۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳

توصیه کارشناسان این است که برای انتقال مالکیت خودرو به برگ سبز تکیه نکنید و حتما با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، این عملیات قانونی را اجرا کنید، اگر نه با وجود داشتن برگ سبز، خودرو همچنان به نام نفر قبلی باقی خواهد ماند


به گزارش پايگاه اطلاع رساني كانون سردفتران و دفترياران به نقل از روزنامه دنياي اقتصاد،بعد از اعمال فرمول شوراي رقابت بر قيمت محصولات خودروسازان، شكاف قيمتي كه ميان محصولات خودروسازان در كارخانه و بازار وجود داشت از ميان رفت. به اين ترتيب قيمت بسياري از محصولات خودروسازان در بازار و كارخانه يكي شد، برخي محصولات همچنان در قيمتي بالاتر از قيمت كارخانه قرار گرفتند و برخي ديگر از محصولات نيز به زير قيمت رسمي در كارخانه رسيدند، اما در اين ميان برخي فعالان بازار خودرو معتقدند كه با نزديك شدن مرز قيمت‌ها در كارخانه و بازار، اين هزينه‌هاي انتقال سند است كه باعث مي‌شود فاصله نسبي ميان قيمت كارخانه و بازار همچنان بر جاي خود باقي بماند.
برخي از فعالان بازار عقيده دارند مي‌توان با تكیه بر برگ سبز خودرو هزينه‌هاي ناشي از ثبت سند را از ميان برداشت تا به اين ترتيب فاصله قيمت خودرو در كارخانه و بازار باز هم كمتر شود.
اين نظر برخي از فعالان بازار خودرو به چالش ميان دفاتر رسمي و پليس راهنمايي و رانندگي بازمي‌گردد. در واقع از چند سال قبل كه اين چالش ميان اين دو آغاز شد، اين‌ تصور شكل گرفت كه براي انتقال خودرو دو نهاد وجود دارد؛ يكي پلیس راهنمایی و رانندگی و ديگري دفاتر اسناد رسمی كه براي انتقال مالكيت خودرو مراجعه به يكي از اين دو مركز كفايت مي‌كند.
طي بيش از دو سال گذشته چالش زیرپوستی دفاتر اسناد رسمی و پلیس راهنمایی و رانندگی همین موضوع بوده است. پلیس می‌گوید حجت برای نقل‌و‌انتقال همان برگ سبز خودرو است و البته دفاتر ثبت اسناد رسمی می‌گویند بدون ثبت رسمی، نقل‌و‌انتقالات قانونی و رسمی نیست. اگرچه رئیس قوه‌قضائیه نيز در زمستان سال گذشته دراین رابطه گفت: «تنظیم اسناد نقل‌و‌انتقال خودرو صرفا در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است و دستگاه دیگری حق ورود به این حوزه را ندارد»، اما همچنان برخي افراد تصور مي‌كنند مراجعه به دفاتر اسناد رسمي براي انتقال سند، در شرايطي كه برگ سبز خودرو وجود دارد، كار بيهوده‌اي است.
هرچند بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال خودرو الزامي است، اما پيش از اين در بعضی استان‌ها مراکز تعویض پلاک اعلام می‌کردند بعد از مراجعه به اين مراكز، احتیاجی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست. مي‌توان گفت همين موضوع هم باعث شده است تا با گذشت زمان زيادي از اين موضوع، همچنان برخي افراد اين تصور را داشته باشند كه مراجعه به مراكز تعويض پلاك براي انتقال سند كافي است.

اما قانون در اين رابطه چه مي‌گويد و براي انتقال سند بايد به كجا مراجعه كرد؟
زمستان سال گذشته با توجه به اینکه مردم سردرگمي فراواني در رابطه با مسائل راجع به مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو و حق‌الثبتی که دفاتر اسناد رسمی دريافت مي‌كردند، داشتند؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران توضيحاتي را در رابطه با اين موضوع ارائه كرد.
محمدرضا دشتی‌اردکانی در اين رابطه گفت كه «قانون تکلیف همه را مشخص کرده و هر کس هم آن را بخواند مشخص است که نقل‌و‌انتقال در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد و راهنمایی و رانندگی هم تعویض پلاک را انجام می‌دهد.»
به اين ترتيب اگرچه سردار مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در همان زمان در يك نشست خبري در رابطه با تکلیف سند نقل‌و‌انتقال خودرو گفته بود که «از نظر ما و قانون، سند مالکیت پلیس رسمی است و دیوان عدالت نیز مشخص کرده که مسوولیت صدور سند مالکیت خودرو با پلیس است»، اما در نهايت کشمکش سازمان ثبت اسناد و راهنمایی و رانندگی، به سود سردفتران تمام شد.
بر همين اساس نمایندگان مجلس نيز با اصلاح ماده 29 لایحه نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جریمه‌های مربوط به امور حمل‌و‌نقل و عبور و مرور وسایل نقلیه، مصوب کردند که نقل‌و‌انتقال خودرو فقط به موجب سند رسمی انجام شود.
برگ سبز خودرو مدرک خرید خودرو نیست
وقتي خودرويي خريداري مي‌شود، پليس به‌عنوان يكي از بازوهاي اجرايي قوه مجريه، برگ سبز خودرو را صادر مي‌كند. برگ سبز در واقع به‌منظور شناسايي مكان و هويت صاحب پلاك از سوي پليس صادر مي‌شود و ارزش ديگري ندارد. برگ سبز خودروهاي صفر توسط خودروساز و با كمك پليس به آدرس پستي صاحب خودرو پست مي‌شود و افرادي هم كه خودرو كاركرده‌اي را معامله مي‌كنند، هنگام مراجعه به مراكز تعويض پلاك، با دريافت پلاك برگ سبز خود را نيز دريافت مي‌كنند.
يك كارشناس خودرو در رابطه با برگ سبز به «آخر هفته» مي‌گويد: «با دارا بودن برگ سبز، يك راننده مي‌تواند با خودرويي كه سند آن به نام فرد ديگري است كار كند. به اين ترتيب چنانچه راننده مرتكب تخلفي شود، آن تخلف به نام صاحب خودرو ثبت نمي‌شود بلكه به نام صاحب پلاك ثبت مي‌شود.»
داود اسماعيلي در ادامه مي‌گويد: «بنابراين اگر تعويض پلاك را انجام دهيم، مالك پلاك شده‌ايم نه مالك خودرو، از سويي براي اينكه مسووليت حقوقي خودرو به لحاظ تخلفات راهنمايي و رانندگي به عهده صاحب پلاك باشد، بايد دست‌كم نيم دانگ از خودرو به نام آن فرد شود.»
با اين تفاسير توصيه كارشناسان اين است كه براي انتقال مالكيت خودرو به برگ سبز تكيه نكنيد و حتما با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد، اين عمليات قانوني را اجرا كنيد اگر نه با وجود داشتن برگ سبز، خودرو همچنان به نام نفر قبلي باقي خواهد ماند و آن فرد يا وارثان او مي‌توانند در رابطه با خودرويي كه شما پول آن را پرداخت كرده‌‌ايد، مدعي شوند.
در حال حاضر هزينه انتقال سند در محضرها با قيمت‌هاي تعريف شده در قوه قضائيه ارتباط مستقيم دارد و براي هر خودرو متفاوت است، اما هزينه تعويض پلاك براي تمام خودروها 35 هزار تومان است كه اين مبلغ جدا از هزينه‌هاي پست و جانبي است. هزينه انتقال سند در دفاتر ثبت اسناد، بسته به مدل خودرو و سال توليد آن متفاوت است اما اين هزينه ها در سراسر كشور با يك نرخ مصوب دريافت مي‌شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستاره IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    15 20
    با سلام.دقیقا همین است.همچنین صراحت قانون نیز موید این است که سند رسمی باید در دفترخانه تنظیم شود و نه در شرکت خصوصی راهگشا.اما کاش اطلاع رسانی بیشتر و دقیق تری انجام میشد تا مردم آگاهی بیشتری پیدا میکردند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    27 11
    شكي نيست كه براي انتقال سند بايد به دفاتر رسمي مراجعه كرد ولي ولي سوال اينست كه اصلا چه لزومي براي انتقال سند است ؟؟ مثلا اگر شما چند صد ميليون تومان طلا بخريد ، آيا بايد محضر برويد و بنام كنيد ؟؟؟ آيا براي خريد سيم كارتهاي رند چند ميليوني نيازي به محضر است ؟ در صورتي كه قبلا بود . آيا براي خريد سهام از سازمان بورس يا كارگزاريها كه ميتواند مبلغ ميلياردي باشد نياز به محضر است ؟ چرا به بهانه تخلغات رانندگي مردم را مجبور به هزينه محضري ميكنيد ؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر اتومبيل صفر را كه كارخانه ميفروشد به محضر ميرود و به نام خريدار ميزند ؟؟؟؟؟؟ تخلفات هم كه توسط پليس پيگيري ميشود و قابل رهگيري راحت و آسان توسط پليس است . پس مردم را مجبور به هزينه بيخودي نكنيد .
  • ذره بین IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    14 8
    اگه بعضیا اصرار می کنن که برگ سبز سنده بخاطر اینه که توشرکت راهگشاتعویض پلاکخودشون سهام دارن وعضو هیات مدیره اونند. حالا اگه این وسط حق بیت المال هم راجع به واریز نکردن مالیات وعوارض ضایع شد بی خیال.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    16 6
    جالبه الان برای خودروهای وارداتی چیزی به نام سند کمپانی نداریم و فقط برگ سبز خودرو و کارت ماشین وجود داره برای گرفتن پول محضر از این دوستان چه توصیه ایی دارید؟
  • دفتریار دفتراسنادرسمی A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    11 6
    مالکین و خریداران گرامی.اگرفکرمیکنید که تعویض پلاک برای شما کافیه و قوانین حقوقی اهمیتی براتون نداره به دفاتراسناد رسمی مراجعه نکنیدو کسی هم مجبورتون نمیکنه .ولی اگرفرداروزی برای فروش یا هردلیل دیگری بهتون گفتن شما مالک نیستید و فروشنده اصلی رو بیارین خواهشا" زمین و زمان رو بهم نریزید وبه اشخاص و مراجع ذیربط و قوانین جاریه مملکت ناسزا نگید.تبعاتشو قبول کنید و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکنید.ضمنا" ازتمام وجوهی که به دفترخانه پرداخت میکنید فقط حق التحریرسهم دفترخانه است و حق الثبت، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده مربوط به دولت هست.این راهم بدانید که اگر خسارتی بخاطرعدم ثبت رسمی معامله نصیب شما یا اشخاص دیگربشود نیروی انتظامی و هیچ کس دیگری جوابگوی شما نیست.
    • علی کرمی A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
      13 0
      دوست عزیز حرف شما درسته ولی فکر میکنی کی به فروشنده گیر میده و مانع معامله میشه؟ معلومه باز دوستان عزیز به ظاهر حقوق دان که دارن از راه گمراه کردن مردم درامد کسب می کنن. به نظر بنده خودرو جزوه اقلامی که نیاز به بنچاق داشته باشد نیست و مثل بقیه کالاهاست و روزی میرسه که همه به این نتیجه می رسیم که غیراز سند کمپانی و سند مالکیتکارت سبز چیز دیگری نیاز نداریم . سند محضری بایداختیاری باشه مثل معامله یک خط سیم کارت که نیازی به ثبت محضری نداره و دفاتر خودشون انتقال داده میشه. از سیم کارت بیشتر از خودرو میشه سواستفاده کرد پس چرا اینو ثبت محضری نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    23 6
    نمی دانم چرا در ایران قدر نهاد های موازی وجود دارد و بعضی کارها دوگانه است اگر برگ سبز اعتبار ندارد چرا روی ان سند مالکیت خودرو قید میشود و وقتی ماشین فروخته میشود خوب قاعدتاً پلاک ان هم باید تغییر کند و در نتیجه میتوان همان برگ سبز را به عنوان ستند تلقی کرد و بنظرم ثبت در دفتر خانه فقط هدر دادن پول است و خیلی راحت میتوان با همان تغییر پلاک سند مالکیت را به اسم خریدار تغییر داد کاش کمی بفکر مردم بودند .
    • مهدی A1 ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      5 7
      سلام دوست عزیز حدود ۷۵ درصد هزینه انتقال اسناد در دفترخانه ها متعلق به دولت است و این قانونی بوده و هست لذا دولت که از حق خ‌د گذشت ندارد و درصورتیکه شما و دیگر دوستان دوست دارید روش کشورهای غربی و اروپایی مثال بزنید و دنبال کنید باید بگم در اون کشورها دولت بابت تردد خودروها سالیانه چندین برابر هزینه اسناد در ایران با توجه به مدل و تیپ خودرو ٬ مالیات و عوارض دریافت میکند .خوب بفرمایید اگه دوست دارید به روش اونها عمل کنیم؟ و در اخر باتوجه به رویه جعل سند که در ایران زیاد است ایا یک ماشین ۲۰۰ میلیونی با یک وکالت ۳۴۰۰۰ تومانی قابل انتقال باشه؟؟ لطفا قبل از اظهار نظر اندکی مطالعه و فکر بفرمایید .یاعلی
    • بی نام GB ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      3 2
      در پاسخ آقا مهدی 25 در صد مگه کمه؟ دفتر داران در پی ایجاد در آمد برای خود هستند
    • سوسن A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
      4 0
      من یه سوال دیگه دارم. شما وقتی خونه ات را می فروشی پلاکش را عپض می کنی. به نظر من عوض کردن پلاک کار بی خودی است و فقط لازمه سند خودرو به اسم مالک جدید تغییر کنه. مگه اینکه بگید هزینه ی تعویض پلاک یک هزارم هزینه ی تغییر سند مالکیت هم نیست برای همین چون ارزون تره بهتره .
  • محمد غلام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 5
    ای محضر دارا که دم از قانون و حقوق میزیند خب باشه شما ها هم بیاید مثل نیروی انتظامی این همه خدمات انجام بدید و برای همه توع ماشین یک تعرففه بگیرید . کجای کار شما رسمی هست بجز دادن یک تیکه کاغذ که دست مردم میدید. انصافا خودتون رو جای مردم قرار بدید . کارهای که نیرو انتظامی انجام میده :. صدور پلاک . صدور سند برگ سبز بنام مشتری، بررسی اصالت خودرو توسط کارشناس ، صدور برگه تعویض پلاک که دفاتر استاد رسمی بابت همین یکی خداد تومان پول از مردم میگیرند ، صدور کارت ماشین ، صدور کارت سوخت ، وهزیه پستی . کل هزینه ا نهایت با 50 هزار تومان انجام میشه کار های جانبی نیروی انتظامی ، پیگیری هرگونه خلافی ،وقتی تصادف میکنی یا وقتی ماشینت سرقت شد مراجعه میکنی به نیرو انتظامی و هزاران خدمت رسانی
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    4 2
    سردفتران عزیز باید هم به دنبال سرکیسه کردن مردم باشند و گرنه وفتی خود راهنمایی و رانندگی به عنوان مرجع این کار اعلام میکنه انتقال برگ سبز خوردو از فروشنده به خریدار کافی است دیگر چه نیازی به این کار است.
  • حمید A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 1
    سلام من حدود 2 سال پیش خودروی خریدم و با وکالت که مالک بهم داد تعویض پلاک کردم ولی بخاطر اینکه گفتن نیاز نیست برای قطعی محضر نرفتم، الان برای زدن قطعی باید چکار کنم؟ آیا هزینه ای باید بدم یا مالک قبلی داده؟
  • مهتاب IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    4 4
    سلام سند ماشینم گم شده لطفا راهنمایی کنید بایدپه کارکنم تا المثنی یا یه سند دیگه بتونم تهیه کنم ممنون
  • وحید GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    1 2
    خواهش میکنم ب خرد جمعی احترام بگذارید،دوستان همه چیزو ب کمال گفته ان من تکرار نمیکنم ،فقط میگم ک دست دفترداران اسناد رو از سر مردم کوتاه کنید انصافا انتقال سند فروش کارخانه کار بیهوده و فقط بخاطر خالی کردن جیب مردم هست
  • امین A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 1
    سلام وخسته نباشید بنده یه موتور از ارومیه گرفتم چند سال پیش و اوردم به کرمان اون زمان دانشجو بودم وخبر از معامله و... نداشتم و مدارک موتور رو گرفتم و قول نامه زدم به نامم و فکر نمیکردم که الان گیر کنم و نمیدونستم که قول نامه هیچ گونه اعتباری ندارد . موتورم رو نمیتونم قیدشو بزنم چون حده اقل ۴میلیون پولشه و بخاطره اینکه نگیرنش مجبور شدم که دوسال موتور روبخوابونم تا نگیرن چون از صاحب سند هیچ گونه ادرسی وشماره ای ندارم. حالا چطور میتونم سندروبه نامم بزنم وباید چیکار کنم وواقعا گیرم هرجا میرم میگن نمیشه خلاصه بگم موتور سنش دست منه با قولنامه اما صاحب سند نیست تا به نامم بزنه حالا چیکار کنم4 سال میگذره از زمانی که موتور خریدم از ارومیه شمارم روهم میزارم اگر کسی تونست خبرم کنه
  • علي A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    4 4
    فلسفه سند زدن در محضر اينبود كه شمايه ماشين رو به چهار نفر نفروشي . ولي الان كه نيروي انتظامي احراز هويت رو و كارشناسي ماشين رو انجام ميده ديگه نيازي به محضر رفتن نيست . من تا حالادوبار خريد فروش خودرو و موتور انجام دادم و اصلا محضر نرفتم . قيمتشون هم غيرمعقولانه هست . چندسال پيش هم يه دعوايي تو مجلس بود براي عدم اجبار به نام ردن خودرو در محضر كه ظاهرا با ارقامي كه اعلام شد كه ساليانه چقدر مردم رو از اين راه سركيسه ميكنند،، و هميشه هم مردم بدبخت بازنده اند ، طرح لغو شد .
  • سامان A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    2 3
    سلام من کارت ماشینم گم کردم کارت ماشینم اسم خودم نیست. 1 ملیون خلافی داره. باید چکار کنم
  • حسن احمدی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    با سلام یک بار در تلویزیون مشاهده کردم ، رئیس قوه قضائیه تنظیم سند خودرو را بر عهده دفاتر ثبت اسناد می داند و بر آن تأکید دارد ولی چندی پیش رییس پلیس آن را برعهده نیروی انتظامی اعلام می کند ، هر دو مجری قانون هستند اما تفاسیر مختلفی از قانون دارند پس مجلس در خصوص قانونی که تصویب کرده باید ورود کند و خودش آن قانون را تفسیر کند و استفساریه داده یا آن قانون را اصلاح کند تا مردم پس از نزدیک به ۶ سال از این قضایا و از بلاتکلیفی رها شوند