موج چهارم ایدز هم در راه است؛ این مطلب را مجید رضازاده ، رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این موج تلفیقی از موج دوم و سوم است و بعد از انتقال جنسی ایدز که به آن موج سوم هم می گویند، تهدید جدیدی است برای نسل جوان. 

البته پیش از این هشدارهای مختلفی درباره تاثیر روان‌گردان ها بر شتاب گرفتن شیوع جنسی ایدز داده شده است. اکنون اما یکی از مسوولان سازمان بهزیستی هشدار می دهد که موج چهارم شروع شده که ترکیبی است موج دوم و سوم. 


موج اول؛ اشتباه شد

موج اول ایدز یا نخستین مورد گزارش و ثبت شده ابتلا به ایدز در ایران مربوط به سال ۱۳۶۶ و در مورد یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی است که فراورده‌های خونی آلوده دریافت کرده بود. در ایران و طی سال‌های اولیه شیوع بیماری، وجود ایدز اساساً انکار می‌شد و شمار مبتلایان به آن، در داده‌های رسمی بین ۲۰۰ تا حداکثر ۵۰۰ نفر در نوسان بود. 


موج دوم؛ معتادانی که با تزریق آلوده می شدند

آغازموج دوم اپیدمی ایدز در بین معتادان تزریقی اتفاق افتاد، معتادانی که به دلیل استفاده از سرنگ و سوزن مشترک عامل دومین سونامی ایدز در ایران شدند.

این فاجعه به قدری تکان‌دهنده بود که عامل بیش از 90 درصد مبتلایان به ایدز در آن زمان اعتیاد تزریقی شناخته شد.

بر اساس آخرین آمار& 68 درصد مبتلایان به ایدز در کشور به دلیل تزریق مشترک گرفتار شده‌اند و در این میان 29 درصد افراد هم از طریق تماس جنسی پرخطر به ایدز مبتلا شده‌اند.


موج سوم و چهارم؛ موج ارتباط جنسی و تزریق توام

ارتباطات جنسی و روابط پرخطر جوانان که حاصل بالا رفتن سن ازدواج و گسترش سفرهای توریستی به مناطق جنوب شرق آسیاست هم اکنون یکی از عوامل تهدید جدی نسل جوان است. 

رضازاده دراین باره به ایسنا گفت: شروع موج سوم انتقال HIV/ایدز در ایران که از چندین سال قبل پیش‌بینی شده بود، به دلیل انتقال این ویروس توسط معتادانی بود که با سایر افراد روابط جنسی پرخطر داشته‌اند. این افراد که از طریق اعتیاد تزریقی ناقل ویروس شده بودند، این بیماری را به خانواده خود یا افرادی که با آنها روابط جنسی داشتند، منتقل می‌کنند، هم‌اکنون در کشور عوارض این پدیده دیده می شود. به طوریکه در سال جاری علت حدود 30 درصد از انتقال‌ها از طریق روابط جنسی بوده است.

به گفته رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی آنچه هم‌اکنون عامل نگرانی کارشناسان شده، بازگشت موج دوم انتقال HIV / ایدز به دلیل اعتیاد تزریقی است: موج دوم انتقال HIV/ایدز با جدی‌ گرفتن برنامه‌های کاهش آسیب در کشور و نیز ارائه سرنگ و سوزن و فعالیت جدی مراکز DIC کنترل شد، اما هم‌اکنون به دلیل کمرنگ شدن این موضوع و روی گرداندن به درمان‌های اجباری، شاهد بازگشت این موج از انتقال ویروس هستیم.

رضازاده گفت: مراکز DIC در کشور خلوت شده، تزریق در بین معتادان افزایش یافته و مصرف هروئین به دلایل متعددی بازگشت یافته است؛ به همین دلیل امکان بازگشت موج دوم انتقال ویروس HIV/ایدز از طریق تزریق وجود دارد.

او گفت: هم‌اکنون در سطح کشور موج سوم انتقال HIV/ایدز ناشی از برقراری روابط جنسی وجود داشته و خواهد داشت، نتوانسته‌ایم در زمینه پیشگیری و مقابله با موج سوم انتقال این ویروس موفق باشیم، بنابراین در صورت بازگشت موج دوم انتقال ویروس، این موج در کنار موج سوم قرار گرفته و شاهد پدید آمدن موج چهارم انتقال HIV/ایدز در کشور خواهیم بود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 0
    از ماست که بر ماست. پیشگیری بلد نیستیم دیگه. فقط موقعی که دچار مشکل میشیم زمین و زمان رو به هم می دوزیم
  • بی نام NZ ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 0
    توی هواپیماهایی که به مقصد کشورهای پرخطر و توریستی میروند بروشور پخش کنید بین مسافرین