اکنون که دولت اردوغان را در سراشیبی سقوط قرار داده اند، همه خنجر کشیده اند تا او را از پای درآورند.

هنگامی که اردوغان در کنفرانس داووس در برابر رئیس جمهور اسرائیل به او اعتراض و جلسه را ترک کرد، نه تنها بین مردم ترکیه بلکه در بین مسلمانان به قهرمان جهان اسلام تبدیل شد. شکوه استقبال از او در استانبول از یادها نرفته است.
حزب او موفق شد دست نظامیان را از دایره سیاست کوتاه کند و کشور را از خطر کودتاهای نظامی رها سازد. او توانست جریان افراط گرایی پان تورکیستی «ارگه نکون» را از هم بپاشد و منطقه را از افتادن به دام پان تورکیسم رهایی بخشد، موردی که بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید می کرد. همو بود که فضای باز سیاسی بوجود آورد تا کردها تن به مصالحه بدهند و نیروی نظامی حزب کارگران ترکیه را حداقل برای مدتی آرام بگذارد و آنها را به ترک خاک ترکیه راضی سازد. زبان کردی را به زبان رسمی و اداری مناطق کردنشین به رسمیت بشناسد و وحدت ملی کشور را تقویت کند.
در دوره او ترکیه به قدرتی تأثیرگذار در منطقه تبدیل شد و رشد اقتصادی خوبی را تجربه کرد. در دوره ای که اتحادیه اروپا و جهان با بحران مالی و پولی روبرو بود، او توانست با ایجاد فضای امن محیطی مناسب برای جلب سرمایه‌گذاری فراهم کند و در سایه مخالفت علنی با اسرائیل، توریزم را تقویت و سرمایه های کشورهای ثروتمند عربی را جذب کند. این هنر اردوغان و حزب او بود که توانستند قانون اساسی را در راستای مطابقت با جامعه اروپایی اصلاح و زیرساختهای حقوقی و فرهنگی و اقتصادی پیوستن به اتحادیه اروپا را فراهم سازد.
اما در سیاست داخلی و سیاست خارجی منشعب از آن با دشواری هایی روبرو شد. کوتاه شدن دست نظامیان و قدرتهای اقتصادی وابسته یا تحت تاثیر آنان و بویژه کمالیستها نمی توانستند این تغییرات را بپذیرند، بویژه آنکه ارودغان و حزب او کشور را از یک فضای سکولار به فضای دینی رهنمون می شد. از همین رو اعتراضات پارک گزی در استانبول و سپس شهرهای دیگر به بهانه حفظ محیط زیست، ناگهان چهره ترکیه و قدرت حزب حاکم را به چالش کشید.
اردوغان که در انتخابات سال 2011 شعار رسیدن ترکیه به قدرتی تاثیر گذار در سال 2023(به مناسبت صد سالگی تاسیس ترکیه) را سر داده بود، مست از باده پیروزی شده بود، در تمامی جبهه ها درگیر شد. در سیاست خارجی با وارد شدن به فضای سوریه و مصر به قمار بزرگی دست زد که به امید دستیابی به میدانی وسیع در فضای بهار عربی و الگو قرار گرفتن این کشورها از مدل دموکرسی پارلمانی در ترکیه، فعالیتهای زیادی انجام داد. ورود او به مساله فلسطین مورد استقبال مسلمانان و خشم اسرائیل و امریکا شد. با موافقت با استقرار سیستم دفاع موشکی، روابط با ایران را تیره کرد و بر سر مساله سوریه این روابط تیره تر شد. وضعیت فعلی اردوغان یادآور این بیت شعر نظامی گنجوی در کتاب مخزن الاسرار اوست که می گوید:
گاو که خر مهره بدو درکشند
چونکه بیفتد همه خنجر کشند

گاو حیوانی بس ارزشمند و پربها و سودمند است. روستائیان برای اینکه گاوشان را از چشم زخم در امان نگهدارند، مجموعه ای از خرمهره و اسباب نظایر آن را به گاو می آویزند که چشم نخورد. گویی می خواهند این گاو سالهای دراز عمر کند. اما هنگامی که حیوان در اثر سانحه ای مصدوم و به قولی سقط می‌شود و دیگر یارای زیستن ندارد، برای جلوگیری از مردار شدن حیوان به سرعت سر او را از تن جدا و ذبح شرعی می کنند. اکنون که دولت اردوغان را در سراشیبی سقوط قرار داده اند، همه خنجر کشیده اند تا او را از پای درآورند. کسی که زمانی قهرمان بود و باثبات ترین و طولانی ترین دولت ترکیه را رهبری می کرد و همسر محجبه اش مدلی از اسلام مترقی و امروزی را ارائه می داد، دهها اتهام به او وارد می سازند. در برابر، برلوسکنی در ایتالیا با آن همه جنجال رسوایی مالی و اخلاقی و پرونده، وضعیتی بهتر و محبوبیتی بیشتر از اردوغان دارد.
واقعیت اینست که در خاورمیانه حرکتها سینوسی و تند است. زمانی یک دولتمرد صد در صد محبوب است و زمانی دیگر صددرصد منفور است و باید رأیِ رأی دهندگان را به آنان پس بدهد. در همین جریان بگیر و ببندها که بیش از 40 نفر بازداشت شده اند، به ناگاه در طی کمتر از دو روز نیمی از بازداشت شدگان آزاد می شوند. این خود نشان دهنده سیاسی بازی صحنه ترکیه است. اگر متهم هستند باید در دادگاه محاکمه و در صورت بی گناهی آزاد شوند. اما چطور 50 درصد بازداشت شدگان آزاد می شوند؟ دیگر اینکه رقم جابجایی غیرقانونی پولی هنگفت به مبلغ حدود 80 میلیارد یورو نیز ابهام آمیز است. این مبلغ بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه است. چگونه می شود باور کرد که این حجم عظیم از پولی، غیرقانونی جابجا شده باشد؟ آقای اردوغان هم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به صحنه سیاسی و حفظ وحدت ملی ناگزیر به فرافکنی می شود و کشورهای خارجی را در این ماجرا مقصر می داند و تهدید به افشاگری می کند. اردوغان و حزب او در نظر داشتند نظام سیاسی ترکیه را از نظام پارلمانی به جمهوری ریاستی تبدیل کنند و آقای اردوغان نخستین رئیس این نظام باشد. اما آقای عبدالله گل، همرزم اردوغان با این فرایند مخالف بود.
باید چند صباحی صبر کرد و منتظر بود که جریان این ماجرا به کجا می کشد. سرانجام اینکه حزب عدالت و توسعه و شخص آقای اردوغان سیاستمدارانی کارکشته اند و می توانند بحران را مدیریت کنند. هر نوع برکناری دولت و انتخابات زودهنگامی می تواند صحنه سیاسی ترکیه را دگرگون کند. این مساله ای داخلی و مربوط به خود ترکهاست که در جریان مبارزات سیاسی و رویارویی با بحران باید تصمیم بگیرند. در هر حال ترکیه همسایه قدرتمند و نزدیک ایران است و ایران خواهان آرامش در محیط سیاسی همسایه خویش است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرجپور IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    12 7
    باتشكر از مقاله ارزشمند و واقع بينانه آقاي امير احمديان .
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    17 16
    آ"..قای اردوغان هم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به صحنه سیاسی و حفظ وحدت ملی ناگزیر به فرافکنی می شود و کشورهای خارجی را در این ماجرا مقصر می داند و تهدید به افشاگری می کند..."..چقدر با این جمله آشنا هستیم خدایا سی شش سال است که در ایران هر جریانی مربوط به خارج و عوامل آن هستند..اما مال ما هیچ وقت فرا فکنی نامیده نمی شود..
  • چنگیز IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    9 4
    ترکیه یک کشور آزاد هست و خواهد ماند و این اعتراضات و چالش ها باعث رشد و ترقی روزافزون ترکیه خواهد شد. کاش در کشور ما هم این امکان وجود داشت که بدون اینکه بهت انگ زده شود اعتراض کرد . آیا در کشور ما هیچ فساد و مشکلی وجود نداره که مردم آرومن و هیچ اعتراضی ندارن؟آیا حقوق قومیت ها در کشور ما رعایت میشود؟
  • بیستونی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 18
    مطلب بسیار جالبی است و نکات آموزنده ای دارد. اما در مورد زبان کردی به عنوان زبان اداری کردستان ترکیه اصلا چنین چیزی در عمل واقعیت ندارد و آنچه که قرار است در نهایت انجام شود صرفا قرار دادن یک درس در برخی دوره های تحصیل و آنهم به طور غیر رسمی در برخی شهرها است و اصلا این که آموزش زبان کردی و یا رسمیت اداری آن مطلقا درست نیست و حتا هزینه آن یک درس نصفه و نیمه را هم گفته اند که باید والدین دانش آموزان بپردازند. در مورد پ ک ک هم بر خلاف ادعای حکومت در مراحل اول، کلا دولت زیر قولش زد و پس از خروج آنها از ترکیه روند مذاکرات را تعلیق نمود. لذا دکتر عزیز طوری نوشته که گویا اردوغان واقعا مسئله را حل کرده است. اصلا یکی از مشکلات امروز اردوغان همین فریبکاری او در مورد موضوعات گوناگون است.
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 3
    حقیقت این هست که دمکراسی خشک و خالی و بدون علم و اگاهی چیزی جز بدبختی برای مردم کشورهای گوناگون ببار نمیاره. شاید این حقیقت تلخی باشه که ماها نخوایم قبولش کنیم ولی بهرحال حقیقت ، حقیقت هست. اگه دمکراسی به شکلی که تا الان توی دنیا اجرا شده میتونست کاری انجام بده تا الان داده بود و مردم جهان شاهد اینهمه گرسنگی و بدبختی و ناامنی نبودند. چیزی که اروپا و کشورهای پیشرفته رو به جلو برده علم و دانش و اگاهی به حقوق انسانی هست نه دمکراسی دروغین و توخالی که براحتی و در یک هیاهو میتونه خیلی راحت به ضد خودش تبدیل بشه و نه تنها باعث پیشرفت نشه بلکه پسرفت و بدبختی بیشتر ببار بیاره.
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 12
    پایان اردوغان ، پایان القاعده ، پایان وحشی گری و تروریسم و ادم کشی ، ایا منطقه از دست تروریست های وحشی نفسی براحتی خواهد کشید؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 2
    اوجگیری اعتراض‌ها در ترکیه برای برکناری دولت اردوغان هزاران نفر با برگزاری تظاهرات در اسلامبول ترکیه، خواستار کناره‌گیری «رجب‌طیب اردوغان» از پست نخست‌وزیری شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر در اسلامبول بار دیگر علیه دولت تظاهرات کردند. در این تظاهرات علیه فساد مالی سران دولت و رشوه‌خواری آنها شعار داده شد. معترضان همچنین به سیاست‌های اردوغان اعتراض کردند و بروز رسوایی‌های پی در پی را محصول سیاست‌های نخست‌وزیر دانستند. یک تظاهرکننده به خبرنگاران گفت: دولت اردوغان بدترین دولتی بود که ما تاکنون داشته‌ایم. این دولت ما را فریب داد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    در همین حال، احزاب سیاسی مخالف دولت اعلام کردند که به اعتراضات ادامه می‌دهند. در مورد درگیری احتمالی میان نیروهای امنیتی و معترضان خبری نرسیده است.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    استعفای وزیر در ادامه بحران فساد مالی ترکیه، وزیر اقتصاد این کشور نیز استعفا کرد. پیش از این، وزیر کشور استعفا داده بود. در میان دستگیرشدگان یکی دو هفته اخیر متهمان فساد توسط دستگاه قضایی، فرزندان چهار وزیر دولت اردوغان نیز حضور دارند. هرچند پیش از این اردوغان در ارتباط با دستگیری‌ها مواضع دوپهلو گرفته بود، ولی دیروز اعلام کرد، با مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند. وی گفت: مسئولان فاسد را مجازات می‌کنیم. خبرهای دیگر نیز حاکی است پرونده‌های فساد مالی از این پس مخفیانه پیگیری می‌شود. در همین حال، «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه گفت، نخست‌وزیر به زودی در کابینه‌اش اصلاحاتی را انجام خواهد داد. به گفته گل، این اصلاحات با پرونده فساد اقتصادی مرتبط است.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خبر دیگر اینکه، موضعگیری اخیر اردوغان علیه سفیر آمریکا در ترکیه با واکنش سفیر واشنگتن مواجه شد؛ سفیر آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، ادعای رسانه‌ها مبنی بر دست داشتن وی در تحقیقات فساد اقتصادی ترکیه را رد کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، اظهارات اردوغان درباره دخالت داشتن آمریکا در تحولات جاری (رو کردن پرونده فساد اقتصادی)، دارای پیامدهایی بوده و حتی ممکن است به روابط دو کشور لطمه بزند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    در جریان عملیات ارتش در مناطق مختلف سوریه تعداد بی‌شماری از تروریست‌ها که بیشتر آنها از ملیت‌های ترکیه، قطر، عربستان، عراق، اردن، لبنان، تونس و لیبی بودند به هلاکت رسیدند. پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که شماری از کارشناسان روسی با تمجید از پایداری ملت و ارتش سوریه در مقابل جنگ تروریستی تاکید کردند سوری‌ها با پایداری خود طرح آمریکا را علیه کشورهای عربی خنثی کردند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    1 0
    رسوایی مالی، اردوغان را وادار به اصلاح کابینه کرد چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ سرویس خارجی: «عبدالله گل» رئیس‌جمهور ترکیه در اولین واکنش به رسوایی و فساد مالی در دولت این کشور که هفته پیش فاش شد و طی آن مقامات مسئول و بازرگانان متعدد و فرزندان چند وزیر دستگیر شدند، گفت: هیچ فسادی در دولتی که در آن اصلاحات شده باشد، روی نمی‌دهد .وی تاکید کرد: رجب طیب اردوغان به زودی در دولتش اصلاحاتی اساسی انجام خواهد داد.گل تصریح کرد: من از همه می‌خواهم به تحقیقاتی که از سوی دادستانی کل استانبول درباره مسئله فساد در جریان است، صرف‌نظر از پست هایی که افراد دستگیر شده دارند، احترام بگذارند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دستگاه قضایی ما مستقل و بی‌طرف است و این مسئله را با شفافیت دنبال خواهد کرد. روزنامه حریت نیز پیش بینی کرد که اردوغان تا پایان ماه جاری ،۱۰ وزیرش را تغییر دهد.این درحالی است که در پی استعفای وزیران کشور و اقتصاد ترکیه در اعتراض به تحقیقات دولت درخصوص رسوایی فساد مالی و بازداشت پسرانشان، وزیر محیط زیست نیز مجبور به استعفا شده است. «ظفر چاغلایان» وزیر اقتصاد و «معمر گولر» وزیر کشور ترکیه که پسرانشان به اتهام دست داشتن در فساد مالی و رشوه‌گیری هفته گذشته بازداشت شده‌اند، دیروز استعفای خود را اعلام کردند. در پی استعفای این دو، «اردوغان بیرقدار»وزیر محیط زیست نیز اعلام کرد نخست وزیر از وی خواسته استعفا دهد
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    .وی گفت: اقدامات من زیرنظر رجب طیب اردوغان بوده وخود اردوغان نیز باید استعفا دهد.اعلام استعفای چاغلایان چند ساعت پس از بازگشت وی از پاکستان در همراهی با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه صورت گرفت.چاغلایان در بیانیه‌ای که با متن استعفایش منتشر کرد، اظهار داشته است: کاملا مشخص است عملیاتی که از ۱۷ دسامبر آغاز شد، یک بازی کثیف علیه دولت، حزب وکشور ما است. من از پست خود به عنوان وزیر اقتصاد استعفا می‌دهم تا این بازی زشت را که در آن پسرم و دستیاران نزدیکم متهم شده‌اند، ناکام بگذارم و اجازه دهم تا حقیقت روشن شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    درهمین حال، نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی پس از استعفای سه تن از وزرای کابینه‌اش گفت: ممکن است اشتباهاتی در گذشته از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه رخ داده باشد، اما ما در تصحیح آن به هیچ‌ وجه کوتاهی نمی‌کنیم.رجب طیب اردوغان گفت: حزب عدالت و توسعه همواره در تلاش برای تحقق این دو شعار، یعنی عدالت و توسعه بوده و آنهایی که ما را به فساد متهم می‌کنند، هیچ بویی از حق و عدالت نبرده‌اند. وی گفت: یقینا پرونده ما در گذشته کاملا سفید نبوده است، اما این به معنای آن نیست که بتوان به حزب عدالت و توسعه هر اتهامی را وارد کرد.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    از سوی دیگر «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ادامه حملات بی‌اساس برخی عناصر رسانه‌های ترکیه علیه «فرانسیس ریکاردونه» سفیر آمریکا در ترکیه و دیگر مقامات ارشد آمریکا، نمایندگان رسانه‌های بین‌الملل و شهروندان عادی آمریکا، بسیار نگران‌کننده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سیاسی 1392/10/06 00:31:44.07 کارشناس سیاسی ترک گفت: فساد مالی در ترکیه آسیب جدی به اردوغان وارد کرده است. دانیال عبدالفتاح در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از آنکارا درباره بحران سیاسی در ترکیه و مواضع رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در این زمینه گفت: اردوغان این بحران را یک توطئه علیه خود و پسرش بلال توصیف کرده است. بلال فرزند ارشد اردوغان بوده و در موضوعات تجاری مشغول به کار است که در آن پرونده های فساد باز شده است. مشکل دیگر اردوغان با گروه فتح الله گولن است. نخست وزیر ترکیه قبل از این رسوایی مالی به شدت از گولن انتقاد کرده است و گولن قدرت را در دولت ترکیه در اختیار دارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    رد پای پسر اردوغان در پرونده فساد مالی ترکیه رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند پسر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هدف بعدی تحقیقات درباره فساد مالی ترکیه خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    پسر اردوغان هم به دادگاه احضار شد! روزنامه حریت احتمال داد بلال اردوغان پسر رجب طیب اردوغان به خارج از کشور فرار کرده است. افکار: دادستانی کل ترکیه طی احضاریه‌ای از بلال اردوغان پسر نخست وزیر خواسته است که برای بازپرسی درباره احتمال دست داشتن در فساد مالی اخیر خود را به دادستانی معرفی کند. در این احضاریه آمده است بلال اردوغان به عنوان فردی مظنون در دست داشتن در فساد مالی باید تا یک هفته دیگر خود را برای بازپرسی معرفی کند، و در غیر این صورت بر اساس ماده ۱۴۶ بند ۵۲۷۱ قانون کیفری قرار بازداشت وی صادر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سیاسی 1392/10/06 معمر گولر وزیرکشور ترکیه که در پی گشوده شدن پرونده فساد مالی در این کشور مجبور شد از سمت خود کناره گیری کند در سخنانی با غیر قانونی دانستن این پرونده سازیها اظهار داشت:« افکار عمومی به خوبی می داند هدف از اقدامات اخیر چیست». به گزارش پایگاه خبری «اخبارالعالم» ترکیه، معمر گولر با بیان اینکه ای کاش شخص دیگری این خنجر را به من می زد،‌ افزود:«ای کاش این ضربه را از جای دیگری می خوردم... من از حقم نمی گذرم .» وی با تاکید بر ضرورت ادامه روند گذشته در وزارت کشور تصریح کرد :« در طی مدت وزارتم، کشور را به سمت آرامش و ثبات بیشتر هدایت می کردم و امیدوارم ادامه آن روند حمایت شود .»
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    هزاران نفر با برگزاری تظاهرات در اسلامبول ترکیه، خواستار کناره‌گیری «رجب‌طیب اردوغان» از پست نخست‌وزیری شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر در اسلامبول بار دیگر علیه دولت تظاهرات کردند. در این تظاهرات علیه فساد مالی سران دولت و رشوه‌خواری آنها شعار داده شد. معترضان همچنین به سیاست‌های اردوغان اعتراض کردند و بروز رسوایی‌های پی در پی را محصول سیاست‌های نخست‌وزیر دانستند. یک تظاهرکننده به خبرنگاران گفت: دولت اردوغان بدترین دولتی بود که ما تاکنون داشته‌ایم. این دولت ما را فریب داد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دریافت رشوه ۴۰ میلیون پوندی مقامات ارشد ترکیه از قِبَل تحریم ایران این اتهامات اردوغان را با بزرگترین مشکل خود در طی 11 سال نخست وزیری اش مواجه ساخته است. وزرای دخیل در این ماجرا به شدت تحت فشار قرار گرفته اند تا استعفا دهند. روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی تایید نشده نوشت مقامات ارشد ترکیه برای کمک به ایران جهت دور زدن تحریم های بانکی، ۴۰ میلیون پوند رشوه دریافت کرده اند.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    این اقدام پلیس ترکیه در پی عزل بیش از یکصد نفر از روسای ادارات مختلف پلیس شهرهای گوناگون این کشور در پی تنش سیاسی ناشی از فساد مالی در ترکیه صورت می گیرد. سازمان شهربانی ترکیه در پی بروز تنش سیاسی ناشی از فساد اقتصادی و برکناری شماری از فرماندهان پلیس در این کشور، ورود خبرنگاران به ادارات پلیس این کشور را ممنوع کرد. به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی ترکیه، پلیس ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که خبرنگاران و روزنامه نگاران اجازه ورود به ادارات پلیس در این کشور را ندارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سیاسی 1392/10/06 مدیران برکنار شده پلیس آنکارا با شکایت به دیوان عدالت اداری ترکیه به برکناری خود اعتراض کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، مدیران برکنار شده پلیس آنکارا تاکید کردند ، بدون هیچ مقدمه ای و بدون اینکه تحقیقاتی علیه آنان انجام شده باشد از سمت های خود برکنار شده اند. گفتنی است در روزهای اخیر ، در پی ماجرای فساد مالی در ترکیه و تشدید اختلاف میان دستگاه قضایی و دولت ترکیه همه مدیران شعب مختلف پلیس در آنکارا غیر از رئیس شعبه اطلاعات از سمت خود برکنار شدند و محل ماموریت آنان تغییر کرد.
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 4
    هرکه باال علی ع در افتد ورافتد
  • حامد A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 1
    زبان کردی، زبان زبان رسمی و اداری کردستان ترکیه نیست. بلکه فقط در مدارس و آموزشگاه های خصوصی آموزش داده میشه و برای یادگیری اون خانواده ها مجبورن پول بپردازن. در حالی که زبان ترکی، در مدارس عمومی و به صورت رایگان آموزش داده میشه. حتی چند وقت پیش یکی از معاونین اردوغان به تمسخر گفته بود که اگر میخواید فرزنداتون زبا کردی یاد بگیرن، اونها رو به اقلیم کردستان بفرستید!
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    پایان دزدها و تروریست ها باعث ناراحتی چه کسانی خواهد شد؟ پایان انها که به طور مستقیم و غیرمستقیم در کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه که روزگاری کشوری ارام بود انهم فقط به خاطر شیعه یا مسیحی و کرد بودن و فقط به خاطر اینکه مثل تروریست ها نمی اندیشند باعث ناراحتی است؟!!! ایا دزدهایی که مدرک کامل و اشکار هیچ شکی در مقصر بودنشان باقی نذاشته نباید محاکمه شوند؟ !!!!!!!