شرح دوره‌ای که کشتن و کشته شدن ساده تلقی می‌شد/ رونمایی از جنبش دانشجویی پلی تکنیک

عباس عبدی گفت: در نوشتن کتاب «جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک تهران» قصدم ترسیم گذشته طلایی و تقدیس یا تخریب تاریخ نبوده بلکه سعی کردم پژوهشم فارغ از پیشداوری و تعلقات شخصی باشد تا بتوانم منبع مکتوب و ماندگاری در زمینه تاریخ ارائه کنم.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب «جنبش دانشجويي پلي تكنيك تهران» نوشته عباس عبدی با حضور دانشجويان قديمي دانشگاه پلي تكنيك (صنعتي اميركبير) و جمعي از علاقه مندان در انديشگاه كتابخانه ملي برگزار شد. عبدی در ابتدای این مراسم گفت: در ميان كتاب هايي كه تأليف كرده ام، شايد دوست داشتني ترين كتاب براي خود بنده همين كتاب است و اين كتاب از جمله مهم ترين كارهاي انجام شده توسط بنده است. اين دانشجوي سابق دانشگاه پلي تكنيك ادامه داد: در گذشته كارهاي بسياري در حيطه عكس و تصوير از جنبش هاي دانشجويي انجام شده است ولي اينكه ما مكتوبي را در اين زمينه آن هم از دانشگاه هاي مهم كشور كه نقش اساسي در شكل گيري جنبش هاي دانشجويي داشته باشند، نداشته ايم و اين كتاب در حيطه فعاليت هاي دانشگاه پلي تكنيك اطلاعات مهمي را ارائه مي كند.

نويسنده كتاب «جنبش دانشجويي پلي تكنيك تهران» تصريح كرد: هدف از نوشتن اين كتاب نشان دادن گذشته اي طلائي و يا پرخطا نيست، بلكه هدف اصلي، نشان دادن وضعيت به نسل فعلي و آينده و البته نشان دادن اين مسئله است كه حوادثي كه در دوره فعاليت هاي سياسي دانشجويي امروزه عجيب مي نمايد، چگونه و در چه بستري رخ داده است.

در ادامه گزیده ای از اظهارات بیان شده در این نشست را به نقل از خبرگزاری ایبنا می خوانید:

کتابی فارغ از نگاه و تعلقات شخصی

عبدی با تاکید بر ضرورت جمع‌آوری و مکتوب کردن خاطرات مبارزات گروه‌ها پیش از انقلاب اسلامی گفت: برای گردآوری و نوشتن کتاب «جنبش دانشجویی پلی تکنیک تهران» فکر می‌کردم کسی شرایطش مناسب‌تر از بنده نباشد... گویی دانشجویان سابق پلی‌تکنیک منتظر بودند کسی بیایید و با آنها سخن بگوید و خاطراتشان را ثبت و ضبط کند.

- در نوشتن این کتاب سعی کردم فارغ از نگاه شخصی بنویسم. اگرچه همه ما دارای تعلقات شخصی هستیم و امکان ندارد که کسی تعلقات شخصی نداشته باشد اما در مجموع سعی کردم با کمترین تعلقات شخصی این کتاب را بنویسم تا کتاب ماندگاری در زمینه سابقه مبارزات دانشگاه پلی‌تکنیک برجای بماند. اگرچه این کتاب آغاز راه نوشتن خاطرات مبارزان سیاسی این دانشگاه است و امیدوارم با برنامه‌ریزی تداوم داشته باشد.

- کتاب دارای نقاط ضعفی هم هست که امیدوارم در چاپ‌های بعدی با افزودن اسناد و مدارک، خواندن و اظهار نظرهای دوستان و خوانندگان برطرف شود. البته گردآوری و نوشتن کتاب در دولت قبلی انجام شد که به دلیل نوع نگاه و سیاست آنها امکان دسترسی به اسناد مقدور نبود اما امروز خوشبختانه از اسناد آرشیو ملی و سایر مراکز اسنادی پژوهشی می‌توان برای پربار کردن کتاب بهره گرفت تا تاریخ خوب و کاملی درباره جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک نوشته شود.

- تلاشم بر این بوده که تصویری برای فرزندانمان از گذشته ارائه کنیم که بخوانند و بتوانند حس کنند گذشته چگونه بوده و این‌که چطور در روزگاری آدم‌هایی به یک حسی می‌رسند که کشتن و کشته شدن برایشان بسیار ساده تلقی می‌شده؛ حسی که امروز اساسا ناشناخته است، حسی که محصول موقعیت خاصی بوده و آن موقعیت ویژگی‌های خودش را داشته است.

خاطرات پلی تکنیک شناسنامه دانشگاه است

حسن فرید اعلم، نخستین رئیس دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) بعد از انقلاب نیز در این مراسم عنوان کرد: کاش مهندس مهدی بازرگان و دکتر قریب، موسسان انجمن اسلامی در دانشگاه‌ها زنده بودند و بر این کتاب مقدمه‌ای همراه با خاطرات خودشان می‌نوشتند. با این همه از تلاش‌های مهندس عبدی در همتی که به خرج داد و این خاطرات را تدوین کرد، هم تشکر می‌کنم.

- این کتاب یادگار ماندگاری از سوابق گذشته دانشگاه پلی تکنیک است که برای نسل‌های بعد و حتی خودمان به جای می‌ماند که هر وقت به آن مراجعه کنیم یادمان می‌افتد در چه وضعیتی اتفاقاتی در این دانشگاه رخ داد و نقش ما در این رویدادها چه بود؟ همچنین روسای پلی تکنیک در قبل از انقلاب چه کردند و روسای امروز در دانشگاه‌ها چه می‌کنند؟

- البته نگارش خاطرات پلی تکنیک ارزشمند است و به مانند شناسنامه دانشگاه می‌ماند. همه باید بدانند بعد از 28 مرداد 1332 چه اتفاقی منجر به تاسیس پلی تکنیک شد؟ چه اتفاقاتی باعث شد هنرسرای عالی به پلی تکنیک مبدل شود؟ و چرا آن طرحی که قرار بود مهندس حرفه‌ای تربیت کند به طرح تربیت مهندس عملی تبدیل شد؟ پاسخ به این پرسش‌ها خود داستان طولانی دارد که باید در فرصتی به آن پرداخته شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =