سانحه هوایی مربوط به هواپیمای آنتونوف و البته سوانح هوایی که در گذشته رخ داده است، متاسفانه در بدو وقوع مورد توجه مسئولین و کارشناسان قرار میگیرد اما به محض فروکش کردن تب حوادث، مصائب بوجود آمده به دست فراموشی سپرده میشود. جامعهای به سمت توسعه و پیشرفت نمیرود مگر اینکه این سوانح ناگوار تلنگری باشد برای رفع مشکلات و ناتوانیهایی که در آن جامعه وجود دارد. به طوری که ما به جامعه کم حافظه معروف هستیم. این مشکلات بارها در سیستم حمل و نقل هوایی و جاده ای کشور رخ داده است. نخستین مسئله که در اینجا قابل ذکر است؛ اینکه نباید فراموش کنیم که تحریمهای اقتصادی بویژه در صنایع هوا و فضا و هواپیمایی به خصوص هواپیمای مسافربری ظالمانه و ضد حقوق بشر است که علیه ملت ما تحمیل شده است و با هیچ بهانه سیاسی از سوی کشورهای تحریم کننده، قابل توجیه نیست و یک شرمساری تاریخی برای این کشورها به جای میگذارد که صنعت هواپیمایی مسافربری ما را تحریم کردند. این نوع فجایع هوایی بدون تردید در خاطر و اذهان عمومی جامعه باقی خواهد ماند. نکته دوم اینکه نباید بدون کارشناسیهای علمی ریسکهای بالا مثل ورود به صنعت هواپیمایی را بپذیریم. شاید گفتن این حرف خوشایند برخی ها نباشد. اما مهمترین مسئله اینجا حقوق شهروندی و جان افراد است. ما حق نداریم هواپیمایی بسازیم که فاقد توانمندی لازم در ساخت آن هستیم یا اقدام به خرید هواپیما از هر کشوری بکنیم که فاقد استانداردهای لازم هستند. به طوری که طبق آمارها از 9 فقره هواپیمای آنتونوف ساخته شده در داخل، شاهد سقوط 4 فقره بودیم که تلفات جانی هم برجای گذاشته است. که البته جا دارد از رئیس جمهور محترم تشکر و قدردانی کرد که باجدیت تمام دستور لغو پرواز هواپیماهای آنتونوف را صادر کردند. البته از بعد صنعتی و سرمایه گذاری کسانی که برای ساخت هواپیمای آنتونوف منابع مالی گرفته و سرمایهگذاری انجام دادهاند، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. آیا نتیجه اقدام این افراد باید این تعداد کشته و مجروح باشد. درحوزههای صنعتی صرفا وارد شدن به چنین پروژههایی کفایت نمیکند بلکه پیامدها و نتایج آن مهمتر از نقطه آغاز است. البته این موضوع مهم باید از سوی مجلس محترم و نهادهای نظارتی کشور مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. که اگر ساخت چنین هواپیمایی با امنیت بالا نیست و ممکن است جان شهروندان را به خطر اندازد، چرا اجازه پرواز داده میشود. نکته آخر اینکه باید این گونه پروژهها مورد بازنگری جدی قرارگیرند و سعی کنیم از ورود و سرمایه گذاری در چنین حوزههایی خودداری کنیم . مگر ایرباس و بوئینگ اینگونه فعالیت خود را آغازکردند، قابل توجیه نیست که هواپیمایی در آغاز فعالیتش اینهمه تلفات داشته باشد. حتما اشکالی وجود دارد که باید رفع شود یا شاید اساسا این ایدهای منطقی نبوده که ما به سمت ساخت هواپیما برویم. امروزه در دنیا اینگونه نیست که هر کشوری در همه حوزهها فعالیت داشته باشد. بلکه خیلی از کشورها درحوزههایی وارد میشوند که از توانمندی و امکانات لازم برخوردارند و سرمایه گذاری در جایی صورت میپذیرد که برای کشور دارای مزیت باشد.
منبع : روزنامه ارمان
نظر شما