ماجرای پرچمی که خودجوش روی ماه تکان خورد!

وقتی فضانوردان آپولو-11 پرچم آمریکا را بر سطح ماه نصب کردند، شکل و شمایل آن شبیه به برافراشته‌شدن پرچم روی زمین بود، درحالی‌که روی ماه جوی وجود ندارد.

برای مطالعه بخش‌های قبلی «شبهات آپولو» به لینک‌های زیر مراجعه کنید:
بخش اول: آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟
بخش دوم: دروغ 30,000,000,000 دلاری سفر به ماه از کجا شروع شد؟

پوریا ناظمی: کسانی که معتقدند سفر به ماه دروغ بوده، دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند. یکی از مواردی که بیشترین ارجاع به آن داده شده، این است که چرا پرچم آمریکا در جایی که جو ندارد، در حالت اهتزاز قرار دارد. طرفداران نظریه توطئه بیان می‌کنند که همین یک مورد کافی است تا قبول کنیم که جریان هوای دیگری وجود داشته است!

فیلم زیر، فضانوردان آپولو-15 را در حال برافراشتن پرچم بر سطح ماه نشان می‎دهد.

برای درک این مساله دو نکته را باید در نظر داشته باشید، یکی اینکه چرا اساسا پرچم به صورت کامل در ماه دیده می‌شود، مگر نباید در غیاب باد مثل پرچم‌هایی که روی زمین داریم در حالت افتاده قرار بگیرد؟

فضانوردان برای نصب پرچم آمریکا از ساختاری L مانند استفاده کردند. در واقع یک میله مانند میله‌های پرچم رایج، به کناره پرچم وصل می‌شد و ضلع دیگر این تیرک به بخش بالایی پرچم متصل شده و آن را به شکل ثابت نگاه می‌داشت. از طرفی در خلأ باد وجود ندارد، اما اگر لرزشی ایجاد شود پرچم می‌تواند موج بردارد. در برخی از تصاویری که مورد استدلال قرار گرفته، فضانوردان در حال نصب پرچم هستند و برای ثابت کردن آن محور پایینی را حرکت می‌دهند و این باعث ایجاد موج در پرچم می‌شود.

اما در برخی تصاویر، فضانوردان با فاصله از پرچم ایستاده‌اند اما پرچم به نظر در حال اهتزاز و موج دار می‌آید. هیچ کسی هم در کنار پرچم نیست که آن را تکان دهد. در این باره چه می‌توان گفت؟

واقعیت این است که این حاصل نقصی بود که بعدها به رویه تبدیل شد. در جریان ماموریت آپولو 11 فضانوردان نتوانستند بخش فوقانی میله پرچم (میله افقی) را به طور کامل باز کنند. بنابریان طول میله‌ای که در اختیار داشتند از طول پرچم کوچک‌تر بود و پرچم به نوعی چین‌دار نصب شد. قرار نبود این اتفاق بیفتد و اگر میله بالایی کامل باز می‌شد، پرچم بدون ظاهر موج‌دار نصب می‌شد. اما در ماموریت‌های بعدی فضانوردان با توجه به اینکه ظاهر پرچمی که به دلیل چین‌خوردگی کامل شبیه پرچم در حال اهتزاز است، سنت آپولو 11 را رعایت کردند چون این منظره به نظر آن‌ها جالب‌تر بود. پرچم به نظر در حال اهتزاز و مواج می‌آید چون فضانوردان می‌خواستند این‌گونه به نظر آید.

توجه: طبیعی است کسانی که از پیش تصمیم خود را گرفته‌اند و این سفر را دروغ می‌پندارند، با خواندن چنین مطالبی باز هم قانع نخواهند شد. مخاطب اصلی «شبهات آپولو» کسانی است که شایعات مختلف در این باره را شنیده و دنبال توضیحاتی درباره آن‌ها هستند.

در بخش‌های بعدی «شبهات آپولو»، بررسی دلایل طرفداران دروغ بودن «سفر انسان به ماه» را ادامه خواهیم داد. بخش چهارم «شبهات آپولو» را فردا در خبرآنلاین بخوانید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 108
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ali IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    یک سوال : اگر یک بار با تکنولوژی آن سالها توانستند به ماه بروند، چرا این کار را دیگر تکرار نکردند؟؟؟ از آمریکا بعیده....
    • سینا MY ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      دلیلش واضحه ! چرا اینکارو انجام بدن !؟! دلیلی نداره دوباره انسان به ماه بفرستن؛ برای تحقیقات بیشتر از روبات استفاده می کنن. سفر انسان بیشتر از اینکه دستاورد علمی باشه , نمادین هست. در ضمن برای روشن شدن قضیه دروغ بودن یا نبودن سفر ماه ؛ فضانواردان وقتی رفتن به ماه یک اینه در ماه قرار دادن که امروز دانشمندان با تاباندن لیزر به ان اینه فاصله دقیق ماه تا زمین را حساب می کنند. در ضمن کشف شد که ماه هر سال تقریبا 2 سانتیمتر از زمین دور می شه !!!
    • علی IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      22 45
      نمیدونی برو تحقیق کن به از این صفر 8 تا 10 بار دیگه فضانوردان دیگه ای از آمریکا اینکارو کردن
    • پیک موتوری IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      39 8
      هزینه گزاف حتی برای آمریکا + یک بار تونستن قدرت های بزرگ جهان میدونن بازم میتونن + دیگه مانور سیاسی روی پروژه های علمی و نظامی دیگه هست
    • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      34 12
      پول
    • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      43 10
      چرا دوباره یه هزینه هنگفت بکنه برای رفتن به ماه ؟! تو اون زمان می خواست جنگ سرد رو پیروز بشه که شد، دیگه دلیلی برای هزینه کردن یه همچین بودجه ای نبوده و نیست ...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      23 26
      سفر به ماه هزینۀ بسیار بسیار گزافی داره، و بعد از جنگ سرد دیگه افکار عمومی آمریکا راضی به این مسائل نمیشه. همین الآن کاوشگران مریخ (که هزینۀ کمتری از ارسال انسان زنده به ماه دارند و اطلاعات بسیار بسیار غنی تر و مهمتری از ماه، که کلی تا الآن راجع بهش اطلاعات کسب کرده ایم بهمون میده) هم مورد انتقاد بعضی افراد بی ذوق و کم فهم آمریکاییه، که چرا در دوران رکود چندین میلیارد دلار در سال بدیم برای کشف مریخ!! گذشته از اون، خیلی چیزهایی که از ماه میخواستیم رو در همون آزمایشهای چندین دهۀ پیش به دست آورده ایم (نمونه سنگ، ...)
    • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      60 11
      نرفتن چون سری قبل بار خوردن رفتن! هنوز بار به کره ماه نخورده دوباره پاشن برن ماه برای شما دست تکون بدن و بعد تلویزیون ایران با قطع تصاویر و پخش با تاخیر به علت باز بودن یقه فضانورد مراسم رو مستقیم پخش نکنه! بعد خدا به داد فیسبوک آن فضانورد برسد!
    • میثم IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      30 12
      خب عزیزم دوباره برن ماه که چی بشه؟ اونا الان دنبال سفر و زندگی انسان تو مریخن. ماه دیگه جذابیتی نداره واسشون.
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      35 5
      آقا علی بخاطر مخارجش بود بعد مگه اونجا رفتن برا تعطلات که هر سال پاشن برن
    • جاکرینی A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      17 42
      سفر به ماه رویای انسان است. یک بار جورج بوش گفت تا سال 2020 به بعد به این توان می رسیم که بتونیم به ماه سفر کنیم.
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      31 7
      خب مگه سر كوچه ست كه هر روز هر روز پاشن برن! يك بار كافيه واسه چي دوباره هزينه كنن و برن!
    • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      21 5
      این طور میگن که این سفر خیلی گرونه، فایده خاصی هم نداره، مخصوصا بعد از فروپاشی شوروی اهمیت مسابقه فضایی از بین رفت
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      17 5
      خب تو قسمت اول که گفت هزینه های سرسام آوری داره برای چی دوباره هزینه بکنن
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      16 2
      چون هزینه این سفر بالاست و نسبت به پروژه های فضایی دیگه دستاورد علمی کمتری داره . ماموریت آپولو 11 بیشتر یک سفر عوام پسندانه و برای نشون دادن برتری فضایی امریکا در مقابل شوروری بود .
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      14 3
      نابغه! دوباره برن ماه که چی!؟ دلیلی برای تکرار این سفر پرهزینه وجود نداره، برای اینکه چیز ناشناخته ای در مورد ماه وجود نداره!
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      10 3
      چون هزينه سفر به فضا بسيار بالاست و سفر به ماه ديگه براي آمريكا دستاوردي نخواهد داشت چون با همان يك سفر به اهدافش رسيد
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      10 2
      نه تو خوبي!
    • بی نام RO ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      9 3
      بدلیل آنکه هزینه های این سفر بسیار بالاتر از صرفه علمی و اقتصادی آنست... در آن زمان بدلیل جنگ سرد و رقابت شوروی و آمریکا در فضا و همچنین آزمایش های جدید در مورد فضا این امر عاقلانه بود
    • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      16 5
      با سلام اون سالها آمریکابه ماه رفت فقط به خاطر اینکه ثابت کنه تو تکنولوژی از شوروی عقب نمیوفته. که اون زمان ثابت شد و دیگه دلیلی نمیبینه که دوباره همون هزینه فوق العاده سنگین رو ( که اونزمان نزدیک 30 میلیلارد دلار هزینه برداشت)تقبل کنه برای کاری که قبلاً انجامش داده. الان دارن رو پروژه مریخ کار میکنن. شما فقط یک دلیل بگو که واسه چی دوباره برن ماه؟؟؟؟ شما فقط یک دلیل داری اونم فیلم appolo 18 http://www.imdb.com/title/tt1772240/ که اونم فقط یه فیلم تخیلیه نه فیلم علمی
    • بی نام SK ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      20 6
      علی جان یه سؤال، اگه ارسال فرگام به مدار کره زمین و زنده برگشتنش راسته و توی استودیو ضبط نشده، چرا حیوونکی رو ماهی یه دفعه نمی فرستن اون بالا هم یه بادی بهش بخوره، هم پرستیژ فضایی ما هر ماه به رخ همه کشیده بشه. چرا؟ اگه تونستی جواب این سؤال رو بدی، جواب سؤال خودت رو هم پیدا میکنی.
    • محمد A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      8 4
      برن که چی بشه؟ وقتی با ربات و هزینه چند ده برابر کمتر می تونن تحقیقات گسترده انجام بدن.به نظر شما لازمه انسان بفرستن با کلی هزینه و ... ؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      11 3
      خیلی راحته جواب اخه براشون نفعی نداشته.حتی به هیاهوش نمی ارزید.اونا دارن کره های دیگه رو امتحان می کنند
    • حسین IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      18 4
      دوست گرامی، هزینه سفر به ماه بسیار زیاد هست. همان موقع هم که امریکا پا روی ماه گذاشت هزینه های زیادی کزد که بعد بر روی اقتصاد این کشور هم تاثیر گذاشت. سفر به ماه یه ماجرای کاملا واقعی هست. کسانی هم که با دلایل واهی می گویند سفر به ماه دروغ بوده است دارای توهم توطئه و حسود تشریف دارند.
    • علی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      6 6
      از آمریکا بعید نیست همانطور که از شما هم با این تفکرات بعید نیست! شما مطمئنی دیگه کسی نرفته ماه؟!!! اصلا مجبوریم تو هر زمینه ای که اطلاعات نداریم اظهار نظر کنیم؟!
    • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      1 4
      كي مي خوايد دست از اين كارها برداريد
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      14 8
      براي اينكه اونها مغز دارند و هيچ وقت دوباره كاري نمي كنند!!
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      16 10
      مگه پارکه که هی پاشن برن. میدونی چقدر هزینه داره؟
    • امیر IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      13 5
      عزیزم چند بار دیگه این کار توسط آپولوهای دیگه انجام شد. شما یه سری به ویکی پدیا بزن بعد آمریکا رو زیر سوال ببر.
    • سیب سبز DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      7 4
      به‌سبب هزینه‌های سرسام‌آور آقای علی. آن زمان می‌شه به زبان ساده گفت لج‌ولجبازی بین آمریکا و روسیه موجب شد آمریکا چنین هزینه‌ی گزافی را تقبل کند تا به‌اصطلاح در این رقابت عقب نیفتد. این هزینه‌ها نه آن زمان و نه امروز توجیه اقتصادی نداشته و ندارند.
    • لومیننز A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      29 86
      این همه منفی احمقانه است. آمریکا شده قدیس و معصوم برا یه عده. یه سوال ساده هم نمیشه پرسید.
  • مهدی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    که چی؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      البته لازم به ذكر است كه اين نظريه متعلق به كمونيست ها و عوامل شوروي هست
    • علی A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      عزیزم این خبر مخاطبان خودش رو داره.قرار نیست همه افراد همه خبر ها رو بخونن.قرار هم نیست تمامی اخبار پیرامون سبد کالا و عیدی و یارانه و بنزین و بد بودن اون دولت و سرکوب این دولت و خلاصه انچه ما میپسندیم باشه.خبر علمیه و اتفاقا متن جالبی هم بود
    • بی نام SE ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      98 15
      والا ! یعنی امریکا(دقت کنید......امریکا) اینقدر احمقه که تو ویدوش پرچم تکون بخوره و مثلا با این اتفاق سوتی دادن که همه چیز دروغ بوده ؟؟؟؟؟ اونایی که میگن دروغه به خدا قسم درک نمی کنم فازشون چیه
    • نمو IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      35 74
      بهتون پیشنهاد میکنم اینقد زود باور نباشید و واسه خودتون بت سازی نکنید انسان در فضا خیلی ناتوان تر و عقب تر از اون چیزیه که فکر میکنید خیلی از شما فقط ظاهر قضیه رو میبینید بیشتر از این اجازه ندارم توضیح بدم
    • مهران IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      87 4
      خیلی ببخشید ، تمام توضیحات شما درست ، ولی خودتون دوباره فیلمی که گذاشتید رو نگاه کنید ، 10 15 ثانیه پایانی ، پرچم کاملا ثابت است ، تا این که یکی از فضانوردان با سرعت از جلو دوربین میگذرد ، پس از آن با اعوجاجی که حرکت او در هوا ایجاد کرده پارچه پرچم شروع به حرکت میکند ! لطفا صادقانه فیلم را نگاه کنید و در این باره جواب دهید ، منتظرم ، با تشکر
    • بی نام EU ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      15 7
      من شخصا به قدرت علمی امریکا اعتقاد کامل دارم!! عده ای شاید منو امریکا پرست غرب زده و ... فرض کنن، خب شما مختارید هر جور دوست دارید فکر کنید! علم دست امریکاست! این یک حقیقتیه که خیلی افراد نمی تونن قبول کنند به دلیل های مختلف مثل تعصب، سیاسی، و ... . ولی از این خوشحالم که این افراد روز به روز به سمت عقب و در عوض امریکا به سوی جلو پیش میره! ما همانند این نویسنده زیاد تو کشور داریم و چون دستمون به گوشت نمیرسه میگیم پیف پیف بو میده! نویسنده عزیز شما هم بهتره بیایی دروغ های علمی بسیار بسیار زیادی که همین داخل کشور هست بازگو کنی که نتیجه اش درست به خود ما برمیگرده!! مرسی
    • اهوازی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      3 3
      همه ما قوانین نیوتن را از بر هستیم و این کاملا طبیعی است که وقتی به پارچه ای حتی اگر در خلا باشد نیروهایی در جهات مختلف به آن وارد شود عکس العمل هایی از خود نشان می دهد و اگر بر روی زمین بود چرا به همانگونه که بر روی زمین وقتی بادی به پرچم نوزد سقوط نمی کند
  • بی نام EU ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    27 21
    بالاخره یه عده یه روز باید سفر به ماه رو انکار کنند؛یه روز به هولوکاست گیر بدن(حتی با وجود اینکه خیلی از قربانیان هولوکاست هنوز در قید حیات هستند!!)و یه روز هم به 11 سپتامبری که هم خود بن لادن مسئولیتش رو قبول کرد و هم خانواده بن لادن در مورد خاطرات روزهای قبل و بعد از اون عملیات مفصل صحبت کردند!!شما اگه روزی هزار تا دلیل هم برای این افراد بیارید باز هم کفایت نخواهد کرد..
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    5 18
    چون جاذبه ای وجود ندارد که بخواهد پرچم را به پایین بکشد هر حالتی که به آن داده شود حفظ میگردد. هیچ دلیل قانع کننده ای برای دروغ بودن این سفر وجود ندارد فقط چگونگی پرتاب مجدد سفینه از ماه به زمین مبهم است.
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      24 0
      ماه جاذبه نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟درسته جاذبش کمتر زمينه ولي مگه ميشه جاذبه نداشته باشه.راستي اگر جاذبه نداره علت جزر و مد دريا حتما من هستم.
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      21 10
      جاذبه ماه یک ششم جاذبه زمین است دوستان و هموطنان عزیز دست از اینگونه حرفها بردارید این فرود زنده پخش شد و خود شوروی هم پذیرفت این برای شوروی خیلی سخت و سنگین بود الان امریکا به مریخ سفینه فرستاده و روی مریخ فرود امده پایونیر از منظومه شمسی خحارج شده بخدا این حرفها ما و شما را به جایی نمیرساند قراره بزودی ادم روی مریخ پیاده کنه 90 درصد مقالات علمی ما از امریکاست بزرگترین اقتصاد جهان رو داره بزرگترین مراکز اموزشی حهان و.. بخدا من میام اینجا فقط دلم میسوزه که چرا این نظرات را میذارید اینها ذره المثقالی ارزش علمی ندارند در جوامع علمی بگویید به شما میخندن. دنبال حرکت باشید امریکا ادم پیاده نکرد و ما داریم ناسا را میچرخانیم و ما باهوشترین ادمای روی زمینیم .. اینها جوکه بروید دنبال تلاش
    • حمید RO ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      0 1
      اگه اشتباه نکنم تو کتابای علوم خوندم جازبه ماه 9 برابر کمتر از زمینه این یعنی سفینه برای بلند شدن 9 برابر نیروی کمتری میخواد پس از ماه اومدن به زمین راحتتره قطعا اونا حساب سوخت برگشتشون کردن اینطور فکر نمیکنی ؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    6 6
    قرار نبود این اتفاق بیفتد ... !
  • صمد اقا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    21 6
    خوبه بسلامتي ماه هم هنوز فتح نشده .شما ثابت كنيد كسي اونجا نرفته ما هم ادمش رو اماده ميكنيم كه بره .ميمون كه فرستاديم به فضا كاري نداره كه ادمش هم بفرستيم.فقط قبلش شما به يه روان كاو هم سري بزنيد .
  • سپهر IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    2 7
    یه دلیلی که باعث حالت افتاده پرچم رو زمین میشه جاذبه زمینه در حالیکه جاذبه روی ماه 6 برابر ضعیفتره پس بنظر درست میاد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    21 5
    عزیزم مگه پرچم حتما پاچه ای باید باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    7 9
    يك كار تبليغاتي پر هزينه . تكرارش حماقت است حالا مريخ وفضاي بيرون منظومه شمسي مورد نظر است . در ضمن چرا سه تا علامت سئوال . سئوا ميكني يا غر ميزني.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    7 7
    این نویسنده محترم مثل اینکه خودش فیلم رو ندیده که نفهمیده پرچم پارچه ای نیست.
  • reza IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    33 12
    آره دروغه،میمونی که ایران فرستاده واقعیت داره
  • روحی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    6 7
    حتما با یه ماده ای پرچم را ثابت نگه داشتن.حالا توی دنیا هیچ کس نفهمید ولی ما فهمیدیم.عجب
  • کوروش IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    20 27
    امریکایی ها برای گنده نشون دادن خودشون به هر کلکی دست میزنن ...
  • مهدی A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    14 6
    دیگه اونقد احمق نیستن که همچین مساله ای رو نادیده بگیرن. به نظر بنده نیازی به دروغگویی درمورد سفر به ماه وجود نداشت
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    14 6
    باشه آقای ناظمی! شما میگی خودجوش تکون خورد مام میگیم خورد!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    21 41
    بعد ها نيل آرمسترانگ اعتراف كرد كه درون ميله پرچم از چند ويبراتور فوق پيشرفته استفاده شده بعضي از دانشمندان ناسا هم گفته اند احتمالا در ماه يك مقداري جو وجود دارد كه اگه بريد اونجا ميگيرتون. طرز تفكر ما جان سومي ها همينه اونا بگن ماست سياهه باور ميكنيم. اگه با تكنولوژي شصت سال پيش آدم فرستادن ماه با تكنولوژي الان شون بايد به مشتري و مريخ آدم بفرستن. ديگه نميتونن ازين كار ها بكنن چون چند جوليان آسانژ و ادوارد اسنودن اونم ازبين خودشون پيدا ميشه مچشون رو باز ميكنه...
    • بی نام EU ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      30 16
      وقتی خودت عرضه یکاری رو نداری به جایی که تلاش کنی عرضش رو پیدا کنی میشینی و عرضه دارها رو میکوبی!!...اگه اونا بگن ماست سیاهه باید باور کنیم چون تو علم و دانش دهها بلکه صدها پله از ماها جلوترن ...در ضمن یه اسمی از اسنودن خورده به گوشت پیش خودت فکر کردی داره جنایات امریکایییها رو رو میکنه!نه عزیز من اون چیزهایی که اسنودن داره رو میکنه تمام مسائل سیاسی و بین المللیه که دولتهای امریکا برای حفظ منافع ملیشون تو سطح بین المللی انجام دادند و هر دولت دیگه ای هم که منافع ملت و کشورش براش مهم باشه همون کارها رو میکنه به شرطی که متافع کشورهای دیگه مثل سوریه و عراق و...براش در اولویت نباشه
  • مهرداد IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    27 7
    صحبتهای چهل سال پیش جرایانات چپ امروز خریدارنداره
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    19 8
    باید بدانید که شوروی دقیقا" مسیر آپولو و ماه نشین را تعقیب کرده و جاسوسان خود نیز در این زمینه استفاده نموده است. مگر اینکه اشخاصی بگویند آمریکا شوروی کمونیست و رقیب سرسخت خود را در آن زمان خریده بود.
  • مریم IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    29 29
    هزار و یک دلیل وجود داره برای اثبات دروغ بودنش...یکیش این پرچمه است
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    8 11
    ‏‎ ‎دوست عزیز بخون تو اون سال چقدر هزینه کردن تا رفتن،،،و تحقیقاتشون کامل شد دیگه نیازی به رفتن نیست الان اونا دارن به مریخ سفر میکنن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    16 9
    اگر فردی درباره سفر انشان به ماه بخواهد نظر علمی و تخصصی ارائه دهد لازم است حداقل اطلاعات لازم در حوزه فضا و همچنین مشاهده بقایای باقی مانده از سفر بر سطح کره ماه داشته باشد. با یک تلسکوپ ساده که در نزد اعضای انجمن نجوم ایران هم وجود دارد و متخصصان امر به آن دسترسی دارند حتی می توان جای فرود آپولوها از 11 تا 16 (بجز 13) را در سطح ماه دید. ایجاد شبهه در سطح جامعه علمی جز به دامن زدن به عامی شدن اظهار نظرهای غیر تخصصی کار دیگری نمی کند! اینکه انسان چرا دوباره یک پیروزی را چند باره تکرار نمیکند پاسخ ساده ای دارد و آن اینست که نیازی ندارد! مثل فتح قله اورست که بار اول آن مهم است و لازم نیست هر روز خبر آن تیتر یک روزنامه ها شود!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      6 4
      دقیقا. لازم است اطلاعات کافی داشته باشد. در واقع این نوع نظر ها که از طرف افراد نا اگاه داده میشه گفتگو پیرامون این مباحث رو دشوار میکنه. انسان به ماه رفته و هزاران مدرک در تاییدش هست. انکار کنندگان هم یا شدیدا کم اطلاع هستند یا دچار بیماری توهم توطئه. اما اینکه میفرمایید با تلسکوپ میشه اثار فرود رو در سطح ما دید کاملا غلطه. درواقع این نر نشون میده شما تا به حال با تلسکوپ کار نکردید. تلسکوپ های اماتوری که هیچ. حتی تلسکوپ هابل هم همچین توانی نداره. کوچکترین عارضه ای که هابل میتونه روی ماه نشون بده 50 متره. و مشخصه که هیچ یک از ابزار های موجود در ماه همچین ابعادی ندارن. تمام تصاویری که از اثار اپولو روی ماه وجود داره توسط مه گرد هایی مثل کلمانتاین و ... غیره ثبت شده و نه توسط تلسکوپ ها.
  • کارشناس فیزیک IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    8 18
    ارتعاش میله ها که هنگام نصب بوده به وجود آمده باعث لرزش پرچم شده است و میزان شدت ومدت تکان خوردن پرچم هم به جنس میله بستگی دارد
  • همایون IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    20 26
    آقای نویسنده! نه ما در جایگاه علمی و فنی هستیم که تایید یا رد کنیم و نه کسی می تواند جز همان کسانی که در این برنامه بودند. شما چرا سعی می کنی در دو مقاله این موضوع را از تردید در بیاوری؟ مگه شما وکیل ناسا هستی؟؟ موضوع نصب قسمت ال مانند بر روی بخش بالایی میله پرچم، بعدها مطرح شد و همان موقع در مجله امریکن ساینتیس یکی پرسید اگر بنا بود بخش فوقانی داشته باشه!! پس چرا پرچم پارچه ای بردید؟ چرا یک بخش فلزی رنگ شده نصب نکردید؟ چرا همان پارچه را در قاب قرار ندادید؟ ببینید اساسی ترین ایرادی که به سفر به ماه گرفته شده است این است که با تکنولوژی دهه 50 و اول دهه 60 همخوانی ندارد. متخصصین و مهندسین می دانند که محاسبات فنی پرواز و مهندسی فرود ماه نشین نیازمند تجهیزات دهه 90 بود.
    • میلاد A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      20 14
      ما هم متخصص هوا فضا و با علوم مهندسی اشنا هستیم و اعتقاد داریم با تکنولوژی دهه شصت انسان قادر بوده به ماه سفر کند. این را باید دانست که تکنولوژی که در امور نظامی و سطح برتر استفاده میشود سالها بعد در اختیار عموم قرار میگیرد و این را از بررسی هواپیماها و دستاوردهای پروژه آپولو به راحتی میتوان فهمید. البته اگر متخصص فن باشید !!!
  • عبدی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    6 9
    پرچم رو اینطوری کردن. طبیعیه. ناظمی بی خیال این موضوع مسخره که کلا صد تا ترفدار توو دنیا نداره نمیشی؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    16 22
    خيلي موترد واضح ترازاين هست پرچم كه چيزي نيست كوبريك هم توي فيلم درخشش اين دروغ بزرگ رو مسخره كرده خيلي بد هم مسخره كرده
  • چ A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    27 42
    الانه سرو کله روشنفکر ها و سینه چاکان ایالات متحده پیدا میشه !!!!!!!!!!!!!
  • حسام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    35 17
    این مطالب توهین به دانشمندان جان برکفی است که راه بشر را به ماه گشودند. روح آرمسترانگ بزرگ شاد باد.
    • دانشجو IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      24 6
      پس روح یوری گاگارین چی؟ البته خود ایشون به روح اعتقاد نداشتند..
  • بی نام DE ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    18 8
    دوستان ناراحت نشید اگه پرچم روسها بود این جریانها نبود. علی هم که کلا از جریان پرته یا منظورشو نرسونده!!!؟
  • اسدالله IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    5 2
    میبینم که کامنت هارو هم بررسی کردی. توجهت کامنت قبلی بود.
  • حسین IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    20 31
    اولین سفینه را روسها به فضا فرستادند. اولین موجود زنده را روسها به فضا فرستادند. اولین انسان را روسها به فضا فرستادند. ....و ناگهان آمریکایی ها اعلام کردن انسان به کره ماه فرستاده اند. اگر 50 سال پیش این اتفاق افتاده الان چرا حتی یکبار دیگر تکرار نشد؟
    • مریم IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      20 25
      دروغ که مالیات نداره...فقط شما ببینین که هرساله چقدر خرج میشه که لا به لای دیالوگ ها ی فیلم های هالیودی این دورغ رو واقعی جلوه بدن.حتی توی سریال ها و کارتون هاشون هم دست بردار نیستن.
    • با نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
      24 15
      سلام بسیار جالبه!خود روسها خیلی وقته کوتاه اومدنو قضیه رو پذیرفتن،عزیزان ایرانی ما هیچ رقمه کوتاه بیا نیستن!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    20 16
    بعضی ها فقط دوست دارند نقض کنند در حالی که همین امروز هم نگاه کنیم می توان دید آمریکا صد سال از اکثر کشورها بخصوص خودمون جلوتره و علت اون هم جذب و بها دادن به نخبگان است مثل مغزهای فراری خودمون.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    12 3
    کره ماه سبد کالا نمیدن؟ ما سر کوچه مون آوردن 4 قلمش کمه.
  • سهیل IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    5 10
    خب برادرجان اونجا جاذبه هم وجود نداشته که پرچم بیفته پایین واسه همین سیخ بوده . نخندون ما رو توروخدا
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    33 16
    شوما نگران نباش، وقتی آمریکا اولین انسان رو بر روی مریخ فرود آورد جواب این مهملات رو میده
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    7 10
    خبرانلاین هم خاکستری شد.
  • علی A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    29 12
    همه دنیا دروغ میگن فقط ما راست میگیم...
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    12 6
    این حرفا چیه مینویسید؟ شوروی رقیب سرسخت امریکا در جنگ سرد اینو پذیرفت شما نمیپذیرید؟واقعا ادم از دست شما جماعت شاخ درمیاره
  • حامد IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    22 45
    چرا اینجا بعضیا به هر طریقی از آمریکا دفاع و کاراشو توجیه میکنن انگار نذر کردن که به هیچ قیمتی زیر بار حرف منطقی نرن و از این شیطون دفاع کنن مثل زیبا کلام که هدف قرار گرفتن هواپیمای ایرانی رو غیر عمدی میدونه.باور کنید اگه یه ذره منطق داشته باشین و "عشق آمریکا به هر قیمتی"بودن رو کنار بذارین هیچی نمیشه اینطوری ذهنتون بازتر میشه.البته اگه همین الان به من انگ افراطی بودن نزنید شانس آوردم!
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      29 15
      برادر حامد نگاهی به اطرافت بینداز چیزی میبینی که ساخت امریکا یا فناوری امریکا نباشه؟موبایلت؟لپ تاپت؟قرص استامینوفن؟خودکار؟ماژیک ؟امریکا در عمل خودش رو اثبات کرده شما برو وقتی که یک حب قرص موثر برای بشریت تولید کردیی بیا داد بزن بگو ای امریکایی که هیچی نداری ما اینو داریم عزیز من اخه این چه حرفهایی است میزنید و حرفهای کمونیستها را هی دائم تکرار می کنید؟امریکا موفقه برو مقالات علمی رو نگاه کن همه از امریکا است . اختراعات اکتشافات جراحی دارو درمان ماشین و...همه از امریکا است واقعا ادم از دست شما متحیر میشه از 100 دانشگاه برتر دنیا 80 تا از امریکان ما در 500 دانشگاه برتر دنیا دانشگاه نداریم یه سال دانشگاه تهران میاد میشه 400 سال بعد خارج میشه اندکی تفکر هم خوبه بخدا
    • کریستوفر A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      14 6
      این قدر که یه عده خود کم و ندید بدید بین ایرانی از آمریکا تعریف می کنن، مردم آمریکا نمی کنن. در واقع مردم آمریکا هم خیلیاشون به واقعی بودن این سفر شک دارن و خیلی هاشونم سیاست های آمریکا رو به راحتی زیر سوال میبرن. حتی در کارتون های بچه هاشون.
  • بی نام A1 ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    3 4
    حامد:افراطی. :)
  • آرش IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    25 0
    اگر در آخر فیلم توجه کنید وقتی فضانورد از کنار پرچم عبور میکنه پرچم تکون میخوره!!! در حالی که هیچ برخوردی با پرچم نداشت! این فقط زمانی اتفاق میوفته که جوی وجود داشته باشه که با عبور جسم، جریان هوا بوجود میاد و باعث تکان خوردن جسمی مثل پرچم میشه. اگر اشتباه میکنم دوستان اصلاح کنن.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      11 0
      عزیزم شما درست میگی ، ولی آقای ناظمی گویا توانایی دیدن این قسمت رو ندارن ، و یا ترجیم میدن که نبینن
    • پیمان GB ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
      0 0
      فکر کنم این جوابی به سوال شما باشه
  • ali A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    8 13
    من فقط میخوام اینو بگم ، شما از کجا میدونید روی ماه پرچم و یا هر جسمی دیگری مثله پارچه باید مثله زمین دیده بشه مگر تجربه شده ، شاید الان یک کشوری دیگری بتونه بره ماه و پرچمشو باز بکنه مثله همون پرچمی بشه که پرچم آمریکا اونجوری تاب میخورد نمیخوام از کار آمریکا حمایت بکنم ولی دامن زدن به همین چیز های که در گذشته مونده کار انسان های عقب افتادس !!! به آینده فکر بکنید
  • علیرضا سوری A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    7 5
    بیش از 90درصد پیشرفت های آمریکا ماهیت بومی و حقیقی نداره.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    12 4
    خبر آنلاین عزیز، چین خوردن پرچم یه چیزه حرکت کردنش وقتی کسی پیشش نیست یه بحث دیگست. من خودم تا همین امروز باورم این بود که آمریکا رفته، اما الان دارم میبینم که پرچم واقعا داره تکون میخوره که هیچ ربطی هم به طول میله و پرچم نداره!!!
  • اثثث US ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    18 4
    شاید فضانورد شب قبل لوبیا خورده بوده !!!!
  • میم IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 7
    باید دقیق تحقیق کرد و علت تکون خوردن پرچم رو فهمید. ولی من دو تا حدس می زنم. یکی اینکه پرچم نزدیک به آپولو هست و وجود آپولو در اون نقطه خودش جریانی در جو رقیق ماه ایجاد می کنه. دوم اینکه چون جو رقیقه، اگر یک حرکت نوسانی در پرچم به هردلیلی ایجاد بشه (مثلاً از تکان دست موقع نصب) اون نوسان به دلیل اصطکاک کم در جو، خیلی دیر میرا میشه و تا مدت زیادی ادامه پیدا می کنه.
  • alireza A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    5 2
    من یک سوال دارم اگر میله پرچم به شکل ال و قسمت بالای پرچم به دلیل کوچک بودن ضلع ان جمع شده است بنابراین باید این جمع شدگی به صورت یکنواخت از بالا به سمت پایین باشد مانند پرده که جمع شده است ولی در تصویر قسمت پایین به شکل غیر معمولی جمع شده .درضمن در صحنه های اخر فیلم با قبول این مطلب که موج دایمی ناشی از دلیل بالا است قسمت انتهایی پرچم تکان می خورد چرا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 1
    از اختلاس ۳۰۰میلیاردی میشه برای سفر ۳۰میلیاردی استفاده کرد؟
  • مجید IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    19 0
    عکسی که در تیتر مقاله استفاده شده، خود دلیلی بر دروغ بودن این ماجراست. چرا که با فرض وزن 85 کیلوگرم برای فضانورد، وزن آنها با لباس فضایی خواهد بود 170 کیلوگرم، بنابراین آن فضانوردان کذایی می بایستی به ارتفاع پرش درجا بیش از 2 متر دست یابند. (جاذبه ماه حدود یک ششم جاذبه زمین است) اما حداکثر ارتفاع پرش توسط فضانوردان آپولو 0.42 متر، بود! یعنی پنج برابر کمتر از مقداری که باید باشد! نکته جالب هم اینکه در انتهای کلیپی که در این مطلب گذاشته شده، توجیهات نویسنده نفی شده است! وقتی یکی از فضانوردان (احتمالا" دیوید اسکات) از کنار پرچم عبور می کند، باعث ارتعاش در پرچم می شود. با تشکر
  • علی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    13 1
    تعداد ایرادات بیش از اینهاست که قابل دفاع باشد. در بیشتر عکس ها ماهنورد هیچ ردی ندارد. انعکاس پروژکتور استودیو در کلاه فضانوردان هست و ...
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 2
    الان دقت كنيد خطوط پرچمو طوري درست كردن كه انگار داره باد ميخوره .اونا از رو زمين فكر اونجاشم كردن.حالا خوبه ما ميرفتيم بعد يادمون ميومد كه (اي بابا پرچمو)جا گذاشتم
  • reza IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 1
    اصل موضوع اینه که اگه 40سال پییش رفته کره ما ، چرا تا حالا که علم پیشرفت بیشتری داشته نرفته. یا اینکه مخفیانه رفته ما بی اطلاعیم
  • حسین US ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6 0
    به دلیل کوتاه بودن میله پرچم مواج شده؟ این چه معنی میده؟ مگه چین پرده بود؟ تصاویر چنین چینی رو نشون نمیده. همه ما فرق احتزاز یه پرچم در باد رو با چین پرده می فهمیم. یه نگاه دیگه به عکسا بکنین. شما در صدد هستی چی رو ثابت کنی کسی با علم و تکنولوژی در حال جنگ نیست اما آمریکا در این مورد دروغ گفته قبول کن
  • یک نفر US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    1 8
    عزیزان این نوع پرچم ها دارای حالت فنری هستند و تکون خوردن ان چیز غریبی نیست.
  • آراز IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    7 0
    سلام .من هم سوالاتی دارم آقای ناظمی جواب دهند . موتورهای سفینه در خلا چگونه خنک شدند چون تبادل حرارتی صورت نمی گیرد و اون سفینه ای که دیده میشه در عکس هیچ علامتی و نشانی از فرود نداره انگار با جراثقیل گذاشتنش و تکنولوژی پرتاب سفینه در بازگشت چی میشه از کدام سکو پرتاب شد؟
  • بی نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    10 3
    مساله ای که هر آماتوری هم می فهمد شیب تند ماه در تصاویر است انگار ماه کره ای به قطر یکی دو کیلومتر است لعنت بر بانیان بزرگترین دروغ علمی قرن بیستم
  • امیر IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    11 4
    نیم قرن روی سر مردم دنیا کلاه گذاشتند لطفا دیگه از این دلایل مسخره که آمریکاییها به کره ماه رفتند و برگشتند ننویسید هر آدمی که کمی شعور داشته باشه می فهمه که همش کار هالیوود بوده
  • سینا IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    5 3
    پس پرچم آمریکا چگونه درماه تکان می خورد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    2 0
    سوخت فضاپیما چگونه تامین میشود؟ البته من قصد زیر سوال بردن موردی رو ندارم فقط برای اطلاعات خودم پرسیدم