۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

البته از بعد صنعتی و سرمایه گذاری کسانی که برای ساخت هواپیمای آنتونوف منابع مالی گرفته و سرمایه‌گذاری انجام داده­اند، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. آیا نتیجه اقدام این افراد باید این تعداد کشته و مجروح باشد.

سانحه­ هوایی مربوط به هواپیمای آنتونوف و البته سوانح هوایی که در گذشته رخ داده است، متاسفانه در بدو وقوع مورد توجه مسئولین و کارشناسان قرار می­گیرد اما به محض فروکش کردن تب حوادث، مصائب بوجود آمده به دست فراموشی سپرده می­شود. جامعه­ای به سمت توسعه و پیشرفت نمی­رود مگر این­که این سوانح ناگوار تلنگری باشد برای رفع مشکلات و ناتوانی­هایی که در آن جامعه وجود دارد. به طوری که ما به جامعه کم حافظه معروف هستیم. این مشکلات بارها در سیستم حمل و نقل هوایی و جاده ای کشور رخ داده است. نخستین مسئله­ که در اینجا قابل ذکر است؛ این­که نباید فراموش کنیم که تحریم‌های اقتصادی بویژه در صنایع هوا و فضا و هواپیمایی به خصوص هواپیمای مسافربری ظالمانه و ضد حقوق بشر است که علیه ملت ما تحمیل شده است و با هیچ بهانه سیاسی از سوی کشورهای تحریم کننده، قابل توجیه نیست و یک شرمساری تاریخی برای این کشورها به جای می­گذارد که صنعت هواپیمایی مسافربری ما را تحریم کردند. این نوع فجایع هوایی بدون تردید در خاطر و اذهان عمومی جامعه باقی خواهد ماند. نکته دوم اینکه نباید بدون کارشناسی‌های علمی ریسک­های بالا مثل ورود به صنعت هواپیمایی را بپذیریم. شاید گفتن این حرف خوشایند برخی ها نباشد. اما مهمترین مسئله اینجا حقوق شهروندی و جان افراد است. ما حق نداریم هواپیمایی بسازیم که فاقد توانمندی لازم در ساخت آن هستیم یا اقدام به خرید هواپیما از هر کشوری بکنیم که فاقد استانداردهای لازم هستند. به طوری که طبق آمارها از 9 فقره هواپیمای آنتونوف ساخته شده در داخل، شاهد سقوط 4 فقره بودیم که تلفات جانی هم برجای گذاشته است. که البته جا دارد از رئیس جمهور محترم تشکر و قدردانی کرد که باجدیت تمام دستور لغو پرواز هواپیماهای آنتونوف را صادر کردند. البته از بعد صنعتی و سرمایه گذاری کسانی که برای ساخت هواپیمای آنتونوف منابع مالی گرفته و سرمایه‌گذاری انجام داده­اند، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. آیا نتیجه اقدام این افراد باید این تعداد کشته و مجروح باشد. درحوزه‌های صنعتی صرفا وارد شدن به چنین پروژه‌هایی کفایت نمی­کند بلکه پیامدها و نتایج آن مهمتر از نقطه آغاز است. البته این موضوع مهم باید از سوی مجلس محترم و نهادهای نظارتی کشور مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. که اگر ساخت چنین هواپیمایی با امنیت بالا نیست و ممکن است جان شهروندان را به خطر اندازد، چرا اجازه پرواز داده می­شود. نکته آخر این­که باید این گونه پروژه­ها مورد بازنگری جدی قرارگیرند و سعی کنیم از ورود و سرمایه گذاری در چنین حوزه­هایی خودداری کنیم . مگر ایرباس و بوئینگ این­گونه فعالیت خود را آغازکردند، قابل توجیه نیست که هواپیمایی در آغاز فعالیتش این­همه تلفات داشته باشد. حتما اشکالی وجود دارد که باید رفع شود یا شاید اساسا این ایده‌ای منطقی نبوده که ما به سمت ساخت هواپیما برویم. امروزه در دنیا این­گونه نیست که هر کشوری در همه حوزه­ها فعالیت داشته باشد. بلکه خیلی از کشورها درحوزه­هایی وارد می­شوند که از توانمندی و امکانات لازم برخوردارند و سرمایه گذاری در جایی صورت می­پذیرد که برای کشور دارای مزیت باشد.
منبع : روزنامه ارمان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370239

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    4 0
    این هواپیما سازی هم مثه خودروسازیه. به قدری گسترده ش کردن که الان بگی تعطیلش کنید همون مسائل مربوط به خودروسازیا مطرح میشه مثه اشتغال و غیره. از هدفمندی یارانه ها بزرگتر تغییر ساختار صنعتی در این صنایع و بطور کلی صنعت کشوره که به سمت چیزایی که باید و میتونیم تولید کنیم بریم نه چیزایی که بخاطر تبلیغ داشتنشون با جان و مال مردم بازی میکنن
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    5 0
    من به شدت با این موضوع که تحریم‌ها " . . .با هیچ بهانه سیاسی از سوی کشورهای تحریم کننده، قابل توجیه نیست و یک شرمساری تاریخی برای این کشورها به جای می­گذارد که صنعت هواپیمایی مسافربری ما را تحریم کردند. " کاملاً موافقم. اما به مصداق یه سوزن به خودت یه جوالدوز به دیگران این سئوال را هم از خودم می‌پرسم که دلیل و ریشه‌های تاریخی و اصلی اعمال این تحریم‌ها واقعاً چه بوده است؟ آیا خود ما در وضع آنها هیچ سهمی نداشته‌ایم؟ آیا زیادی‌خواه نبوده‌ایم؟ آیا حقوق کشورهای دیگر را به درستی رعایت کرده‌ایم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    اول قرار بود شرکت صنایع هوایی ایران وابسته به سازمان گسترش هواپیمای 56 نفره از کاسا اسپانیا با کلیه تجهیزات غربی در سال 1373 انتقال تکنولوژی نماید و مقرر گردید بخاطر بکار گرفتن ظرفیت بلا استفاده هسا ، این هواپیما در اصفهان تولید شود ، بعضی از آقایان به بهانه هایی پروژه را به وزارت دفاع منتقل کرده و رفتند سراغ آنتونوف و این هم از نتایج خود محوری ها، امیدواریم از این آقایان باز خواست شود.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    2 0
    اگر هواپیما هم بسازیم آخرش پیکان در می آید...