صادرات 22,500,000,000 دلاری ایران در حوزه زیست فناوری تا 12 سال دیگر

تا افق 1404 ایران باید 2 درصد بازارهای جهانی زیست فناوری را در اختیار داشته باشد. از میان 322 شرکت فعال در حوزه زیست فناوری 111 شرکت در حوزه مواد و تجهیزات مشغول هستند.

خبرگزاری مهر نوشت:

رئیس کمیته فناوری، تولید و تجاری سازی ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه تا افق 1404 ایران باید 2 درصد بازارهای جهانی در حوزه زیست فناوری را در اختیار داشته باشد، گفت: این در حالی است که از میان 322 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری 111 شرکت در حوزه مواد و تجهیزات مشغول هستند.

دکتر حمید رضا طهوری بازنگری سند توسعه ستاد توسعه زیست فناوری را از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: ابن بازنگری در راستای اهداف افق 1404 است که بر اساس آن باید 3 درصد از بازار جهانی و داخلی محصولات و خدمات زیست فناوری تا سال 1404 در اختیار داشته باشیم.

رئیس کمیته فناوری، تولید و تجاری سازی ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه بر این اساس تا افق 1404 باید یک درصد بازار داخلی و 2 درصد بازارهای جهانی محصولات و خدمات زیست فناوری را در اختیار داشته باشیم، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده میزان بازارهای جهانی محصولات و خدمات زیست فناوری تا افق 1404 به عدد 745 میلیارد دلار خواهد رسید که 3 درصد آن بالغ بر 22.5 میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به حجم صادرات 22.5 میلیارد دلار محصولات زیست فناوری غیر ممکن نیست ولی نیاز به الزامات گسترده‌ای دارد، ادامه داد: در حال حاضر بازار جهانی محصولات زیست فناوری 35 میلیارد دلار است که با بازنگری سند توسعه زیست فناوری درصدد رسیدن به اهداف افق 1404 هستیم.

وضعیت کشور در حوزه زیست فناوری

طهوری به بیان وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف زیست فناوری اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 322 شرکت دانش بنیان در حوزه‌های پزشکی- دارویی، پزشکی-غذایی، خدمات کشاورزی و مواد و تجهیزات در کشور شناسایی شدند.

تفکیک شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری به لحاظ حوزه فعالیت

حوزه فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان تعداد شرکت‌های فعال
مواد و تجهیزات 111
کشاورزی 96
پزشکی و دارویی 64
خدماتی 33
پزشکی و غذایی 13
سایر 5

عضو ستاد توسعه زیست فناوری توضیح داد: بیشترین تعداد شرکت‌ها در حوزه تجهیزات فعالیت دارند و شرکت‌های تولید کننده محصولات زیست فناوری کشاورزی و  پزشکی- دارویی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 32 شرکت دانش بنیان در مراکز رشد و 71 شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستفر هستند، خاطر نشان کرد: بیش از 53 درصد از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیست فناوری مستقل هستند به این معنی که این شرکت‌‌ها در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مستقر نیستند.

وضعیت استقرار شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری در مراکز پژوهشی

محل استقرار  شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری تعداد شرکت‌ها
شرکت‌های مستقر در مراکز رشد 32
شرکت‌های مستقر در شهرک‌های علم و فناوری 71
شرکت‌های مستقل 172
سایر 47

طهوری یادآور شد: در حالی که تنها 10 درصد شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری در مراکز رشد و 22 درصد در شهرک‌های علم و فناوری مستقر هستند، وضعیت استقرار 47 درصد از این شرکت‌ها نامشخص است.

رئیس کمیته فناوری، تولید و تجاری سازی ستاد توسعه زیست فناوری، به وضعیت پراکندگی شرکت‌های زیست فناوری در اشاره و خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد شرکت‌ها در استان تهران مستقر هستند و پس از آن استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و البرز بیشترین شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری را در خود جای دادند.

تفکیک استان‌ها به لحاظ پذیرش تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه زیست فناوری

ردیف استان تعداد شرکت‌های مستقر شده
1 تهران 178
2 خراسان رضوی 19
3 اصفهان 18
4 البرز 17
5 نامعین 14
6 گیلان 11
7 فارس 8
8 آذربایجان شرقی 6
9 یزد 6
10 سمنان 6
11 گلستان 4
12  خراسان جنوبی 4
13 اردبیل 3
14 آذربایجان غربی 3
15 قزوین 3
16 مرکزی 3
17 همدان 3
18 هرمزگان 2
19  رنجان 2
20  خوزستان 2
21 چهارمحال بختیاری 1
22 سیستان و بلوچستان 1
23 قم 1
24 کردستان 1
25 کرمان 1
26 ایلام 1
27 کرمانشاه 1
28 مازندران 1
29 لرستان 1
30 بوشهر 1

به گفته وی شرکت‌هایی که استان استقرار آنها نامشخص بود در رده نامعین قرار دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    29 1
    یادمه خودرو سازیمون هم قرار بود دنیارو بگیره
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    19 1
    صفر که مالیات نداره. یه سه تا دیگه صفر می ذاشتند جلوی عدد روند بشده دست کم راحت خونده بشه.
  • مجید A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    12 1
    اول محیط زیست خود را تمیز نگه دارید ...!!!!
  • دو دو تا چهار تا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    7 1
    منطق میگه روی یه چیز سرمایه گذاری کردن و به ئنتیجه مطلوب رسیدن بهتر از اینکه که روی 100تا چیز سرمایه گذاری نصفه نیمه کنی و در آخر به هیچی نرسی. هرروز یه خبر میخونیم که قراره فلان کار و بهمان کار رو بکنیم.خداییش به جای این همه دنگ و فنگ یه برنامه ریزی اصولی و پدر مادر دار روی 1 چیز مثلا صنعت خودرو سازی بکنید.هم نفعش به حال مردمه هم آینده.هم مردم کمتری توی جاده ها تلف میشن هم آب و هوایی پاکیزه تری خواهیم داشت هم ارز آوری به دنبال داره. سایر موضوعات رو هم یکی یکی و با برنامه شروع کنین نه همه با هم که در آخر به هیچ نتیجه ای نرسیم. البته این کار رو کسایی میکنن که دنبال تبلیغات نیستن و واقعا هدفشون پیشرفته اما تبلیغات چی ها همون روش 100 طرح اما نا تمام رو دنبال می کنن.
  • آبی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    6 4
    خندیدن و مسخره کردن هم مالیاتی ندارد... بنده از نزدیک شاهد کار دوستان پژوهشگری هستم که هیچ چیز جز امید برای زندگی بهتر ندارند.. و البته شاهد مسئولینی که جز به آمار و عدد دادن به چیز دیگری فکر نمی کنند..
  • ارش A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    7 0
    چطوری می شه به این آمار رسید وقتی که تقریبا تمام فارغ التحصیلای این رشته بیکارند من خودم کارشناسی ارشد این رشته رو دارم و پایان ناممو تو موسسه ملی ژنتیک ایران گذروندم تجربه ای که من تو این دو سال تو این موسسه که بهترین جای ایران در بیوتکنولوژی بود اینه که تمام کارای ما کپی 30 تا 40 سال قبل غربیها به خصوص امریکا ییهاست و در بیشتر مواقع هم خمین کپی ها نتیجه ای نداره ولی برای فریب مسئولان نتایج کاملا کذبی رو منتشر می کنند که به آن دست پیدا نکرده اند قرن 21 قرن بیوتکنولوژی نام گذاری شده ، بیوتکنولوژی علمیست که خیلی با ارزشتر از علومی مانند علوم هسته ایست با این حال در کشور ما فارغ التحصیلان این رشته بازار کاری ندارند باید به حال این کشور گریست
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    2 1
    چقدر از تیترتون خندیدیم ... مرسی طنز خوبی بود ... مثلا قراره این دانشجویانی که می بینیم این ثروت رو تولید کنند دیگه ؟
  • بی نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    3 0
    آقای خبر گذاری اگر هم میخواهی دروغ بگی ازاین که گفتی گنده ترش می تونی بگی چون کارات همین است
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    3 0
    من از دانش آموختگان همین رشته ام همین ستادی که این ادعای بزرگ را می کند در دادن وام به اشناها و دوستان خود که البته هنر خاصی هم ندارند ید طولایی دارد ولی از پژوهشگران جوان هیچ حمایتی نمی کند اصلا طرحهای پیشنهادی را نمی خواند. نگاه می کند که این آقا از دوستان است پس وام را به این آقا بدهد. بعد انتظار دارند که زیست فناوری پیشرفت هم بکند!!! خبر آنلاین لطفا چاپ کن اگر مدرک هم خواستی دارم به شما نشان بدهم!