تلسکوپ فضایی هابل در یکی از تازه‌ترین تصاویر خود، این عکس را از نورپردازی‌های کیهانی ستاره‌ای 10 برابر سنگین‌تر از خورشید گرفته که سحابی اطراف خود را روشن کرده است.

مجید جویا: ابر غول آسای گاز و گرد و غبار هم مانند چلچراغ‌های جشن، از داخل نور می‌گیرد. تنها فرقش این است که منبع نور این چلچراغ بزرگ، یک ستاره بزرگ آسمانی است.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، غول ستاره‌ای مرکز این تصویر، RS -سگان تازی نام دارد که در فاصله 6500 سال نوری از زمین و در بستر مرگ قرار دارد. وزن این ستاره 10 برابر بیشتر از خورشید ما است و 200 برابر هم بزرگ‌تر از آن است، به طوری که شعاع آن حدود 140 میلیون کیلومتر است. با این حساب، این ستاره مدار زمین را کامل می‏پوشاند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

از آنجا که آر‌-اس-سگان تازی به طور متناوب پالس‌های نور درخشان و انرژی را از خود ساطع می‌کند (تا 15 هزار بار بزرگ‌تر از خورشید ما در پیک‌های شش هفته‌ای) گرد و غبار بازتابی اطراف خود را در امواجی از نور که کل سحابی را روشن می‌کنند، می‌پوشاند. این پدیده را «بازتاب نوری» می‌نامند.

در بیانیه‌ای که در سایت ناسا منتشر شده، چنین آمده که: «حتی به رغم این که نور آن قدر در فضا سریع حرکت می‌کند که فاصله بین زمین و ماه را در یک ثانیه می‌پیماید، این سحابی آن قدر بزرگ است که می‌توان در حالی که نور بازتابیده در سحابی حرکت می‌کند، از آن عکس گرفت».

اخترشناسان با دقیق نحوه تغییر نور ستاره در یک بازه زمانی و نحوه انتشار پالس‌های نوری آن در کل سحابی، توانستند فاصله دقیق آر-اس-سگان تازی را از زمین محاسبه کنند؛ آن هم با ضریب خطای بسیار کم در حد فقط 1٪. به باور ناسا این ستاره می‌تواند معیار فاصله فضایی باشد، و به رصد گران امکان بدهد که با استفاده از آن، اندازه گیری‌های خود را برای دیگر اجسام آسمانی کالیبره کنند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    38 5
    فتبارک الله احسن الخاقین
  • یار دبستانی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    2 17
    فاصله زمین تا ماه 38400 کیلومتره یحتمل در بیانیه ناسا بوده که نور فاصله زمین تا ماه رو در کسری از ثانیه طی میکنه - بد ترجمه شده .
    • بی نام CA ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      20 2
      اشتباه از شماست یار دبستانی. فاصله ماه تا زمین 384هزار کیلومتره که نور این فاصله رو طی زمان یک ثانیه و اندکی طی میکنه
  • حامد A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    23 0
    گاهی اوقات فکر می کنم ما چقدر کوچیکیم ولی ادعا ها مون گوش آسمون رو کر می کنه !!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 34
    این عکس که همش فتوشابه که... ای خوش باورها
    • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      27 1
      اون چیزی که فتوشاپه ذهن شما هست
  • احسان US ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    7 1
    عددی که توی تیتر آوردید اشتباهه. آخه خودتون یه مقایسه بکنید. خورشید تقریبا و به‌طور متوسط ۱۵۰ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارده. اون وقت این هیولا فقط ۲۴۰ میلیون کیلومتر؟ اون هم با شعاع ۱۴۰ میلیون کیلومتر؟ این‌طوری که ما جزغاله می‌شدیم. ۶۵۰۰ سال نوری درسته، اما برای تبدیلش به کیلومتر باید ۶۵۰۰ رو در تعداد ثانیه‌های یک سال و در سرعت نور (3.0e5 کیلومتر بر ثانیه) ضرب کنید. که برابر می شود با 61,495,200,000,000,000 کیلومتر. از طرف یک دانش‌آموخته‌ی فیزیک مملکت که بیکار است و وقتش را به ویرایش اخبار علمی می‌گذراند.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      5 1
      منظورش قطر ستاره بوده نه فاصله‌ش تا ما.
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      6 2
      احسان دلبندم، دانش آموخته فیزیک مملکت که بیکاری و میخوای مطالب علمی رو ویرایش کنی. اول تیتر و مطلب رو درست بخون و بعد برو ویرایش کن که اینجوری سوتی ندی. اون عدد تیتر فاصله خورشید از ما نیست، قطر اون ستاره است که 200 برابر خورشیده. تو دانشگاه هم همینجوری سوالها رو میخوندی و جواب میدادی؟ خداییش چطوری لیسانس گرفتی؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      6 2
      دانش آموخته فیزیک مملکت، اون عدد تیتر مال اندازه ستاره است، نه فاصلش از زمین. همین جوری حساب میکنی که بیکار موندی دیگه
  • شهاب IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    بسیار عکستون و مطلب جالبیه.واقعا بعضی موقع ها آدم میبینه چقد کوچیکه اما حیف بازم فراموشکاریم.مگه نه؟