در ۹ ماهه امسال، صادرات غیرنفتی کشور به ۲۹ میلیارد دلار رسید.

 به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان وزنی صادرات غیرنفتی 65 میلیون و 999 هزار تن بوده که یازده و هشت صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، سنگ‌آهن به ارزش 1میلیارد و 33 میلیون دلار، متانول به ارزش 877 میلیون دلار و اوره به ارزش 866 میلیون دلار از عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت بوده‌اند.

این گزارش در خصوص آمار صادرات غیرنفتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی کشور 6 میلیارد و 363 میلیون دلار میعانات گازی، 8میلیارد و 116میلیون دلار محصولات پتروشیمی و 14 میلیارد و 761 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

براساس این گزارش بیشترین میزان کالاهای صادراتی در این مدت به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان صادر شده است.

این گزارش می‌افزاید: در نه ماهه امسال میزان صادرات کشورمان به چین 5 میلیارد و206 میلیون دلار، به عراق 4 میلیارد و 408 میلیون دلار، به امارات 2 میلیارد و 682 میلیون دلار، به هند یک میلیارد و 952 میلیون دلار و به افغانستان یک میلیارد و  853 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش در نه ماهه سال جاری 22 میلیون و409 هزار تن کالا به ارزش 33 میلیارد و 266 میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزن بیست و پنج درصد و از حیث ارزش هفده درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: اقلام عمده وارداتی در این مدت شامل برنج به ارزش یک میلیارد و 764 میلیون دلار، کنجاله، سویا به ارزش یک میلیارد و 261 میلیون دلار، ذرت به ارزش 915 میلیون دلار، گندم به ارزش 869 میلیون دلار و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر 1000 تا 1500 سانتیمتر مکعب به ارزش 794 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب امارات، چین، هند، کره و ترکیه بوده‌اند.

در این مدت 6 میلیارد و 955 میلیون دلار کالا از امارات، 6 میلیارد و 504 میلیون دلار از چین، 2 میلیارد و 955میلیون دلار از هند، 2 میلیارد و 729 میلیون دلار از کره و 2 میلیارد و 566 میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 329636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    9 0
    اینکه سبد صادراتیمون متنوع شده جای تشکر داره، ولی حیف که همچنان داریم خام فروشی می کنیم و به جاش مجبوریم تکنولوژی وارد کنیم
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 1
    از این درآمد چقدرش وارد کشور شده با توجه به تحریم سیستم بانکی ؟ فروش بدون دریافت پول که هنر نیست
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    3 0
    اقتصاد رانتی مساوی خام فروشی
  • مهرانی A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خام فروشی و صادرات بدون ایجاد ارزش افزوده نه تنها برای کشور اشتغال ایجاد نمی کند بلکه منابع تجدید ناپذیر کشور را به کشور های دیگر صادر می کنیم و بعد محصول تولیدی آنها را با چند برابر قیمت دوباره وارد می کنیم . در کشوری که پتانسیل نیروی انسانی متخصص در آن آینقدر بالاست . چرا با تبدیل سنگ آهن به محصولات نهایی و چند دست تبدیل از سگ آهن به گندله ، به شمش فولاد، به محصولات دیگر و ... و ایجاد اشتغال در کشور صادرات انجام ندهیم . مثلا کشور سوییس مواد اولیه را با قیمتی بسیار نازل از کشورهای مختلف وارد می کند و بعد با تبدیل آن به ساعت های گران قیمت هر قطعه 3*3 سانتیمتر را با قیمته ای چند هزار دلار به فروش می رساند . به این می گویند صادرات نه فروش سنگ آهن . بعد به خودمان افتخار هم می کنیم.