خصوصی‌ترین لحظه‌هایم برای تو! / آسیب‌های انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی‌

با اینکه عمر شبکه‌های اجتماعی از یک دهه تجاوز نمی‌کند، اما به تمامی ابعاد و عرصه‌های زندگی استفاده‌کنندگانشان ورود کرده و شده عضوی تأثیرگذار در زندگی شخصی، کاری و خانوادگی‌شان. یکی از آسیب‌های این عضو جدید، خودمانی شدنش با ماست و اینکه همه‌جوره با او راحتیم.

زهرا مهاجری: آن وقت‌ها که هنوز دوربین‌های دیجیتال متولد نشده بودند و عکس‌هایمان کاغذی چاپ می‌شدند، آلبوم عکس یکی از ارزشمندترین و البته خصوصی‌ترین چیزهایی بود که داشتیم. آرشیو عکس‌هایمان را آنجا نگهداری می‌کردیم و مراقب بودیم بلایی سرشان نیاید و دست کسی نیفتد. شاید آن روز کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که یک روز شبکه‌های اجتماعی، بشوند آلبوم عکس‌های خصوصی و خصوصی‌ترین لحظه‌هایمان را به نمایش بگذارند. 

با اینکه عمر شبکه‌های اجتماعی از یک دهه تجاوز نمی‌کند، اما به تمامی ابعاد و عرصه‌های زندگی استفاده‌کنندگانشان ورود کرده و شده عضوی تأثیرگذار در زندگی شخصی، کاری و خانوادگی‌شان. یکی از آسیب‌های این عضو جدید، خودمانی شدنش با ماست و اینکه همه‌جوره با او راحتیم.

به گزارش روزنامه خبر؛ اگر قدیم‌تر‌ها شبکه‌های اجتماعی محرم درددل‌ها و احساسات و درونیات ما به صورت نوشته بودند، امروز این دوست جدید، محرم تمامی لحظه‌هایمان شده و با قرار دادن عکس‌های شخصی و خانوادگی، صمیمیت‌مان با او را بیش از پیش نشان می‌دهیم.

اتفاقی که در سال‌های اخیر بیش از پیش مرسوم شده و پیامدها و عواقب و آسیب‌های خودش را در همین مدت کم نشان داده است.

 

عکس منتشر کن، لایک جایزه بگیر!

هنوز بیست و دو سالش نشده اما پنج سال است که در فیس‌بوک عضو است. می‌گوید: «فیس‌بوک است و عکس‌هایش‌؛ اصلاً عکس می‌گیریم که بگذاریم توی فیس‌بوک». معتقد است اگر عکس‌های شخصی و خصوصی و یادگاری را از فیس‌بوک حذف کنیم، جذابیتی باقی نمی‌ماند. می‌گوید خیلی وقت‌ها که با دوست‌هایش جایی می‌روند یا دوستان مهمانش هستند، به عشق گذاشتن عکس‌های آن روز در فیس‌بوک عکس می‌گیرند.

انتشار عکس‌ها را مشکل‌دار نمی‌داند. می‌گوید همه دارند این کار را می‌کنند، ما هم مثل همه! تا به حال به این فکر نکرده که این کار می‌تواند عواقب داشته باشد و هیچ وقت به ذهنش خطور نکرده که با انتشار عکس‌های خصوصی خودش و دوستانش در شبکه‌های اجتماعی دیگران را به حریم خود وارد می‌کند.

فرقی نمی‌کند به یک مهمانی کوچک خودمانی رفته باشند یا یک عروسی و جشن بزرگ و یا پارک و گردش و تفریح‌؛ با هر پوشش و هر شکل ظاهری که باشند عکس می‌گیرند و عکس‌ها را منتشر می‌کنند.

اگر هم ازشان بپرسی هدفت از این کار چیست، جوابی ندارند جز اینکه می‌خواهیم دیگران را هم در جریان شادی لحظه‌های گذشته‌مان قرار دهیم و نهایتاً یک لایک جایزه بگیریم!

با اینکه انتشار عکس خصوصی و شخصی و خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر شده و سن و سال نمی‌شناسد، ولی باز هم در صفحات شخصی جوان‌تر‌ها بیشتر شاهد اینگونه مسائل هستیم.

عکس‌های خصوصی و خانوادگی با نشر و بازنشر‌های متعدد دست به‌دست می‌چرخند و این مسئله آن چنان عادی شده که کسی دیگر به قبح آن فکر نمی‌کند.

 

یک خطر بزرگ واگیردار

عادی شدن انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی، موجب شده کسانی که اعتقاداتشان و یا فرهنگ و تربیت خانوادگی‌شان در ابتدا اجازه چنین کارهایی را به آنها نمی‌داد نیز به این سمت کشیده شوند.

خسروی، کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است این اپیدمی سبب شده قبح وارد کردن نامحرم‌ها و غریبه‌ها به حریم خصوصی در بین جوان‌هایی که معتقدتر هستند نیز بشکند و آنها هم کم‌کم و رفته‌رفته به جمع منتشرکنندگان عکس خصوصی در شبکه‌های اجتماعی افزوده شوند. چراکه در غیر این صورت، متهم به داشتن افکار دگم و متحجرانه خواهند شد و از دایره دوستان و همسالانشان بیرون خواهند رفت.

حیازدایی و عادی شدن انتشار عکس در هر حالت و پوششی بیماری بزرگ واگیرداری است که رفته رفته خیلی‌ها را آلوده می‌کند.

 

شکاف فرهنگی، عامل اصلی انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی

درست نمی‌توان گفت ریشه اصلی این پدیده کجاست. اینکه یک‌ فرد تصمیم می‌گیرد عکس‌های شخصی، خانوادگی و یادگاری‌‌اش را در معرض دید عموم قرار دهد، از چند بعد قابل بررسی است اما چیزی که همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که این اتفاق در بین نسل جدید بیشتر از نسل قبل می‌افتد و شکاف فرهنگی بین دو نسل، موجب این امر شده است.

فارغ از اعتقادات مذهبی و فرهنگی، قدیمی‌ترها دیوارهای مستحکم‌تری برای حریم‌های خصوصی‌شان داشتند و از این حریم‌ها متعهدانه دفاع می‌کردند. اما این حفظ حرمت، برای نسل جدید کمی غریب و غیرقابل فهم است و مفهوم حرمت دار بودن چیزی، برای او کمی ناملموس به نظر می‌رسد.

این اتفاق که ظاهر ساده‌ای دارد و مهم و ریشه‌ای به نظر نمی‌رسد، می‌تواند در درازمدت چنان عواقبی پیدا کند که از الان قابل پیش‌بینی نباشد. متأسفانه در کشور در مورد این‌گونه آسیب‌ها پژوهش‌های ریشه‌ای انجام نمی‌شود و مانند سایر مسائل، ابتدا باید یک مسئله کوچک، ریشه‌دار و چرکی شود تا مسئولان به این نتیجه برسند که باید برای رفع و امحای عواقبش فکری کرد.

 

با تکنولوژی‌های جدید، خصوصی‌ترین لحظه‌هایم برای تو

امروزه، با بالارفتن امکانات و تکنولوژی و توانمندی‌های بالای این ابزار در عکاسی و تصویربرداری، خیلی راحت‌تر از قدیم می‌شود به چنین اقداماتی دست زد. این تکنولوژی، حریم خصوصی افراد را نشانه رفته و اپیدمی شدنش کم‌کم نگران‌کننده می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی نیز هر روز امکانات جدیدی برای راحت‌تر کردن کار کاربران در ادیت و انتشار عکس‌ها ارائه می‌دهند و هر روز نرم‌افزار و شبکه جدیدی به این دنیای مجازی اضافه می‌شود که کار به اشتراک‌گذارندگان لحظات خصوصی را آسان‌تر کند.

برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که اختصاصاً برای اشتراک عکس طراحی شده‌اند، به این وضع اسفبار دامن می‌زنند و کاربران با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی، با صرف کمترین وقت، بیشترین مخاطب را به لحظه‌های خصوصی‌شان وارد می‌کنند.

 

گیر نده‌؛ خطر نداره!

وقتی یک مسئله در جامعه عادی شد، حرف زدن از آن و انتقاد کردن به آن، با واکنش همراه می‌شود. برای فردی که از ابتدای عضویتش در یک شبکه اجتماعی تاکنون نزدیک به هزار تا عکس خصوصی منتشر کرده بدون اینکه عواقبش را در نظر بگیرد، پذیرش اشتباه سخت است اما واقعیت چیز دیگری است. پرونده‌های بی‌شماری که به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و هشدار مسئولان انتظامی در این مورد، نشان می‌دهد که خطر همواره در کمین است و تجربه نشان داده که فجایع بزرگ، از همین غفلت‌های کوچک شروع شده‌اند.

تعداد پرونده‌های نقض حریم خصوصی با انتشار عکس و فیلم که موجب سوءاستفاده‌هایی از جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها شده، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
از همین‌رو آسیب‌شناسان اجتماعی به کاربران این شبکه‌ها توصیه می‌کنند که اعتماد به افراد در فضای مجازی و انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. پلیس فتا نیز همیشه به کاربران تذکر می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی آلبوم عکس خانوادگی نیستند و نباید به مخاطبین مجازی اعتماد کرد.

از آنجایی که این مقوله، یک مقوله فرهنگی است و ذات فرهنگ، تدریجی بودن است، می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند تدریجی تغییر فرهنگ رفته رفته و به تدریج مشکلاتی عمیق‌تر و جدی‌تر را پدید بیاورد که همین امر، لزوم توجه برنامه‌ریزان فرهنگی کشور را نشان می‌دهد. چیزی که واضح است این که فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و از دسترس خارج کردن آنها، تا به حال نتوانسته راهکار جدی و ریشه‌ای باشد و مادامی که این تفکر اصلاح نشود، فیلترینگ و محدودیت‌های سخت‌افزاری کارساز نخواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    مطلب خوبي بود. ممنون. بايد اين موضوعات آسيب شناسي بشه
  • رضا A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    متاسفانه سبک زندگی غربی رو دارند تو ایران پیاده می کنند و به همین دلیل قبح خیلی از مسائل از بین رفته
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      خواهشا انقدر غرب و سبکش رو نکوهش نکن. تو هر چی از تکنولوژی داری از صدقه سر غربه.. همین کامپیوتری که که باهاش این مطالب رو تایپ کردی از همون غربه. مشکل فرهنگ ضعیف جنابعالی و امثالهمه. بیخود گردن غرب ننداز
    • امیر.غ RU ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      21 3
      ممنون رضا جان . هر چیزی خوبو بد داره . ما از غرب تکنولوژی تایپ و استفاده از کامپیوترشو بهره میبریم . یسری دگ توش وقت میگذرونن. البته به خودشون مربوط میشه. به نظر گذاشتن پستی مثل ( به نظرت رنگ نفر قبلیت چطوره : قرمز جذابه، سبز پاکه، سفید . . . ) وقتو مورد عنایت قرار دادنه. من تو فیس بوک دوستای دبیرستان و حتی دبستانمو پیدا کردم . این بعد خوبش بود. بهد بدش همین اراجیفیه که الان تو فیس بوک باب شده.
    • رضا A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      5 4
      منظور بنده نکوهش غرب نبود بلکه مخالفت با سبک زندگی غربی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما نداره بود . دوست گرامی شما درست می فرمائید ما خیلی از تکنولوژی های روز رو مدیون غرب هستیم ولی دلیل نمیشه چشم بسته از شیوه ی زندگی غربی تبعیت کنیم .
  • علیرضا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    حضرت نویسنده لازم به ذکر است در صفحات اجتماعی بخشی هست که می توانی برای دیدن عکسها فیلمها و یا هر چیز شخصی دیگه ای حریم تعریف کنی یعنی اینجا باز شخص منتشر کننده است که تصمیم میگیرد چه کسانی ببینند و چه کسانی نه پس الکی شلوغش نکنید و آب را گل آلود نکنید استفاده کنندگان خود از تمام شرایط امنیتی و انتشاری آگاه هستند لطفاً به نوع استفاده افراد از حریم خصوصیشان دخالت نکنید آنجا خصوصی است
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      دوست عزيز. اصلا متوجه منظور نويسنده نشدي. داره مي گه خود کاربران بدليل افت فرهنگي عکساشون رو به حراج مي گذارند. افتاد؟
    • آبان A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      دوست گرامی آقای علیرضا طبق آماری که گرفته شده از 20 نفر محرم اسرار (بقول شما) که عکس یا پست های شما رو میبینن 3 نفر فوروارد میکنند و برای لیست خودشون شیر میکنن یا تو سیستمشون ذخیره میکنن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      این حریم شخصی که میگید کمی بی در و پیکر هست و در ضمن خیلی ها هستن هنوز پرایوسی در فیس بوک رو نمیدونن یا همینطوری هر کی اد کنه قبول میکنن و خوشحالن یه لیست بلند از آدمهای ناشناس دارن.نمیدونن حریم دقیقن یعنی چی و نه خودشون بلکه باقی رو هم اذیت میکنن.چیزی هم که زیاده در نت مزاحم!
    • حسین IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      علیضا جان متن خوندی عمو جان ؟ فهمیدی نویسنده چی میگه ؟ شما اگه دوست داری عکسای خانوادگی تو بذار بعد حریم خصوصی تعریف کن فقط یه عده ببینن :دی
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      لعنت به فیسبوک. خدا رو شکر که فیلتر است. منفی یادتون نره!
    • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      55 9
      من نمیدونم شما عضو فعال هستین تو فیس بوک یا نه اما دست عزیز همین عکسهای خصوصی اونجوری باعث به وجود اومدن شارژ میگیرم و... شده عکس بچه مردم رو ور میدارن و باهاش پیج مثبت 18 میزنن ... خواهش میکنم یه کم فکر کنین! هیچ کس دوست نداره عکس تو پیجای چیپ نمایش داده بشه ولی بسیاری نمیدونن واسه بعضیام این خودش یه نوع کلاس شده که اون حسابش جداست! ایرادی نداره دختر یا پسرای عزیز ما عکس بزارن ولی واقعا بده عکسای اونجوری بزارن که مورد سوء استفاده واقع بشه! خبرآنلاین عزیز اگه واقعا میخواید کاری درست بشه باید نظرات این مقاله رو بدون سانسور بزارید
    • نیما IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      34 19
      متاسفم واسه ذهن های مریضی که اینجا میبینم. تا قبل فکر می کردم خیلی از آدم هایی که میدونن اینترنت چیه یکم میفهمن که حریم خصوصی یعنی چی! ولی وقتی آدم هایی مثل حسین جان هست واقعا لازم نیست عکس های خودتونو به اشتراک بزارید!!!
    • بی نام RS ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      43 17
      باز فیس فیس فیس باز رگ غیرت های باد کرده از قدیم گفتن کرم از خود درخته حالا شما دائم بیاین ماه و خورشیدو فلک رو مقصر بگیرین منی که دارم خودم عکس های خصوصیم رو میگذارم پس اول از همه شخص خود ویا خانواده ام با اون مسئله مشکلی ندارن اخه برادر نویسنده واقعا فکر میکنی مشکل فرهنگی و فساد و فحشا ما از فیس شروع شده!!!!بلفرض که این هم نباشه مگه باز مشکلات حل میشه اینم شده مثل داستان بلوتوث گوشی کار رو بجایی رسوندن که موبایل رو از دست مردم می گرفتن تا ببینن توش چه خبره انگار از جانب خدا حکم داشتن و خودشان از هر گناهی پاک بودن.همه میدونن مشکل از جای دیگست بعضی ها دوست دارن× ارتباط جمعی نباشه×وگرنه اینا همه بهانه است
    • هیچ کس IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      19 48
      حضرت نظر دهنده وبقیه فیس بوکی ها اینقدر سادلوح نباشید حیف وقت ندارم جواب قانع کننده بدم.اما از همه مهمتراینکه کاربرای ایرانی fbبیشتر قربانی سازمانهای جاسوسی هستن .من خودم عضو فیس بوکم اما هیچ اطلاعاتی از خودم تو پروفایلم ندادم .فقط بخاطر بچه های دانشگاه مجبور شدم تو این شبکه عضو بشم.حریم خصوصی ام انچنان قوی نیست پست های ارسالی رو میتونن دوست های دوستانم ببینم خوب این چه حریم خصوصی اخه؟ دوست های دوستان این حریم خصوصی رو نقض کرده برادر خواهر گرامی اگر فقط دوستان بود بحث فرق میکرد.
    • uعلیرضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      4 0
      بی نام 8:56 عزیز کسی اگر اختیار عکسهای خودشو نداشته باشه دیگه اختیار چیو داره؟ اینکه ما بجای فرهنگ سازی فقط استفاده از زور و تو سری را انتخاب کردیم نتیجه اش میشود اینکه افراد خیلی سریع در اعتقادات و هنجارهاشان تغییر ایجاد میشه ولی حریم خصوصی افراد حریم خصوصیشونه و و اگر کسی دلش خواست کل دنیارو توش شریک کنه به من و شما و هیچکس دیگه دخلی نداره /
    • بی نام FR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      44 13
      یعنی هر تکنولوژیی که وارد ایران بشه یه انگی بهش میزنن! از ویدئو و ماهواره و تماس تصویری و فیسبوک بگیر تا کارد و چنگال و پنیر سوئیسیو...
    • هیچکس A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      4 1
      خیلی مسخرست خیلی از ما ایرانی ها همیشه به دنبال عکس ه یا فیلم های خصوصی دیگران هستیم فیلم عروسی و ... وقتی هم که پخش میشه هزاران بدبختی برای اون طرف ایجاد میشه یا خودش ایجاد میکنه با وجود اینکه تو کشور های خارجی این یه مسعله یمعمولیه و کسی اصلا بهش توجه نمیکنه
    • هیچکس A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      29 3
      خیلی مسخرست خیلی از ما ایرانی ها همیشه به دنبال عکس ه یا فیلم های خصوصی دیگران هستیم فیلم عروسی و ... وقتی هم که پخش میشه هزاران بدبختی برای اون طرف ایجاد میشه یا خودش ایجاد میکنه با وجود اینکه تو کشور های خارجی این یه مسعله یمعمولیه و کسی اصلا بهش توجه نمیکنه
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      29 10
      هیچ کس شنبه 19 بهمن 1392 - 12:09:51 قربانی سازمان جاسوسی ؟؟؟ فیلم زیاد میبینی ها
    • احمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      6 4
      بابا حالا چارتا عکس گل و گیاه و یا عکس من و پنج تا دوست دیگم شد حریییم خصوصی؟ یک جوری میگین عکس خصوصی انگار طرف میاد عکس لخت میذاره. ما ایرانیها فکر میکنیم که باید کلاً از همه جدا باشیم و اینکه اسم مدرسه ابتدایی ما هم خصوصی محسوب میشه. دنیا، ذنیای ارتباطات است. سرویس جاسوسی آمریکا هم بیکار نیست بیاد ببینه من با دوستم کجا چی خوردم. اگر هم بیکاره بیاد بفهمه، به چه دردش میخوره؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    همش گفتین که انتشار عکس ها خطر داره و موجب سوءاستفاده‌هایی از جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها شده. خوب بگید که جه جوری این سوءاستفاده‌ها انجام میشه تا جوونا اگاه باشن.
    • بی نام EU ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      90 24
      خیلی جدی نگیر دوست عزیز...دقیقا همین حرفها رو موقع بیرون اوردن زنها از کنج پستوهای خانه و مشارکت دادن اونها در فعالیتهای اجتماعی هم میزدند!!اینکه قبح رابطه زن و مرد میریزه و جامعه الوده میشه و خلاصه از این افکار بیمارگونه!!این جمله که نرید تو فیس بوک وگرنه ممکنه از عکسهاتون سوء استفاده بشه دقیقا مثل این میمونه که بگن زنا و دخترا از خونه نرن بیرون وگرنه ممکنه اراذل اونها رو بدزدند و بهشون تجاوز کنند!!تا هم حرف بزنی میگن سند گفته هامون هم کلی پرونده قتل و تجاوز که تو پلیس اگاهی هست!!
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    شما تو facebook حساب کاربری درست نکن!
  • فربد IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    مشكل اينجاست كه ما جوونا تفريحي تو اين ممكت نداريم اين شده تفريح واسه همه. آخر هفته كه ميشه آدم نمي دونه غير خواب و رفتن به رستوران چه كار ديگه اي بكنه. ضمنا فيلترينگ و سانسور هر چي بيشتر باشه جوونا از روي كنجكاوي هم شده مي رن سراغ همون سايتها. با آسيب شناسي هم كار درست نميشه...
    • سینا A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      6 2
      بنده به صورت افتخاری و کاملا از روی لجبازی با سیستم فیلترینگ ، کل هارد شخصی رو دو دستی تقدیم کمپانی فیس بوک ، وی چت و ... میکنم . فیلتر همه اینارو بردارید اون وقت با افتخار میام شبکه اجتماعی داخلی استفاده میکنم . ولی تا وقتی فیلتر هستن سرمم ببرن حاضر نیستم حتی تو داخلی ها ثبت نام بکنن. برای هویت انسان ها ارزش قائل باشید. حالا باز برید فیلتر بکنید
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      5 1
      شما که پوله رستورانو داری مگه یه کوه رفتن چقدر هزینه داره؟(بدون جوجه هم می شه خوش گذروند) یا یه استخر توی مرکز شهر نمشه رفت و.... . من قبول دارم که نسبت به برخی جاها شاید مراکز تفریحیمون کمتر باشه ولی اگه خودمون بخوایم می تونیم تفریحایی بهتر از خواب و شب تا صبح تو فیس بوک بودن داشته باشیم.
  • 001 IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    فیس بوک ، تکاملی اجتماعی است، هیچ وقت نمیشه جلوش رو گرفت،
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    هر چند من عضو فیس بوک نیستم، ولی عضو شدن تو فیس بوک و عکس گذاشتن یا نزاشتن تو اونجا و اینکه کسی بخاد حتی خصوصی ترین عکساشو بزاره بقیه ببینن یا نزاره، به هیچکس ارتباطی نداره بجز خودش. طبیعتا ممکنه بخاطر مشکلات فرهنگی هر جامعه ای، (که بسته به اینکه چه جامعه ای هست) تبعات، متفاوتی داشته باشه) ولی اون کسی که این کارو میکنه و به هر دلیلی دلش میخاد این کارو بکنه، به خودش مربوطه و به من و بقیه ارتباطی نداره،. یاد بگیریم کمتر فضولی کنیم.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      11 3
      هزاران لایک
  • آرش A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    79 11
    ایندقدرفریاد واسفا سرندید و موضوع به این سادگی رو اینقدر بزرگ نکنید.اکثریت مردم عکسهایی رو به اشتراک میگذارن که جایی برای سوء استفاده ازاونها نیست.بیشتر عکسها گویای یک جمع خانوادگی یا دوستانه یا طبیعت گردی یا سفربجای خاصیه که برای یک آدمی که روانش سالمه و مریضی روحی نداره عکسهای خیلی معمولیه و چیز ناجوری نیست.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    83 12
    اتفاقن شکستن قبح بعضی چیزا خیلی هم خوبه یادتون رفته چه خانواده هایی به خاطر چندتا عکس در پیت ازهم متلاشی شدن چون عکس خانم رفته اداره آقا و .... حالا که داره قبحش شکسته میشه خطر سوء استفاده هم کمتر میشه دیگه پیراهن خونی عثمان نیست که به خاطرش آدم بمیره .در ضمن چرا همش می خواینبه جای بقیه تصمیم درست بگیرید اونم تو دنیایی که همه عالم هستن و احتیاج به نصیحت ندارند.
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      52 7
      باهات موافقم دوست عزیز. یاد بگیریم کمی در مورد کلماتی مثل "قباحت" "تعصب" "غیرت" و اینطور چیزا فکر کنیم. اینا کلماتین که خیلی خرابکاری کردن، شاید بهتره یه بازنگری تو معناشون بکنیم.
    • وکیل دادگستری IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      22 27
      به عنوان یک حقوقی که همیچن پرونده هایی ملاحظه کردم میگم دوست عزیز: 1. اخاذی از مردم بخاطر این عکسها. 2. زدن پیجهای شارژ میگیرم و ... میدم. 3. انتشاری اینگونه عکسهای در پیجهای +18 و عواقب ناشی از اون. 4. انتشار اینگونه عکسها در سایت های ... خارجی و داخلی و عواقب ناشی از اون. و ... میخوای بازم بگم؟! شما چرا مثل کبک سرتون کردین زیر برف؟! بیاید دادسرا ببینید چه اتفاقایی که داره سر این قضیه می افته این مسئله نیاز به واکاوی اساسی داره بعضی عکسا واقعا وقیحانه هستش طوری که فلان مدل مشهور هم بهش اجازه نمیده اونطور عکسی بزاره!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      6 0
      "وکیل دادگستری" عزیزی که کامنت گذاشتی . دو واحد زبان انگلیسی پاس می کردی و قوانین privacy فیس بوک رو میخوندی میدیدی که همه اینایی که گفتی با یه دونه report فیس بوک خودش اونارو می بنده (که خیلی جامع تر و قوی تر از سیستم فیلترینگ ایران هستش) . در ضمن هرچیزی که بره توی بازار سیاه ، فساد درش هست . فیس بوک و سایت های امثالش حاضر ن با نهاد های قانونی هرکشوری همکاری بکنن اگر توی اون کشور بتونن بدونه واسطه فعالیت بکنن.
  • محسن IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    توی مملکتی که حتی شادی کردن هم مشکل شرعی داره دیگه چه تفریحی برا جوونا وجود داره؟ ایران قدیم و تاریخ ما پر از جشن های محلی و ملی بودن ولی الان چی؟ مردم ایران جزء غمگین ترین مردم جهان هستن تنها تفریح ما شده اینترنت نه کار هست و نه تفریح هر وقت اخبار ساعت 14 شبکه یک رو نگاه میکنم خندم میگیره که چقد مردم رو ساده فرض میکنن هرچی خبر بد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هست مال اروپا و غرب از ایران هم فقط برداشت میوه و طبیعت رو نشون میده خبرآنلاین میدونم نظرمو نشر نمیکنی اشکال نداره برا دل خودم نوشتم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    91 5
    شما ٣٠ سال كه ميخواهيد فرهنگ سازي كنيد، بدون برنامه بدون تعريف فقط شيك و خوشكل حرف ميزنيد و برنامه ميسازيد، أصلا اقاي نويسنده تعريف شما از فرهنگ چيه؟ و با فرهنگ كيه؟ حتما فرهنگ نوازش كلامي كه مردم تو ترافيك و استاد يوم ها رعايت ميكنند در مورد خواهر و مادر هموطنشون و هزار ناهنجار ديگه تقصير غرب و تكنولوژي هست؟ عضويت فيس بوك يك مسئله شخصي هست حالا هي قلم بزنيد و از بدياش بگيد، و بعد مثل ماهواره ببينيد كه مردم برخلاف مقاله ها و تلوزيون شما بيشتر بدنبال چيزي هستند كه شما مذمت كرديد،
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      18 8
      با نظرتون موافقم ولی نویسنده خانم هستند نه آقا
  • الناز IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    67 15
    كسي كه عكسش رو مذاره فيس بوك خودش دوست داره كه بقيه ببينن و خودش مي دونه اين عكسا رو مي شه فروارد يا سيو كرد. حالا چه سوء استفاده اي!! مي شه نمي دونم.(چون همه آگاهانه اين كارو مي كنن)
  • مارال IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    45 20
    بازم يه عده پيدا شدن و نگران يه چيزايي مثل قبح و حيا و .... در ملت شدن. به جاي اين حرفا و نشر اينجور مطالب بياييد مطالبي رو در راستاي ارتقاء فرهنگ و داشتن نگاه پاک بنويسيد. بياييد ناموس مردم رو ناموس خودمون بدونيم و مثل قديما براي دفاع از آبروي دختري از محله مون غيرتمندانه برخورد کنيم.(دقيقا يادمه توو محلمون يه دعواي خيليييييييييييييييي وحشتناک اتفاق افتاد و اونم به خاطر اينکه يه آقا پسري داشته رد ميشده در يه خونه باز بوده و توو خونه رو ديد زده و خواهر يه آقا پسر ديگه توو حياط بوده و اين صحنه رو ديده و .....) واقعا اين غيرتها کجا رفته؟ مطمئنا به فيسبوک و تويتر و ... ربطي نداره و ريشه اش رو بايد جاهاي ديگه جستجو کرد. مثلا اونجايي که آقاي محترم 60ساله دوست دختر 20 ساله ميگيره.....
  • علی IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    55 16
    نویسنده گرام فیسبوک میدونی چیه؟
  • مسعود -ر A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    41 72
    به قول استاد رائفی پور، فیس بوک و امثال اون شده " گِنو" یه طرفه! ما اطلاعاتمون رو میذاریم اون تو دیگران ازش استفاده میکنن.
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    56 59
    كاري به دعواي دوستان ندارم ولي انصافا" بعضيها در حد خروس هم غيرت ندارن . بالاخره ما ايراني كه هستيم .
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      44 11
      غیرت خروس ایرانی !!! یه مقدار به ارتباط این کلماتی که در کنار هم گذاشتی دقت کن هر انسانی مسئول رفتار و گفتار خودش هست ذهن بیمار به غیرت و محدودیت زن اعتقاد داره تو هر جامعه سالمی هرکس خودش را مسئول می دونه نه دیگران را !
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      20 5
      اگر مردها خروس نيستند پس تو كبوتر باش و بجز با زن خودت به هيچ كسي نگاه يا رابطه برقرار نكن.
  • سهیل A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    18 5
    به نظر من،خود نویسنده هم میدونه که افراد در این شبکه ها اختیار دارن عکسهاشونو فیلتر کنن یا نکنن و چیزی که داره بیشتر بهش اشاره میکنه،تاثیر عکسهای فیلتر نشده و همچنین کامنتهای اون عکسا روی افراد دیگر هست.ممکن حتی کسی که یک رویه فرهگی تو ذهنش نقش بسته باشه و نمیخواد که مثلا فیسبوکشو اینطوری اداره کنه،دیدن اینگونه صمیمت،در طولانی مدت این بخش از ذهنیتشو عوض کنه.من اصلا نمیگم که این کار درستی هست یا نیست ولی کاملا برام مشخص شده که نسل جدید به مراتب صمیمی ترن با همدیگه،ولی این یک صمیمیت واقعی نیست،چون تو یک فضای مجازی ساخته شده.
  • علی A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    26 46
    واقعا متاسفم برای کسایی که عکس های خانوادگی شون رو میذارن-یکم غیرت هم داشته باشید بد نیست..!
    • بی نام US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 2
      عکس خودمه. به خودم مربوطه در ضمن غیرت از نظر شما زدن تو سر زن و دخترته. از نظر ما غیرت این نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    25 3
    کلا در مقوله فرهنگ راحت ترین کار غر زدن و ایراد گرفتن و اه اه گفتن است که ماشا الله مسوولین و صاحبنظران ما در آن پیشتازند . پای عمل و کار درست که پیش می آید اوج هنر حضرات می شود فیلترینگ و پارازیت ولاغیر. نویسنده محترم و منتقدین محترم فیس بوک اگر لطف کنند و بفرمایند جوانان به جای اینگونه تفریحات به چه تفریحی و حرفه ای مشغول شوند منت سر این حقیر گذاشته اند.
  • احمد بیطرف A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    25 3
    اول بگم که من عضو فیس بوک نیستم ولی شمایی که دارید آسیب شناسی میکنید، تا حالا چند تا برنامه جالب و فاخر از رسانه های داخلی دیدید. به عنوان کسی که خیلی وقتم خالی نیس، همیشه هنگام پخش برنامه قندپهلو برنامه ریزی میکردم تا ببینمش تا لذت ببرم. خداوکیلی چند از این دست برنامه های خلاقانه داریم؟ نبود اینها باعث ایجاد خلا روحی میشه و جوان به اشتباه دوست داره با شبکه های اجتماعی اونارو پر کنه. به نظر من حداقل 90 درصد تقصیر کوته فکران در عرصه فرهنگی کشوره که جلوی خیلی از پتاسیلهای بالقوه رو گرفتن.
  • aa IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    2 1
    این دوستانی که در عالم تعیین امور خوب و بد هستن اینا بیشتر از اینکه اطرافیانشون رو اذیت کنند خودشون رو اذیت می کنند.فیس بوک بده اکی حق با شما ولی چرا اینقدر در زمینه فیس بوک حرفه ای هستید؟منشن و فوروارد و .... اینا مسائلی هست که اهالی فیس بوک بلدند شما که می گی بده چرا این قدر در امور فیس بوک واردی؟احتمالا فیس بوک برا شما خوبه برا بقیه بد.
  • ملت ایران A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    26 31
    واقعا متاسفم برای کسانی که خصوصی ترین لحظاتشون رو با دیگران به اشتراک میذارن...البته فکر کنم مشکل این افراد گم کردن هویتشون باشه ودر یک سردرگمی فرهنگی و اعتقادی هستن و یه کمبود بزرگ تو زندگیشون احساس میکنن و اون احساس بی شخصیتی دینیه.
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    2 1
    من صفحه فیس بوک دارم. اما به جز عکس پروفایل عکس دیگه ای توش ندارم ولی در عوض همیشه میتونم از طریق fb از دوستانم که تو ایران نیستن باخبر باشم یا مثلا اگه کسی از دوستام مطلب خوبی در مورد هنر ادبیات یا حتی رشته تحصیلیم قرار بده از اون مطلب استفاده میکنم خیلی هم مفید و عالی هست. این درست مثل استفاده از هر تکنولوژی دیگه ای میمونه میشه ازش درست یا غلط استفاده کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    10 1
    من دوستان خیلی زیادی در خارج از کشور دارم ، مثلا تولدی برای فرزندشان میگیرند و عکسش را در پیجشان می گذارند ما هم می رویم و تبریک می گوییم ! بدون اینکه دچار انحراف و خبط و خطا شویم ! چون اصولا هدف خودنمایی نیست بلکه فقط با هم بودن و خوشگذراندن است نمی دونم درک این موضوع اینقدر سخته ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    22 19
    عزیز من، خانمی رو میشناسم که لحظه به لحظه ی بارداریشو توی فیسبوک گذاشته بود. درسته که دوستاش اجازه دیدن داشتند اما همین دوستان هم دوستانی برای دیدن دارند. بنده هم که نمیشناختم دیدم
    • حسام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      11 2
      خب؛ دیگه چی دیدی؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    3 12
    ریشه فیسبوک باید هر چه زودتر خشک بشه. به امید نابودی فیسبوک
  • روزبه A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    4 6
    متاسفانه در ایران قبل از اینکه فرهنگ بیاد اول تکنولوژی میاد! این باعث میشه یه سری جوونا گول می خورن و چون سنی ندارند و جامعه هم براشون هیچ بستری برای تفریح این بچه ها نداره مسلما کشیده میشن به این جوامع زشت مجازی. این ها بعدها گریبانگیر خانواده ها میشه و عواقب خطرناکی داره. من متاسفم برای این دخترایی که بعدا میشن مادر و این پدرهایی که بعدها میشن پدر. این ها چطوری می خوان (بچه) تربیت کنن؟ چه بچه ای تربیت میکنن؟! خدا به داد نسل آینده برسه. متشکرم از خبر آنلاین
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    6 3
    عکس با حجاب بنداز که بقیه سوئ استفاده نکنن
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    4 1
    قدیمام مردم تو پستو حرفای خیلی خصوصیشونو میزدن،الان پشت تلفن،با تکنولوژی چه داخلیش چه خارجیش نمیشه مبارزه کرد،فقط میشه فرهنگ سازی کرد،خودمون میفهمیم همهچیمون تحت کنترله،اسنودن هم نگه مشخصه کنترل میشیم همه جوره
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    3 1
    فرهنگ یعنی همین من دوست دارم عکسهایم را فقط دوستانم ببینند یا دوستان دوستانم .خودم انتخاب می کنم دوستانم اگر جنبه ندارند من را با این عکسها ببینند یا فکر می کنند به جهنم می روند من را بلاک کنند . چرا سو استفاده می کنند ؟!
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    8 2
    مشکل فیسبوک نیست...مشکل ماییم که بلد نیستیم از هر چی درست استفاده کنیم.از هر چی دشمن فرضی نساریم لطفا!!!
  • فری IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    8 2
    مشکل نوع نگاهه. شما در اروپا برو با شلوارک توی خیابون. کسی نگاهت هم نمیکنه ولی از مالیات فرار کن همه یک جوری نگاهت می کنن انگار که قاتلی. اینجا نگاه متفاوته. اگر کسی عکس خصوصیش رو گذاشت فکرمی کنیم کار بدیه
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    1 3
    فیسبوک داخل کشور شد ولی فرهنگ استفاده از آن نه... .نگهداری از حیوانات خانگی وارد شد ولی فرهنگش نه... .و بسیار موارد دیگر که ما فقط از آنها تقلید کورکورانه و بدون تفکر کردیم.
  • فرزاد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    18 10
    واقعا لذت بردیم از استدلال های ابکی نویسنده چون میشه از عکسها سو استفاده کرد پس کسی عکس نذاره پس پلیس چیکارس به جای فیلتر کردن جلو سو استفاده رو بگیره بعدم اینجوری که کسی از خونش هم نره بیرون چون شاید جیب بر جیبشو زد یا تصادف کرد همیشه راهکار ما همینه چون قدرت کنترل و برخورد با سو استفاده گر رو نداریم پس صورت مسئله رو پاک میکنیم
  • علی A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    9 2
    دوست عزیز نویسنده، اون کسی که عکسش رو در فیسبوک گذاشته کار اشتباهی نکرده بلکه اونیکه سوءاستفاده میکنه ،داره کار اشتباهی میکنه. کسی که مالش رو دزدیدن مقصر نیست بلکه دزد مقصره. اونیکه بهش دروغ گفتن و فریبش دادن مقصر نیست، اون دروغگو مقصره. اونی که بهش تجاوز شده مقصر نیست، اون متجاوز مقصره.اونی که حقش رو خوردن مقصر نیست بلکه اونی که حق کسی رو ضایع کرده مقصره!!! ای وای برم من، ما چقدر غیر منطقی هستیم! اصلاً از تشخص درست و غلط هیچ نمیدونیم. متاسفانه این جامعه ی ما معلمان خوبی نداره!(منظورم معلمان آموزش و پرورش نیست)
    • بی نام EU ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
      1 0
      مالتو سفت بچسب همسایتو دزد نکن
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    2 1
    به درستی یا نادرستی شیرکردن عکس ها کاری ندارم ولی به نظر من اینکه ما دیگه مثل قدیم نمی خوایم عکسامونو قایم کنیم و به افراد خاصی نشون بدیم واز فرهنگ سنتی ایرانی فاصله گرفتیم دلیلش نزدیک تر شدن به فرهنگ غرب هست و در این هم شکی نیست چه بخواهیم چه نخواهین تمام کشورها به تدریج به فرهنگ کشورهای غربی کره زمین گرایش پیدا می کنند. علت این کار نیاز به بررسی عمیقی داره.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 2
    با این حرفها میل شدید جوانها به ابزارهای نوین،کم نمیشه. این حق زیستن آزادانه است که عکس بگذارد یا نگذارد
  • sayna A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 2
    فیس بوک چیه؟؟؟؟؟/