ایسنا نوشت:

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه انتظار نوبت کشتی‌های صادراتی در بنادر تجاری استان نزدیک به صفر رسیده است، گفت: کشتی‌های باقیمانده در لنگرگاه معمولا به دلیل نقص مدارک و عدم ارائه اسناد توسط صاحب کالا معطل می‌مانند.

حمیدرضا دلبری با بیان اینکه تخفیفات تعرفه تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی براساس مصوبات هیأت عامل سازمان انجام شده و در تمامی بنادر کشور کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که پیگیری های لازم برای تحقق درخواست های صادر کنندگان در این راستا توسط اداره کل بنادر و دریانوردی ادامه دارد.

 وی با بیان اینکه طبق آمار موجود در 9 ماهه امسال از مجموع صادرات صورت گرفته در استان که برابر با 26 میلیون و 180 هزار تن بوده است 22 میلیون و 400 هزار تن مربوط به کالاهای غیرنفتی است، اضافه کرد: این در حالی است که صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رونق 41 درصدی یافته است.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی متولی صادرات نیست اما همیشه خود را در کنار و حامی صادرکنندگان می‌داند، گفت: با تدابیر اندیشیده شده انتظار نوبت کشتی های صادراتی در بنادر تجاری استان را نزدیک به صفر رسانده ایم و کشتی های باقیمانده در لنگرگاه معمولا به دلیل نقص مدارک و عدم ارایه اسناد توسط صاحب کالا معطل می مانند.

 وی در این راستا با بیان اینکه در بخش صادارت کشور در حال خام فروشی است، اضافه کرد: این موضوع سبب می شود که حجم قابل توجهی از ظرفیت بنادر اشغال شود.

 مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در حالی که 62 درصد از عملیات در بخش صادرات غیر نفتی در بنادر مربوطه به مواد معدنی است، ارزش این گونه از کالاهای صادراتی 23 درصد از کل ارزش پولی است که این رقم جای تامل دارد.

 این عضو کمیته توسعه صادرات غیر نفتی در هرمزگان تصریح کرد: باید از خام فروشی دوری و به سمت افزایش ارزش کالاهای صادراتی حرکت کنیم.

 وی اضافه کرد: آمادگی اختصاصی کردن یک بندرگاه یا اسکله در شهرستان بندر خمیر برای صادارت مواد معدنی و گچ را داریم.

 دلبری در پایان با بیان اینکه 62 درصد از کل عملیات تخلیه و بارگیری تجاری کشور در بنادر هرمزگان صورت می گیرد، گفت: سهم بندر رجایی به تنهایی از این میزان 52 درصد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امور مربوط به تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری استان توسط بخش خصوصی انجام می شود، تعرفه های خدمات بندری شرکت های خصوصی در بنادر را ترغیب به حضور پویاتر در بخش صادرات نمی کرد لذا سازمان بنادر برای فراهم کردن زمینه افزایش توان صادراتی شرکت ها اقدام به کاهش تخفیفات تعرفه های موجود از 75 درصد به 25 درصد در بخش تخلیه و بارگیری در بخش انبارداری و خنکاری کرد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =