هرچند حملات گاه و بیگاه به غیر نظامیان فلسطینی از سوی نظامیان اسراییلی در قالب حملات هوایی و زمینی و عملیات تروریستی بی سابقه نیست و در 60سالی که ازاشغال فلسطین می گذرد دائما به شکلهای جدیدی تکرار می شود اما حملات اخیر به نظر می رسد اجرای سناریویی پیچیده و فرامنطقه ای با اهداف چند جانبه است که قربانی آن کودکان و زنان بی گناه فلسطینی هستند و مجری آن تنها رژیم نژاد پرست و قانون گریز و ستیزه جو در جهان کنونی یعنی اسراییل است .

این روزها جهان شاهد کشتار بی رحمانه غیر نظامیان در باریکه غزه و تخریب بناهای مسکونی و زیربناهای خدماتی در این منطقه از فلسطین است . هرچند حملات گاه و بیگاه به غیر نظامیان فلسطینی از سوی نظامیان اسراییلی در قالب حملات هوایی و زمینی و عملیات تروریستی بی سابقه نیست و در 60سالی که ازاشغال فلسطین می گذرد دائما به شکلهای جدیدی تکرار می شود اما حملات اخیر به نظر می رسد اجرای سناریویی پیچیده و فرامنطقه ای با اهداف چند جانبه است که قربانی آن کودکان و زنان بی گناه فلسطینی هستند و مجری آن تنها رژیم نژاد پرست و قانون گریز و ستیزه جو در جهان کنونی یعنی اسراییل است . سکوت کشورهای موثر بر سیاست های رژیم صهیونیستی بویژه امریکا نیز نشان می دهد حملات اخیر بخشی از یک پازل خطرناک سیاسی است . برخی از گزاره های تحلیلی که می تواند تا حدودی پرده از این سناریوی امریکایی - اسراییلی - سعودی بردارد عبارتند از :
1- توافق چند هفته پیش حماس و تشکیلات خود گردان فلسطین برای همکاری و تشکیل دولت جدید از نظر راهبردی ضربه سیاسی مهمی بر رژیم صهیونیستی و امریکا بود . زیرا واشنگتن وتل اویو همواره در تلاش بوده و هستند که با ایجاد اختلاف بین گروههای فلسطینی بویژه بین تشکیلات خود گردان و گروههای جهادی مانند حماس و جنبش جهاد اسلامی هدف اصلی جنبش مقاومت که همانا پایان دادن به اشغال فلسطین از سوی صهیونیستها ی نژاد پرست است را به حاشیه برده و غصب غیر قانونی سرزمین فلسطین را ادامه داده و صدای اعتراض فلسطینی ها را به هر طریقی سرکوب کنند. بنابراین اختلافات داخلی بین گروههای فلسطینی بهترین سیاست برای کاهش تاثیر مبارزات انهاست که بهتر از هر روشی دشمن اصلی یعنی اسراییل را در حاشیه امن قرارمی دهد.
این توافق هرچند بر سر تشکیل دولت فلسطینی در داخل مرزهای 1967 است امااز نظر اسرا ییلی ها
می تواند منجر به تقویت و ارتقای توان گروههای فلسطینی درهمکاری برای ایفای حقوقشان شود. حمله نظامی و مستمر صهیونیستها به غزه در یک هفته اخیر نوعی به هم زدن نظم جدید در حال شکل گیری در فلسطین از طریق روشهای جنگ طلبانه است . تاکید و تبلیغات سهمگین و غیر واقعی اسراییل و رسانه های وابسته به انها مبنی بر اینکه حمله به غزه واکنشی به موشکهای حماس است در واقع با دو هدف صورت می گیرد اول توجیح جنایات اسراییل در غزه است و دوم تحریک تشکیلات خود گردان به تجدید نظر در رابطه سیاسی با حماس .
2- مذاکرات ایران و کشورهای عضو 5+1 در وین هرچند سخت و فشرده و پرمساله است اما روند رو به پیشرفتی دارد . و این دقیقا برخلاف خواسته صهیونیستهاست که سالهاست با پیگیری پروژه ساختگی "ایران هراسی " قصد ماهی گرفتن از این اب گل الود را دارند. بعد از توافق ژنو نیز صهیونیستها نتوانستند خشم و نگرانی خود را از توافق 6 ماهه ایران و 5+1 پنهان کنند و همه گروهها و ابزارهای فشار خود را بر کاخ سفید وارد کردند و نتیجه آن نیزبرخی اظهار نظرهای تندروانه علیه ایران در امریکا بود. این روزهانیز که صهیونیستها احتمال می دهند در هفته اینده دود سفید از هتل محل مذاکرات ایران و 5+1 بلند شود با حملات کور و بی رحمانه به غزه سعی دارند فضای بین المللی را متشنج کرده و زمینه های افزایش اختلافات ایران و امریکا فراهم سازند زیرا ایران همواره علنا و عملا حامی مردم فلسطین بوده و هست و امریکا نیز در جانبداری افراطی از اسراییل انقدر زیاده روی کرده که حتی در داخل نظام سیاسی خود با مخالفتهایی روبرو شده است . کسانی که به پیروی از ژنرال ایزنهاور در بحران کانال سوئز معتقدند سیاست مداران امریکایی همواره باید منافع ملت امریکا را بر منافع دولت اسراییل ترجیح دهند . مساله ای که اغلب خلاف ان در امریکا وجود داشته است .طبیعی است درچنین وضعیتی افزایش خصومت و درگیری در فلسطین زمینه ساز بروز اختلافات بین امریکا و ایران نیز شود و بطور مستقیم و غیر مستقیم بر مذاکرات وین نیز تاثیر گذار خواهد بود زیرا همه به خوبی می دانند رمز حصول توافق هسته ا ی بین ایران و کشورهای 5+1 تفاهم نسبی سیاسی بین ایران و امریکاست .

3- هدف سوم و پنهان حمله به غزه در حاشیه بردن فتنه داعش در عراق است . تا قبل از حمله غزه توجهات بین المللی متوجه بحرانی شده بود که این روزها گریبانگیر عراق شده است و آن ترکتازی های گروهی تروریستی و واپس گرابه نام داعش است که رفتارهای وحشیانه و بی رحمانه انها در عراق یاد اور تندرویهای طالبان در افغانستان و بوکو حرام در نیجریه است و جالب اینجاست که طبق گفته های اسنودان امریکایی پناهنده شده به روسیه داعش ساخته و پرداخته انگلیس و امریکا ست . در این شرایط اغاز درگیری بین اسراییل و فلسطینی درغزه نگرانی ها پدید امده از ظهور و پیشروی داعش را تا حدودی در حاشیه قرار داده است . نکته جالبی که وابستگی داعش به سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی غرب و حتی اسراییل را افشا می سازد موضع گیری صحیح علمای اهل سنت علیه گروه تروریستی داعش است که چگونه گروهی ادعای جهاد برای اسلام دارد اما یک قدم علیه بزرگترین دشمن مسلمانان یعنی صهیونیستها برنداشته است و حتی با اتش افروزی در عراق و زمینه سازی تجزیه این کشور دقیقا در راستای اهداف کلاسیک صهیونیستها در خاورمیانه گام بر می دارد.
هرچند اسراییل توان نظامی کافی برای ادامه جنگ علیه غزه را ندارد و با واکنش های اخیر مقاومت اسلامی در فلسطین ادامه این ستیزه جویی برای صهیونیستها امکان پذیر نیست اما وجود دست کم سه لایه مذکور از اهداف پنهان در حمله به غزه و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع فلسطین و سکوت عجیب و مرموز قدرتهای جهانی نشان می دهد تصمیم اسراییل مبنی بر حمله غزه یک تصمیم یکجانبه نبوده و نیست و در سطحی فراتر دست کم با هماهنگی کامل امریکاو انگلستان صورت گرفته است .
نکته اخر و بسیارتاسف باردر خصو ص حملات اخیر صهونیستها به غزه این است که جان و امنیت مردم غیر نظامی و بی پناه فلسطین وسیله اجرای سیاستهای قدرتهای جهانی شده است و این درواقع همان توحش مدرن است که از سوی برخی سیاست پیشگان و زورمداران طراحی و اجرا می شود. این سیاست آنچنان زشت و غیر انسانی است که صدای اعتراض برخی گروههای مدافع حقوق بشر و صلح را در غرب بلند کرده است و امید است این جنبش های اعتراضی مدافع صلح و حقوق بشر هرچه بیشتر فعال شده و علیه این تراژدی غمبار در غزه موضع گیری کنند و اولا از ادامه کشتار مردم غزه و تخریب این منطقه جلوگیری کنند ثانیا با اطلاع رسانی و تحلیل اهداف شوم قدرتهای سیاسی از این جنگ افروزی افشا کنند . در ا ین میان نقش دولتهای اسلامی نیز برای اقدامات عملی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین قابل یاد اوری است که امید است جامه عمل بپوشد.

منبع :پرس تی وی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انصاری IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    1 0
    سلام تحلیل جالبی بود. ممنون. راستی جناب دبیری مهر. آیا آمریکا واقعا میتواند در تصمیم گیریها از چنبره صهیونیستهای مقیم آمریکا و لابی آیپک خلاصی پیدا کنه؟ لابی پرنفوذی هست و مستقل از توانمندیهای اقتصادی که این لابی در آمریکا داره به نظر میرسه که نفوذ ایدئولوژیکش در میان سیاستمداران آمریکایی بیشتر از نفوذ اقتصادیش میباشد. امیدوارم در تحلیل این موضوع مقاله هایی جدید از شما را شاهد باشیم.خدا نگهدارتان
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    هرکس بادبکارد طوفان درو میکند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    4 0
    مرگ براسراییل
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    تشکیلات خودگردان و حماس که توافقشان یک هفته بیشتر طول نکشید. قبل از حمله اسراییل دوباره با هم اختلاف نظر پیدا کردند یه مقداری تحلیلتون مغرضانه نیست؟