یکشنبه 28 مرداد 1397
یکشنبه 24 آذر 1392 - 08:27:34 چاپ

خندیدن با صدای بلند باعث حمله قلبی، آسم و بی‌اختیاری در ادرار می‎شود!

دانش > پزشکی - تحقیقی جدید در مورد مزایای خندیدن در بیماران نشان داده که نه تنهاخنده بر هر درد بی درمان دوا نیست بلکه حتی می‌تواند منجر به حمله قلبی و آسم و بی‌اختیاری ادراری هم بشود.

مجید جویا: مشهور است که خندیدن با صدای بلند دوای هر دردی است، اما یک پژوهش تازه نشان داده که خندیدن ناگهانی می‌تواند برای سلامتی مضر هم باشد، و منجر به پاره شدن همه بخیه‌ها در برخی از افراد می‌شود.

به گزارش دیلی تلگراف، مطالعه پژوهشگران دانشگاه‌های بیرمنگام و آکسفورد بر روی مورد مزایا و معایب خندیدن با صدای بسیار بلند که روی پرونده‌های 1946/1325 به این سو انجام شده، نشان داده است که خندیدین ناگهانی با صدای بلند می‌تواند سبب حمله قلبی، پاره شدن گلو و حتی بی‌اختیاری ادراری شود یا به عبارت دیگر، خندیدن با صدای بلند می‌تواند مشکلات سلامتی جدی را به دنبال داشته باشد.

در یک مورد، زنی مبتلا به سندرم قلب سریع، بعد از یک دوره قهقهه بسیار شدید، صدمه دید و از دنیا رفت و آشکار شده که قهقهه ناگهانی، می‌تواند سبب پاره شدن رگ‌های قلبی و یا پاره شدن گلو شود.

همچنین کشف شده که فرو بردن سریع نفس در طول خندیدن، در اغلب موارد سبب فرو بردن اجسام خارجی به داخل ریه می‌شود و همچنین می‌تواند حمله‌های آسم را تحریک کند.

علاوه بر این اثبات شده است که خندیدن بسیار شدید ممکن است سبب بی‌اختیاری و ایجاد فتق در افراد شود.

با این وجود، این مطالعه نشان از این دارد که خنده آرام می‌تواند اثرات مثبتی هم به همراه داشته باشد. خندیدن سفتی دیواره‌های شریان‌ها را کاهش می‌دهد، که به ادعای محققان خود می‌تواند آرام بخش باشد، ضمن این که باعث کاهش حملات قلبی هم می‌شود.

برای مثال، دلقک‌های بیمارستانی عملکرد ریه را در بیماران مبتلا به انسداد ریوی بهبود می بخشیدند، و خندیدن در کل روز هم، منجر به به سوزاندن 2000 کالری می‌شود و قند خون را در بیماران دیابتی کم می‌کند.

خندیدن باروری را هم افزایش می‌دهد: 36 درصد از مادرانی که بعد از IVF (لقاج خارج از رحم) و انتقال جنین توسط یک دلقک خندانده شده بودند، باردار شدند، در حالی که برای گروه کنترل، این رقم تنها 20 درصد بود.

به گفته این پژوهشگران، تحقیق آنها این دیدگاه عمومی را که خنده بلند سراسر فایده است، به چالش می‌کشد اما می افزایند که شوخی و خوش خلقی در هر حالی سبب کاهش خطر آسیب می‌شود و می‌تواند مفید واقع شود.

آنها چنین نتیجه گرفتند که هنوز باید پژوهش بیشتری انجام شود تا معلوم شود که آیا «جوک‌های مزخرف شما را مریض می‌کند و شوخی‌های خنک موجب چاییدن می‌شود» یا خیر!

نویسندگان این تحقیق می‌گویند: «ما اثرات خنده را به دو دسته سودمند و مضر طبقه‌بندی کردیم، این طبقه‌بندی منجر به یک تشخیص صریح می‌شود. هرچند برخی از اثرات همانند کاهش آستانه اغوا شدن را نمی‌توان به طور مشخص در یکی از این دو دسته طبقه‌بندی کرد. شاید برخی از پژوهشگران، فواید خنده را نادیده بگیرند، آنها زیادی جدی هستند. احتمالا گروه دیگری هم باشند که از ضررهای آن چشم‌ پوشی کنند. ما انها را قهرمانان خنده می‌نامیم»

53271

کلید واژه‌ها : بدن انسان - روانشناسی -
مطالب مرتبط
42 دیدگاه
  • بیکار
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 08:34:23
    پاسخ
    30 12

    لطفا هرچه زودتر و قبل از اینکه دکتر روحانی و دکتر ظریف آن را ببینند این خبر را حذف کنید می ترسم تحت تاثیر رار بگیرند و خنده های دل نشینشان محو شود.

  • مريم
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 08:37:46
    پاسخ
    92 1

    بس به خاطر سلامتى مردمه، كه صدا سيما دوست داره فقط مردم رو بكًريانه.خوب شد فهميديم كه اينقدر ناشكر نباشيم!!!!!!

  • بهمن
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 08:48:25
    پاسخ
    65 0

    خداراشکر که ما دلیلی برای خندیدن با صدای بلند نداریم تا به این بلاها و مریضیها دچار شویم !

  • فرورديني
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 09:13:02
    پاسخ
    13 6

    بدون شك اعتقاد دارم مطالب ذكر شده صحيح است . در هر چيزي وهر كاري مي بايست تعادل را رعايت كنيم.چرا كه هر افراطي زيانبار است .

  • رفیق
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 10:21:28
    پاسخ
    22 1

    تا جایی که یادمان هست میگفتند خنده بر هر درد بی درمان دواست.حالا یه دفعه چی شده؟؟؟؟؟

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 10:24:21
    پاسخ
    32 1

    عزیز من خود خنده مشکلی نداره.. مشکل این بیماری های زمینه ای هستش که خودتون اشاره کردین!! پس تو ایران مردم باید سالم ترین بشن دیگه؟ چون از ته قلب کسی قهقهه نمیزنه اینجا!!

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 10:25:32
    پاسخ
    130 12

    با توجه به این گزارش بالاخره متوجه نشدم که باید بخندم یا نخندم !!!

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 10:45:24
      62 5

      بخند، اما با صدای بلند نخند.

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:10:49
      88 1

      بخند اما به ميزان لازم،روزي 2قاشق چايخوري.

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:21:57
      59 0

      لبخند ژکوند بزن! jecond smile

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:27:24
      109 5

      گريه كن گريه قشنگه.... گريه كردن براي ما ايراني ها مفيد است و لي خنديدن مثل دارو پر است از عوارض جانبي !!

    • سارا
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:33:16
      57 3

      بخندید،از ته دل هم بخندید.

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 12:38:52
      27 5

      باز خوب که با این تورم شما هیرانی که بخندی یا نخندی معلوم وضع مالی خیییییییییییییلللللللللللللی خوبببببببببببببببببه!!!!!!!!!!!!!

    • هومن
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 12:45:02
      45 1

      تو این موقعیتی که ما هستیم همون بهتر که گریه کنیم

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 13:03:38
      24 0

      لبخند بزن برادر!

    • بی نام
      یکشنبه 24 آذر 1392 - 13:10:39
      18 0

      بخند عزیزم ولی با لبخند...(-;

    • بی نام
      دوشنبه 25 آذر 1392 - 09:03:43
      10 0

      راست ميگه اگر كسي اين روزها بخنده ميگن ديوانه شده .......

  • پر از غم
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 10:25:33
    پاسخ
    12 0

    پناه بر خدا! یک روز میگید خنده بر هر دردی دواست! اما از امروز خنده باعث بیماری میشود! پس ایرانیان سالمترین مردمان دنیا هستند دیگه !

  • حسن
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:39:00
    پاسخ
    11 21

    خب تو اسلام هم گفته شده بهترین نوع خنده همون تبسم هس دیگه

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:52:27
    پاسخ
    15 0

    گریه با صدای بلن چی؟!

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 11:56:44
    پاسخ
    19 0

    شما حالا تو جامعه خندیدن پیدا کنید بعد بگید فلان و.... اینجا که همش گریه و غم و افسردگیه.... والا

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 12:06:40
    پاسخ
    43 0

    گریه کردن با صدای بلند چی ما که از گرونی داریم داد میکشیم بلکه کسی بشنوه بلکم کیهان بشنوه هاهاهاهاهای داد وبیداد یکی بشنوه وای وای از گرونی.....

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 12:34:37
    پاسخ
    8 0

    يه روز ميگن نره، يه روز ميگن بدوش، ما نفهميديم بايد بخنديم يا نخنديم؟ خدا شفا عنايت کنه.

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 13:18:12
    پاسخ
    25 1

    گریه خوبه لابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 16:17:44
    پاسخ
    14 1

    خنده بر هر دردی دواست این چرتو پرتها رو هم به خورد مردم ندید

  • مريم
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 16:40:57
    پاسخ
    42 1

    بس صدا سيما به فكر سلامتى ماست كه دائم ما رو مى كًريونه....

  • ehsan
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 17:06:27
    پاسخ
    57 18

    امام علی (ع) می فرماید: بهترین خنده ها لبخند است.

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 17:18:13
    پاسخ
    22 0

    هر دفعه كه يه چيز ميگن ، يه دفعه ميگن كه خنده موجب سلامتيه و حتي اينكه الكي بخنديد . كلي كلاس خنده را مياندازن و حالا ميگن خنده ضرر داره . معلومه از اساس هيچ پايه و اساس علمي نداره.

  • مهران . ت
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 17:40:14
    پاسخ
    34 26

    حضرت علی (ع) : خنده زیاد دل را می میراند .

    • جیم جارموش
      دوشنبه 25 آذر 1392 - 19:46:10
      21 4

      پس لابد گریه باعث انبساط خاطر و شادی روح میشه !

  • بی نام
    یکشنبه 24 آذر 1392 - 20:09:18
    پاسخ
    17 1

    این پژوهشگرا هم بجای اینکه فکر کنند داروی بیماریهای خاص رو کشف کنند چه چیزای بیخودی کشف میکنند تازه با این حرفاشون ریتم معمولی زندگی ادمهارو بهم میزنند ...........

  • ...
    دوشنبه 25 آذر 1392 - 01:47:25
    پاسخ
    8 7

    جالبه که خیلی ها تیتر را هم کامل نخوندند!متن میگه خنده بلند و ناگهانی عوارض داره ولی تو متن هم نوشته خنده معمولی اثرات مناسبی داره...منم کشف کردم خنده باید قلبی باشه.خدا نکنه یکی چیزی بگه که واست جالب نیست ولی مجبور باشی لبخند هم بزنی اثرش از یه ساعت گریه هم بدتره..والااا

    • بی نام
      دوشنبه 25 آذر 1392 - 15:23:03
      9 0

      اصلا مگه چقد پبش ميادكه شما ازته دل بخندى كه بخاى جلوى خنده توبگيرى.اگرخنده ازته دل پيش اومدازمن به شمانصيحت بخنديدقاه قاه هم بخنديدالبته اگرپيش اومد....

  • حسن
    دوشنبه 25 آذر 1392 - 10:13:18
    پاسخ
    8 1

    حالا مگه قراره بخندیم

  • فرشاد
    دوشنبه 25 آذر 1392 - 21:57:42
    پاسخ
    9 1

    خدایی من مثل نارنجک خندم میترکه! احتمالا ده بیستا از رگامو تا حالا پاره کردم ! میبینم هر چی بیشتر می خندم دارم مونگل تر میشم !!

  • بی نام
    دوشنبه 25 آذر 1392 - 23:20:54
    پاسخ
    8 1

    واقعا این دوره زمونه کسی میتونه حتی لبخند به لباش بیاد چه برسه قهقهه بزنه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:((

  • بی نام
    سه شنبه 26 آذر 1392 - 14:51:17
    پاسخ
    3 7

    حاضرم بخندم دو هزار تا هم مرض بگیرم ولی یه قطه اشک نریزم..

  • جواد
    چهارشنبه 4 دی 1392 - 20:47:50
    پاسخ
    0 0

    سلام دوستان به شوخی نگیرید چون من هم بلند خندیده ام وضرر های آن راهم کشیده ام ولی حلا باکم کردن بیند خندیدن خیلی بهبود یافته ام بخندید امایواش هچ چیز در این دنیا آنقدر که ما میخندیم خنده دار نیست خدایا کاری کن که بعضی هاکه نه میتوانند بخندن ان هاهم بخندن:من ازاستان آذر بایجان شرقی شهرستان سراب ترکی زبان هستم واین توصیه را میکنم که هر روز به اندازه یک قاشق چای خندیدن خوب است شوخی کردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بی نام
      دوشنبه 16 دی 1392 - 21:05:43
      0 0

      حالا کدوم یکی از ضررهاش رو تست کردی برادر؟حمله قلبی، آسم و یا بی‌اختیاری ادراری؟!

  • علی
    سه شنبه 24 اسفند 1395 - 08:04:16
    پاسخ
    0 0

    چندتا از کامنت ها رو خوندم دیدم ماشاالله چقدر مایوس,چقدر ناامید.چقدر بدبینی.این همه نعمت خدا هست برای خوب زندگی کردن واقعا انصاف نیست بخاطر یه سری مسائل لذت خوب زندگی کردن رو از خودمون بگیریم.یه مطلبی نوشته شد جای اینکه کامل بخونیم و بریم راجع بهش تحقیق بیشتر کنیم واستفاده ی مفید کنیم زیرش و پر کردیم از نظرات ناامیدانه و بدبینانه و راه به راه ایراد گرفتیم .خودتون یه دور بخونید.همین سبک نگاه به زندگی داریم بعد همه ی مشکلات و میندازیم گردن دولت و ملت و اقتصاد و زمین و زمان .....باید نگاه هامون و عوض کنیم ..نشیم قوم بنی اسرائیل...تا قومی خودش نخواد خداوند سرنوشتشون رو تغییر نمیده. ..تغییر کنیم اینقدر از زمین و زمان ایراد نگیریم...افرادی هستن معلول,افرادی هستن به نون شب محتاج,

  • علی
    سه شنبه 24 اسفند 1395 - 08:08:17
    پاسخ
    0 0

    اما چون برای زندگی کردن و نفس کشیدنش هدف داره با همت و تلاش و امید نفس میکشه انقدر هم غرغر نمیزنه انقدر فریاد سر اینو اون نمیکشه....زندگی میکنه و به دیگران زندگی کردن یاد میده.بیایم یه کم زندگی کنیم جای ایراد گرفتن و نگاه به نداشته هامون.یه کم داشته هامون و ببینیم فقط یه کم

  • سمیرا
    سه شنبه 22 فروردین 1396 - 18:37:18
    پاسخ
    0 0

    این مطلب برای ادمی مانند منه که شاد و شوخ طبعم. شما هم به جای زانوی غم در بغل گرفتن بخندید. افراد شاد جوونتر می مونن حیف جوونیم نیس که با غصه خوردن تباهش کنم؟ والا ههه

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700