مهر نوشت:

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که در فراوری آب میوه ها ، بیشترین خواص کیفی میوه ها در آن حفظ می‌شود.

پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس موفق به طراحی و ساخت سامانه خودکار پاستورریزاسون آبمیوه با امواج مایکروویو و فراصوت شدند.

بر اساس این گزارش یکی از روش‌های بهره گرفتن از مزیت‌های تغذیه میوه‌ها، استفاده از عصاره یا آب آن‌هاست که برای سالم سازی این فراورده‌ها، اغلب آبمیوه‌ها را قبل یا بعد از بسته‌بندی به روش حرارتی پاستوریزه می‌کند ولی این فرایند اغلب موجب کاهش برخی خواص کیفی (ویتامین، ترکیبات فنولی، آنوسیانینی‌ها و...) آبمیوه می‌شود.

از این رو پژوهشگران طی تحقیقاتی تاثیر به کارگیری ترکیب روش‌های پرتو -حرارتی (مایکروویو و غیر حرارتی فراصوت در کاهش اثرات مخرب با روش متداول پاستوریزاسون حرارتی مقایسه کردند.

بهرام حسین زاده- مجری طرح سامانه خودکار پاستورریزاسون آب میوه با امواج مایکروویو و فراصوت در این خصوص توضیح داد و گفت: طراحی و ساخت این سامانه کنترل خودکار متشکل از ژنراتور فراصوتی، مبدل فراصوت، هورن، پمپ، سیرکولاتور، آون یا مایکرو وویو، مخزن، لوله‌های رابط، حسگرهای دما، سطح مایع، کارت داده‌برداری، مدار کنترل توان مایکروویو و راکتور، عمل پاستوریزاسون انجام گرفته است. برای بهینه‌سازی اثر فراصوت بر ریزدنده‌های درون آب آلبالو آزمایشاتی نیز صورت گرفته است.

حسین‌زاده در ادامه توضیح داد: نتایج نشان داد که متغیرهای مستقل دما، توان فراصوت، توان ماکروویوو زمان اعمال فراصوت اثرات معناداری بر شمارش میکروبی و شاخص‌های کیفی داشته‌اند.

وی عنوان کرد: با افزایش توان فراصوت، اثر کشندگی امواج فراصوت به دلیل افزایش دامنه ارتعاش افزایش یافته است.

حسین‌زاده با بیان اینکه افزایش توان فراصوت، زمان اعمال فراصوت و توان مایکروویو، میزان ویتامین ث، ترکیبات فنولی و انتو سیانین آب آلبالو کاهش یافتند اظهار داشت: با توجه به روند تغییرات هر سه متغیر تاثیر توان فراصوت بیشتر از توان مایکروویو بوده و از سوی دیگر با افزایش دما تا ۵۰ درجه سانتیگراد، مقدار تغییر کلی رنگ کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: با افزایش توان فراصوت، مقدار تغییر کلی رنگ تغییر چندانی نداشته است.

حسین‌زاده تاکید کرد: با توجه به نتایج بررسی، شرایط بهینه پیشنهادی برای فراوری آب آلبالو به منظور حفظ بیشترین خواص کیفی به دست آمد.

به گزارش مهر، این پژوهش با راهنمایی دکتر محمدهادی خوش تقاضا و دکتر سعید مینایی از اعضای هیات علمی انجام شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =