داستان‌های فردی که قربانی خشونت استالین شد

داستان‌های عجیب او گاهی پیش از آغاز، به پایان می‌رسند و مخاطب، در دالان بی‌انتهای حیرت حاصل از آن‌ها، حتی لحظه‌ای از یورش شوخ‌طبعی بی‌رحمانه در امان نیست.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «امروز چیزی ننوشتم» نوشته دانیل خارمس با ترجمه رضا مرتضوی در شاخه ادبیات جهان انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شد. این کتاب که گزیده‌ای از داستان‌ها و نوشته‌های خارمس است، اولین کتابی است که از او به فارسی منتشر می‌شود. در ابتدای کتاب «امروز چیزی ننوشتم»، پیش‌درآمد بلندی درباره زندگی و آثار خارمس آورده ‌شده که در بخشی از آن درباره جایگاه خارمس آمده: «در تصویر رایج داخل و مخصوصا خارج از روسیه، خارمس در حال تبدیل‌شدن به یکی دیگر از نمادهای هنرمند به مثابه قربانی استبداد شوروی است که پس از سقوط پرده آهنین کشف و بازیابی شد. روند نشاندن خارمس در جایگاه نویسنده‌ای ضدفرهنگ که در دوران تاریکی به وسیله طنز ابزورد خود با نیروهای تاریکی مبارزه می‌کند در کارهای دانشجویان و پژوهشگران و همچنین تولیدات تئاتری و تفاسیر غیررسمی روی وبلاگ‌ها و سایت‌ها فراگیر شده است.»

بنابراین گزارش،«رویدادها»، «پیرزن»، «دفتر آبی» و «نوشته‌های دیگر» عناوین بخش‌های مختلف کتاب خارمس است که نام اصلی‌اش «دانیل ایوانویچ یواچف» بوده است.

ناشر در شرح کتاب آورده است: «دراواخر سال 1930 خارمس تعدادی ازقطعات کوتاه نثر و نمایشنامه‌های خود را در یک دفتر ساده پاکنویس کرد. مجموعه آثاری که در این دفتر آمده‌اند غالباً (باجوهرمشکی) از دفترها و چرکنویس‌های دیگر پاکنویس شده‌اند و معمولاً نسبت به نسخه اول کمی ویرایش شده اند. دانیل خارمس از نویسندگانی بود که قربانی خشونت دستگاه پلیس رژیم استالین شد. او سه بار دستگیر شد که هر سه بار هم ژوزف استالین بر این دستگیری‌ها نظارت داشت. اولین باردرسال 1931 به اتهام عضویت درگروه نویسندگان کودک ضدشوروی، بار دوم به بهانه فروشندگی در بازار سیاهی مشکوک درسال 1935 و در نهایت در سال 1941 هنگامی که ارتش آلمان به اتحاد جماهیر شوروی حمله کرد و تمام کسانی که سابقه محکومیت سیاسی داشتند در سراسر کشور و همینطور لنینگراد به دلیل احتمال خیانت به کشور دستگیر شدند. حقایق بسیاری در مورد قربانی شدن خارمس به دست رژیم شوروی برای گفتن وجود دارد. این کتاب دستنوشته‌های مردی است که داستان‌ها، حکایت‌ها و تمثیل‌هایش، تفسیری است بر خشونت قدرت و پوچی زندگی از دید حزب کمونیست در شوروی سابق.»

به اعتقاد کارشناسان فضای داستان‌ها و روایت‌های کوتاه «خارمس» فضایی سرد، آبزورد، غریب و نمادین است. در لایه‌های تودرتوی داستانک‌های او می‌توان وضعیت انسان‌های تنها و منزوی را همراه با گونه‌ای انفعال در این موقعیت مشاهده کرد. او در تعمد برای ساختن چنین شخصیت‌هایی به زندگی روزمره ما سرک می‌کشد و مضامینش را در همین موقعیت‌های ساده و پیش پا افتاده محور داستان قرار می‌دهد. گاهی از پیرزن‌هایی می‌گوید که یکی یکی از پنجره افتاده و سقوط می‌کنند و راوی از دیدن آنها خسته می‌شود، گاهی در قالب ایجاد موقعیت‌های طنز‌آمیز به سبکی از نوشتار نزدیک می‌شود که شبیه متن‌های گروتسک با گونه‌ای از توهم و ترس همراه است. داستان‌های عجیب او گاهی پیش از آن‌که آغاز شوند پایان می‌یابند. مخاطب داستان‌های خارمس، در دالان بی‌انتهای حیرت حاصل از آن‌ها، حتی لحظه‌ای از یورش شوخ‌طبعی بی‌رحمانه او در امان نیست. استاد بلامنازع قالبی که ما اکنون آن را با نام مایکروفیکشن می‌شناسیم چیره‌دستانه عناصر سوررئال و ابزود را در هم می‌آمیز و گونه خاصی از ادبیات آوانگارد پدید می‌آورد که حتی با گذشت بیش از هفتاد سال از درگذشت نویسنده‌اش جذابیت ادبی خود را حفظ کرده است.

این کتاب در 230 صفحه و با قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =