۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷

آدمیزاد گوشت است و پوست است و استخوان وعصب. کالبد آدمی را عرض می کنم و اگرنه به قول حضرت مولانا: ای برادر تو همه اندیشه ای. خب، این جناب آدمیزاد با مختصاتی که عرض کردم گاهی اوقات تحمل بعضی از چیزها را ندارد و در نتیجه عصبانی می شود. از آدم عصبانی هم توقع رفتار معقول و خردمندانه نمی رود.

 

 حتی در قرآن مجید که بارها و بارها به صراحت از دشنام گویی به عنوان پدیده زشت و مذمومی یاد شده در یک مورد استثنا وجود دارد، و آن هم هنگامی است که آدمیزاد از شدت ظلم و ستم به ستوه آید و عصبانی شود و چاره ای برای او جز دشنام دادن نمانده باشد. در آیه  148سوره نساء  آمده که «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً. ترجمه اینست :خداوند دوست نداردکه کسی با گفتار زشت( فحش دادن( به عیب خلق صدا بلند کند مگر آنکه  ظلمی به اورسیده باشد که خدا شنوا و داناست. وقتی حضرت حق جل جلاله دشنام دادن را در چنین مورد خاصی مجاز می شمارد من و شما چه کاره باشیم که بخواهیم مخالفت کنیم. صدالبته آنان که می توانند حتی در بحرانی ترین لحظات خشم خود را کنترل کنند و یا به تعبیردینی اش کظم غیظ کنند قابل احترام و ستایشنند اما در چنین مقام و مرتبه ای قرار گرفتن اگر نگوییم از محالات است بدون شک از دشوار ترین کارهاست. پس نمی توان از عموم آدمیان توقع داشت به چنین مرحله ای از سیر و سلوک برسند. غرض این که وضعیت یک آدم به ستوه آمده و عصبانی را همه آن ها که منصفند و آدمی زاد را چیزی از قماش فرشته نمی دانند، درک می کنند. چرا که هیچ کس از سر اختیار عصبانی نمی شود. عصبانیت یک امر اضطراری است که اگر کسی بیماری خاصی نداشته باشد خود را در معرض چنین امری قرار نمی دهد، به دلیل همین وضعیت اضطراری است که دیگران به آدم عصبانی حق می دهند که رفتار نامتعارف از او سر بزند. رفتاری که اگر در هنگام معمول از او دیده شود موجب طعن و سرزنش است در هنگام عصبانیت شاید پدیده ای طبیعی به نظر برسد و در چشم دیگران چندان مذوم و ناپسند نیاید. بحث روانشناسی و جامعه شناسی نمی کنم، مقدمه نویس خوبی هم نیستم اما این بدیهیات را گفتم تا بگویم باورتان می شود که عده ای در همین مملکت خودمان ادای آدم های عصبانی را در می آورند. یعنی در حالی که کاملا حواسشان سرجایشان است تصمیم می گیرند عصبانی نشان دهند تا کارشان را پیش ببرند. عصبانی نشان می دهند تا هم بتوانند عقده هایشان را به اسم این که مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند نثار مخالفان سیاسی شان کنند و هم این که بتوانند از حریف باج و امتیاز بگیرند. کاسبی کردن آن هم از طریق عصبانی نمایی پدیده غریبی است که حتما می تواند برای روانشناسان موضوع جالب و قابل مطالعه ای باشد. شاید این یادداشت زیادی مبهم و کلی باشد.فکر می کنم فعلا در همین حد کافی است.لازم شد آدرس دقیق هم می دهم. این قدر بگویم که دوستان عصبانی نمای ما معمولا اهداف و اغراضشان را پشت شعار دفاع از ارزش ها پنهان می کنند. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    دیگه نه تنها مغرضانه مینویسی، خزعبل هم می نویسی موسوی. به نظر تو کلا باید با ارزش ها چه کار کرد؟ با کسانی که ضد ارزش ها هستند چی؟ با کسانی که ضد ارزش ها کار می کنند چی؟ بابا یه راهکار بده این قدر غر نزن. اگر شمای فرهیخته با سواد راهکار بدی دیگه جا برای این دوستان خود ارزشی پندار شما باقی نمی مونه که بیان رو اعصابت. ما هم از بیانات شما استفاده می کنیم.
    • بی نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
      94 8
      باید مثل فردوسی پور که خود جوش را مسخره کرد اینها و کارشان را مسخره کرد
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      60 5
      من فکر کنم راه حلش اینه که ما هممون بیفتیم بمیریم تا شما وارزشهاتون دنیارو نجات بدید
    • سعید خان A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      10 4
      راهکار - کلمه جالبی است . آقای موسوی فقط زورش به یک عده خاصی می رسد البته فعلا . تا شاید یه چند سالی بگذرد که زورش به یک عده خاص دیگری هم برسد . خیلی مونده تا به اعتدال برسیم . عصبانی ها فقط و فقط و فقط و فقط پشت ارزش ها قایم شدند . اصلا بابا هرکس دم از ارزش ها بزند افراطی هست و غیرمتعادل . چه مسیر راحتی را برای خودمان انتخاب می کنیم وقتی توانایی دید کامل سوژه ها را نداریم .
    • محمد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      17 3
      آقا یا خانم بی نام چه کسی گفته آنچه دوستان اسم آن را ارزش گذاشته اند واقعاً ارزش است این موضوعات بیش از اینکه ارزش باشند به منزله سلاح برای برچیدن افکار مخالف سیاسی عمل میکنند ارزش به خودی خود باید موجبات تعالی و رشد انسان را فراهم آورد نه اینکه جامعه را دچار انحطاط و انحراف نماید.
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      5 0
      محمد خان شما ارزش ها رو مصداقی معین کن، بزار همه چی شفاف باشه. بعد برای کسی که اونها را زیر پا بزاره راهکار بده. بعد برای مراقبت ازشون تلاش کن. این پز خود ارزشی پندار خواندن افراد و انتقاد کلی نتیجه اش یک چیزه اینکه جامعه دو قطبی میشه، ارزش های از بین میرن و چیزی دیگر به اسم اسلام حقیقی باقی نمی مونه.
  • بی نام A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    شما روشنفکر نما هستی!
    • جیم جارموش IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      58 10
      و احتمالا شما هم جزء دسته خود ارزشی پندار ساندیس پرن کن لنگه کفش خور !
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      39 3
      من یکی نفهمیدم چرا وقتی یک نفر که نظراتش را با اسلوب منطق(حال قوی یا ضعیف) و بدون لودگی اظهار می کنه باید چنین مورد اتهام قرار بگیره،آخه کی ایشون ادعای روشنفکری کردند و براستی آیا ما مصادیق enlightenment را می دانیم که نظر می دهیم؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      4 1
      ....احتمالن به جای انلایتمنت باید می نوشتی انتلکتوئل. هرچند هیچکدوم اهمیتی نداره.
    • رکسانا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      12 5
      بنده خدا کی و کجا ادعای روشنفکری کرده؟! شماها چی مصرف می کنید که این همه در عالم هپلوت به سر می برین و با هموطنان فارسی زبان خودتون این همه بیگانه اید؟!!!
    • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      7 26
      کسی به عده ای حزب الهی بگه عصبانی نما، این رفتار در چهارچوب منطقه ولی اگر کسی به شماها گفت روشنفکر نما دیگه غیر منطقی، لنگه کفش خور، ساندیس پر کن و ... می شه؟ اعتدالیون در ضمن اگر ما هم چیزی بگیم خوب افراطی بی سوادیم ولی شما باید اهل اعتدال و آشتی با همه جهان باشید :دی
  • عصبانی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    حرف هات خیلی به دل میشینه چرا؟
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      چون هر چی شما دوست داری را میگه!!!! ولی من متنفرم چون به نظرم حرفهاش طرفدار فتنه است.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      21 6
      سپاس از شما بخاطر نوشته های همیشه حق خواهانه تون.لطافت طبع و ظرافت بیان و نوشته تون جذابیت بسیار زیادی داره.فقط یه سوال دارم آقای موسوی:الْجَهْرَ بِالسُّوءِ دقیقا معنای دشنام میده؟یعنی فحش به پدر و مادر ظالم؟ممنون میشم توضیح بدین
    • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      38 7
      فتنه کسانی هستن که 22بهمن اون اتفاق تلخ رو رقم زدن..فتنه اون کسانی هستن که 8 سال مردم رو به این روز انداختن...درود بر موسوی
    • سید عبدالجواد موسوی A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      13 3
      با تشکر از شما بانوی محترم. من در تفاسیر مختلف دیده ام که نوشته اند(فحش)، اما این که این فحش می تواند چه حد و حدودی داشته باشد من بی اطلاعم.
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      6 0
      سپاس از پاسختون.منظور من نوشته خودتون بود که "دشنام"معناش کرده بودین.در هر صورت ممنون از توجهتون...
    • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      4 2
      اقای موسوی زیبا کلام دیگریست.واقعا حرفت از دل مردم هست و این افرادی که به شما توهین میکنند اقلیت هستند که 4میلیون هم نمیشن در برابر 75 میلیون نفر.درود بر موسوی.
    • بی نام SE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      3 2
      بی نام دوم اگر می خواهی استدلال رو بر اساس خواست همگام سنای امریکا با اونها بذاری بنابراین خودت هم باید جوابگو باشی که چرا شماها و هم مسلکانتون همگام با نتانیاهو و تندرو های اسرائیل با مذاکزات و توافق هسته ای ایران با غرب از بنیان اساس مخالفید؟؟؟
  • فرزام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    126 9
    رحمت بر اون پدر و مادرت! خدایا ما رو از شر این عصبانی نماها نجات بده!
  • دلاور US ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    جناب سید موسوی آنها که باید حرف شما را بفهمند / فهمیدند . واقعا راست گفتی . شیر مادرت حلالت باد . چشم دشمنانت کور .
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      18 6
      آقای موسوی دشمنی برای کور شدن ندارند .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    41 4
    ما که نفهمیدیم امثال کیهان رو میگی۰۰۰۰۰ شما فهمیدید؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    54 1
    وقتی که افراد اگاه و مستقل وتحصیل کرده جامعه محکوم به سکوت شوند میدان برای این گونه افراد باز میشود،اشکال اظهارنظر این قبیل افراد نیست چون لازمه یک جامعه ازاد شنیده شدن همه عقاید است،مشکل به سکوت وادار کردن طیف های به اصطلاح غیرخودی است که موجب تک صدایی و عاقبت ۸ سال گذشته کشور میشود،به شخصه معتقدم کسی که با حکومتی ضدیت داشته باشد به جای توصیه ونقد وبه خطر انداختن خود سکوت ومنتظر عاقبت کارهای اشتباه ان شیوه میشود،کسانی که با وجود دانستن عواقب انتقادها وحرفهایسان باز هم ثابت قدم اند انها خودی ترین خودی ها هستند وانان که جز به به وسکوت و فریادهایی از جنس انچه اقای موسوی نام بردند کاری نمیکنند با لاپوشانی حقایق. بزرگترین دشمنان هر حکومتند!
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      23 0
      آنان که باید سکوت کنند نمی کنند و آنان که باید حرف بزنند نمی زنند . عیب از کجاست ؟ تاریخ بشری گواه بر این موضوع است نه لازمه یک جامعه به اصطلاح آزاد . حرف حق سنگین بوده و خواهد بود . و ما ها اکثرا حق نما هستیم و وقتی دم از مبارزه باحق نمایی می زنیم حق نما ها تر هم می شویم .
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    12 4
    وقتی که افراد اگاه و مستقل وتحصیل کرده جامعه محکوم به سکوت شوند میدان برای این گونه افراد باز میشود،اشکال اظهارنظر این قبیل افراد نیست چون لازمه یک جامعه ازاد شنیده شدن همه عقاید است،مشکل به سکوت وادار کردن طیف های به اصطلاح غیرخودی است که موجب تک صدایی و عاقبت ۸ سال گذشته کشور میشود،به شخصه معتقدم کسی که با حکومتی ضدیت داشته باشد به جای توصیه ونقد وبه خطر انداختن خود سکوت ومنتظر عاقبت کارهای اشتباه ان شیوه میشود،کسانی که با وجود دانستن عواقب انتقادها وحرفهایسان باز هم ثابت قدم اند انها خودی ترین خودی ها هستند وانان که جز به به وسکوت و فریادهایی از جنس انچه اقای موسوی نام بردند کاری نمیکنند با لاپوشانی حقایق. بزرگترین دشمنان هر حکومتند!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    21 0
    جالب بود. نمی دانستم طبق آیه 148سوره نساء فحش دادن به ظالم مجاز است
  • حامد IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    11 30
    شما کلا داری پنبه آدمای ارزش مدار رو با انگ دروغگویی و افراط و فدا کردن منافع ملی میزنی از این حرفا کاملا معلومه که عصبانی هستی.
  • مهر IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    21 0
    جمله آخر رو اگه نمی نوشتی ذهن می رفت به سمت فیلم عصبانی نیستم !
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    3 15
    والا اونقدری که مبهم و گنگ می نویسی آدم نمیفهمه منظور روشنت چه هست. کلی گویی و کلی بافی های کم ارزشی برای خودت داری.
  • عشق احمدی نژاد IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    4 15
    خودت بنویس خودت ازونایی که خوشت میاد تایید کن بعدش آیه از قرآن بیار . خیلی هنرمبندی
    • جاوید IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      5 2
      عشق احمدی نژاد ؟؟؟!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!
    • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      3 2
      نکنه جناب عشق احمدی نزاد که ردش هرجاهس و هرجا نظر 180 درجه متفاو ت میده همون محمود باشه چون دیگه فک نمیکنم بعد اون هشت سال باز عشقی بمونه
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    3 2
    به نظر من همه ی مطالب شما عالیه، حداقل حرف دل من که هست