ابعاد گسترده این جنایت، ایجاب می کند که بخش هایی از جامعه بین الملل که مخالف تجاوز و اشغالگری و انجام جنایت های جنگی هستند واکنش مناسبی از خود نشان دهند و با ایفای نقش موثر راهکارهایی را برای توقف سریع این فاجعه خونین جست وجو کنند. اجلاس کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در همین چارچوب گام برمی دارد.


    اين اقدام در راستاي سلسله تحركاتي است كه دستگاه سياست خارجي كشور و در راس آن وزارت امور خارجه براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين در غزه تدارك ديده است. جمهوري اسلامي ايران تلاش هايي براي هماهنگ كردن مواضع كشورهاي اسلامي و غيراسلامي عليه جنايات هولناك رژيم غاصب اسراييل در خلال نزديك به يك ماه هجوم نظامي همه جانبه، به عمل آورده است كه از جمله آنها بايد به ارسال پيام هاي كتبي و شفاهي توسط رياست محترم جمهوري به برخي همتايان خود و تماس هاي متعدد تلفني وزير محترم امور خارجه با وزراي همتا طي روزهاي گذشته اشاره كرد. علاوه بر اين اقدام ها جمهوري اسلامي ايران به عنوان رييس دوره يي جنبش عدم تعهد از كميته 11 نفره فلسطين اين جنبش درخواست نشست يك روزه در تهران داشته كه قرار است امروز اين گردهمايي صورت گيرد. البته جمهوري اسلامي جداگانه كمك هاي انسان دوستانه يي را براي مردم محاصره شده نوار غزه از طريق مصر ارسال داشته كه البته تا رسيده شدن آن به مقصد با مشكلاتي مواجه است.
    متاسفانه جهان عرب در اين آزمون نتيجه خوبي ارائه نداد. قطعا از دولت مصر كه تنها پنجره غزه به دنياي پيرامون است انتظارات بيشتري براي حمايت از مردم عرب زبان غزه وجود دارد. تعهدات بين المللي مصر در قبال قدرت هاي غربي و رژيم اسراييل از يك سو و اختلاف هاي رهبران جديد مصر با حماس و اصولابا جريان اخوان المسلمين از سوي ديگر، مانع نقش آفريني مثبت اين كشور است كه البته توجيه ناجوانمردانه و غيراخلاقي در برابر تحولات مصر به ديگر اعراب به ويژه فلسطيني ها است.
    بقيه اعراب نيز در اين كنسرت خونين با همين سمفوني هماهنگ مي نوازند و هركدام مصالح سياسي خود را بر سرنوشت مردمان فلسطيني در غزه ترجيح مي دهند. از همين زاويه است كه مقاومت فلسطيني از حمايت هاي اعراب مايوس شده و در نهايت به اين جمع بندي رسيده كه براي احقاق حقوق خود بايد برخود تكيه كند و گرفتار بازي هاي مصلحت آميز سياسي نشود. برهمگان روشن است آنچه رژيم صهيونيستي در اهداف خود در هجوم به غزه دنبال مي كند، خلع سلاح فلسطيني هاي مقاوم است. اسراييل، غزه را مانند دولت خودگردان محمود عباس در كرانه باختري مي خواهد. اسراييل خواهان آن است كه نيروهاي عزالدين قسام، مدافعان امنيتي تل آويو باشند. در آن صورت احتمالامحاصره غزه كاهش خواهد يافت. به نظر نمي رسد كه اين خواسته صهيونيست ها در غزه عملي شود. مقاومت در چهار هفته درگيري نشان داد كه توانايي رويارويي مستقيم با نيروهاي نظامي اسراييل را دارد. آنچه فاجعه بار است بمباران هاي هوايي و
    گلوله پراكني زميني و دريايي اين رژيم عليه اهداف غيرنظامي غزه براي افزايش تلفات و ايجاد فشار رواني بر مقاومت است كه متاسفانه دنيا در برابر آن تقريبا سكوت اختيار كرده است. البته وجدان جامعه جهاني از كشتار كودكان و زنان و مردم بي دفاع غزه جريحه دار است لذا ابعاد گسترده اين جنايت، ايجاب مي كند كه بخش هايي از جامعه بين الملل كه مخالف تجاوز و اشغالگري و انجام جنايت هاي جنگي هستند واكنش مناسبي از خود نشان دهند و با ايفاي نقش موثر راهكارهايي را براي توقف سريع اين فاجعه خونين جست وجو كنند. اجلاس كميته فلسطين جنبش عدم تعهد در همين چارچوب گام برمي دارد.

منبع : روزنامه اعتماد 13/5/93

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =