به رغم این که تغذیه با شیر مادر هنوز بهترین کار برای نوزادان محسوب می‌شود، اما بعضی از فوایدی که تاکنون برای تغذیه نوزاد از سینه مادر مطرح شده بود به زیر سوال رفته است.

مجید جویا: شیر مادر هنوز بهترین است. در این شکی نیست، ولی شاید در بیان فواید بلند مدت تغذیه با شیر مادر اغراق شده است. این حرف پژوهشگرانی است که اثرات تغذیه مستقیم از سینه مادر و شیر خوردن از شیشه شیر را در نوزادان، با هم مقایسه کرده و نتایج تحقیق خود را به تازگی در ژورنال علوم اجتماعی و پزشکی منتشر کرده‎اند.

فواید کوتاه مدت تغذیه با شیر مادر، مانند حفاظت در برابر عفونت‌های سینه و دستگاه گوارش، در پژوهش‌های پیشین به خوبی مشخص شده بود و کسی ادعایی در مورد آنها ندارد. موضوع تحقیق جدید، ادعاهایی از این دست بود که تغذیه با شیر مادر بهره هوشی کودک را بالا می‌برد و از او در برابر گستره وسیعی از بیماری‌ها در سنین بالاتر حفاظت می‌کند. سینتیا کولن و دیوید ریمی از دانشگاه ایالتی اوهایو در کولومبوس، که تقریبا 700 خانواده امریکایی را در این پژوهش مورد بررسی قرار داده‌اند، ادعا می‌کنند که چنین نتایجی احتمالا ناشی از کم‌دقتی یا اشکال در پژوهش‌های پیشین بوده‌اند. با چنین ادعایی، تعجبی ندارد که پژوهش آنها توسط کسانی که تغذیه با شیر مادر را تبلیغ می‌کنند، به چالش کشیده شود.

شیر مادر، فقط غذا نیست: این شیر حاوی پادتن‌ها و آنزیم‌هایی است که با میکروب‌ها مبارزه می‌کنند و به رشد کودک کمک می‌کنند. بر اساس این پژوهش‌ها، کودکانی که با شیر مادر تغذیه شوند، در چند ماه اول عمر خود کمتر دچار عفونت‌های سینه و روده می‌شوند.

حتی برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که شیر مادر فواید دراز مدت‌تری از قبیل افزایش هوش و کاهش خطر چاقی، آسم و اگزما دارد.

انتخاب جهت‌دار
ولی این پژوهش‌ها متکی به مقایسه بین کودکان متولد شده در خانواده‌های متفاوت بودند، و برخی از دانشمندان شک کردند که شاید عوامل دیگری (مانند سطح درآمد والدین) هم بتوانند بر نتایج این تحقیقات اثر بگذارند. کولن می‌گوید:‌ «خیلی از پژوهش‌ها دچار مشکل انتخاب جهت‌دار (یا اریبی گزینش) بودند».

کولن و ریمی برای بررسی این احتمال، 665 خانواده در ایالات متحده را بررسی کردند که در آنها یک کودک با شیر مادر تغذیه شده بود و دیگری از شیشه شیر استفاده کرده بود. آنها دریافتند که شیر مادر هیچ اثری بر چاقی، آسم، بیش فعالی، موفقیت علمی یا رابطه کودک با والدینش نداشت.

این در حالی است که تمام بروشورهای تبلیغاتی شیر مادر که روی دیوارهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نصب می‌شوند، ادعای فواید بلند مدت برای تغذیه با شیر مادر دارند.

بر مبنای تحقیقات پیشین، خیلی از کارکنان بهداشتی هم اکیدا تغذیه نوزاد با شیر مادر را به مادران جوان توصیه می‌کردند. در خیلی از کشورهای غربی، کنترل شدیدی بر تبلیغات شیر خشک انجام می‌شود و در برخی از زایشگاه‌ها و بیمارستان‌های کودکان هم، سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای است که تغذیه با شیشه شیر تقبیح می‌شود.

برخی از کارشناسان اجتماعی مخالف این سیاست‌ها هستند. آنها معتقدند چنین سیاست‎هایی باعث می‌شوند زنانی که توان تغذیه نوزاد خود را با شیر مادر ندارند (یا حتی این کار را دوست ندارند)، احساس گناه کنند.

آزمایش منصفانه
کولن و ریمی در تحقیق جدید خود حفاظت کوتاه مدت در برابر عفونت‌های ریه و دستگاه گوارش را بررسی نکردند، چون آزمایش‌های پیشین به وضوح اثرات مثبت آنها را نشان داده‌اند. به گفته کولن شیر مادر هنوز بهترین روش برای تغذیه نوزاد است، ولی از یافته‌های این دو چنین برمی‌آید که نظام‌های بهداشتی باید فشار کمتری برای ترویج تغذیه با شیر مادر بیاورند و بیشتر سراغ راه‌های دیگر برای کمک به خانواده‌های کم درامد بروند.

ولی پژوهشگر دیگری به نام ماری رنفرو که در دانشگاه داندی به بررسی سلامت مادر و نوزاد مشغول است، می‌گوید که این تحقیق طوری طراحی شده بود که نمی‌توانست هیچ اثری را ببیند. برای مثال، کودکانی که با ترکیب شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شوند، کماکان در رده شیر مادر طبقه بندی شده‌اند و از این رو، این یک آزمایش منصفانه نیست. رنفرو در حال بررسی این امر است که آیا می‌توان با پرداخت پول به مادران و دادن کارت‌های خرید فروشگاهی به آنها، ترغیبشان کرد که از شیر مادر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند یا خیر.

آلیسون تدستون، مدیر بخش رژیم و چاقی سازمان بهداشت عمومی انگلیس، می‌گوید که شواهد خوبی در دست است که «تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر آسم در سال‌های ابتدایی عمر کودکان ارتباط دارد، هرچند که چنان شواهد محکمی برای سال‌های پس از آن وجود ندارد».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    تمام تلاشتون رو بکنید که مادر ها به بچه هاشون شیر ندهند و به اونها شیر خشک شرکت مورد نظرتون رو بدند.
    • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      کی شیر خشک چینی اورده و رو دستش باد کرده، که داره همچین چیز هایی به هم می بافه
    • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      55 22
      نه تمام تلاششان را می کنند تا به به کشورهای جهان سوم مثل امارات که قانونی وضع کرده اگر مادری به فرزندش شیر نداد پدر حق دارد شکایت کند ؟!را بفهماند که انقدر دیگه شورش را در نیاورید حس مادرانه را به قانون اجباری زیرسوال نبرید تا زن ومرد سر لجبازی از عشق به کودک بگذرند .
    • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      51 80
      اینقدر تعصب نداشته باشید، همیشه مقاومت امثال شما مانع پیشرفت علم بوده
    • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
      38 21
      اگرشیر دادن یک مادر شاغل برای نوزادش باعث نگرانی دایمی و ایجاد تومور در سال های بعد شود باز هم می ارزد!اینقدر از شیرخشک بد نگویید ایکاش من هم ان سال ها اینقدر از شیر خشک هراس نداشتم
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      57 14
      همش دروغ بنده پزشک هستم شیر مادر فوق العادست حتی داخلش سلولهایی داره که برای ایمنی بچه ضروریست پادتن هایی داره که برای هر بچه ای حکم زندگی رو داره
  • آقا A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    خيلي هم خوبه شير.
    • بهاره A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
      9 2
      به نظر من نبايد متعصب بود نسبت به شير مادر چون من همينطور بودم اما بعد از گذشت سه ماه و تلاش من براي گرفتن سينه بي نتيجه بود و نوزاد من خوب نميمكيد و در نتيجه شير من به شدت كم شد و تقريبا خشك شد من مجبور يؤدم شير خشك بدم پس سعي نكيد با الفاظ نا صحيح غصه اي رو دل مادر هاي شير خشكي بذارين شير خشك اصلا بد نيست و حملا مغذي هست
  • mohammad IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    بهترین تغذیه برای نوزاد شیر مادر است(پیامبر اسلام (ص))
    • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      80 39
      بهترین در مقایسه با مواد دیگر مفهوم دارد، قاعدتا آنرمان شیر خشک نبوده.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      36 10
      مگه اینا گفتن بده؟
  • عزت A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    بايد ببينيم امريكا و غرب در اين خصوص چه نظري دارند. هرچه آنها بگويند خلافش صحيح است.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      31 6
      نه به این شدت ، اگه اینجا همچین چیزی از صدا و سیما تبلغ بشه ، امثال شما میان میگن "حتما درسته که از صدا و سیما پخش شده" کسی هم حق اعتراض نداره ، ولی حالا باید ببینیم تو خود آمریکا چند تا تجمع در اعتراض به همچین تبلیغاتی برگزار میشه
    • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      13 29
      +10000000000
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      60 8
      پس ديگه از يخچال ماشين برق هواپيما كت شلوار و ... هم استفاده نكن چون همش غربيه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      42 12
      این دیگه سیاست نیست.علمه. البته ما یادگرفتیم همه چیز رو باهم قاطی کنیم
    • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      17 7
      خیلی با هوشی
  • کارشناس ارشد تغذیه A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    54 14
    خبر آنلاین تورو خدا این خبر های توجه جلب کن رو فقط به قصد بالا رفتن مخاطب اینجا نیار.میلیارد ها تومن پول خرج شد تا به این مردم فهمونده بشه که شیر مادر بهترینه نه به خاطر فقط یک تحقیق: 2000 مورد تحقیق در حوزه علوم اطفال و تغذیه انجام شده که سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده که تغذیه با شیر مادر یکی از شاخص های توسعه بهداشتب در نظر بگیره،حالا شما با ترجمه یک مقاله می خواین بگین که مردم به بچه اشون شیر مادر ندهند.این دومین باریه که در هفته اخیر شما ثابت کردین هدفتون بالا رفتن آمار سایتتونه نه سلامت مردم:سه روز پیش مقاله پروفسر والتر ولیت رو گذاشته بودین که مردم شیر پرچرب نخورن:لطفا و خواهشا مطالب رو کامل بخونید و از یک مختصص بخواید در این مورد کمکتون کنه چرا که اگه پروفسور ویلت بفهه که....
  • سعید A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    50 11
    شیر مادر هیچ خاصیتی هم نداشته باشه حداقل به خاطر ایمونوگلوبولین هاش از بچه در برابر عفونت ها و حساسیت بیش از حد به آنتی ژن هایی که مادر بهش آلرژی داره محافظت میکنه! مادرانی که با وجود توانایی فرزندشون از شیر خودشون محروم میکنن بیشتری خیانت رو به فرزندشون میکنن! بماند که این شیر ندادن برای خود مادر هم اثرات منفی زیادی خواهد داشت.
  • مرتضی A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    54 9
    مادر یکی از شاهکارهای خلقت خداونده هم از نظر عاطفی هم از نظر جسمی عشقمی مادر
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    37 13
    تمام زیر سر کمپانی های شیر خشک سازی هست
  • اشکان A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    41 2
    اون زن رو چرا این جوری پوشوندین - خودتون واسش روسری گذاشتین اگه میدونستین اینجوریه از عکس ایرانی استفاده می کردین !!!
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    13 11
    اين محقق ها كه هر روز يه نظر ميدن.
    • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
      9 11
      محقق کارش همینه یعنی بدور از تعصب در مورد مطالب علمی و تاریخی گذشته نقد و بررسی کردن و حقایق جدید را برای گسترش فرهنگ عام اعلام میکنند
  • بی نام RO ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    18 10
    مشخصه كه اهداف تجارى پشت اين تحقيق هستش چون داره در مورد آثار ملند مدت ميگه و آثار كوتاه مدت رو زير سوال نميبره ميگه اثرى روى هوش نداره پس با خيال راحت شير خشك فلان رو بديد
  • جعفر A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    19 10
    شیر مادر چینی هم تازگیا وارد شده!!
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    40 12
    متاسفانه کمپانی های بزرگ اسپانسر تحقیقات پزشکی می شن و اونا رو به نفع خودشون تغییر می دن ، در مورد دارو ها هم وضع همینه ، اقتصاد آزاد و خصوصی این معضلات هم داره ، در اروپا به دلیل اینکه اکثرا سیستم بهداشت و درمان وابسته و تحت نظارت دولت اند ، کمتر همچین مقالاتی تولید و منتشر می شن ! اما امریکا... به عنوان یک پزشک می گم که بهتره مردم توجهی به این قسم تحقیقات نکن چون غالبا جهت تبلیغات و هدفمند هستن ، بهترین مقالات پزشکی هم که در بهترین ژورنال ها چاپ میشن قابل اعتماد نیستن ، و وضع اون قدر بده که برای تشخیص مقالات ساختگی از مقالات صحیح روش ها و دستور عمل به وجود اومده و کتاب ها و کورس های درسی داره ، معروف ترینش سایت ککرن هستش که مقالات پزشکی رو اپرایز و اونهایی که مورد اعتماده رو منتشر می کنه
  • یه مادر IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    48 11
    من تادوسال ونیمگی بچه مو باشیرمادرتغذیه کردم ولی ازسه سالگی آلرژی داره وضریب هوشیش هم چندان بالا نیست!درعوض بچه دومم هم باشیر مادر وهم باشیرخشک تغذیه شده ولی ضریب هوشیش بالاست البته آلرژی هم داره ولاغره وضعیف. پس تنها شیر مادر ملاک نیست.راست گفتن
  • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    11 5
    باز این چه نظر علمی است
  • مسعود IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    44 10
    اگه نظر علمی و کارشناسانه در این مورد میخواین اول با حاج حسین شریعتمداری و عزت الله ضرغامی صلاح ومشورت کنین
  • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    15 2
    اتفاقا تو امريكا تا هفت ماهكي شير مادر توصيه شده نه تا دو سالكًي
  • مهدی A1 ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    18 20
    واقعاً متاسفم که این خبرهای سراسر کذب را صرفاً برای منافع عده ای که شیر خشک وارد می‌شود کنند ترویج می‌کند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    13 10
    یه مدتیه خبر انلاین داری یه مواردی را مطرح میکنی که شاید بعضی افراد را گمراه کنه مثل مطلب قبلیت که می گفت لبنیات کم چرب باعث چاقی میشه! مشکوک میزنی!
  • علیرضا معظمی A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    9 1
    علم دارای جهل نسبی است یعنی این علمی که بعضیا در بالا دارن میپرستنش، ۴ سال دیگه ممکنه خلافشو بگه بیچاره اونی که با ساز اینا بخواد برقصه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    26 7
    من نمیدونم چرا اینهمه واکنش منفی نشون داده شده به این خبر همیشه کسایی هستن که در برابر علم و پیشرفت علم مقاومت کنن. من خودم اصرار زیادی به این داشتم که بچم شیر مادر بخوره ولی چون مادرش شیرش کم بود از هر دو استفاده کردیم و کسایی رو میشناسم که بخاطر مشکلاتی که دارن نمیتونن به بچشون شیر بدن و با شیر خشگ بچه شونو تغذیه کردن و بچشون ار کسایی که با شیر مادر تغذیه کردن سالمتر و باهوشتره و این ک بعضیا میگن تبلیغ شیر خشکه آخه مگه اسمی از یه شرکت شیر خشک برده شده؟ میدونید هزاران شرکت شیر خشک هست ؟ الان تبلیغ شده واسشون؟ مردم همه جا که منفعت طلب و دزد و دلال نیستن. تو دنیا جوامع علمی دنبال علم هستن. متاسفم که مردم ایران اینهمه به همه چی بدبین شدن البته مشکل معلومه از چیه ه بدبین شدن.
  • بی نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    11 15
    اثرات مفید تغذیه با شیر مادر بر هیچ کسی پوشیده نیست ، من مثال روشنی هستم از تغذیه با شیر خشک یا پاستوریزه که در کودکی به انواع بیماریها و دردها مبتلا می شدم ولی برادرم که از شیر مادر استفاده کرده بود فوق العاده سالم بود و هبچ کدام از مشکلات مرا نداشت.
  • هاجر IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    21 16
    صرف نظر از فواید منحصر بفرد شیر مادر، تغذیه کودک با سینه مادر علاوه بر ایجاد آرامش و اعتماد به نفس فوق‌العاده و غیر قابل انکار در کودک - و نیز مادر - آثار فراوانی در رشد دندان و سلامت فک کودک ایفا می‌کند. فرزند 13 ماهه من که به هیچ وجه شیشه شیر و پستانک به دهان نگرفته دندان‌های کاملاً سالم و مرتبی در آورده، در حالی که کودکان دیگری در فامیل و خانواده و دوستان هستند که به دلیل تغذیه با شیشه و نیز عادت به در دهان داشتن پستانک، دندان‌های نامرتب و کج و کوله‌ای در آورده‌اند. این یکی از مضرات تغذیه با شیشه هست حتی وقتی شیر مادر رو با شیشه به کودک بدهند.
    • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
      17 4
      ربطی نداره من چون شیر نداشتم از شش ماهگی پسرم فقط شیر خشک خورد. پستونک هم میخوره. دندوناش هم مرتبه.
  • مادر پشیمان IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    43 5
    تو ایران پزشکها یه جوری برخورد می کنن با مادر که یعنی اگه به بچه شیر خشک بدهی، حتماً بچه مریض و علیل و ناقص و خنگ میشه یا میمیره! من حماقت کردم و به حرف این دکترها گوش کردم. با اینکه شاغل بودم، مجبور بودم هر دو ساعت یک بار روز و شب به بچه شیر بدهم. دچار بی خوابی و افسردگی بودم. ولی دکتر مجبورم کرد بچه رو از شیشه بگیرم که بهش عادت نکنه. شیرم کم بود و بچه ضعیف. ولی تا اسم شیر خشم میومد آنچنان منو می ترسوندن که انگار سمه! خیلی پشیمونم. دو سال هم به خودم ظلم کردم هم به بچه. کسی که شرایط شیر دادن رو داره خوب بهتره شیر بده. ولی تو رو خدا مردم رو مجبور نکنین که خودشون و بچه رو به خاطر یه باور غلط شکنجه کنن. شیر خشک هم خوبیهای خودش رو داره و خیلی از مشکلات مادرها رو کم می کنه.
    • مادر A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      32 23
      شما رو زایمان ودوساعت دوساعت شیر دادن افسرده نکرده...شما رو شاغل بودن افسرده کرده مسئولیت اصلی یه خانم ، مادری و خانه داریه....نه کارهای دیگران رو روبراه کردن
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 3
    متاسفانه در ایران برخی سیاست های دیگر کشور ها تقلید میشه بدون اینکه به دلایل و عواملش توجه بشه. در کشورهایی مثل کانادا و انگلستان که دولت هزبنه های اقشار کم در آمد رو پرداخت میکنه، برای کم کردن هزینه ها به هر ترفندی دست میزنند . یکی از این هزینه ها شیر خشکه و به شدت (بخصوص در اقشار کم در آمد ) تبلیغ میشه که مادر ها خودشون به نوزاد شیر بدن و فقط به شیر خودشون تکیه کنن حتی وقتی که شیر مادر کافی تیست و تعذیه کمکی لازمه
  • اشکبوس A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    24 3
    مشکل ما اینه که یک تنه به قاضی میریم ،بابا اینجور هم فکر کنید که مادری بنا به دلایلی قادر نباشه شیر به بچه ش بده اونوقت تکلیف چیه ؟؟ همش باید خودخوری داشته باشه ،شما باشید میتونید تحمل کنید ،،چرا اینقد طفره میریم ،بابا هر مادر و پدری دوست دارن بچه شیر مادر بخوره ولی اگه امکان پذیر نبود شیر خشک تنها راهه ،این که دیگه بحث نداره.
  • مریم دانشور IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    56 1
    درسته که شیرمادر هم ازنظراقتصادی به صرفه هست هم مفید اماهمه چیز به اراده خداوندبستگی داره اگه بچه مادرش شیر نداره یابه هردلیلی موجهی نتونسته به بچه اش شیربده مجبوربه دادن شیر خشک میشه اما نباید عذاب وجدان داشته باشه وبترسه چراکه قدرت خداوند بالاترازاین حرفاست خداوند قادراست که تمام فوایدی راکه به شیرمادرقرارداده به صورت بیشتر به شیرخشک قراربده یابرعکس تمام فواید شیرمادروازش بگیره
  • هستی A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    18 0
    من از جمله مادرانی هستم که با وجود عشق و حوصله و هزینه زیادی که صرف کردم تا فرزندمو تنها از شیر خودم تغذیه کنم، اما بدلیل کم بودن شیرم، در نهایت از شیر خشک بعنوان شیر کمکی استفاده میکنم. بنظرم حتی اگر پژوهشی، همه یافته های علمی گذشته رو زیر سوال ببره جای تعجب نداره، چه رسد به این پژوهشالبته باید بدنبال صحت مطالبش بود که همه فواید رو رد نکرده و بنظر میاد تنها خطای جامعه آماری رو به حداقل رسونده. این خاصیت علم، خصوصا علوم تجربیه،و هر روز در سطوح کوچک و بزرگ داره اتفاق میافته
  • الهام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    23 0
    من دو تا دختر دارم یکی فقط شیر خودم رو خورده تا 22 ماهگی و دومی از 5 ماهگی شیر خشک میخوره هر دو یک ضریب هوشی رو دارن با تمام خصوصیات رفتاری مشترک ولی دختر بزرگم که شیر خودم رو می خورد تا یک سالگی مرتب استفراغ میکرد و همش دل درد بود بمیرم براش بچم به شیر من حساس بود رفلکس داشت ولی دکتر میگفت حیف شیر مادره اشکال نداره خوب میشه .دختر دومم هم همین مشکل رو داشت با خوردن شیر من نفخ میکرد وهمش استفراغ میکرد یک ماه مرتب مواظب غذا خوردنم بودم ای دفعه دیگه به حرف دکتر اهمیت ندادم وخودم بهش شیر خشک دادم البته شیر مخصوص بچه هایی که رفلکس دارن بچه کاملا خوب شد دیگه گریه نمیکرد استفراغ هم تموم شد خدارو شکر میکنم که کسایی هستن که به دور از تابوها واهمیت دادن به اونا فقط به دنبال کمک به بچه هایی مثل بچه منن
  • بهار IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    16 3
    دختر سه ماهه ی من اعتصاب شیر کرده حالا به هر علتی طوری که دیگه فقط تو خواب شیر میخوره به همین خاطر شیرمم کم شده بعد از کلی سختی کشیدن و مقاومت کردن حالا فقط برام مهم اینه که دخترم گشنه نمونه حالا میخواد شیر خودمو بخوره یا شیر خشک بالاخره باید رشد بکنه و محرومیت غذایی نداشته باشه اونم تو این دوره ی بسیار حساس رشدش
    • هستی A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      5 4
      پسر 4 ماهه من هم مدتیه بسختی متقاعد میشه که باید شیر بخوره اما من همچنان به این کار سماجت میکنم و گاهی با بازی کردن، یا تلاش برای خواباندنش،صبر میکنم تا آروم شه، اونوقت شیرم رو میخوره تا خوابش ببره. در پاسخ به الهام جان هم، من حداقل 5 دقیقه پشت بچه م رو ماساژ میدم تا هم بادگلو بزنه و هم شیرش از مجاری مری خارج شه تا ریفلاکسش بله حداقل برسه، همینطور غذاهای نفاخ مثل گوشت گاو، آجیل، کنجد، کاهو و خیار، بادمجان، پیاز و سیر، شاهی مصرف نکنید. گاهی هم بصورت نیم خیزشبیه خواباندن در کریر بخوابانیدش،خیلی موثره. اگر نتیجه نگرفتید به شیر خشک مراجعه کنید
  • مادر IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    7 3
    شیر مادر خوبه شکی درمور ش نیست ولی همیشه استثنا وجوددارد درمورد بعضی بچه هاکه به شیر مادر ش حساس تر هستن که باید از شیر خشک اینجا استفاده کرد ولی در مورد هوش یه چیز دیگه است که بستگی به تغذیه در دروران بارداری یا شیر دهی یا حس امنیت نوزادان ویامحیطی دور از استرس باشه وخیلی چیز های دیگه است ولی پیامبر ما چیزی می دونست که شیر مادر را باید تا دو سال داد نه کمتر نه بیشتر که برای ما هنوز ثابت نشده پس این قدر منتظر کشورهای غربی نباشیم که اونا چی میگن
  • شيما IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    9 2
    چه بحثيه اصلا. اين مسائل كاملا شخصيه و هر كس خودش صلاح خود و بچه اش رو از همه بهتر مي دونه. من به پسر بزرگم هم شير خودم رو دادم هم خشك. با اينكه حساسيت غذايي شدي داشت يك سال بدون اينكه گوشت و لبنيات و ماهي و مركبات بخورم هم شير خودم رو دادم هم كمكي. الان براي پسر دومم هم كه يك ماهه است همين كار رو مي كنم و اين رو يه مساله ي كاملا شخصي مي دونم
  • علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    8 16
    هر چقدر هم از نظر علمی در سطح بالایی باشن دانشمندان بازم همشون از یک قطره آب بوجود اومدن و همشون همون شیری را خوردن که الان دارن در موردش تبلیغات بد میکنن .و همه را خدای واحد آفریده و هر چقدر هم بدونیم از خداوند متعال که بیشتر نمیدونیم .پس شیری که با بدو تولد نوزاد از سینه مادرش جاری میشه معجره الهی هست و تغذیه با شیر مادر برای نوزاد امری غیر قابل انکار هست .بیخودی وقت و هزینه نکنین برین جای وقت و هزینه تلف کنین که به درد بخوره .
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    7 48
    من شنیدم شیر خشک بچه ها رو خنگ میکنه.پس شیرمادر بهترینه
    • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
      9 6
      من که شیرخشک خوردم ولی خیلی باهوشم
    • احساس گناه A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      7 0
      عزیزم زینب جان بارها پیامتو از اول خوندم و گریه کردم متاسفانه بچه من خیلی زود به دنیااومد و سه ماه در بیمارستان بستری بود من چند قطره شیر بیشتر نداشتم و بچه هم از سرم تغڌیه میشد و همش میدوشیدم فریز میکردم چن قطره رو اما بعد چن روز چند قطره هم خشکید سه ماه در بیمارستان خیلی ب من سخت گڌشت و کسی سراغم را نگرفت و کسی امید ب زنده ماندن بچه من نداشت من هر روز احساس گناه دارم بخاطر ازارهایی ک بچم دید و اینکه شیری واسه دادن بهش ندارم حالا همان مردم ک اصن سراغی از ما نگرفتن پیدا شده و میگویند سینه بزار دهن بچه و اینطور مرا تخقیر میکنند ایا ممکن است من مادر ک با هزار امید بچه اوردم و سه ماه در بیمارستات بودم نخواهم ب بچه خودم شیر بدهم تمام کار من در شبانه روز شده گریه بعد ب من میگویند تو کلاس
  • آهو A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    24 2
    چرا متن با تعصب ميخونيد همين تعصبهاي نابجاست كه باعث جهان سومي بودنمون ميشه من مادرم شيرم كمه و بايد شيرخشك بدم چرا بايد به خاطر نداشتن شير هميشه عذاب وجدان داشته باشم من كسي ميشناسم به خاطر نتونستن شير دادن دچار افسردگي شده همش به خاطر اين تبليغات اغراق اميزه
  • میلاد IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    12 4
    شیر خشک حرف نداره . من چند موردو دیدم که در ماه اول شیر آغوزی مادر رو به بچه دادن و بعد شیر خشک ، حال بچه هم قد بلند و باهوش و سالمه . من خودم توی اقوام دیدم که بچه هایی که شیر خشک رو مصرف کردن حداقل باهوش تر و قد بلند ترن از دکتر هم که سوال کنید میگه که شیر خشک نان تنها شیری هست که پروبیوتیکه ، و مثل شیر مادر عمل میکنه. تو این اوضاع جامعه چه مادریو پیدا میکنید که غذای کافی و سالم و بدون استرس و از وضع جسمانی خوبی برخوردار باشه اگر یکی از این چند موردو مادر نتونه رعایت کنه ، فکر کردی چی سر بچه میاد . در ضمن شیر خشک تازمانی خشکه که با آب جوش قاطی نکردی ، اینم گفتم وایه اونایی که بدون فکر . و روی هیچ حسابی واسه خودشون میبرنو میدوزن . یعنی یه حرفایی میزنید روی هیچ حساب و منطقی . ای بابا
  • طیبه A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    18 1
    سلام من ازجمله مادرانی بودم که شدیدا همه چیز روقبل وبعد بارداری باوسواس شدید رعایت کردم حتی رژیم سالم 6ماه قبل از بارداری وبرنامه غذایی فوق العاده درحین بارداری ولی موقع زایمان شیر نداشتم به فرزندم بدم یعنی خیلی کم بود.وبه ناچار مجبور به دادن شیر خشک شدم فعلا که فرزندم یکسالشه فوق العاده باهوشه به حدی که اطرافیان تعجب می کنندورشدش هم تا حالا عالی بوده ولی انقدر عذاب وجدان دارم وانقدر به این موضوع که در اینده دچار مشکل نشه فکر کردم که دچار افسردگی شدم خودم شدیدا وزن کم کردم نمی دونم چرا کسی درست ادم راهنمایی نمی کنه تا از این فکر بزرگ خلاص بشیم .
  • زهرا A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    6 2
    من دخترم از سه ماهگی تا تقریبا شش ماهگی به زور توی خواب شیرش میدادم و بعد از اون دیگه حتی توی خواب هم نمیخورد.الان ده ماهست و چهار ماهه داره شیرخشک میخوره و بخاطر همین تعصبات تقریبا هر روز از فکر ایمنی بچم تو آینده دارم گریه میکنم و تپش قلب میگیرم .ترس از ضعیف بودنش داره خفم میکنه.با اینکه تا الان رشدش بخصوص قدی خوب بوده.
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    5 0
    من به خاطره سنگ کیسه صفرا هشت ماهه زایمان کردم و ده روز بعده زایمانم رفتم واسه عمل جراحی
    • الهام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
      9 3
      چرا اینقدر از واژه محروم کردن و خیانت کردن و ... حرف میزنید منم یه مادرم، میدونم که شیر مادر برای نوزاد کامل ترینه اما دخترم دوماهه بود که شیرم خشک شد با وجود یک ماه تلاش و دارو خوردن دیگه برنگشت و چون به دخترم از شیشه شیر دادم دیگه شیر منو نخورد. چرا با حرفاتون اینقدر به ادم تهمت خیانت میزنید، بخدا از بس گفتن شیر خشک خوب نیست افسردگی گرفتم و هس میکم به هیچ دردی نمیخورم. . البته اینم بگم که با این مقاله موافق نیستم، شیر مادر کاملترینه ولی وقتی نباشه تکلیف چیه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    2 1
    من مجبورم به دخترم شیر خشک بدم چون شیرم بعد عمل جراحیم خیلی کم شد و دخترم بهپ شیشه شیر عادت کرد نمی دونم چیکار کنم خواهشن راهنماییم کنید چون دارم دیونه می شم یعنی رو رشد بچه ام تأثیره منفی می زاره لطفأ بهم بگید چیکار کنن
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
      10 1
      بچه اولم وقتی به دنیا اومدبااینکه خیییییلی تلاش کردم شیرم بیاد ولی نتیجه نداشت مجبور شدم شیرخشک بدم ولی تا دو سالگیش شب و روز به خاطر عذاب وجدان گریه میکردم الان ده سالشه حتی کمتر از بچه هایی که شیر مادر خوردن سرما میخوره از نظر جسمی هیچی کم نداره ضریب هوشیشم بالاست تو مدرسه و کلاسای خارج از درس همیشه نفر اوله ولی به خاطر گریه ها و ناراحتی های من از نظر روحی ضعیفه همش برای تبلیغای بدی که واسه شیر خشک میکنن الانم بچه دوممو دارم شیر خشک میدم
  • نیاز RO ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    6 12
    یه بزرگی خیلی قشنگ راجب شیر مادر صحبت میکردن.متخصص اطفال بودن. ایشون میگفتن،تا2سال که تغذیه کودک به عهده خداست،خدا برا همشون طا غذای کامل و مقوی قرار داده که در دسترسشونه که بجه کمبودی نداشته باشه.جدای از پولدار یا فقیر بودن والدینش.ولی بعد اون2سال که شیر مادر قطع میشه و تامین تغذیه بعهده والدین میفته ممکنه بمه ی بخاطر فقر و ناآگاهی والدین دچار کمبودهای بشه. اما2سال اول که خدا تقبل کرده،همه بچه ها شرایطشون یکی و یکسانه چقد این صحبت آقای دکتر به دلم نشست.خدا بهترین و کاملترین لذار رو در اختیار فرشته های کوچولوی زمینیش قرار داده،حالا این ماهستیم که میتونیم این هدیه و امانت رو به بچه هامون بدیم یا اونارو محروم کنیم..قعا خدا بهترینهارو برا بنده اوش خصوصا بچه ها میخواد.
  • ماناک A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    11 1
    سلام.نیاز خانم اون چه دکتری بوده که بچه ی نارس ندیده یا مادریم ندیده که شیر نداشته باشه کم اين حرفا رو بگین تو رو خدااااا بزاریدمردم زندگی کنن.متاسفم از این طرز فکرا.چرا مادر بابد همش تو افسردگی و بدبختی سر کنه.شیر نداری شیر خشک بده.الان هرکی شیرهشکی بوده مرده؟؟؟؟؟انقدر استرس به مردم ندین.من بچهم 31 هفته به دنیا اومد یک ماهونیم بیمارستان بستری بود داشتم سکته میکردم تو بیمارستان همش بیهوش میشدم یه بلایی به سرم آوردن تا عمر دارم یادم میمونه.دلهره شیر خوردنم از یه طرف آخه یه بچه نارس فکش جون نداره واسه شیر خوردن یه بار برید تو بیمارستان وضع بچه های نارسو ببینید اونموقع میفهمید امثال من چی کشیدن.الان بچه م 3 ماهشه یه ذره شیر خودمو میخوره وشیر خشک.شیر مادری که افسردگی داره و همش گریه میکنه واسه بچه سمه.
    • بهاره A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
      0 0
      بابا مگه همه ديوانه هستن كه وفور شير داشته باشن و دريغ كنن ميشه لطفا عذاب وجدان ندين پس مادراني كه شيرشون كمه رو لابد خدا دوست نداشته اين حروبات چيه ميكنيد تو سر ملت.ببه شير مادر خصوصا تو روز هاي ابتدايي كه آغوز هست مثل واكسيناسون عمل ميكنه و بايد به نوزاد داده بشه اما وقتي بِنَا به للأيدي شير كمه بايد شير خشك داد
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    2 2
    ﻣﻦ ﻣﺠﺒﻮﺭﻡ ﺑﻪ ﺑﭽﻢ ﻫﻤﺮاﻩ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ ﺧﻮﺩﻡ ﺷﻴﺮ ﺧﺸﻚ ﻫﻢ ﺑﺪﻡ اﻣﺎ ﺷﻴﺮ ﺧﺸﻚ ﻫﻢ ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻡ ﺑﺪ ﻧﻴﺴﺖ
  • مادر A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    2 0
    چ شیرخشکی برابچم بدم دوماهشه وشیرم کمه وسیرش نمیکنه
  • بی نام RO ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    5 0
    هم شیر خشک خوبه هم شیر مادر
  • بی نام A1 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    21 0
    تورخدا انقدر نگيد بچه هاي شير خشكي خنگ ميشن انقدر نگيد شير مادر شير مادر آخه تكليف مادرايي مثل من كه شير ندارن چيه من يه مادرم و عاشق بچمم پسرم ٣ ماهشه ٢ ماه بيشتر شيرمو نخورد به دليل كم بودنه شيرم دكتر شير خشك تجويز كرد ولي تا ٢ ماه هردورو بهش دادم ديگه شيرمو نخورد به شيشه عادت كرد انقدر مه تو اين سايت ها خوندم شير مادر خوبه شير خشك بد افسردگي گرفتم تا صبح بيدارم به بچم كه خوابه نگاه ميكنم اشك ميريزم كارم شده سرچ كردن تو اينترنت تا يه مطلب ميخونم كه شير خشك خوبه روحيه ميگيرم ازتون خواهش ميكنم فكر مادرايي مثل مارو هم بكنيد هر مادري بهترينو براي فرزندش ميخواد هيچ مادري دوست نداره بلايي سره بچش بياد انقدر نظرات منفي نديد من كه همه چيو سپردم به خدا از خدا ميخوام همه بچه ها سالم و باهوش باشن.
  • zahra IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    8 0
    درمورد فواید شیرمادر شکی نیست ولی اینو خودم به تجربه میگم خدامیدونه اگه شیرخشک نبود برای منی که اصلا شیر نداشتم چه اتفاقی می افتاد من به بچه ام دوماه تمام شیر خودم رو دادم فقط دویست وپنجاه گرم زیاد شده بود
  • زهرا A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    9 1
    من دخترم هفت ماهشه...نزدیک یه ماه خودم بهش شیر دادم اما شیرم خیلی خیلی کم بود.اوایل بعد از زایمانم به کل اشتهامو از دست دادم تا یه مدت هیچی نمیخوردم و همش استفراغ میکردم هر روز بیمارستان بودم بچه مم بیچاره همش گریه میکرد سینه مو میگرفت چون چیزی ازش نمیومد ول میکرد گریه میکرد مجبور شدم بهش شیر خشک بدم از اون موقع آروم شد بعدش به شیشه عادت کرد و دیگه سینمو نگرفت.الان هر کی از من میپرسه چرا شیر خودتو ندادی چشمام پر میشه و فقط گریه میکنم به خاطر این موضوع افسردگی گرفتم چون اینقد میگن شیر خشک بده...همش احساس گناه میکنم که چرا نتونستم خودم بهش شیر بدم این که در آینده مشکلی پیدا کنه دیوونه م میکنه...همسرمم کسایی که با شیر خشک بزرگ شدنو مشکلی ندارنو همش مثال میزنه
  • زهرا IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    13 0
    من 23 روز بیشتر به بچم شیر ندادم.بخاطر داروهایی که مصرف میکردم شیرم خشک شد و مجبور شدم شیر خشک بدم.از اون موقع تا حالا هم افسردگی شدید دارم.ای کاش کسایی که اینقدر از شیر خشک بد میگن حال مادرایی مثل منو درک میکردن.
  • فريبا RO ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    13 4
    چه حرفا ميزنين شما خانوما آخه عذاب وجدان براچي؟مگه شيرخشك چشه يعني خودتون متوجه نميشين درمورد شير خشك دروغ ميگن كه بده پس شيرخشك براچي درست كردن تو داروخونه ها ميفروشن .عموي من يه خانواده مذهبي هستن عروسشون بچه دار شد اصرار كردن كه شير خودتو فقط بايد بدي بنده خدا شيرش كم بود هرچي گفت بزاريد شير خشكش بدم گفتن گناهه معصيت داره خيانت به بچت ميكني ولي چي شد صب به بچش شير داد يك ساعت بعدش بچش قندش افتاده بود مرده بود چون شير بهش درست نرسيده بود حالا اين عذاب وجدانه يا اون اگه يكم شير تو شيشه بهش داده بود حالا بچش پيشش بود مادران عزيز اين دنيا حرف خودتون رو باور كنين من الان بچم ٥ماهشه شير خوبي دارم ولي بخاطر كمبود خواب عجيب وزن كم كردم خيلي سرم گيج ميرفت شير خشكش دادم ديگم شيرمو نميخوره ولي سالم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    15 0
    من اون دکترایی رو که سرم داد میزدن چرا شیرت کمه هیچوقت نمیبخشم.ضعف بعد زایمان,افسردگی بعد زایمان,کم خوابی های طوووولانی مگه دست خود ادمه؟هرکدوم اینا ادم سالمو از پا میندازه حالا همه توقع شیر زیاد رو هم از ادم دارند.اونیکه شیر داره خوش بحال خودشو بچش... منی که نداشتم از طرف خانواده و پزشک مثل یه معلول یا یه قاتل باید باهام رفتار بشه؟دکترا میگفتن بهرقیمتی باید شیر خودتو بدی حتی اگه از خستگی و کم جونی بمیریمادری که شیر نداره باید چندبرابر بقیه وقت صرف شیردهی بکنه یا بدوشه با قطره چکون و قاشق به بچه بده خودش داغونه... بچه هم بخاطر گرسنگی شب و روز خواب نداره مدام گریه... تو این وضعیت وقتی شیرخشک میدی بچه دوساعت کامل میخوابه مادر میخوابه استراحت داره استرسش کم میشه واسه سیر کردن بچه... این بده؟؟؟
    • بارانا A1 ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
      7 1
      آی گفتی
  • پاییز A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    17 1
    من خودم شیر خشک خوردم.از نظر هوشی و ایمنی نسبت به خواهرم سرتر بودم.جالب اینجا که خواهرم دچار آسم شدید هست و دایم مریض با اینکه شیرمامان رو خورده.همه چی بستگی به ژنی داره که به ارث میبری
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    5 1
    بنظر من شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک است اما در صورتی که مادر هم ویتامین های لازم به بدنش برسد
  • فاطمه IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    5 0
    الان دخترمن یکماهه اس....دخترم شیرخشکی شده...وشیرخودم تقریبا ب صفر رسیده علت اینکه شیرخشکی شد بخاطر رایمان بسیارسختم بود...وبعداون شیری نداشتم.. والان باامواجی ازحرف وحدیث مقابله میکنم ناراحتم خییییلی...هرروزم شده گریه اشک که چرابچه ام سینمونگرفت وشیرم داره خشک میشه...باید ساعتهابدوشم واسه یه قاشق.... واین داره دیوونم میکنه. هرباربچه شیرخشک میاره بالا...یبوست داره....حالش خوب نیست منزیر نگاههای سنگین اطرافیان میشکنم... میگن اگه شیرخودت بود اینجوری نمیشد..فک کنید من از وزن60کیلو تو یکماه رسیدم به40کیلو...زایمانم داغونم کرد
    • مامانی A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
      2 0
      عزیزم غصه نخور و با مشورت پزشک اطفال شیرشو عوض کن درست میشه
  • خاطره RO ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    8 0
    نمیدونم چرا بعضی ها اینقدر در مقابل شیرخشک اینطور جبهه می گیرن این تبلیغات سخت برای شیر مادر واقعا دیگه از حد گذشته من دو سال تمام به دخترم شیر دارم با وجود افس دگی بعد از زایمان شدیدی که داشتم دکتر اجازه نداد به دخترم شیر خشک بدم و من تبدیل شدم به یک مادر عصبی و بیمار که به هیچ درد بچه اش نمی خوره هیچ وقت اون دکتر و نمی بخشم من ودخترم هنوز بعد از شش سال داریم تاوان اون روزها رو پس می دیم
  • بی نام RO ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    7 0
    من با وجود افسردگی بعد از زایمان شدید دو سال دخترم وشیر دادم و تبدیل شدم به یه مادر عصبی و بیمار که بعد از شش سال هنوز سرپا نشدن و نمی بخشم دکتر بهرامی رو که حال من و می دید و باز اجازه نمی داد من بچه رو از شیر بگیرم و شیر خشک بهش بدم من و دخترم هنوز داریم تاوان اون روزها رو می دیم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    7 1
    بیتا هستم متولد سال 70هستم،در نوزادی هم خودم شیرخشک خوردم هم همسرم به علت اینکه شیرمادرامون خشک شده بوده از نظر هوشی مشکل نداریم: من لیسانسit دارم و همسرم لیسانس عمران،هر دو هم از دانشگاه سراسری،خدا رو شکر تنمون هم سالمه،اینا رو میگم که اگر کسب به بچه اش شیرخشک میده نگران نباشه راستی من پدرم که متولد سال45هست هم شیرخشک خورده قربونش برم من هیچ مشکلی هم الان نداره فقط یک نکته:مادربزرگم و مامانم و مادرشوهرم معتقد هستن که ما سه نفر تا 2سالگی همش مریض میشدیم،ولی من میگم چون سه تامونمن،همسرم،بابام چون بچه های اول بودیم بلد نبودن ما رو بزرگ کنن:
  • مامانی A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    5 0
    به نظر من نباید به مادرا اضطراب داد که وایییی شیر خشک بده و فقط شیر مادر. من خودم خیلی سعی کردم به نوزادم شیر بدم تا دو ماه کژدار و مریض شیرش دادم با شیشه یا از سینه. اما واقعا اذیت میشد و نمی خورد. من وجدانم ناراحت نیست که تلاشمو نکردم، اما خیلی غصه پسرمو می خورم. شکل دندون و فک، بیماری و ضریب هوشی همه و همه بی ربطه به نظرم. طبق مشاهدات خودم تو اطرافیان شیر خشک یا شیر مادر هیچ تاثیری در این مسال نداشته و نداره. پس تو رو خدا به مامانا بخصوص مامانای جوون اینقد استرس ندین، دلشون میخواد، اما واقعا گاهی غیر ممکنه
  • بی نام DE ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    5 0
    واقعا چی از سلامت و روحیه ی مادر و بچه مهمتره؟چرا باعث افسردگی مادرا میشید؟رشد و تعالی بچه اول به روحیه ی شاد مادر بستگی داره بعد تغذیه ی سالم...حالا مثلا بچه ای که با هزار بدبختی و مصیبت شیر مادر خورده اما هم رشدش کم و عقب بوده هم اعصابش داغونه بخاطر اینکه یا شیر کم بوده یا رفلکس و آلرژی داشته با درد و رنج و اشک و آه شیر خورده خیلی افتخاره که شیر مادر خورده؟ اصلا احتیاجی به آمار نیست.احتیاجی به تحقیق نیست هممون داریم میبینیم که هیچ فرقی بین شیر خشکی و بچه ی شیر مادری نیست تو فامیل و دوست و دانشگاها بچرخید میبینید که همه یک جا هستن...چه سلامتی چه موفقیت های مختلف من جلو چشمم دوتا خواهر هستن اونی که شیر خشک خورده متخصص پوسته و اون یکی شیر مادر خورده هیچی.حتی همش هم افسرده اس
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    6 0
    من مادر کودک 6 ماهه ام کاملا هم از فواید شیر مادر آگاهم من هم به علت استرس و بی خوابی پس از زایمان دچار کاهش شدید شیر شدم و شیر خشک برای نوزادم شروع کردم به طور غریزی هر مادری علاقه به شیردهی داره ولی به نظر من سلامتی و آرامش مادر و نوزاد بسیار مهمه و خوشبختانه در حال حاضر کودک سالم دارم به علت عدم وابستگی تغذیه ای کودک به من استراحت مناسب دارم و به همین دلیل با آرامش کافی با کودک ارتباط دارم و اثرات مناسب متقابلش را هم از کودک دیدم و معتقدم روزی به دست خداست اگه مادری علی رغم خواست وتلاشش شیر نداشت قطعا شیر خشک روزی دیگری است که خدا برای نوزاد قرار داده همیشه شیردهی تنها راه بهترین مادر بودن نیست .
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    3 1
    آیه 233 در سوره بقره کاملا شیر دهی را توضیح داده اگه خوب دقت کنید گفته هر کس بخواهد شیردهی را کامل کند 2 سال کامل ودر ادامه هم گفته هیچ مادری برای فرزندش نباید دچار ضرر و زیان شود و اگه بخواد با مشورت پدر کودک را از شیر بگیرن و هیچ اشکال نداره دایه براش بگیرن پس خدا هم سخت گیر نیست خانمهای محترم که مثل من نتونستید شیر بدید خودتون را ناراحت نکنید و به خودتون سخت نگیرین
  • بی نام DE ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    3 1
    اگه اقایون و خانواده شوهر در شیردهی دخالت نکنن وبسپارن به مادر تغذیه بچه رو مادر بد بچه شو نمیخواد خودش میدونه چکار کنه..اقایون خیلی شعور دارن پای خانوادشون رو موقع زایمان از دور مادر کم کنن اونوقت مادربهتر تصمیم میگیره..درضمن هیچی زور نیست..بچم که به دنیا اومد شیرم کم بود مجبور به استفاده از شیرخشک بودم که پدرشوهرم گفت شیر سگ به بچت نده.
  • وجیهه A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    3 0
    سلام خانوما.من دخترم چهار ماهشه.وقتی به دنیا اومد سه کیلو بود ،ولی اصلن رشد خوبی نداشت با اینکه شیر خودمو میخورد.بچم دل درد شدید داشت،گریه میکرد ،کولیک روده دلشت.هرکی ام میدیش میگفت وای چقدر ریزه است،چرا بزرگ و تپلی نشده.منم تصمیم گرفتم به بچم شیر خشک بدم.یواشکی بع دور از فامیلای خودمو و شوهرم شیر خودمو با شیر خشک قاطی میکنم بهش میدم.فقط منو شوهرم میدونیم.والا هم بچم خوابش خوب شده هم دیگه دلدرد نداره هم من با آرامش بیشتری قربون صدقه دخترم میخرم هم یکم دخترم ماشالا تپلی شده....البته فقط شیر خودمو تو خواب میخوره ولی بازم می ارزه.....من تغذیه مناسبی نداشتم ولی شیر خشک همه رو جبران میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    3 0
    من خودم فقططط شیر مادرمو میخوردم اینقدرم هم لاغر بودم که نگو...همش میگم کاش مامانم یکم شیر خشک داده بود بمن که یکم رو میومدم.....
  • احساس گناه A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    9 0
    سلام بچه من نارس شدید بود و سه ماه در بیمارستان بودیم شیر من کم بود و علیرغم دوشیدن خشکید چون بچم اوایل فقط سرم میگرف سه ماه هم هست ک ب لطف و یاری خداوامام حسین مرخص شدیم اما من روزوشب فقط گریه می کنم من موندم و احساس گناه زودرس اوردن و شیر ندادن تو بیمارستان هیچ مس و کاری سراغ ما رو نگرف حالا همه شیر شدن و میان و میگن چرا بش شیر نمیدی و کلاس میزاری ببین بچه جون نداره و تحقیرم میکنن لطفا خاهشا هیچ مادری رو تحقیر نکنید هرمادری دوس داره ب بچش شیر بده این ارزوی منه اما ندارم چ کنم ینی باید تخقیر بشم این کار انسانی نیس همه صورتم اشکه دارم مینویسم و دلم پر از خون لطفا ب همسرانتون و عروساتون احترام بزارید اونا دوس دارن شیر بدن ب بچشون ب عشقشون اما ندارن چ کنن ببخشید من زیاد نوشتم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    6 0
    کاش زودتر شروع کنن به حذف این تبلیغات غیر منطقی برای شیر مادر،همه میدونن شیر مادر بهترینه،ولی ایا کسی به افسردگیه مادردنی که شیر ندارن فکر کرده،میدونین با این تبلیعات افراطی چه به سر اونا میارید؟میدونید الان امار مادرایی که شیر ندارن چقدر زیاد شده،یه نگاه به اطرافتون بندازین،تغذیه ضعیف و استرسای موجود تو جامعمون باعث شده کم شیری یه چیز رایج بین خانوما بشه،در حالی که در قدیم استثنا بود،پس به جای احساس گناه دادن به مادرای ببخت،انرژیتونو بزارید برای تعذیه صحیح تو جامعه ،از ما که گذشت و کودکی بچمونو با احساس گناه و عذاب وجدان پشن سر گذاشتیم برای بقیه ایشالله درست بشه
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
      3 4
      من خودم مادرم و دوقلو دارم فک میکردم شیر ندارم واز همون اول شیر خشک استفاده کردم تا الان ک دیگ هشت ماهانه خیلی پشیمانم ک بشون شیر خودمو ندادم خیلی بهتون توصیه میکنم ک از شیر خودتون ب بجنون بدین م ک خیلی عذاب وجدان دارم بهترین شیر شیر مادره وای ب حال ما ک شیر خودمونو ب بچمون ندادیم خداوند در قرآن می فرماید وای ب حال مادری ک کوتاهی کن در شیر دادن