4 دانشگاه کشور برای رفع آلودگی هوا اعلام آمادگی کردند

دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، علم و صنعت ایران و علامه طباطبایی به فراخوان رئیس‌جمهور برای رفع نیازهای جامعه به ویژه در زمینه آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی پاسخ دادند.

خبرگزاری مهر نوشت:

دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، علم و صنعت ایران و علامه طباطبایی پس از اینکه رئیس جمهوری، محققان دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور را به رفع نیازهای جامعه به ویژه در زمینه رفع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی فراخواند، برای اقدام در این مسیر اعلام آمادگی کردند.

فتح الله امی - استاد دانشگاه تربیت مدرس که مشاور وزیر علوم و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، ضمن اعلام آمادگی خود و همکارانش برای پاسخ به دعوت همکاری رئیس جمهوری در زمینه رفع آلودگی هوا به تشریح طرح پیشنهادی خود پرداخت.

وی گفت: بحث توسعه پایدار در سخنان رئیس جمهوری در گردهمایی اخیر روسای دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور به خوبی مطرح شد و دکتر روحانی از دانشگاهیان دربحث حفظ محیط زیست برای نسل آینده دعوت به همکاری کرد.

وی افزود: بیش از 70 درصد آلودگی هوای کلان شهرها با منابع متحرک که همان وسایل نقلیه هستند ارتباط دارد و این طرح در سازمان محیط زیست از سال 82 مصوب شد و جایکا (سازمان همکاری های بین المللی ژاپن) در سال های 75 تا 80 در تهران طرح مطالعاتی به اجرا درآورد و یک طرح جامع برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه کرد.

به گفته امی، ایران همان طرح جایکا را ادامه داد و به لحاظ نوع تحقیقات و پژوهشی که در دوره فوق دکتری با عنوان کاهش آلودگی کلان شهرها داشتم، بخشی از طرح را با همکاری سازمان محیط زیست اجرا کردیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس، گفت: طرح جایکا 7 محور داشت که ما آن را به 9 محور توسعه دادیم و با بودجه ای که در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود این طرح را عملیاتی کردیم که در آن قرار بود 200 هزار تن از آلودگی هوای تهران کاسته شود و ما توانستیم 150 هزار تن از این آلودگی را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه اکنون طرح قبلی کاهش آلودگی هوا از 9 محور به 15 محور افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: متعهد می شوم در صورت اجرای این طرح، آلودگی از هوای کلان شهرها ریشه کن خواهد شد و هوای پاک و آسمان آبی به این شهرها بازخواهد گشت.

امی در ادامه گفت: چون مشخصا دکتر روحانی در دیدار با روسای دانشگاه ها خواست که در بحث مقابله با آلودگی هوا وارد عمل شوند، با رغبت این طرح را آماده داریم و دو دستی تقدیم رئیس جمهوری می کنیم و در چهار سال ریاست جمهوری وی اگر به ما فرصت بدهند، آماده هستیم با همکاری چهار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، علم وصنعت ایران و علامه طباطبایی برای اجرای طرح "حفاظت از هوای پاک" در کلان شهرها وارد عمل شویم.

وی وعده داد: با اجرای این طرح، هوای آلوده 8 کلان شهر آلوده تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد و تبریز به هوای پاک استاندارد تبدیل خواهد شد.

امی پیشنهاد کرد ستاد اجرایی این طرح نیز در سازمان محیط زیست مستقر شود و همکاری دو جانبه ای میان وزارت علوم و این سازمان به همین منظور شکل گیرد.

وی با بیان اینکه طرح حفاظت از هوای پاک در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده است، افزود: فازکوتاه مدت این طرح در یک دوره یکساله طراحی شده که در آن با اجرای قوانین و مقررات، جلوی رشد آلودگی هوا گرفته خواهد شد و در فاز دوم که اجرای آن سه سال به طول می انجامد آلودگی هوا روند کاهشی را طی خواهد کرد تا به میزان استاندارد برسد.

به گفته امی، در فاز سوم اجرای آیین نامه ها و قوانینی به منظور ریشه کن کردن آلودگی هوا دنبال می شود و دائمی خواهد بود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص محورهای پانزده گانه طرح تحقیقاتی خود، گفت: ساماندهی خودروهای مستعمل از مهم ترین محورهای این طرح به شمار می آید چرا که حدود 50 درصد خودروهای هشت کلان شهر آلوده کشور فاقد استاندارد هستند.

امی یادآور شد: منظور از خودرو در این طرح، خودروهای سواری و سنگین، موتور سیکلت، اتوبوس، کامیون و هواپیما است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    7 0
    تروخدا ترو پیغمبر یه کاری کنید به خدا اگر فکر گنید خیلی مشکل جدی خیلی زیاد مرگ تدریجی و هزار بدبختی دیگه اگر جلوشو نگیریید اینده وحشتناکی در انتظاره خدایا رحم کن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    11 0
    راهكار عملي براي حل مشكل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ، استفاده از انرژيهاي نو براي تامين برق و انرژي اين شهرها است. چون قدرتمندترين كشورهاي جهان نيز به دنبال اين گزينه رفته اند.
  • بی نام US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    1 0
    قانون گذاری اشکال دارد. قوانین را باید طوری تنظیم کرد که خود به خود به سمت کنترل آلودگی هوا برویم. به طور مثال باید تعرفه خودروهای ژآپنی با استاندارد یورو 5 و یورو 6 را صفر کنیم. دلیلش هم این هست که خودروساز وطنی خودروی خود را با استاندارد یورو 2 تولید میکند و تازه در همین یوروی 2 هم تردید وجود دارد. مصرف سوخت یک خودروی 2500 سی سی کره ای یا ژآپنی یا آلمانی از خودروهای زیر 2000 سی سی ایرانی کمتر است. از طرف دیگر دولت باید پتروشیمی هایی که بنزین آلوده تولید میکنند را به شدت جریمه کند. خرج قانون گذاری و احداث آزمایشگاه سنجش کیفیت در توان دولت هست و این دقیقن کاری هست که باید بکند: قانون گذاری تعرفه واردات خودرو و کنترل کیفیت سوخت با استفاده از آزمایشگاه ها.
  • آ.ر IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    فراخوان عمومی هم داده شود برای کسانی که اختراعاتی در زمینه ماشینهای باسوخت آب وسوختهایی با آلودگی کمتر داشته اند وهمچنین ایده هایی در زمینه کاهش آلودگی دارند وتا به حال کسی توجهی به آنهانکرده ،تا با دانشگاه ها اتاق فکر تشکیل دهند وهرچه سریعتر مردم را از این معضل نجات دهند البته به فکر الودگی خاک وفاضلاب تهران وموشهای چند میلیونی وپسماندهای بیمارستانی وکارخانجات و..... باشند .