جدی گرفتن عبارت "دیپلماسی علم و فناوری" توسط مسئولان حوزه علم و فناوری در کشور همان قدر مضحک است که در جریان روابط چین و آمریکا در سال­های دهه 70، فدراسیون پینگ پنگ دو کشور نامبرده، خود را متولی "دیپلماسی پینگ پنگ" بداند!

چند وقتی است که مسئولان و مدیران اجرایی کشور در بخش­های مختلف سخن از "دیپلماسی علم و فناوری" به میان می­ آورند. رییس جمهور محترم در سخنرانیهای اخیر خود به اهمیت موضوع اشاره نموده ­اند و البته قبل از دولت یازدهم نیز این عبارت در میان فعالان حوزه علم و فناوری رایج شده بود.

نخست اینکه همکاریهای علم و فناوری میان ایران و دیگر کشورها  در مقطع فعلی برای بالابردن توانمندی تحقیقاتی و فناورانه کشور بسیار ضروری است و در این هیچ تردیدی نیست. هرکس گمان کند میشود علم­وفناوری را در یک محدوده جغرافیایی تولید کرد و توسعه داد و از تجارب و دانش دیگر اقوام و کشورها بهره نبرد، یقینا به لحاظ فکری دست کم 150 سال از قافله تمدن به دور است. اما نکته این است که اسم این جریان "دیپلماسی علم و فناوری" نیست. در عبارت "دیپلماسی علم و فناوری" همانطور که مشخص است هدف دیپلماسی است و علم و فناوری ابزار توسعه روابط کشورها با هم قلمداد می­شود. حال آنکه در کشور ما این مسئولان حوزه علم و فناوری هستند که این تعبیر را سردست گرفته­ اند و راه افتاده ­اند.

این اشتباه مرا یاد داستان روبات­ های فوتبالیست می ­اندازد. سال­ها پیش که برای نخستین بار تیم­های ایرانی در مسابقات جهانی روبات­های فوتبالیست شرکت نموده و حائز رتبه شده بودند، مسئولان بخش­های خبری بدلیل عدم آشنایی با این مفهوم و پدیده، دچار تحیر شده بودند که خبر مربوط به این تیم­ها را در کدام بخش خبری پخش کنند و نتیجتاً تا مدت­ها خبر مربوط به موفقیت روبات­های فوتبالیست ایرانی در بخش اخبار ورزشی اعلام می­شد!

حکایت دیپلماسی علم و فناوری هم همین طور است. در سال­های میانی دهه 70 میلادی چین و آمریکا برای از سرگیری روابط و آب کردن یخ روابطشان مسابقات پینگ پنگ را بهانه کردند. جدی گرفتن عبارت "دیپلماسی علم و فناوری" توسط مسئولان حوزه علم و فناوری در کشور همان قدر مضحک است که در جریان روابط چین و آمریکا در سال­های دهه 70،  فدراسیون پینگ پنگ دو کشور نامبرده، خود را متولی "دیپلماسی پینگ پنگ" بداند!

باز هم تاکید می­کنم کشور به همکاری­های تحقیقاتی بین­المللی نیاز دارد و این وظیفه مسئولان حوزه علم و فناوری است که این جریان را راه­اندازی نموده و تقویت کنند. دستگاه دیپلماسی کشور هم قطعا در این زمینه وظایفی دارد ولی اینها همه اسمش "دیپلماسی علم و فناوری" نیست. اسمش "همکاری­های تحقیقاتی بین­المللی" است. دیپلماسی علم و فناوری اصولا یکی از اقسام و شعبات دیپلماسی است که در آن علم و فناوری ابزاری برای حل مسائل و دشواری­های سیاست خارجی می­گردد و باز اگرچه بخش­هایی نظیر وزارت علوم، معاونت علم و فناوری و مرکز همکاری­های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در آن حوزه وظایفی دارند، اما متولی اصلی آن و به اصطلاح صاحب مساله وزارت امور خارجه است.

گاهی وقت­ها، "عبارات" غلط، "اشارات" غلط می آفرینند و اشارات غلط کل ماجرا را در یک کشور به انحراف می­برند. از اینرو، دقت در بکاربردن تعابیر ضروری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333312

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 1
    حالا چرا خرده میگیرید؟ اگر تو چین جواب داد و منجر به ایجاد رابطه صحیح بین دو کشور شد و وضع چین خوب شد خب بزارید مسئولان کارشون رو بکنند.موفق باشند که موفقیت ایشان موفقیت ملت و در نتیجه راحتتر شدن زندگی و حل معضل بیکار است.
  • مهدی A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    1 1
    باسلام البته دیپلماسی علم و فناوری محدود به آنچه شما نگاشته اید نمیشود.در این خصوص میتوان به مقالات نشریات معتبر علمی و اسناد راهبردی کشورهای پیشرو دراین زمینه مراجعه نمود.بطور خلاصه دورویکرددر این موضوع مهم وجود دارد:دیپلماسی برای علم و علم برای دیپلماسی که شما تنهایک رویکرد آنرا دراین متن دیده‌اید. والبته رویکرد قدرت نرم ژاپن هم جالب توجه است. انجمن آآآاس متولی نشریه ساینس اتفاقااخیرا به رویکردی که شما آنرا مضحک خوانده اید روی آورده وبیشتر به آن متمایل است.پیشنهاد میکنم شما که متخصص این حوزه اید کمی وقت صرف جستجو در پایگاههای و سایتهای معتبر نماییدتا بعنوان متخصص عجولانه قضاوت نکنید.البته این تذکر که با این مقوله نباید بصورت فانتزی برخوردنمودومرز آنرا با مفاهیم مشابه شناخت،مهم است. موفق
  • دکتر IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    کاش تحقیق بیشتری میکردید بعد مینوشتید...شاید دیگه اون موقع اصلا نمینوشتید