خانه ملت نوشت:

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به علت فراهم نبودن زیرساخت ها و بازار رقابتی، قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما جز افزایش قیمت ها و سود برای ایرلاینها فایده ای برای مردم ندارد، گفت: تاکنون اطلاعاتی درباره نحوه اجرای قانون آزادسازی در اختیار نمایندگان قرارنگرفته است و به زودی با حضور مسئولان مربوطه این موضوع در کمیسیون عمران بررسی خواهد شد.
علیرضا خسروی درباره اجرای آزدسازی نرخ بلیت هواپیما که رسما کلیدخورده و موجبات سوءاستفاده برخی افرادسودجو را به همراه داشته است با ابراز گلایه از عدم اطلاع رسانی کامل و اعلام جزئیات چگونگی اجرای این قانون،گفت: مسئولان شرکت هواپیمایی چون در برنامه پنجم توسعه بر اجرای قانون آزادسازی نرخها تاکید شده است تا حدودی دارند عجولانه عمل می کنند و به فراهم کردن زیرساخت های لازم توجه ندارند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه علاوه بر آزادسازی نرخها برایجاد زیرساخت های لازم در این زمینه تاکید شده است، گفت: افزایش تعداد هواپیماها و اصلاح میانگین سنی ناوگان هواپیمایی کشور و ایجاد بازار رقابتی از جمله زیرساخت هایی است که باید ایجاد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مسئولان هواپیمایی کشور بر فراهم کردن زیرساخت های لازم که از حقوق حقه مصرف کنندگان است توجهی ندارند و فقط به فکر تامین منافع خود با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت:برخی مسئولان هواپیمایی به شرکت های خارجی اجازه ورود به این عرصه و ایجاد بازار رقابتی نمی دهند.

خسروی افزود: به نظر می رسد مسئولان هواپیمایی با رانت و ممانعت از ورود شرکت های جدید تمایل به ایجاد انحصار در بازار و نبود رقابت دارند که این وضعیت جز افزایش قیمت ها و سود شرکت هواپیمایی برای مردم هیچ ثمری نخواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای صحیح قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منوط به ایجاد بازار رقابتی است، ادامه داد: تا زمانی که جزئیات پرواز و خدمات شرکت های هواپیمایی در مورد نوع هواپیما و سایر موارد به مشتری اعلام نشود و مشتری حق انتخاب نداشته باشد نمی توان گفت قانون آزادسازی نرخها اجرا شده است و اجرای فعلی قانون جز افزایش قیمتها برای مردم فایده دیگری ندارد.

در حالی که آزادسازی نرخ بلیت در کمتراز چند هفته به اجرا رسیده است، برخی از آژانس‌های فروش بلیت، قیمت‌های بیشتری را بابت بلیت‌های از قبل خریداری شده از مردم دریافت می‌کنند.

با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از نیمه اول خرداد، سازمان هواپیمایی در ابلاغیه ای به شرکت ها اعلام کرد که متنوع سازی نرخ بلیت شامل بلیت هایی که در گذشته فروخته شده نمی شود اما از برخی مسافران بابت بلیت هایی که از قبل خریداری کردند مابه التفاوت دریافت شده است.

در واقع برخی از مسافران که در اواخر اردیبهشت ماه بلیتی را خریداری کردند دوباره با آنها تماس گرفته شده و بابت مابه التفاوت افزایش قیمت و آزادسازی نرخ ها از آنها پول بیشتری طلب شده است در حالی که در بخشنامه سازمان هواپیمایی برای ایرلاین ها تاکید شده است که نباید بابت بلیت‌های از قبل فروخته شده پولی دریافت شود.

در شرایط کنونی برخی از آژانس های مسافری از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و بلیت های قبلی خود را هم گران تر کرده اند این در حالی است که بارها براین امر تاکید شده است.

از سوی دیگر عدم اطلاع رسانی شفاف از سوی سازمان هواپیمای کشوری هم از دیگر عواملی است که به سوء استفاده برخی از آژانس ها دامن زده است بطوریکه هیچ شفاف سازی از سوی سازمان انجام نشده است و مردم تنها از طریق آژانس ها از اجرای سیاست های دولت باخبر می شوند.

در واقع آژانس‌های فروش بلیت که خود در نرخ نهایی ذی نفع هستند هر قیمتی را که بخواهند به مشتری تحمیل می کنند در حالیکه اغلب مسافران هم اطلاعی از وضعیت اجرای سیاست های دولت ندارند و ترجیح می دهند نرخ بیشتر را بپردازند اما به کارهای خود رسیدگی کنند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =