وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست کارگروههای نظارت بر عملکرد دانشگاهها گفت : اعزام این هیات ها باعث ایجاد آرامش در دانشگاهها بوده و قاطبه جامعه دانشگاهی از این هیات ها استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی دانا، فلسفه اعزام کارگروههای ارزیابی عملکرد دانشگاهها را به دلیل نبود نهادهای انتخابی در دانشگاهها اعلام کرد و ضمن انتقاد از اینکه اعضای هیات علمی دانشگاهها در فرآیند انتخاب مدیران گروهها و روسای دانشکده ها نقشی ندارند بر ضرورت اصلاح این روند تاکید کرد. 

وزیر علوم گفت: از برنامه های قطعی وزارت علوم این است که گروه منتخبی توسط اعضای هیات علمی هر دانشگاه ایجاد شود و تغییر مدیران دانشگاهها با پیشنهاد این گروه صورت بگیرد؛ به علت اینکه هر مدیری که با مقبولیت حداکثری انتخاب شود موفقیت بیشتری خواهد داشت.

وی افزود : باید مدل هایی برای ارزیابی و نظارت مستمر بر مدیریت دانشگاه ها تدوین شود و به نظر من بهترین نوع نظارت، نظارت درونی است که باید توسط جمع منتخب هر دانشگاه انجام شود و نظارت بیرونی فقط در مواقع ضروری انجام شود.

فرجی دانا ضمن تاکید بر فراهم آوردن بستر لازم برای مشارکت دانشگاهیان در سرنوشت خود گفت: اگر فرصت این مشارکت داده نشود و دانشگاهیان از نزدیک در جریان امور قرار نگیرند ممکن است اعضای هیات علمی و دانشجویان درک درستی از واقعیات و امکانات نداشته باشند و شاهد افزایش مطالبات باشیم.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت پاسخگویی دانشگاهها نسبت به محیط و جامعه گفت: وقتی باید انتظار پاسخگویی داشته باشیم که به دانشگاهیان مسئولیت، اختیار و فرصت مشارکت داده باشیم.

وی گفت: وقتی که با امضای اعضای هیات علمی به فارغ التحصیلان مدرک تحصیلی اعطا می شود ،چگونه به آنها حق مشارکت در مدیریت دانشگاه را ندهیم.

وزیر علوم گفت: برنامه ما این است که تغییر مدیران دانشگاهها وابسته به تغییر دولت ها و سیاستمدران نباشد بلکه به پیشنهاد گروه منتخب هر دانشگاه انجام شود و به تعبیری بند ناف دانشگاه از سیاست قطع شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با اصلاح روال های موجود شاهد استمرار مدیریتهای دانشگاهی خواهیم بود که موفقیت بیشتر دانشگاه ها و دانشگاهیان را به دنبال خواهد داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    19 3
    حرفها و برنامه های این وزیر همواره خبر از تدبیر و درایت دارد و از قدیم گفته اند "حرف حساب جواب ندارد"! اما مجلسان چرا در کار این وزیر مشکل ایجاد میکند، معلوم نیست!!!!!
  • بی نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 7
    پ و پ و لی س چای
  • بی نام A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    6 0
    ریس ما رو هم دکتر جون عوض کن که خیلی وقته دانشگاه دیگه دانشگاه نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    6 0
    برای دانشگاه فنی وحرفه ای چاره ای بیاندیشید
  • بازنشسته دلسوز IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    7 0
    دانشگاه فنی وحرفه ای دارای بیش از 165 واحد دانشگاهی در سراسر کشور می باشد که با قدمت پنجاه ساله کار خودشان را بامشکلات فراوان حل می کنند ولی اخیرا یک ستاد مرکزی در میدان ونک تشکیل دادند که به امور این 165 مرکز برسد اما این ستاد بدون داشتن افراد باسابقه علمی درگیر تشریفات اداری شده اند وظرف سه سال بدون داشتن 1 ریال بودجه اداری میلیاردها تومان از اعتبار این مراکز راهزینه می کنند وکوچکترین طرح وبرنامه مشخصی هم ندارند فقط مراکز را مجبور به درآمد زائی می کنند وبیش از 5 درصد این درآمدها در تهران می ماند وخرج کارهای اداری وپرداخت های آنچنانی به پرسنل ستاد می شود جالب اینجا است که پرسنل این ستاد در پنجاه ساله گذشته حداکثر 30 نفر بودند با بالاترین کارائی وکمترین هزینه که الان تبدیل شده به 300 نفر...
    • یکی از کارکنان دانشگاه فنی وحرفه ای IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      0 0
      بنده با نظر این برادر عزیز موافقم واقعا براین مراکز ظلم مضاعف شده است علیرغم کمبود اعتبارت بیش از 5 میلیارد تومان فقط هزینه ساخت وجابجایی وتجهیز امکانات اداری ستاد مرکزی این دانشگاه شده است (در طول کمتر از 4 سال به خاطر خود خواهی مسولین این دانشگاه 4 فضا عوض وجابجا شده ومیلیونها تومان حیف ومیل در این جابجاییها شده است در حالیکه 4 سال قبل این مراکز با کمتر از 30 کارشناس در قالب اداره کل مدارس عالی فنی وحرفه ای اداره می شده ورضایتمندی وعملکرد کمی وکیفی بهتر وبیشتری نیز در این مراکز حاکم بوده است. واقعا باید تاسف خورد که چرا وزارت علوم وسایر دستگاههای نطارتی بر اینهمه حیف ومیل و نالایقی نظارت نمی کنند
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    3 0
    چقدر خوب است نظر بازنشستگان را هم اعلام نمایید