مریم شیرزاد بیشتر اهل مطالعه آنلاین است و گرانی کتاب را توجیهی برای حذف آن از سبد خانوار نمی داند اما با این حال توصیه می کند که باید یک قرض الحسنه کتاب، دایر شود تا مردم به شکل مشارکتی و با هزینه کمتر کتاب بخوانند.

شنیدن صدایش از پشت تلفن، ناخواسته و ناخودآگاه وصلم می کند به همه نوستالژی های شیرین دوران کودکی و خاطراتی که از «آن شرلی» مو قرمز و «گرین گیبلز» سبز و خیال انگیز، دست نخورده و ساده، در قاب ذهنم مانده است. صدای ماندنی مریم شیرزاد را می گویم که پر از حس خوب کودکی است. اصلا مریم شیرزاد، خود آن‌شرلی است؛ خوش ذوق و پراحساس؛ اهل کتاب و به خصوص شعر با صدایی 55 ساله که از سال 59 به دنیای سحرآمیز دوبله رسیده تا با جادوی بیانش، اوشین (سریال سال های دور از خانه)، سارا استنلی (سریال قصه های جزیره)، یولان (دختر ناوارو در سریال پلیسی ناوارو)، سرندی پیتی (کارتون جزیره ناشناخته)، هرمیون ( فیلم های سینمایی هری پاتر)، شبنم قلی خانی (مریم مقدس)، حدیث فولادوند (مختارنامه)و... را برایمان بیادماندنی کند.

گزیده ای از گفتگوی این دوبلور محبوب با خبرگزاری ایبنا را در ادامه می خوانید:

- سطح مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و آمارهای ارائه شده، آدم را متأثر می کند. به نظرم دولت باید کتاب هایی را که برطرف کننده نیازهای ضروری افراد است، به رایگان در اختیار جامعه قرار دهد. متاسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که مردم، مایحتاج اصلی را به هر قیمتی که باشد می خرند اما وقتی نوبت به کتاب می رسد؛ اهل صرفه جویی می شوند و سریع از سبد خانوار حذفش می کنند. بنابراین دولت باید با این تدبیر حداقل کتاب های ضروری را وارد خانواده ها کند.

- از تازه های کتاب و نشر، از طریق اینترنت مطلع می شوم. گاهی باید ممنون کسانی باشیم که این تکنولوژی را در اختیار ما قرار دادند. البته در محیط کار نیز همکاران پیشرو در زمینه کتاب خوانی هستند و از طریق این دوستان هم با خبر می شوم.


- هیچ وقت آدم نمی تواند از ممیزی راضی باشد اما من ترجیح می دهم هم ممیزی صورت بگیرد و هم کتاب به مرحله چاپ برسد و وارد بازار نشر شود.

- فکر کنم خیلی جالب است اگر آدم های کتابخوان، جذب هم شوند و به صورت مشارکتی کتاب بخرند. یعنی یک قرض الحسنه کتاب، دایر شود. (می خندد) و یا اصلا عضو کتابخانه محله شان شوند. کسی که عاشق کتاب است خودش را به عشقش می رساند. من به هیچ عنوان نمی توانم بپذیرم چون کتاب گران است پس باید از خریدش صرف نظر کرد. بهترین راه همان خرید اشتراکی است. کاش مسوولان حداقل برای قشر دانشجو، تخفیف هایی در نظر می گرفتند تا به سهولت بتوانند کتاب مورد نظرشان را تهیه کنند.. هرچه این قشر فرهیخته تر شود در آینده خدمات ارزنده تری ارائه می دهد.

- در شتاب زندگی های امروز و با پیشرفت سرسام آور تکنولوژی ها، افکار و روحیات آدمی آشفته تر شده است، بنابراین پیشنهاد کلی ام این است که به شعر پناه ببرند. حالا چه شعر سنتی و چه نو. شعر، حال آدم را خوب می کند و مثل آنتی بیوتیک، عفونت را از بین می برد. حتی آنهایی که کتابخوان نیستند هم سعی کنند شعر بخوانند.

- نزدیک به 10 ماه است کتاب کاغذی نخوانده ام، اما چون درگیر یک برنامه رادیویی هستم که من را ملزم می کند تا خوراک مفیدی برای شنونده تهیه کنم، به صورت آنلاین کتاب های مختلفی را مطالعه می کنم.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =