رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت وظیفه خود می داند به قوه قضائیه کمک کند گفت: قوه قضائیه قوه مستقلی است و هیچ قوه و صاحب نفوذی نمی تواند و نباید بر داوری عادلانه تاثیر بگذارد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، گفت: هفته قوه قضائیه را به تلاش‌گران این قوه تبریک می‌گویم و برای آنها در جهت خدمت به مردم، احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت آرزوی توفیق بیشتر دارم.
وی یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی را گرامی داشت و او را معمار قوه قضائیه معرفی کرد و افزود: شهید بهشتی یک نمونه روشن و بارز از یک مدیریت پخته و آگاه و توام با سعه صدر، صبر و استقامت بود.
روحانی به جایگاه علمی شهید بهشتی اشاره کرد و یادآور شد: وی هم ازحوزه علمیه قم و هم از علوم روز و مکاتب فلسفه و فکری غرب بهره گرفته و دارای فکر و اندیشه بلندی بود. از این‌رو در همه مراحل زندگی‌اش خدمات کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیری داشت.
رئیس جمهور اضافه کرد: تاسیس مدارس در حوزه علمیه قم و آشنایی طلاب و دانش‌پژویان حوزه علمیه با علوم و دانش‌های روز نشان از تفکر عمیق و مدیریت صحیح آن مردم بزرگ بود و امروزه صدها مدیر در دستگاه قضائی، مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و سایر بخش‌ها حضور و فعالیت دارند که از شاگردان مستقیم ایشان بوده‌اند و یا در مدارسی درس خوانده‌اند و که طراح آن مدارس این شخصیت بزرگ بود.
روحانی به آشنایی خود با آیت‌الله شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: من از سال 1340 با این مردم بزرگ آشنا بودم و یکی، دو روز قبل از شهادت با وی در کاخ دادگستری صحبت کردم. او خوب فکر می‌کرد و خوب می‌اندیشید، عادلانه تصمیم می‌گرفت، مصمم بود و هراسی هم نداشت و همه وجودو حتی آبرویش را برای انقلاب و نظام در تبق اخلاص گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: من در اوایل تیرماه 1360 در کاخ دادگستری به خدمت وی رسیدم، نماز و نهار در خدمت او بودم و سخن زیادی گفته شد. نکته‌ای را به من گفت و آن نکته این بود که او (شهید بهشتی) خدمت امام رفته بود و از ایشان اجازه می‌خواست که از سمت قضایی خود استعفا دهد. از این‌رو به من گفت می‌خواستم تصمیم خود را به ایشان اعلام کنم. امام احساس کرد که چه چیزی می‌خواهم بگویم که حرفم را قطع کرد و گفت که بیرون خانه اجتماع کردند و درود بر خمینی می‌گویند. اگر همه مردم به جای درود بر خمینی مرگ بر فلانی بگویند برای من تفاوتی ندارد.
"مرحوم بهشتی می‌گفت وقتی امام این موضوع را گفت که من پیشنهادم را پس گرفتم و مطرح نکردم."
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ملتی بزرگانی و مدیرانی به این نقطه رسیدند که درود و مرگ و فریاد موافق و مخالف در راه صحیح درست و منطقی آنها تاثیرگذار نباشد آن وقت می‌توانیم به راحتی بار مسئولیت را بر دوش بگیریم و حتی می‌توان ترور شخصیت را هم به راحتی تحمل کنیم، چرا که شهید بهشتی قبل از شهادت ترور شخصیت شد.
روحانی با بیان اینکه متاسفانه بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم بداخلاقانی که فکر می‌کنند راه پیشرفت آنها بد حرف زدن است، اظهار داشت: آنها مسائل را واژگونه مطرح می‌کنند و به اتهام درشت‌گویی افتخار می‌کنند و این اقدامات هنوز در جامعه ما وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بهشتی و یارانش شهید شدند، اما ما وظیفه داریم راه آنها را ادامه دهیم، تاکید کرد: در داخل، منطقه و جهان افراط و خشونت بالاترین خطر برای اخلاق، مدیریت، مدیریت صحیح و دستیابی به اهداف بوده و امروز هم است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: افراط و خشونت در منطقه(لبنان، سوریه، عراق و افغانستان) چه می‌کند. راه، راه عدالت، اعتدال، میانه‌روی و اجرای صحیح از سیره و روش راه نبی مکرم و ائمه اطهار(ع) است.
به گزارش تسنیم، روحانی با بیان اینکه ملت ایران و دولت مبنا و احساسش این است که در کشور یک قوه قضائیه بیشتر نداریم، گفت: ما یک قوه قضائیه داریم که در خیابان دادگستری است و نه قوه قضائیه دیگری در خیابان.
وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند به قاضی فشار آورد و هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه‌های ما فشار وارد کند. فرقی نمی‌کند آن قاضی نشسته و یا ایستاده باشد و یا از کادر اداری باشد. اینجا قوه قضائیه مستقل است و بر مبنای سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) است.
روحانی تصریح کرد: افراد و گروه‌ها حق دارند سخن بگویند و نقد بکنند، اما نمی‌توانند حکم صادر کنند و هرکس در هر گوشه‌ای نشسته و فکر می‌کند که صاحب نفوذ است و حکم صادر کند، این‌گونه نباید باشد. حکم قضایی یک جا صادر می‌شود و آن هم در دادگستری، دادگاه و محکمه صالحه به غیر از دادگاه صالحه که طرف را مجرم می‌داند و کسی نمی‌تواند حکمی صادر کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصل برائت همه جا جاری است، خاطرنشان کرد: چه‌طور می‌شود در برخی موارد اصل برائت کم‌رنگ شود و بیل به کمرش بخورد. هیچ‌کس حق ندارد نسبت به حذب و گروهی حکمی صادر کند. حکم را محکمه صالحه صادر می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این دادگاه است که امنیت را می‌آفریند. ما یک قوه قضائیه داریم و از آن قوه قضائیه حمایت می‌کنیم. همان‌گونه که تاکنون حمایت شده، هم دولت و هم مردم از قوه ققضائیه حمایت می‌کنند.
روحانی به موضوع کانون وکلا اشاره کرد و آن را عنصر کمک‌دهنده به دستگاه قضایی دانست و گفت: خوشبختانه امروز وکلا و کانون وکلا یار و کمک‌یار دستگاه قضایی هستند. قاضی اولین قدمش کشف جرم و سپس صدور حکم است و در این میان هم در کشف جرم و حتی در انطباق حکم با قانون وکیل نقش‌اش کمک‌دهنده است و بهترین کمک‌یار دستگاه قضایی است.
وی با بیان اینکه شورای عالی حل اختلاف نیز می‌تواند کمک‌دهنده خوبی به دستگاه قضایی باشد، گفت: همه باید به این شورا کمک کنیم تا بتواند باری از دوش قوه قضائیه کم کند.
رئیس‌جمهور اجتهاد پویا در امر قوه قضائیه را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه امروز در رأس قوه قضائیه شخصیت فرهیخته‌ای عهده‌دار است. حوزه‌های علمیه با اجتهاد پویا می‌توانند کمک کنند.
وی تصریح کرد: در هیئت منصفه که در 2 مورد در قانون اساسی به آن اشاره شده باید در آینده توسعه پیدا کند. این هیئت منصفه را مجتهدین در مجلس خبرگان تصویب کردند، چون در بسیاری از موارد می‌توانند برای رسیدن به عدالت واقعی به دستگاه قضایی کمک کنند.
به گفته رئیس‌جمهور، این دولت هر کمکی که از دستش در زمینه قضایی بر بیاید به عنوان وظیفه خود به دستگاه قضایی دریغ نخواهد کرد و هماهنگی 3 قوه می‌تواند بسیاری از گره‌ها را از پیش پای ملت باز کند.
رئیس‌جمهور در بیان شخصیت ممتاز شهید بهشتی، گفت: شهید بهشتی از میان ما رفت، اما قوه قضائیه آبرومند، اسلامی، قانونی از خود به یادگار گذاشت و امروز ما دارای قوانین مترقی، قانون اساسی مترقی و دادگاه‌های صالحه هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و حتی قوانین و مقررات قابل قبول مدرن در سطح دنیا به نقش داوری در کشور مشغول هستند.
روحانی با بیان اینکه داوری کاری بس سخت، سنگین بر دوش قضات کشور و همه آنهایی که در عدل‌گستری در دادگستری مشغول تلاش و کوشش هستند، گفت: همه می‌دانیم که این کار چه کار سخت، سنگین و حساسی است، اما در عین حال مهم و تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: قوه قضائیه از دیدگاه قانون قوه‌ای مستقل است و قضاتش با استقلال به داوری می‌نشیند و هیچ قوه و هیچ مقامی و هیچ صاحب‌نفوذی نمی‌تواند و نباید بر داوری عادلانه تاثیر بگذارد.
«بگذاریم قاضی خودش را در برابر خدایش و برای اجرای عدلش در چارچوب قانون ببیند و آنچه که وظیفه خود می‌داند به عدل و دادگستری و احقاق حقوق مردم بپردازد.»
به گفته روحانی، دولت وظیفه خود می‌داند به دستگاه قضایی کمک کند و راست و درست است که قوه قضائیه مستقل است و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر اجرای عدالت و احقاق حقوق به دادگستری کشور، دادگاه‌ها و قوه قضائیه احترام نگذارد و همه کشور و همه و همه از بالاترین مقام از رهبر معظم انقلاب تا همه مردم در برابر قانون مساوی و یکسان‌اند و قاضی می‌تواند نسبت به هر مقامی که دارای هر مسئولیتی باشد در چارچوب قانون اگر تخلف و یا شاکی داشته باشد نسبت به او رسیدگی کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در عین حال سه قوه و همه مسئولان کشور وظایف و رسالت‌های مشترکی نیز بر دوش دارند، گفت: درست است که 3 قوه استقلال از یکدیگر دارند، اما برای دستیابی به اهداف نظام و کمک به نظام همه در کنار هم هستند و باید دست به دست هم دهند.
روحانی ادامه داد: رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و پاسدار مذهب رسمی کشور نظام جمهوری اسلامی ایران و پاسدار حقوق مردم و پاسدار عدالت وظیفه سنگینی را در کنار 2 قوه دیگر بر دوش دارد و همه با هم باید کشور را به نقطه مطلوب که یا اسلام ما را بر آن امر می‌کند و یا قانون اساسی ما را بر آن امر کرده و مطالبات جامعه و مردم آن را از ما می‌خواهد.
وی افزود: رئیس‌جمهور براساس برنامه و رایی که مردم از میان کاندیداها به او می‌دهند، مسئولیت قوه مجریه و اجرای قانون اساسی را برعهده دارد و این به این معناست که مردم در انتخابات به برنامه و شعارها و مطالباتی که خود بر آن اصرار داشتند رای دادند و این رای باید برای همه محترم باشد و هر سه قوه در برابر رای مردم تکریم کنند و تکریم می‌کنند و خواهند کرد.
روحانی با بیان اینکه خوشحالم که به ملت ایران و مردم عزیزم بگویم که یکی از آثار انتخابات بزرگ 24 خرداد پارسال که رهبر معظم انقلاب آن را حماسه سیاسی نامیدند همکاری و هماهنگی روسای سه قوه در کنار یکدیگر بود، گفت: امروز دولت، مجلس و قوه قضائیه به فکر مطالبات مردم و توسعه کشور و اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب و قانون کشور هستند. ما امروز در کشور نیاز به توسعه داریم و اگر کشور در مسیر توسعه و در چارچوب چشم‌انداز 20 ساله قرار گیرد ما به توسعه دست خواهیم یافت. چشم‌انداز به ما می‌گوید ایران باید در سال 1404 کشوری توسعه‌یافته باشد.
وی با بیان اینکه مقصود از توسعه، توسعه همه‌جانبه و نه تنها توسعه اقتصادی است، گفت: اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم راهی وجود ندارد که کار را به مردم بسپاریم. اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سیاسی تا آنجایی که ممکن است باید به مردم واگذار شود و البته این به آن معنا نیست که دولت و مجلس و قوه قضائیه رسالتی بر دوش ندارند که وظایف همه آنها در قانون اساسی و قوانین موضوعه تعیین شده، اما باید بدانیم که اگر دولت به معنای عام کلمه یعنی حکومت راه را پیش روی مردم باز و تسهیل کند و امور را به مردم واگذار کند ما سریع‌تر به مقصد می‌رسیم و در بعضی از امور نیز تنها راه رسیدن به مقصد نیز همین است.
به گفته رئیس‌جمهور، امروز در کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها کارفرما نیستند و دولت‌های کارفرما در همه جای دنیا دچار شکست شده‌اند و باید بخش خصوصی و تعاونی و مردم را دعوت کنیم و راه را پیش پای آنها بگذاریم.
روحانی با بیان این پرسش که چه کسانی انقلاب را به ثمر رساندند و فرزندان انقلابی ما را تربیت کردند، اظهار داشت: مردم، علما، مساجد، فرهیختگان و همه امور باید به میدان بیایند. همه ما از آسیب‌های اجتماعی به حق می‌نالیم و همه ما به حق دغدغه فرهنگی داریم، اما این وظیفه چه کسی است، چه کسانی باید این وظایف را انجام دهند، برخی مردم در اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی نگاهشان به دولت است. دولت بخشی از وظایف را می‌تواند بر دوش بگیرد. براساس آنچه که قانون گفته، بنابراین باید مردم را دعوت کنیم و تمام رسانه‌های ما زمینه حضور مردم در اقتصاد و مسائل اجتماعی را حل کنند.
وی به مشکلات محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: در همین موضوع محیط زیست بدون حضور مردم و ایثار آنها محیط زیست سالمی نخواهیم داشت.
«می‌گویند دولت وظیفه دارد. البته که وظیفه دارد، اما باید کاری کنیم که به عنوان 3 قوه و از جمله قوه قضائیه که در کنار استقلال 3 قوه فکر مسئولیت‌های مشترک نیز باشند. البته هستیم و تاکید می‌کنم که وجود دارد».
روحانی با بیان اینکه در بحث سرمایه‌گذاری اولین اصل بخش خصوصی، امنیت است و بخش زیادی از امنیت بر دوش قوه قضائیه است، خاطرنشان کرد: درست فکر کردند آنها که در مشروطیت پیش از آنکه به فکر تاسیس مصلحت‌خانه باشند به فکر عدالتخوانه بودند. عدالت زیربنای حضور و مشارکت مردم است. چه کسی در دنیا ما را در خرداد پارسال سرافراز کرد؟ مردم و مشارکت حضور آنها بود. این مردم هستند که می‌توانند حماسه بیافرینند و امروز هم برای اقتصاد و فرهنگ در کنار مدیریت جهادی نیاز به عزم ملی داریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه قوه قضائیه می‌تواند امر سرمایه‌گذاری را تسهیل کند و اگر سرمایه‌گذار ببیند حرکت قوه قضائیه در راستای حمایت از اوست، می‌تواند روی پای خود بایستد، گفت: خیلی‌ها ثروتمند هستند، اما ثروت خود را مخفی می‌کنند و کسی نه از حد و حدود ثروت آنها خبر دارد و نه اینکه آنها مالیات خود را می‌پردازند.
وی ادامه داد: اگر ثروت آشکار شود، مالیات هم داده می‌شود و هم اینکه چشم بعضی‌ها را نسبت به اموال تحمل می‌کنند.
روحانی با بیان اینکه هنوز بخشی از جامعه، سرمایه‌دار را ضدارزش می‌داند، گفت: یک عده‌ای سرمایه را نجس می‌دانند و فقر را افتخار کشور قلمداد می‌کنند. ما با این دیدگاه به مقصد نمی‌رسیم. امروز اگر آسیب‌های اجتماعی برشمرده می‌شود و از طلاق و جدایی‌ها می‌نالند یک عامل بزرگش فقر است. باید با فقر مبارزه شود و زندگی مردم نیز متوسط باشد تا بتوانند راحت زندگی کنند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت به تنهایی قادر نیست اقتصاد کشور را درست کند. دولت می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذار و کارآفرین آماده کند و البته در برخی امور چون سود وجود ندارد سرمایه‌دار نیز نمی‌آید و دولت آن را انجام می‌دهد.
وی سیاست‌‌های اصل 44 قانون اساسی را تفسیر صحیح و درست از خود اصل 44 دانست و گفت: براساس این اصل باید اقتصاد به بخش خصوصی سپرده شود، اما متاسفانه در مقام عمل سرمایه‌ها از دولت به سمت شبه‌دولتی رفت و هیچ تاثیرگذاری برای اجرا نداشت.
روحانی با بیان اینکه برای اینکه سرمایه‌گذار و کارآفرین را در داخل کشور و یا خارج از کشور جذب کنیم نیاز به همکاری قوه قضائیه داریم، گفت: برای مبارزه با فساد باید تلاش کنیم و برای مبارزه با فساد به همکاری 3 قوه نیاز داریم. باید راه صحیح مبارزه را پیدا کنیم و بدانیم که تنها با مجازات مشکل درست نمی‌شود.
رئیس‌جمهور گفت: همه ما به جای اینکه با مجرم مبارزه کنیم، باید با جرم مبارزه کنیم و قوه قضائیه نیز تلاش می‌کند که پیشگیری کند که البته دستگاه قضایی کارآمد و کارا خود به تنهایی پیشگیر است و مردم وقتی ببینند دادگاه عادل وجود دارد که وقتی به آنجا مراجعه کنند و از تجاوز به مالش شکایت کند خود این موضوع یک عنصر پیشگیری است، اما در عین حال باید کارهای بیشتری انجام شود.
وی با تاکید بر این موضوع که باید رابطه مراجعه‌کننده با میز را کاهش دهیم و در این زمینه از دولت الکترونیک استفاده کنیم، گفت: در این صورت مسلما فساد کاهش پیدا می‌کند. دولت الکترونیک یکی از لوازم پیشگیری از فساد است.
روحانی شفافیت را دیگر عنصر پیشگیری از فساد عنوان کرد و گفت: همه باید ارائه کار کنیم. در دنیا یکی از معیارها برای قوه قضائیه شفافیت است. اینکه کدام دادگاه چه حکمی داد و حکمش درباره چه بود باید به قضاوت عموم گذاشته شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این مسئله که باید قانونی را بنویسیم که ساده و سهل و شفاف و قابل فهم باشد، گفت: ما گاهی قانونی می‌نویسیم که خودمان نیز در مجلس به تفسیر آن می‌پردازیم. شفافیت در قانون‌نویسی و در عمل باید صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه سلامت در قوه قضائیه برای همه ما بسیار مهم است، اظهار داشت: خود قوه قضائیه تلاش دارد کار به سلامت انجام شود، چون در پی عدالت است، اما در عین حال احساس سلامت از طرف مردم بسیار اهمیت دارد. حکمی که صادر می‌کنیم و مجازاتی که برای جرمی قائل می‌شویم باید انطباق داشته باشد از آنچه واقع شده بر آنچه که در قانون آمده است.
روحانی انطباق را بالاترین کار یک قاضی عنوان کرد و گفت: اگر انطباق دقیق باشد و مجازات بر مبنای همه شرایطی باشد که جرم را به وجود آورده مردم قطعا احساس اجرای عدالت را می‌کنند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته دولت جناحی و فراجناحی هم داریم. دولت می‌تواند جناحی باشد و می‌تواند فراجناحی نیز باشد. مجلس هم به همین شکل است، می‌تواند اکثریت یک مجلس از یک طیف باشد و در دوره اکثریت آن از طیفی دیگر، اما تنها جایی که نمی‌تواند جناحی باشد و باید فراجناحی باشد، قوه قضائیه است.
«قوه قضائیه از هیچ‌کجایش نباید این احساس به وجود بیاید که فرقی بین افراد می‌گذارد. همه ارگانش باید به طور مساوی این و آن را ببیند.»
به گفته روحانی، کرسی قضاوت غیر از خطابه و سیاسی است. کرسی سیاسی زبانش یکی است و آن قانون است و باید طبق قانون حرف بزند و عمل کند و فرقی نکند که چه کسی در برابرش نشسته است، حتی اگر یک طرف آن مولای متقیان حضرت علی(ع) و یک طرف دیگرش فرد عادی باشد. هر دو طرف در امر قضاوت باید از دید قاضی یکسان باشند.
وی با بیان اینکه آنچه مردم از قوه قضائیه ما می‌خواهند عدالت به معنای واقعی کلمه و سلامت است، گفت: البته باید سلامت به گونه‌ای توضیح داده شود که مردم احساس سلامت کنند و قوه قضائیه خوب و کارآمد می‌تواند ما را به توسعه برساند و در مبارزه با فساد ما را یاری کند.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    درود بر روحانی
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    درود بر رئیس جمهور صبورمان
    • جعفري A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
      4 1
      مثبت ، منفيا خيلي مشكوكه مهم دل مردمه كه با روحانيه. از طرف مردم هم حرف نميزنم. راي اكثريت همين بوده. درود برتو روحاني.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    البته الان منتقدا دارن ترور شخصیت میشن
    • مهرداد A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
      شخصیت................
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    احسنت به رئيس جمهور انشاالله خدا وند به قوه قضاييه كمك كند كه چنين باشد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    36 2
    حذب نه، حزب
  • حمید IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    11 1
    یه رییس جمهور چقدر می تونه خوب باشه ؟؟؟ چقدر روشن فکر ؟؟؟ چقدر آگاه از دین و مذهب ؟؟؟ چقدر آزاد اندیش ؟؟؟ روحانی از این که بهت رای دادم خیلی خوشحالم :
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
      1 0
      باش تا صبح دولتت بدمد که این از تایج سحر است
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    روحاني مچكريم
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    20 2
    زنده باد روحانی♥روحانی مچکریم♥ درضمن منفی مثبتا خیلی مشکوک شده خبرآنلاین
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    18 1
    خبر انلاین چند وقته بهت سر نمیزدم چه بلایی سرت اومده؟ دلواپسا شبیخون زدن بهت؟
  • محمد A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 1
    جناب آقای روحانی ، تا انتهای مسیر در مقابل عناصر تندرو و افراطی از شما حمایت خواهیم کرد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    خبر آنلاین منفی ها رو داری کاربرات خیلی باهوش تر از این حرفان ها