملي مطرح كنن
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    درود بر تمامی فرهنگ سازان و دوستداران محیط زیست
  • حیدر A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    برای عادل فردوسی پور متاسفم. از آقای فتح الله زاده که بیشتر از این انتظار نداریم و اگر حمایت می کرد تعجب می کردیم.
  • مجتبي IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 0
    به نظر من عكس يوزپلنگ را با رنگ واقعي و عكس شير و ببر را با رنگ سفيد زير اون بكشند تا به جامعه جهاني بفهمونن اگر به اين حيوان كمك نشه به سرنوشت اون دو تا گرفتار ميشه
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 6
    شما اول مردم رو نجات بدین بعد برین سراغ یوز
    • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      4 1
      مردم خودشون شعور دارن بفکر خودشون باشن ، آخه چه مقایسه ایه میکنید شماها ؟؟!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    3 4
    اصل کار خیلی قشنگه ولی ما بریم برای یوز ایرانی تو برزیل تلاش کنیم که چی بشه؟ بابا داخل کشور مشکل داره که داره نسل این نعمت منقرض می شه به برزیل و فیفا چه ربطی داره که یه عده ایرانی دارن باعث انقراض یوز ایرانی می شن؟ یعنی تا از اون ور دنیا به ما نگن خودمون نمی فهمیم؟ یا اینکه دنبال بودجه و کمک نقدی هستید؟
  • امیر US ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    راضیم از جایی که پای جلوی یوز ایرانی قرار گرفته :)
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    8 0
    عربستان زیر پای یوز ایران
  • ابیش IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 1
    جناب درویش من دقیقا نمی دونم چسباندن عکس این حیوان روی لباس بازیکنان در برزیل چگونه میتواند ما نع انقراضش بشه لطفا به تفصیل توضیح دهید مثلا اگر قراره این عکس تلنگری باشه به مقامات داخلی که خوب میخ آهنی هرگز تو سنگ فرو نمی ره اگر هم هدف آگاه سازی جامه جهانی هستش خوب فعالین جهانی بهتر از من و شما از این موضوع خبر دارن
  • من وما A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    درود یزدان بر کسانیکه اینچنین کار بزرگی کردندونیزکسانکه پشتیبانی کردند. به خدایی خدا سوگند هنگامیکه این نوشته را با خانواده ام خواندیم همه گریه امان گرفته بود. زنده باد بر و بامت ای ایران ،ایران/زنده باد زندگی
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 10
    خیلی تصویر مضحکی هست-چرا سگ یا گرگ و گربه را در ان جاسازی نکردید-؟
    • آرش EU ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
      0 1
      بجای سگ و گربه ...
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 0
    تنها در شهر کوچک ماکو در آذربایجانغربی درعرض دو سال حدود 5000 اسلحه شکاری مجوز داده شد که بیشتر آنها دولول پنج تیر و هشت تیر میباشد با این وضع چند سال دیکر هیچ پرنده یا چرندها ی در کشور پیدا نمی شود
  • محراب IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    آحسنت حسین خان
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    خواهش میکنم همایش و یا یک کمپینی برای حمایت عمومی از این طرح برگذار نمایید. هر گونه کمکی از دستمان برآید مضایقه نمیکنیم.
  • سعید A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    5 0
    شاید چند قلاده ای از یوز آسیایی در کشورهای افغانستان و ترکمنستان هنوز زنده باشند آیا از سازمان های محیط زیستی این کشورها برای تکثیر این گونه استفاده نمیشود؟
  • رضا A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    1 3
    اینطوری که نوشته بودین متحیر از بی خبری احتمالی لینک مربوط به فردوسی پور را نگاه کردم با تعجب دیدم همون مطلب قبلی با منطق"کسی که با ما نیست علیه ماست" بود. در ضمن بنظرم حرکت جالبی نبود که از کارتون برای تصویر فردوسی پور استفاده کردین در حالیکه برای آقای نجفی عکس گذاشتین خصوص کارتونی که نقص چشمهای ایشون را پررنگ کرده. آنچه غلط بوده اگر بوده عمل ایشون بوده که اگر نیتمون را فراموش نکنیم که کمک به یوز ایرانی است نشه که اسیر منیت به تخریب و ترور شخصیت روی بیاریم و اسیر احساسات و زرد شیم.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    اگه برای جام جهانی میخوایم یه کاری بکنیم هم از همین الان باید تمام نمادهای گرافیکیش کلیپ هاش حتی یه سایت مخصوص واسه یوزپلنگ تخصیص بدیم که بهترین متخصص های ایرانی هم روش کار کرده باشن! که یه چیز تک و یونیک بشه! از همین الان هم میشه شروع کرد واسه سایت فیفا و مسئولان تدارک دهنده تو بزریل فرستاد و باهاشون هماهنگ کرد! نمی دونم از این فضاها بیایم بیرون یه کار عملی انجام بدیم...!!!! هرکی داوطلبانه یه قسمتی ازش رو بعهده بگیره.... فقط یه طرح جامع بدید!
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 0
    همین الان ستارگان میلان اومدن ایران برای بازی با پرسپولیس! خیلی کارها میشد کرد
  • خالد صالحی GB ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 1
    ایده بسیار خوبیه ولی اونی که میره جام جهانی ابروی این یوز پلنگ نبره
  • سید علی US ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    درود بر همه دوستان و جناب درویش عزیز عزیزجان من متوجه دلایل اینکه چرا باید یوز به جام جهانی برود نشدم. دوم اینکه مگر حق اظهار نظر برای دیگران قائل نیستم. خوب نظر آقای فردوسی پور این بود. این حق اظهار نظر در حقوق بشر و حقوق شهروندی جایگاه خاصی دارد. من نیز با رفتنش مخاف هستم. و سئوال اینکه برود به چه دلیل ذهن مرا درگیر نموده است. و انکه قبل از اینکه دنیا متوجه شود که چگونه ایم این فرهنگ باید در میان مردم خودمان جایی باز کرده و گسترش پیدا نماید. جناب درویش عزیز کشور چین از محققی برای نجات پاندا استفاده کرد که در ایران به ایشان برچسب خبرچین و جاسوس زدند و بخاطر امریکایی بودن چشم بر نجات یوزپلنگ در ایران بستند. راه حل در جام جهانی نیست در ایران است. مانا باشید و ماندگار سید علی ساجد