وزیر علوم خبر داد: دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : در راستای سیاست مهارت آموزی برای دانشجویان ،دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود و مهارت آموزی با محوریت این دانشگاهها درسایر دانشگاههای کشور پیاده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، رضا فرجی دانا در همایش معاونان آموزشی دانشگاهها که با شعار" مشارکت و ارتقای کیفیت" در دانشگاه خوارزمی برگزار شد سیاست های وزارت علوم را برای ارتقای کیفیت آموزش عالی تشریح کرد. 

وی در سخنان خود با اشاره به اینکه در تاریخ آموزش عالی بعداز انقلاب اسلامی، دستاوردهای مهمی بویژه در بخش آموزش و افزایش ظرفیت دانشگاهها با تلاش همه دولت هاکسب شده است بر ضرورت آسیب شناسی و نقد روند های گذشته و موجود برای تعالی بیشتر تاکید کرد.

وزیر علوم با اعلام اینکه عدم تقاضا محور و ماموریت گرا نبودن برای دانشگاههای کشور یک نقص است گفت: دانشگاهها باید به محیط خود پاسخگو باشند که این پاسخگویی علاوه بر اینکه رسالت دانشگاه است موجب پویایی آن نیز می شود. دانشگاهها باید برای خود ماموریت های ملی ، منطقه ای و فرا ملی تعریف کنند که در این راستا رشته های دانشگاهی نه صرفاً در پاسخ به تقاضای اجتماعی متقاضیان تحصیل، بلکه در پاسخ به نیازهای جامعه طراحی شوند. 

او وجود صندلی های خالی در مجموعه آموزش عالی را فرصت مناسبی دانست که باید از آن برای تغییر رشته های اشباع شده به رشته های جدید مورد نیاز بازار کار استفاده کرد.

فرجی دانا کارآفرینی و مهارت آموزی را دو اصل مهمی دانست که باید دانشگاهها برای تقویت آن برنامه ریزی کنند و دانشجویان به گونه ای تربیت شوند که قابلیت کار آفرینی داشته باشند تا بتوانند نیازها و تقاضاهای جامعه را درک کرده و آنها را به طرح کسب وکار تبدیل و با ایجاد شرکت های دانش بنیان و تکمیل زنجیره علم تا محصول به تولید ثروت در جامعه کمک کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه کیفیت در آموزش عالی یک اصل مهم است گفت : معنی کیفیت در آموزش عالی این است که دانشگاهها به جایگاهی برسند که در رفاه اجتماعی مردم نقش داشته باشند.

فرجی دانا یکی از ساده ترین و مهمترین راهکارهای افزایش کیفیت دانشگاهها را به کار گیری نیروهای توانمند ، دارای تحصیلات عالی و نخبه در حوزه "آموزش "دانشگاه دانست و گفت: این همکاران در خط اول پاسخگویی به اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار دارندو نحوه برخورد آنها در رضایت دانشگاهیان بسیار موثر است.

وزیر علوم استفاده از شیوه های نوین تدریس و بهره گیری از تجربیات موفق دانشگاههای برتر دنیا و به اشتراک گذاشتن منابع علمی اساتید باتجربه با دانشگاههای کمتر برخوردار را از جمله راهکارهای کیفیت آموزشی دانشگاهها بیان کرد.

فرجی دانا ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد دوره های آموزش ضمن خدمت بویژه برای استادیاران تازه جذب شده گفت : باید در راستای به روز شدن اساتید تلاش کنیم و فرصت های مطالعاتی را در اختیار اعضای هیات علمی قرار دهیم که این فرصت ها می تواند در دانشگاههای برخوردار داخلی ، صنایع کشور یا دانشگاههای برتر دنیا باشد.

وزیرعلوم تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به دانشگاهها را از مهمترین برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت : مدیران دانشگاهها تا جایی که امکان دارد اختیارات قابل واگذاری را به اعضای هیات علمی و اگذارکنند و مشارکت آنان را در مدیریت ها افزایش دهند. اگر اعضای هیات علمی در فرآیند انتخاب مدیران نقش داشته ،همدلی و همفکری بیشتری با وی خواهند داشت و قطعا شاهد کاهش مطالبات خواهیم بود. 

وزیر علوم در پایان سخنان خود، بر پاسداری از ارزشها و پرهیز از ابتذال در دانشگاهها تاکید کرد و گفت : ارزش های علم و عالم با ابتذال ناسازگار است که در این راستا نکته مهم این است که ما خود به ارزش ها پایبند بوده و به آن عمل کنیم .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    8 0
    یا خدا . اینم دارن ملیش میکنن
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    19 0
    جناب آقاي وزير راه دور نرويد تعداد زيادي دانشكده وآموزشكده فني وحرفه اي وكشاورزي در سراسر كشور آماده ارايه بهترين آموزشهاي مهارتي در تمام سطوح مي باشند كه مناسفانه چند سالي به علت ناكارآمدي مديران ستادي با ركود مواجه شده است كروه بازرسي خود. ا به شهرستانها بفرستيد تا از امكانات اين مراكز بازديد كنند تا پي ببريد چه پتانسيل بالا يي در كشور براي ايده شما وجود دارد
  • بی نام US ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    8 0
    باید از همین الان اسمش را بگذارند اسلامی تا بعدا مجبور نشوند سربرگها را عوض کنند
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    23 2
    به جای اینکه هر روز یک دانشگاه من درآوردی معرفی کنید به اوضاع اسف بار دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی با صدها هزار دانشجو رسیدگی کنید
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    15 0
    ايجاد دانشگاه فني وحرفه اي ايده بسيار عالي بود ولي اي كاش ستاد مركزي آن از تهران به يكي از مراكز بزرگ استاني مثل شيراز يا مشهد يا كرمان و....واگذارشود چون ستاد مركزي اين دانشگاه در بالاي شهر تهران شده مركز تجملات اداري وهمشهري بازي وپاتوق افراد كم سواد وكم تجربه با حقوق و مزاياي ان چناني
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      7 0
      پيشنهاد خوبيه كو گوش شنوا ضمن اينكه ستاد دانشگاه توي تهران است ولي نيروها همه آذري زبان
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    6 5
    دانشگاه فني وحرفه اي هيچ موضوعيت مشتركي با علمي وكاربردي نداره هردو مورد مشكل مديريت داره كه نياز به تغيير داره البته نه فقط سطوح عالي بلكه ردهاي دوم وسوم كه بايد كار كارشناسي انجام دهند واينكه ادغام اين دو دانشگاه مشكلات نظام فني وحرفه اي را بيشتر خواهد كرد
  • بی نام RO ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    2 0
    بابا ول کنید این همه دانشگاه سازی رو پش همه این دانشگاهها و دانشگاه سازی ها فقط دامد بیشتر نهفته است باید دید آیا کشش دارد یا خیر بابا بس است بس
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    3 0
    همون دانشگاه فنی وحرفه رواسمش عوض کردن
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    4 0
    آقای وزیر انواع تفکرات واندیشه های ملی مهارتی با این نیروهای ورزیده وخوش فکر در دانشگاه فنی وحرفه ای وجود دارد شما دانشگاه ملی مهارتی میخواهید چه کنید از این دانشگاه هر روز یک مهارت وفکر ناب بروز میکند که کشور را متحول می کند نمونه اخیر ان ایجاد سپاه تولید می باشد !!!!!!!! شما لطفا به فکر بررسی عملکرد این مدیران نالایق از این مراکز فنی وحرفه ای باشید بعد ایجاد دانشگاه ملی مهارت
  • بی نام US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    0 0
    اخه ادم به اینا چی بگه دارن با سرنوشت ادما بازی میکننن.اه اه اه اه اه اه اه