شفا آنلاین نوشت:

متأسفانه درمان بیماران دیابتی در ایران سنتی است در حالی که برای درمان این بیماران باید از روش درمان نوین دیابت که 6 اصل درمان مطابق با راهکارهای جهانی در آن درج شده استفاده شود.

دکتر کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران ضمن اعلام این مطلب افزود: طبق درمان سنتی موجود در ایران اولین چیزی که بیمار از پزشک دریافت می کند یک نسخه دارویی است و امکان دارد راجع به نوع تغذیه و فعالیت های ورزشی به آن توصیه هایی شود.

وی با بیان این که 95درصد از پزشکان کشور از این روش استفاده می کنند تصریح کرد: از این رو درمان اکثر دیابتی ها با شکست مواجه می شود حال آن که در علم جدید دیابت، امروزه 6 پایه اساسی برای درمان دیابتی ها تبیین شده است.

 

آموزش

رئیس فدراسیون بین المللی دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا، آموزش را از اولین روش های درمانی نوین دیابت برشمرد و گفت: آموزش متأسفانه در کشور ما در ارتباط با دیابتی ها صفر است و از طرفی تعداد مراکزی که به آموزش افراد دیابتی اشتغال دارند بسیار محدود است.

وی اظهار کرد: آموزش به افراد دیابتی نباید به صورت گذرا و سطحی باشد بلکه امروزه آنان برای این امر طبق راهکارهای جهانی و گایدلاین های بین المللی باید آموزش های اولیه را به مدت 15 ساعت طی کنند.

دکتر نیکوسخن افزود: در این مدت در ارتباط با انگیزه کنترل دیابت باید بتوان روی بیمار کار کردو در ارتباط با کنترل روزانه و تغذیه صحیح آموزش داده شود.همچنین فعالیت های ورزشی مناسب و اصول مراقبت از خودشان مانند مراقبت از پاها، چشم و... برایشان تشریح شود.

 

کنترل روزانه دیابت

مدیر عامل انجمن دیابت ایران یکی دیگر از درمان های امروزه دیابت را مسئله کنترل روزانه دیابت دانست و گفت: بر این اساس افراد دیابتی به طور مرتب باید قندشان را در خانه کنترل نمایند البته این کنترل روزانه شرایط متفاوتی در هر فرد دارد.

وی یادآور شد: بیمارانی که از قرص های پائین آورنده قند خون استفاده می کنند لزومی ندارد دایم قندشان را با دستگاه چک کنند .حال آن که اگر فردی از انسولین استفاده می کند لزومأ باید روزانه چند بار از دستگاه قند خون استفاده نماید.

دکتر نیکوسخن حمایت روانشناختی و اجتماعی بیماران دیابتی را از دیگر درمان های امروزه دیابت تلقی کرد و به خبرنگار شفا آنلاین گفت: افراد دیابتی باید در محیطی بدون استرس قرار داشته باشند و اگر غیر از این صورت باشد به طور قطع قند خون آنها کنترل نخواهد شد.

وی همچنین اذعان کرد: از طرفی دیگر این بیماران به حمایت های اجتماعی هم نیازمندند و از آنجا که بیمه ها هزینه های کمرشکن نوارهای تست قندخون را تقبل نمی کنند از این رو هزینه های بسیار سنگینی بر دوش دیابتی ها است که به دنبال آن مشکلات زیادی به آنان تحمیل می شود.

 

تغذیه

مدیر عامل انجمن دیابت ایران ،تغذیه را از دیگر روش های درمان به سبک نوین اعلام کرد و افزود: متأسفانه اکثر بیماران دیابتی در رابطه با نوع تغذیه صحیح اطلاع درستی ندارند و در واقع سر در گم هستند. در حالی که طی این گاید لاین های بین المللی حداقل 4 ساعت راجع به تغذیه دیابتی ها با آنان حرف زده می شود.

به گفته وی بر اساس این گاید لاین ها تغذیه آنها آزاد مطرح شده؛ وافراد مذکور می توانند از همه موارد غذایی استفاده نمایند تنها به شرط آن که واحدهای نشاسته را بشناسند و بدانند که در طول روز چند واحد نشاسته باید مصرف کنند.
ورزش
رئیس فدراسیون بین المللی دیابت خاورمیانه و شمال آفریقا با تأکید بر این که دیابتی ها باید در زمینه ورزش هم آموزش ببینند اذعان کرد: این که با توجه به قندشان (که زیاد بالا یا پائین نباشد) باید بدانند در چه شرایطی می توانند ورزش کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که گاهی اوقات بیماران دیابتی به دلیل تجربه یک ورزش نا مناسب دچار زخم در ناحیه پا و میخچه شده اند بنابراین اهمیت انتخاب کفش مناسب هم بسیار مهم است که نیازمند آموزش است.

 

دارو

دکتر نیکو سخن با بیان این که در درمان نوین دیابت آخرین مسئله دارو است اظهار کرد: باید اطلاعات لازم شامل استفاده از قرص ها،عوارض و نحوه صحیح و زمان مناسب مصرف آنها (زیرا برخی بیماران نمی دانند)داده شود و به طور کلی این امر از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی یادآور شد: همچنین انسولینی که به بیماران داده می شود اکثرأ به آنها گفته می شود هر روز استفاده کنند بدون این که یاد بگیرند در شرایط مختلف چطور می توانند میزان مصرف آن را کم یا زیاد کنند. موارد مذکور در درمان سنتی بیماران به آنان توضیح داده نمی شود. در صورتی که بخواهیم کنترل دیابت را مطلوب کنیم باید از درمان سنتی فعلی دست برداریم و به درمان نوین رو آوریم.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران گفت: خوشبختانه این انجمن بالغ بر 120هزار نفر ازاعضایش در سراسر کشور را آموزش داده اما واقعأ این تعداد بسیار ناچیز و محدود است.

دکتر نیکوسخن با بیان این که بیمه ها باید مانند سایر کشورهای دنیا نیز موظف به پرداخت هزینه های آموزش شوند تأکید کرد: خوشحالیم که بیمه ارتش این کار را انجام داده است و برای اولین بار خدمات دیابت را مانند انسولین های نوین و سرنگ ها در اختیار بیمه شدگانی که کارت انجمن دیابت ایران را در دست دارند قرار می دهد.

همچنین گفتنی است در صورتی که این بیماران آموزش های لازم را نبینند و اطلاعات لازم در زمینه کنترل دیابت دریافت نکنند نمی توانند از خدمات بیمه ای استفاده کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    17 1
    ما سال ٧٣ بواسطه ديابت فرزند ١٥ ماهه ام با اين انجمن اشنا شديم .ميخوام از انجمن وبالاخص دكتر نيكو سخن ودكتر رجب كه دلسوزانه در هر ساعت از شبانه روز جوابگوي تماسهاي ما بودن تشكر كنم ( در شهرستان زندگي ميكنيم) با راهنماييهاي انجمن خوشبختانه فرزندم سالم و سلامته و در يكي از دانشگاههاي خوب كشور مشغول تحصيل.
  • ahmad A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    6 1
    من چند سالی است که با انجمن دیایت ایران آشنا شدم و تحت نظر اساتید آنجا توانسته ام دیابتم را تحت کنترل در آورم و بر خود لازم میدانم از همه بزرگ مردان و اساتید گرام انجمن بخصوص آقایان دکتر نیکو سخن و دکتر رجب و پرسنل محترم انجمن تشکر نمایم .