خاطرات ناخوشایند خود را با شوک‎درمانی فراموش کنید

محققان هلندی راهکار جالبی را برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند ارائه کردند که بر اساس آن لازم است از فرآیند بازیابی مجدد به همراه شوک درمانی استفاده شود.

ایرنا نوشت:

هربار که خاطره ای را به یاد می آوریم، باید آن را از ضمیرناخودآگاهمان بیرون بکشیم.

بر اساس نظریه ای، هربار که خاطرات یادآوری می شوند، لازم است اطلاعات مربوط به آن ها بازیابی و در مدارهای مغز بازنویسی شود. این فرآیند ناتمام، بازیابی مجدد نام دارد و مبنای اصلی تحقیقات مذکور است.

در گذشته متخصصان اعصاب سعی داشتند با استفاده از شوک درمانی، فرآیند بازیابی مجدد را در مغز بیمارانی که از یادآوری خاطرات خود رنج می بردند، مختل کنند تا مانع یادآوری خاطرات ناخوشایند و ناخواسته شوند. در این شیوه درمانی، جریان الکتریکی به بخش هایی از مغز منتقل شده و موجب تشنج کوتاه در آن بخش ها می شود.

محققان در تحقیقات خود 39 داوطلب را که دچار افسردگی شدید بودند، با شیوه شوک درمانی مورد آزمایش قرار دادند. در جریان کار، برای هر بیمار دو فیلم به نمایش درآمد. یکی از فیلم ها درباره کودکی بود که در یک تصادف رانندگی آسیب دیده و باید هروپای او قطع شود. فیلم دیگر مربوط به کودکی بود که ربوده شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

یک هفته بعد از انجام آزمایش، از بیماران خواسته شد تا تمام جزئیاتی یکی از داستان ها را به یاد آورند. سپس به طور اتفاقی در سه گروه الف، ب و ج دسته بندی شدند.

اعضای گروه الف و ب بلافاصله پس از یادآوری جزییات فیلم، تحت شوک درمانی قرار گرفتند. روز بعد تمام اعضای گروه الف در یک آزمون چندمرحله ای شرکت کردند که باید در آن جزییات مربوط به هر دو فیلم را به یاد می آوردند. به طرز شگفت آوری عملکرد آن ها در مورد فیلمی که قبلاً جزییات آن را به یاد آورده بودند ضعیف و در مورد فیلم دیگر بسیار خوب بود. در واقع توانایی این افراد در یادآوری فیلمی که قبلا جزییات آن را به خاطر آورده بودند، در حد اظهارات شانسی بود.

حافظه اعضای گروه ب در حدود 90 دقیقه پس از شوک درمانی مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد توانایی آن ها در یادآوری مجدد فیلم دست نخورده است. محققان از این آزمایش دریافتند، پاک شدن حافظه از ذهن افراد نیازمند گذشت زمان است.

اعضای گروه ج اصلاً تحت شوک درمانی قرار نگرفتند و همه چیز را به خوبی به یاد داشتند. محققان از این آزمایش دریافتند برای پاک کردن خاطرات از حافظه لازم است از فرآیند بازیابی مجدد به همراه شوک درمانی استفاده شود.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.