حق بر مسکن از جمله حق هایی است که تکالیف گوناگونی را بر عهده دولت بار می کند. ماهیت این حق و چیستی آن تکلیف هنوز برای بسیاری از ما روشن نیست. کتابچه پیش رو با زبانی ساده به ایضاح مختصر این مطالب می پردازد.

کتاب "حق بر مسکن مناسب" توسط انتشارات جنگل روانه بازار نشر شد.
کتاب پیش رو، با توضیح ماهیت مسکن مناسب آغاز می‌شود؛ سپس، به تبیین گروه‌ها و افراد خاص، و تکالیف دولت‌ها در قبال آن‌ها می‌پردازد و سر آخر با بررسی تدابیر ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی و سازوکارهای نظارتی در این زمینه به کار خود پایان می‌دهد.

این کتاب که حاصل همکاری دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر ملل متحد و برنامه‌ی اسکان انسانی ملل متحد است، دومین مجموعه از سلسله انتشارات مشترک کمیسیون و سایر شرکای ملل متحد برای توجّه دادن به حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد.

مترجمان کتاب در دیباچه سی صفحه ای خود، به بررسی این دسته از پرسش ها پرداخته اند: آیا حق بر مسکن یک حق بنیادین است؟ آیا این حق را می توان در محاکم دادگستری مورد مطالبه قضایی قرار داد؟ نظام حقوقی جمهوری اسلامی چگونه به تحقق این حق می اندیشد؟ قانون اساسی و دیگر قوانین چه رویکردی به حق بر مسکن دارند؟ آیا...

در فصل نخست کتاب، چیستی، ویژگی ها و کج فهمی های رایج در زمینه حق بر مسکن شایسته مورد بحث قرار گرفته و به ارتباط این حق با دیگر حق های بشری هم اشاره شده است. در همین قسمت جایگاه حق بر مسکن مناسب در حقوق بین الملل بشر و اصل عدم تبعیض مورد تحلیل قرار گرفته است.

فصل دوم کتاب مساله گروه های آسیب پذیر (زنان، کودکان، زاغه‌نشینان، اشخاص بی‌خانمان، اشخاص معلول، اشخاصِ نقل‌مکان کرده و مهاجران افراد بومی) و چگونگی برخورداری آنها از حق بر مسکن شایسته را مورد مطالعه قرار می دهد.
حق بر مسکن شایسته بدون شناسایی تکالیف منجز برای دولت ها نمی تواند مورد تضمین واقع شود. از این رو، فصل سوم کتاب اختصاصا به مطالعه تکالیف و مسوولیت های دولت ها، نهادهای بین المللی و نهادهای خصوصی در زمینه برآوردن حق بر مسکن شایسته می پردازد.

شناسایی تکلیف الزاما باید با نظارت عمومی، اداری، قانونی و قضایی بر انجام آن توام باشد، در غیر این صورت تکلیف یادشده به یک شعار اخلاقی یا ایدئولوژیک بدل خواهد شد. با چنین منطقی است که در فصل چهارم کتاب مورد بحث، چگونگی "نظارت بر حق بر مسکنِ مناسب و پاسخ‌گو نگه داشتن دولت‌ها" در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی مورد بررسی و تدقیق قرار گرفته است.

گفتنی است کتاب یادشده در قطع جیبی و با دیباچه تفصیلی دکتر علی‌اکبر گرجی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و آقای یونس فتحی به فارسی برگردانده شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    1 4
    این چه فونتی است برای نوشته هاتون انتخاب کردین، حداقل این فونت را انتخاب میکنید bold کنید نوشته را تا بهتر بشه خواند.
    • بی نام US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      2 0
      جدا حروف به این بزرگیو نمی تونی بخونی ؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    3 0
    کاش به شکایتهای پیش پاافتاده تر درست رسیدگی می شد. این یکی پیشکش خودشون
  • دکتر ابراهیم عماد FR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    2 0
    حقوق بین الملل توسعه حق مسکن و .... http://ebrahimemad.net/deidfa/deidtextefa.htm
  • محسن A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    با گذاشتن مالیات بر خانه های دوم و بیشتر اشخاص خود به خود مشکل مسکن حتی در تهران هم حل میشود بعضی اشخاص حتی بیشتر از 20 یا 30 خانه دارند و هر سال هم بیشتر میکنن و ریسک حداقلی در سرمایه گذاری در تولید و تجارت را نمی پذیرند مالیات باید بصورت پلکانی باشد و یک از خانه ها معاف از ماليات باشدمثلا دو خانه دارد 1 درصد ارزش یک ملک سه خانه 2 درصد ارزش دو ملک