شاید پیر شدن جمعیت ژاپن خبر خوبی برای جهان باشد ...

ژاپن پیرترین جمعیت دنیا را دارد و جمعیت این کشور نیز رو به کاهش است. اما شاید بر خلاف تصور عموم، موارد مذکور به نفع آینده این کشور تمام شود و کیفیت زندگی مردم را بهتر کند.

محمود حاج‌زمان: آیا سرنوشت یک مملکت را نرخ باروری آن تعیین می‌کند؟ اعلام این خبر که در سال 2013 جمعیت ژاپن برای پنجمین سال متوالی به میزان 250 هزار نفر معادل یک چهارم میلیون نفر کاهش یافت، باعث بروز نگرانی‌هایی در این خصوص شد که شاید این کشور در سراشیبی سقوط نهایی قرا گرفته باشد.

به گزارش نیوساینتیست، برخی متخصصان عقیده دارند رکود دهه‌های گذشته نشانه‌ای از مشکلاتی است که تغییرات جمعیتی برای این کشور به ارمغان آورده است. ژاپن پیرترین جمعیت دنیا را دارد: میانگین سنی این کشور 46 سال است، متوسط عمر ژاپنی‌ها 84 سال است و یک چهارم جمعیت این کشور بالای 65 سال سن دارند. اما از نظر برخی دیگر، این مسائل لزوما به معنای داشتن آینده‌ای تیر و تار نیست. اتفاقاتی که در سال‌های پیش رو رخ خواهد داد، می‌تواند چراغ راهی برای سایر کشورها باشد.

طول عمر ژاپنی‌ها نمی‌تواند نرخ باروری فوق‌العاده پایین این کشور را که 1.4 کودک به ازای هر زن است، جبران کند. «جمعیت سختکوش ژاپن بی‌فرزندی داوطلبانه و گسترده را با آغوش باز پذیرفته است.» این جمله‌ای است که نیکولاس ابرستات، جمعیت‌شناس موسسه سرمایه‌گذاری آمریکا (AEI) بر زبان می‌آورد. از هر چهار زن ژاپنی، یک زن بچه ندارد. اگرچه برخی از کشورهای اروپایی نیز نرخ باروری پایینی دارند، اما این مشکل را با مهاجرپذیری جبران کرده‌اند؛ راه‌حلی که کشور جزیره‌ای ژاپن آن را نمی‌پذیرد.

صورت‌حساب‌های بهداشتی کمتر
نگاه عمومی به وضعیت ژاپن این است که این کشور در وضعیت بدی قرار دارد: کاهش جمعیت باعث کند شدن رشد اقتصادی شده و جمعیت سالخورده هزینه‌های مالی زیادی را تحمیل می‌کند. اما ابرستات می‌گوید که جنبه دیگری هم وجود دارد. بخشی از جمعیت ژاپن که به جمعیت کارگر این کشور وابسته هستند، رقمی غیرعادی را نشان نمی‌دهد. تنها نکته این است که تعداد افراد بالای 65 سال این کشو دو برابر تعداد کودکان آن است. در نتیجه ژاپن هزینه‌های کمتری را برای آموزش پرداخت می‌کند. همچنین از آنجایی‌که ژاپنی‌ها سالم‌ترین مردمان دنیا هستند، هزینه‌های بهداشتی این کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای دنیا است.

اکنون دو دهه است که اقتصاد ژاپن رشد کندی را تجربه می‌کند؛ اما همین مساله نیز گول‌زننده است. به گفته ویلیام کلاین از موسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون واشنگتن، به لطف جمعیت رو به کاهش این کشور، درآمد فردی ژاپنی‌ها به شدت افزایش یافته است و به مراتب بهتر از بسیاری از شهروندان آمریکایی است.

با داشتن جمعیتی معادل 127 میلیون نفر، به سختی می‌توان گفت فضای خالی در این کشور باقی‌مانده است. اما کاهش جمعیت در آینده به معنای آن است که فضای زندگی بیشتری وجود خواهد داشت، سرانه زمین‌های کشاورزی افزایش می‌یابد، نیاز به زمین برای تامین غذا و سایر منابع نیز کاهش می‌یابد؛ و در نتیجه کیفیت زندگی باز هم بالاتر می‌رود.

چراغ راه آیندگان
ژاپن تنها کشوری نیست که به کاهش جمعیت دچار است: روسیه، رومانی و مجارستان نیز چنین وضعیتی دارند. برای بسیاری دیگر از کشورها نیز این اتفاق تنها به لطف مهاجرپذیری به تاخیر افتاده است. اما انفجار جمعیتی جهان به آرامی در حال مهار شدن است. به گفته جمعیت‌شناس دانمارکی، هانس راسلینگ، جهان اخیرا «اوج کودک» خود را پشت سر گذاشته است: نقطه‌ای که تعداد کودکان بین 0 تا 14 سال دنیا رو به کاهش می‌گذارد. طی 40 سال اخیر، نرخ باروری جهانی نصف شده است. در حال حاضر کمتر از 2.5 کودک به ازای هر زن وجود دارد، و ممکن است به زودی جمعیت جهان به نقطه اوج خود برسد.

بنابراین، شاید بهتر باشد به جای آنکه ژاپن را جمعیتی دورافتاده‌ از دهکده جهانی بدانیم؛ این کشور را رهبر تغییرات جمعیتی جهان آینده خطاب کنیم. البته این بدان معنی نیست که نسخه ژاپن مناسب همه کشورها باشد چراکه چنین چیزی برای برخی کشورها فاجعه محسوب می‌شود. دولت چین سال گذشته از ترس آنکه پیش‌بینی کاهش جمعیت در دهه 2030 / 1420 روی توسعه اقتصادی این کشور تاثیر منفی بگذارد، سیاست تک فرزندی خود را ملغی اعلام کرد. اما به عقیده برخی دیگر، عبور از اوج جمعیتی اولین گام لازم برای کاهش هجوم انسان به سامانه‌های پشتیبانی حیات زمین است. در چنین حالتی، پیروی از مثال ژاپن می‌تواند گزینه‌ای عاقلانه محسوب شود.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    34 3
    اينجااينقدر پروسه بچه دارشدن هزينه براست واينقدر دولت ووزارت بهداشت موانع بزرگى سره راه والدين قرارمىدهدكه هيچكس اين ريسك رانمىپذيرد.در اولين آزمايشات باردارى در خوشبينانه ترين حالت (آزمايش خون وسونوگرافىو...)دويست پنجاه هزارتومان لازم است بگذريم هزينه هاى پزشكى هرماهه وهزينه زايمان وهزينه هاى بهداشتى وغيره.تازه اگرخود مادرمشكلى نداشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    19 11
    این که چیزی نیس تا چند سال دیگه باید شاهد پیر شدن جمعیت ایران هم باشیم
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    121 5
    الگوی پاکستان مورد توجه برخی از آقایان است نه زاپن
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      60 5
      و همچنین الگوی بنگلادش. در آرزوی پاکستان و بنگلادش
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 52
    حالا منظور شما از این گزارش ترجمه‌ایِ بسیار ناقص چیه؟ این که از "الگوی ژاپن" استفاده کردین و در موردش گزاره‌های بد و خوب نوشتین حرف بسیار مزخرفیه. الگو وقتی معنی داره که دولتی آگاهانه تصمیم به کاهش جمعیت گرفته باشه درحالی که در ژاپن اصلا اینطور نیست و چندین ساله که سیاست‌های افزایش باروری در حال اجراست و هرسال هم بودجه‌ی بیشتری به این امر اختصاص داده میشه. به علاوه کدام کشور از کاهش جمعیت استقبال میکنه که شما جوگیر شدین و به عنوان چراغ راه آینده ازش حرف میزنین. اگر از منابع زمین درست استفاده نمی‌شه راهش اصلاح روش‌هاست نه کاهش جمعیت! ...
    • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      4 0
      دلواپسی؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    34 4
    پس این با یک گل بهار نمیشه ما چی میشه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    9 38
    به علاوه ژاپن یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست (آمار دقیق ندارم ولی ممکنه حتی در شاخص درآمد سرانه ثروتمندترین کشور هم باشه) و در کنار اون در تقسیم ثروت بین مردم موفق‌ترین کشور دنیاست. به عنوان یک شاید میدانی عرض می‌کنم که این مسئله که اگر جمعیت کمتر بشه سرانه‌ی زمین کشاورزی و درآمد مردم و ... بالا میره به هیچ عنوان دغدغه‌ی ژاپنی‌ها نیست درحالی که پیری و کاهش جمعیت به شدت برای اونها مهمه. پیری ژاپن فقط میتونه برای رقبای حریف‌کُشِ اقتصادی و اجتماعی این کشور خبر خوبی باشه وگرنه نه الگو به حساب می‌آد و نه هیچ ملت آزاده‌ای از اون خوشحال میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    111 6
    اتفاقآ این نسخه ژاپن مناسب کشور ما هم هست. سرانه ثروت را بالا میبرد و همه دارای مسکن و شغل خواهند شد.
  • شهروند IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    86 2
    خبر انلاین بالاخره بادیگاه اکثر مردم همراه شدی که بچه داری زیاد یک مساله رشد یافته فرهنگی واقتصادی است که با توصیه وتشویق حتی در ژاپن وایران قابل افزایش وتغییر نیست .باید با بجه دار شدن زیاد خداحافظی کرد تحولات جهانی است این روقبول کنیم هیاهو راه نندازیم بیفایده است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 42
    بابا بدیهیات رو که دیگه انکار نکنید. حالا هر کی نشست تحقیق کرد گفت از نظر علمی ماست لزوما و به معنای دقیق کلمه سفید نیست شما باید بری ترجمه ش کنی؟
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      16 1
      حالا اشكالش چيه الان؟
  • رضا A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    9 21
    اينكه نوشته حوبه برا ژاپنه كه زندگي سالم داشتند و سالمنداشون هزينه درماني كم دارند نه برا ايران كه وقتي ٥٠ سالت ميشه همه بدنت از درد متلاشي ميشه.!!
  • میثم A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    6 73
    کجاش خوبه پیرشدن جمعیت!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟/
    • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      29 1
      میثم خان بده...ولی تو جات خوبه ارامش مالی داری یکم بفکر اونایی باش که کار ندارن یا وابسته به دولتن
    • بی نام US ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      24 1
      جمعیت در هر حال پیر میشه. باید مدیریت بشه. نه اینکه زاد و ولد زیاد بشه. خوب اون جوونی هم که الان به دنیا میاد هم روزی پیر میشه.
  • سالار IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    57 1
    کشور ما داره به کجا میره نه مثل چین اقتصاد قدرتمندی داریم که نیروی کار بخواد نه مثل ژاپن که حتی با پیر شدن جمعیتش رهبری باشه برای کم شدن جمعیت جهان ....
  • مردم ایران IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    برای من بسیار مایه تعجبه که چرا حکومت جمهوری اسلامی علی رغم مشکلان عظیم اقتصادی اجتماعی بهداشتی زیست محیطی و از همه آشکارتر اینکه 80% مساحت ایران کویر و لم یزرع است این همه بر طبل افزایش جمعیت میکوبه !!!!
    • یک نفر از مردم ایران A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      به این دلیل برای شما تعجب آور است که از بحران هایی که بعدا به خاطر مسائل اجتماعی و اقتصادی دامنگیر ما می شود بی اطلاعید. وقتی می فهمید که خیلی دیر شده است.
    • بی نام US ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      123 4
      کاهش جمعیت مساوی است با افزایش کیفیت زندگی. دلیلش این هست که امکانات طبیعی مانند زمین و آب و خوراک نسبت به جمیعت بالا میره. جمعیت زیاد یعنی کمبود و صدمه به محیط زیست و دست مزد پایین و حمالی برای ثروتمندان. ولی در کشورهایی مثل سوییس و نروژ که جمعیت زیر 10 میلیون هست، چیزی به اسم تضاد طبقاتی نداریم.
    • بی نام US ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      93 4
      هیچ کشوری نبوده تا حالا که با رشد بیرویه جمعیت تونسته باشه ابر قدرت بشه. کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی جمعیت را کنترل کردند تا تونستند ابر قدرت بشند. خود چین، سیاست تک فرزندی را اجرا کرد تا تونست ظرف 30 سال ابر قدرت بشه. هند هم که از قافله عقب مونده به خاطر این هست که هنوز سیاست کنترل جمعیتی را به خوبی اجرا نمیکنه. و توان مردم صرف زاد و ولد میشه. ما باید ببینیم هدف چی هست؟ اگر هدف اقتدار کشور و افزایش قدرت و درآمد مردام هست، باید جمعیت را زیر 80 میلیون حفظ کنیم...
    • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      31 1
      یک دلیل واضحش حقوق بازنشستگی و هزینه بیمه و درمان افراد بازنشسته ی دهه 60یه همون جمعیتی که اول مدارس رو پر کرد و بعد دانشگاه و الان هم وضعیت بیکاری کشور رو وخیم و وخیم تر میکنه وقتی که به سن بازنشستگی میرسه باید یه عده باشن که کار کنن و بریزن تو جیب تامین اجتماعی تا بتونه حقوق بازنشستگی دهه 60ی ها رو بده و دولت بتونه هزینه درمان این جامعیت با عادات غذایی دهشتناک و زیر آلودگی وحشتناک رو بده. اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کنه حتی با جمع شدن بخور بخورهایی که در تامین اجتماعی صورت میگیره دولت توان پاسخگویی نخواهد داشت
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    51 2
    جالبه نوشتید ژاپن سیاست مهاجرپذیری برای جلوگیری از کاهش جمعیت رو نمی پذیره در حالیکه کشورهای اروپایی مهاجر وارد می کنند نکته جالبتر این هست که ژاپن یه کشور دمکراتیک هست انوقت ما کشورهای اروپایی رو به نژادپرستی متهم می کنیم درحالیکه حتی ژاپن پیشرفته هم نمی خواد ترکیب جمعیتی اش عوض بشه خبرانلاین درج کن کامنتم بی ربط نیست
    • sv IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      4 1
      نا عادت داریم تصور کنیم که غربی ها موجودات بی احساس و نژاد پزستی هستند در حالی که قانون مداری و انعطاف پذیری آنها به مراتب از شرقی ها بیشتر است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    201 6
    تورو خدا به کشور ماهم کاری نداشته باشین بذارین جمعیت کاهش پیدا کنه در عوض به فکر کیفیت و امید به زندگی باشین(ما دهه شصتیها که نابود شدیم)
  • مهدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    75 5
    چه فایده من که عمرم هدر شد چیزی از زندگیم نفهمیدم حالا بعد که ایران خلوت شد عشق و حالش را نسل بعدی کند، اصلا نمیفهمند که در گذشته میلیونها نفر مثل من به خاطر بی تدبیری و الدینشان جوانیشان نابود شد، زندگی پوچ، بیرحم و جبر است والسلام
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 38
    منظورتون چی بود؟ می‌خواین بگین که ایران هم بله ....
  • شهروند IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    66 4
    پیر شدن جمعیت ژاپن با تمام امکاناتی که به زوج های جوان می دهد بیمه کامل و کمک هزینه به خانم های حامله از بدو شکل گیری نطفه تا 6 سالگی کودک. باید هشداری جدی تر به دولت ایران باشد. که فکر می کند با برداشتن سوب سید از قرص های جلوگیری می تواند زوج ها را به ازدواج و بچه دار شدن تر غیب کند. جمعیت ایران با یک فاجعه غیر قابل اجتناب روبرو می شود و من به عنوان یک جوان به شما قول میدهم که جمعیت ایران در 20 سال آینده 80 درصد پیر و 20 درصد جوان می شود. و تا 30 سال آینده جمعیت ایران به 40 میلیون نزدیک می شود. آقایون که صحبت از ازدواج و بچه می کنند نفس شان از جای گرم بلند می شود. حتی یک مهندس با حقوق 2 تا 3 میلیون در خط فقر است و 100 سال هم کار کند نمی تواند یک خانه بخرد . یک جامعه با چنین ناهنجاری ها
  • آرش IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    9 98
    منظورتان از اين خبر چيست؟ يعني كاهش جمعيت چيز خوبيست يا صرفا نقل يك خبر است؟ به نظر من بد نيست چيزهاي را هم درباره نرخ جمعيت در ايالات متحده بنويسيد تا رشد جمعيت را در اين دو كشور مقايسه كنيد، اين مؤسسات آمريكاي كه براي جهان نسخه ميپيچند نرخ جمعيت خود را بالآي ٢.٨ نگه داشته اند، و زيركانه از تقليل جمعيت نقاط مستعد ديگر جهان استقبال ميكنند، ژاپن اگر جمعيتش كم شده در عوض رتبه هاي اقتصادي اش را يكي يكي از دست ميدهد، و جايگزين آن چين و هند ميشوند، كجاي اين خبر خوشحال كننده است براي مردم ژاپن؟ يكي از پارامترهاي سنجش قدرت يك كشور ميزان جمعيت آن كشور است، البته فاكتور سلامت و آموزش هم در مراتب بعدي قرار ميگيرند ولي تا جمعيتي نباشد سلامت و آموزش به چه كار ميايد؟
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
      20 1
      افزایش جمعیت یا حتی نگه داشتن نرخ رشد مناسب برای کشورهایی که برنامه ریزی درستی دارند نه یک کشوری که دولت به دولت کل برنامه هاش عوض میشه انگار ریسیتش کردی
  • محمد A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    76 4
    نمونه ژاپن بهترینه حتی کشورهای جهان سوم .
  • بی نام DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    81 3
    امیدوارم که ایران ژاپن رو الگوی خودش قرار بده ...
  • وحید A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    95 3
    برای افزایش کیفیت زندگی ایرانیان هم جمعیت کم خوبه.... پیش به سوی ایرانه 50 میلیونی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    86 2
    در کشور ما که عمده مردم زیر خط فقر زندگی میکنند . کار و درامد مخصوص عدهای خاص میباشد |بیش از نودوپنج درصد مردم بواسطه مشکلات فرزندان در افسردگی کامل بسر میبرند چگونه مسئولین صحبت از ازدیاد فرزند میکنند . این که اماری نیست که مردم ندانند و دروغ تحویلشان بدهند مانند هشت سال گذشته. در خانه اکثر مردم حداقل دو الی سه جوان بیکار مشاهده میشه .پس لازم است ابتدا مسئولین محترم فکری برای حل مشکل جوانان تحصیل کرده بیکار کنند بعد ..................
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    45 1
    رونوشت جهت مطالعه آقایون
  • مهدی A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    4 77
    واقعا متاسفم برای شما خبرنگاران محترم که این خبرهای گمراه کننده را پخش می‌کنید همه دنبال افزایش زادروزها ولی هستند بعد شما این خبرهای تفرقه امیر را مینویسید
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
      36 2
      اتفاقا وقتي همه دارند بر طبل ِ افزايش جمعيت ميكوبند، يكي هم بايد پيدا شود كه درباره ي كاهش جمعيت بگويد. اينطوري ياد ميگيريم كه قضاوت ِ عجولانه و احساساتي نكنيم و هردونيمه ي ليوان را ببينيم
  • شهروند IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    43 1
    من کارمند هستم حق اولاد فیش من با سابقه 22سال درماه حدود 21هزارتومان است یعنی 7دلار بعد یک پوشاک بچه بیش از 3دلار( خواهش میکنم مسولین راهکار ندن کهخانمها کهنه بشورن وپوشاک نخرن مثل راهکار اشکنه مسولین ) زیرمیزی دکتر زنان 600هزار برابر200دلار بعد باید شیرخشک ولباس ودکتر رفتن و.. .حقوق با ریال هزینه با دلارسبزشیطان
  • سحر222 A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    35 1
    این همه دانشجو پذیرش کردید همه بیکارن .چطور میتونن ازدواج کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با کدوم پول ؟؟؟؟؟ اول پایه رو بسازید بعد بفکر زاد و ولد باشید............
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    4 4
    ژاپن مسیر خوذش را پیدا کرده و نسل آینده قرار است تنها مدیریت کند و کارهای پست به روباتها سپرده شود که نه غذا میخواهند و نه بهداشت این تعداد جمعیت تازه متولد شده هم برای بدست گرفتن مدیریت صنایع آن کشور کفایت میکنند ولی ما هنوز خیلی فاصله داریم و نباید با ژاپن مقایسه شویم ما هنوز باید به فکر نیروی کار آینده مان باشیم. شاید ده ها سال طول بکشد تا به آن ظرفیت برسیم که ژاپن امروز بتواند الگوی ما باشد.
  • بی نام RO ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    9 1
    ژاپنی ها میتونن از چین بچه وارد کنن .حله
  • بی نام GB ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    6 0
    درسته که جمعیت پیر بشه خطرناکه ولی راهش افزایش زاد و لد نیست چون بچه ای که امروز به دنیا میاد اونم پیر میشه پس با افزایش زاد ولود امروز دوباره 30 ساله دیگه هم همین داستان تکرار میشه مشکلات دهه 60 امروز واسه دهه 90 آینده ، دوباره خطر پیر شدن جمعیت و افزایش زاد و ولد . تا کشور از جمعیت زیاد منفجر بشه ، راه حلش توازن بین مرگ و میر و زاد و ولد نوزاد + افزایش سلامت و طول عمر جمعیت کشوره که برنامه ریزی و کار زیادی می خواد ، در ضمن با حلوا گفتن دهن آدم شیرین نمیشه من یک نوزاد دارم ماهی 200 هزار تومان خرج شیرخشکشه فقط اونوقت حداقل حقوق رو 600 هزار تومان تایین میکنن انتضار دارن مردم بچه هم بیارم
  • م A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    اگه آمار و دارا وندار رو خوب بدست آورید و بدور از سیاست بازی عمل کنید حتما وضع از این بهتر میشه ،تو مملکت ما همه چیز هست منتهی یکی از گرسنگی دل لیسه میزنه ویکی از دل درد خوابش نمیبره ،....
  • بی نام A1 ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    6 2
    بهنرین راه افزایش جمعیت یک کشور پذیرش مهاجر است! کاری که اروپایی‌ها می‌کنند؛ در واقع جمعیتشون رو گلچین می‌کنند: یا تحصیل کرده (که هزینه‌های سال‌های اول زندگی و تحصیلشون رو کشورهای دیگه دادن) و یا سرمایه‌گذار و ... اگر شرایط اقتصادی و ... بهینه شود، طوری که از کشورهای دیگه راغب بشن به ایران مهاجرت کنن، بهترین کار جذب مهاجر گلچین شده است!
  • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    8 0
    قدیمیها ضربالمثل خوبی گفته اند "اول جای مناره را فراهم کن سپس مناره را بدزد ببم" تولید مثل هنر نیست. درست تربیت کردن سالم بار آوردن مومن بودن هنر است.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 2
    سلام برای اونایی که میگن خوبه ایرانم مثل ژاپن بشه. ژاپن کشور بسیار کوچیکی نسبت به ایران هستش تو نقشه رو دریا مثل یه خط کشیده میمونه ، اونوقت ایران شکل گربه. حساب کنید دیگه یعنی چی؟ ولی منم موافقم جمعیت ایران می‌آید خیلی زیاد بشه من فکر کنم تا ۱۰۰میلیون شاید برا ایران خوب باشه اما بالا تر از اون دیگه فاجعه است چون ایران اکثرا کویری هستش و گرد و خاکم که از دو طرف شرق و غرب هی تو ایران میاد خیلی شرایط زندگی رو سخت می‌کنه