۰ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
زمان فعال‏سازی بازار اولیه بورس

به طور کلی در سال‏های اخیر مشکلاتی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده و به افزایش حجم نقدینگی، افزایش میزان تورم و همچنین فزونی نرخ ارز منجر شد.

یکی از عملکردهای بسیار تخریب‏گر این بود که سیستم بانکی براساس تسهیلات تکلیفی و تحمیلی به اجبار وام‏هایی را فراتر از منابع خود در اختیار متقاضیان از پیش تعیین شده قرار دادند. این تسهیلات تکلیفی در برخی از استان‏ها ‏حتی به بیش از30 درصد بالاتر از منابع موجود در بانک‏ها ‏رسید. چنین تکالیفی به دلیل وجود برنامه‏های دستوری دولت در شرایط فقدان آمادگی منابع بانکی اجرا شد. یکی از طرح‏هایی ‏که نقش بسیار اساسی در افزایش نقدینگی ایفا کرد و در نهایت به فزونی بدهی بانک‏ها ‏به بانک مرکزی انجامید طرح مسکن مهر و هزینه‏های ناشی از آن بود. ارقام بالای این هزینه‏ها ‏به صورت طبیعی به افزایش نقدینگی بی‏رویه در کشور دامن زد. طبیعتا در صورت افزایش نقدینگی تورم نتیجه قطعی آن خواهد بود.

موضوع دیگر، افزایش معوقات بانکی در سال‏های اخیر بخشی از مشکلات اقتصادی این موسسات محسوب می‏شود. کمااینکه همواره منابعی متشکل از مجموعه پس‏اندازها و سپرده‏گذاری‏های مالی و ریالی مردم در اختیار سیستم بانکی کشور قرار دارد. از طرفی یکی از منابع درآمد مالی بانک‏ها ‏از طریق بازپرداخت وام‏های تحویل داده شده به مشتریان است. بنابراین تعویق این بازپرداخت ها، منابع درآمدی بانک‏ها ‏را کاهش داد و شرایط پرداخت وام به متقاضیان جدید را از بین برد. چه بسا افزایش معوقات بانکی یکی از موانع عدم رسیدگی به تعهدات بانک‏ها ‏در زمینه پرداخت تسهیلات به صنایع و سایر فعالیت‏های تولیدی محسوب می‏شود. ادامه روند افزایش معوقات این بار تبدیل به افزایش بدهی بانک‏ها ‏به بانک مرکزی و از سویی دیگر زمینه فزونی نقدینگی و تورم را فراهم کرد.

نکته دیگر بحث تحریم بود که بخشی از درآمدهای نفتی دولت را مورد هدف قرار داد. در این میان درآمدهای دولت کاهش یافت. درحالی که تعهدات و هزینه‏های آن همچنان ثابت و یا در حال افزایش بود. در واقع رابطه‏ای بین درآمدها و هزینه‏های دولت وجود نداشت. البته این موضوع مربوط به مقطعی است که ارز به مبلغ 1226 تومان بود. به علاوه مشکلاتی هم در کشور به وجود آمد چه آنکه تقاضا برای دریافت ارز 1226 تومان بالا رفت. در شرایط وجود تحریم‏های مختلف بانک مرکزی هم پاسخگو این تقاضاها برای سفته بازی و تنظیم بازار نبود. بنابراین زمانی که تعداد متقاضیان دریافت ارز از منابع بانکی بیشتر می‏شد، بانک مرکزی به جهت تنظیم یا تعادل درآمد، هزینه‏های دولت و همینطور تعادل حساب تراز بازرگانی خارجی (توان کشور در تامین ارز مورد نیاز واردات) مجبور به تغییر قیمت ارز در بودجه سال 92 شد.

 این تغییرات در شرایطی پیش آمد که درآمدهای نفتی به نصف میزان پیشین کاهش یافته بود. بنابراین افزایش قیمت ارز واکنشی در جهت ایجاد تعادل در کسری بودجه از سوی دولت و جلوگیری از تقاضای بیش از حد به جهت دریافت ارز ارزان در بازار تلقی می‏شد. اگر قیمت ارز همان 1226 تومان نگه داشته می‏شد، در آن صورت بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار باید به میزان 100 یا 120 میلیارد دلار در سال ارز به بازار تزریق می‏کرد. کمااینکه چنین امکانی برای بانک مرکزی در شرایط وجود تحریم‏ها ‏و کاهش درآمدهای نفتی وجود نداشت.

در این میان پدیده جدیدی هم قدم در اقتصاد ایران گذاشت. بخشی از تقاضاهای مربوط به خرید ارز واقعی نبود. اینبار اما بازار ارز تنها هدف واردکنندگان نبود بلکه عده‏ای ارز را به دلیل خاصیت پس‏اندازی آن خریداری کرده تا دارایی‏هایشان کاهش ارزش نداشه و سود حاصل از نوسانات قیمت‏های ارزی را به جیب بزنند. این مجموعه دلایل، یعنی افزایش تقاضای ارز، کسری بودجه دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و محدودیت‏های تحریمی شرایط افزایش قیمت ارز در کشور را فراهم کرد.

در چنین شرایطی وضعیت پرداخت تسهیلات به صنایع دستخوش تحولات سیستم بانکی، اختلالات ناشی از تورم، معوقات بانکی و همچنین افزایش تسهیلات تکلیفی قرار گرفت. چه آنکه بانک‏ها ‏توانایی پرداخت وام به متقاضیان جدید و پیشین را نداشتند. البته پرداخت وام تنها از طریق خط اعتباری بانک مرکزی یا همان چاپ اسکناس امکان پذیر بود. این پدیده نامطلوب به افزایش نقدینگی و در ادامه افزایش تورم نیز دامن زند. اما در واقع به هر میزان که از طریق خط اعتباری بانک مرکزی یا چاپ اسکناس منابع جدید به وجود می‏آمد بازهم به سمت همان تسهیلات تکلیفی مورد نظر دولت مانند مسکن مهر سوق داده می‏شد. بنابراین در سال‏های گذشته بانک‏ها ‏عملا قادر به پاسخگویی تقاضاهای مختلف نبودند. برای حل این مسئله باید توانمندسازی سیستم بانکی با توجه به بحث‏های مورد اشاره در نظرگرفته شود. به عبارتی حل و فصل معوقات بانکی، کاهش تسهیلات تکلیفی و کلیه مسائلی که به رشد بی رویه نقدینگی دامن می‏زند را در دستور سیاست گذاری‏های اقتصادی قرار داد.

از دیگر سو باید توجه داشت که به طور کلی ایران، کشوری بانک محور است. تامین مالی برای سرمایه‏گذاران در فعالیت‏های اقتصادی از راه‏های مختلفی امکان پذیر است. در کشورهای مختلف تامین مالی بخش‏های تولیدی از سوی بورس، سیستم بانکی، منابع داخلی و همچنین بانک‏های خارجی فراهم می‏شود. البته اکثر این موارد در ایران با مشکل مواجه است. یکی از راه‏هایی ‏که مشکل پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و تولید را مرتفع می‏سازد، تجهیز منابع در سیتسم بانکی کشور است. در واقع بانک‏ها ‏باید تلاش کنند که حساب سپرده‏ها ‏در سیستم بانکی و منابع داخلی را افزایش دهند. راه حل دیگر مشکل پرداخت تسهیلات به صنایع، فعال سازی بازار اولیه بورس است. در همه کشورهای دنیا بورس یکی از مکان‏هایی ‏است که بخش عظیمی از منابع مورد نیاز سیستم بانکی را تامین می‏کند. در ایران نیز بسیاری از شرکت‏های مصرف کننده منابع بانکی در بورس حضور دارند. برای مثال اگر شرکت ایران خودرو در سال از چندهزار میلیارد تومان تسهیلات استفاده می‏کند یا باید این تسهیلات را از بانک دریافت کند یا در بازار اولیه بورس سهام جدید منتشر کرده و به فروش برساند. خرید این سهام‏ها ‏از سوی افراد به عنوان منابع جدید مالی مورد استفاده شرکت‏های صنعتی قرار می‏گیرد. البته برای تامین منابع مالی، بخش‏های تولیدی کشور در استفاده از بانک‏های خارجی به دلیل وجود تحریم‏ها ‏با مشکلاتی مواجه اند. بنابراین با اندیشه‎ای مناسب از سویی باید منابع داخلی بانک‏ها ‏را افزایش داد و از سویی دیگر فعالیت‏های اقتصادی مانند بورس را به چرخش درآورد.

درحال حاضر بازار ثانویه بورس یعنی همان خرید و فروش روزانه فعال است. اما زمان آن رسیده که شرایط مناسبی را به جهت فعال سازی بازار اولیه و ایجاد منابع جدید از طریق بورس برای متقاضیان صنعت و فعالان بخش تولیدی فراهم آورد. کمااینکه لازمه آن هم حضور کلیه شرکت‏های صنعتی و تولیدی در بازار بورس است. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =