5 خط مشی بان کی مون برای رشد اقتصاد کم کربن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، جمع آوری نقدینگی ها و بازار سرمایه، قیمت گذاری کربن، افزایش انعطاف پذیری و به کارگیری ائتلاف های جدید، 5 خط مشی بان کی مون به منظور رشد اقتصاد کم کربن در اجلاس اخیر تغییرات آب و هوا در نیویورک بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ شهریور گذشته نیویورک در کنار اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد شاهد برگزاری اجلاس سران کشورها برای تغییرات آب و هوا بود. در این اجلاس دکتر روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت و نقطه نظرات لازم را ارایه کرد.

اما رییس این اجلاس آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد بود که جمع بندی از نکات مهم و قابل توجه مطرح شده در جلسات را در انتهای مباحث منتشر کرد.

نظر به اهمیت این نکاتٍ پورتال سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به ترجمه و ارایه آن به کاربران کرده که به شرح زیر است:

هدف اجلاس آب و هوا در سال 2014 افزایش فعالیت های سیاسی برای توافق جهانی آب و هوا در اجلاس 2015 پاریس و تشویق همه کشورها برای اقداماتی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ایجاد انعطاف در برابر اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بوده است.

من از رهبران دولت ها، مشاغل، تجار و جامعه مدنی می خواهم تا چشم اندازی جهانی برای رشد اقتصاد کم کربن شامل پنج خط مشی برای پیشبرد اقدامات آب و هوا ارایه کنند: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، جمع آوری نقدینگی ها و بازار سرمایه، قیمت گذاری کربن، افزایش انعطاف پذیری و به کارگیری ائتلاف های جدید.

تعداد بی سابقه ای از رهبران جهان از جمله سران دولت های 100 کشور در اجلاس حضور یافتند و نیز بیش از 800 نفر از رهبران مشاغل، دارایی ها و جامعه مدنی به آنها ملحق شدند. این متن خلاصه ای از مهم ترین بیانیه های آنهاست.

همگرایی در چشم انداز بلند مدت

· رهبران جهان معتقدند که تغییرات آب و هوا مسئله زمان ما است و اکنون اقدامات جسورانه برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و ایجاد انعطاف نیاز است تا آنها این تلاش ها را هدایت کنند.
· رهبران اذعان کردند که اقدام برای آب و هوا باید در چارچوب تلاش برای ریشه کن کردن فقر شدید و افزایش توسعه پایدار باشد.

· رهبران به محدود کردن افزایش دمای کره زمین به کمتر از 2 درجه سانتی گراد از سطوح قبل از صنعتی شدن متعهد شدند.

· بسیاری از رهبران، از همه کشورها خواستند تا اقدامات ملی سازگار در مسیر کمتر از 2 درجه سانتی گراد را انجام داده و تعدادی از کشورهای متعهد به انجام این کار شدند.

· رهبران به نهایی کردن توافق جدید جهانی تحت کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) در سال 2015 در پاریس و برای نگارش اولین پیش نویس این توافق نامه در دسامبر 2014 در لیما متعهد شدند.

· رهبران موافقت کردند که توافق جدید باید موثر، با دوام و جامع باشد و باید در حمایت از کاهش خسارات و سازگاری، تعادل ایجاد کند. بسیاری از رهبران بر اهمیت آسیب ها و خسارات تاکید کردند.
· بسیاری از رهبران متعهد به ارسال مشارکت های ملی تعیین شده برای توافق جدید در سه ماهه اول سال 2015 شدند.

· بسیاری از رهبران مجدداً به اهداف و اصول کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC)، از جمله اصول برابری و مسئولیت های مشترک اما متفاوت، تاکید کردند.

علاوه بر این، دیگر رهبران بیان کردند که تلاش های جهانی برای پاسخگویی به چالش آب و هوا باید واقعیات و شرایط در حال تحول را منعکس کنند.

قطع انتشار گازهای گلخانه ای

اگر همه کشورها در بخش های کلیدی، تولید گازهای گلخانه ای خود را به طور قابل توجهی کاهش ندهند، فرصت برای کاهش دما به کمتر از 2 درجه به زودی برای همیشه از بین خواهد رفت.

· بسیاری از رهبران در مناطق مختلف و از تمام سطوح توسعه اقتصادی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای قبل از سال 2020 دفاع کردند که پس از آن، تولید گازهای گلخانه ای در نیمه دوم قرن به طور چشمگیری کاهش می یابد.

· کشورهای اتحادیه اروپا متعهد به کاهش40 درصد از تولید گازهای گلخانه ای زیر میزان سال 1990 تا سال 2030 شدند.

· رهبران بیش از 40 کشور،30 شهر و ده ها شرکت تعهد دادند میزان بهره وری انرژی جهانی تا سال 2030 را از طریق بهره وری سوخت خودرو، روشنایی، لوازم خانگی، انرژی در ساختمان ها و مناطق دو برابر کنند.

· بیانیه سازمان ملل درباره جنگل ها که توسط بیش از 150 عضو از جمله28 دولت، 8 دولت محلی،35 شرکت، 16 گروه مردم بومی و 45 سازمان مردم نهاد و گروه های مردمی ایجاد شده و پشتیبانی می شود، هدفش به نصف رساندن تخریب جنگل های طبیعی در سطح جهان تا سال 2030 است.

· بیست و چهار تولیدکننده پیشرو جهانی روغن نخل و همچنین تجار متعهد به کمک برای به صفر رساندن قطع درختان جنگلی خالص تا سال 2020 و همکاری با دولت ها، شرکای بخش خصوصی و مردم بومی برای اطمینان از زنجیره تامین پایدار شدند.

· بخش حمل و نقل به کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه ای مرتبط با حمل و نقل ریلی و عمومی، حمل و نقل هوایی و دریایی و اتومبیل های برقی تعهد داده است.

· برخی از بزرگ ترین خرده فروشان گوشت و محصولات کشاورزی جهان متعهد به انطباق زنجیره تامین خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و ایجاد انعطاف در برابر تغییرات آب و هوایی شدند. آنها در این فرآیند به 500 میلیون کشاورز کمک خواهند کرد.

جمع آوری نقدینگی ها و بازار سرمایه

• بسیج منابع مالی عمومی و خصوصی کافی برای کاهش کربن، افزایش انعطاف پذیری آب و هوا برای ادامه مسیر کمتر از 2 درجه سانتیگراد ضروری است.

• ائتلافی جدید از دولت ها،مشاغل، تجار، بانک های توسعه چند جانبه و رهبران جامعه مدنی تصمیم خود را برای جمع آوری بیش از 200 میلیارد دلار برای تامین مالی اقتصاد کم کربن و انعطاف پذیری با آب و هوا اعلام کردند.

• کشورها بر حمایت خود را از بسیج منابع مالی عمومی و خصوصی با هدف 100 میلیارد دلار در سال تا سال 2020 به شدت تاکید کردند.

• رهبران حمایت قوی خود از صندوق آب و هوای سبز اعلام کردند و بسیاری خواستار اختصاص سرمایه اولیه صندوق با مقداری کمتر از 10 میلیارد دلار شدند. در مجموع 2.3 میلیارد دلار از تعهدات مربوط به سرمایه اولیه صندوق به شش کشور تعلق دارد. شش کشور دیگر متعهد به تخصیص اعتبار تا نوامبر 2014 شدند.
· اتحادیه اروپا متعهد به پرداخت 3 میلیارد دلار برای تلاش های کاهش گازهای گلخانه ای در کشورهای در حال توسعه بین سال های 2014 و 2020 است.

· مجمع بین المللی توسعه مالی (IDFC) اعلام کرد افزایش بودجه برای اقلیم سبز به 100 میلیارد دلار در سال برای فعالیت های مالی جدید آب و هوا تا پایان سال 2015 را دنبال می کند.

· بیانیه جدید و مهمی در حمایت از همکاری های جنوب - جنوب در تغییرات آب و هوایی ارائه شده است.
· از رهبران منابع مالی خصوصی خواسته شد تا محیطی مناسب برای سرمایه گذاری های لازم در پیشرفت انعطاف پذیر آب و هوای کم کربن ایجاد کنند. آنها تعهدات زیر اعلام کردند:

· بانک های تجاری پیشرو برنامه های خود را برای اختصاص 30 میلیارد دلار از اوراق قرضه سبز تا سال 2015 اعلام کرده، و قصد خود را برای افزایش آن تا سال 2020 به 10 برابر میزان فعلی برای توسعه هوشمند آب و هوا بیان کردند.

· ائتلافی از سرمایه گذاران رسمی، متعهد به سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار تا دسامبر 2015 برای قطع کربن و حداقل 500 میلیارد دلار برای اندازه گیری میزان کربن شدند.

· صنعت بیمه متعهد به دو برابر کردن سرمایه گذاری های سبز خود تا 84 میلیارد دلار در پایان سال 2015 شد.

· سه صندوق های بازنشستگی عمده از شمال امریکا و اروپا برنامه های خود را برای سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری های در اقتصاد کم کربن به بیش از 31 میلیارد دلار تا سال 2020 اعلام کردند.

قیمت گذاری کربن

• قیمت گذاری کربن بازارهایی با سیاست های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در حل مسائل آب و هوا ایجاد می کند.

· 73 دولت ملی، 11 دولت منطقه ای و بیش از هزار تاجر و سرمایه گذار حمایت خود را از قیمت گذاری کربن اعلام کردند. کشورهای این رهبران دارای 52 درصد از تولید ناخالص جهانی، 54 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی و تقریبا نیمی از جمعیت جهان هستند.

· برخی رهبران برای پیوستن به ائتلاف قیمت گذاری جدید کربن با هدف اقدام برای تقویت سیاست های قیمت گذاری و هدایت سرمایه گذاری ها توافق کردند.

· بیش از 30 شرکت پیشرو همکاری خود را برای قیمت گذاری کربن اعلام کردند.

تقویت انعطاف پذیری

تقویت انعطاف پذیری مالی در آب و هوا، یک سرمایه گذاری هوشمند برای آینده امن تر و موفق تر است.
· انواع طرح های خلاقانه انعطاف پذیری در اجلاس بیان شد، از جمله آنچه بسیاری که از کشورها و جوامع را در خط مقدم آب و هوا تقویت می کنند. مانند ابتکار عمل در ارائه "اخباری که شما می توانید استفاده کنید" درباره اطلاعات آب و هوا برای کشور های جهان.

· رهبران به تقویت و گسترش ساز و کارهای تأمین مالی با ضرر و زیان برای آفریقا و کارائیب توافق کردند.
· ابتکار عمل برای خطر ادغام آب و هوا در سیستم مالی تا سال 2020 توسط ائتلافی از سرمایه گذاران، آژانس رتبه بندی اعتباری، شرکت های بیمه و تنظیم کننده های مالی در پاسخ به افزایش حوادث آب و هوایی شدید بیان شد.

· رهبران صنعت بیمه با ارائه 30 تریلیون دلار از دارایی ها و سرمایه گذاری، متعهد به ایجاد چارچوب سرمایه گذاری ریسک آب و هوا در اجلاس 2015 پاریس شدند.


ایجاد ائتلاف های جدید

دولت ها، تجار و جامعه مدنی در حال ایجاد ائتلاف های مورد نیاز برای مواجهه با دامنه کامل چالش آب و هوا هستند.

· رهبران از اقدامات چند جانبه و چند ذینفعان بین دولت ها، مشاغل، بخش خصوصی و جامعه مدنی برای رسیدگی به تولید گازهای گلخانه ای در بخش های حیاتی و حمایت از انطباق و مقاومت، به خصوص جزایر کوچک در حال توسعه، آفریقا و کشورهای کمتر توسعه یافته استقبال کردند.

· رهبران 19 کشور و 32 عضو از دولت ها، سازمان های منطقه ای، موسسات توسعه و سرمایه گذاران خصوصی متعهد به ایجاد یک کریدور انرژی پاک 8000 کیلومتری آفریقایی شدند.

· اتحاد جهانی برای کشاورزی هوشمند آب و هوایی، متشکل از 16 کشور و 37 سازمانایجاد شد تا 500 میلیون کشاورزان در سراسر جهان قادر به اجرای کشاورزی هوشمند آب و هوا تا سال 2030 شوند.

· رهبران صنعت نفت و گاز، همراه با دولت های ملی و سازمان های جامعه مدنی تعهدی تاریخی به منظور شناسایی و کاهش انتشار متان تا سال 2020 دادند. یک نوآوری در صنعت توسط تولید کنندگان پیشرو نفت با هدف مقابله با متان و همچنین چالش های کلیدی آب و هوا راه بیان شد و با گزارش منظم تلاش های در حال انجام ادامه می یابد. رهبران صنعت و دولت ها نیز متعهد به کاهش هیدروفلوروکربن ها در سردخانه ها و ذخیره سازی مواد غذایی شدند.

· پیمان شهرداران جهانی به نمایندگی بیش از 2000 شهر با تعهدات جدید در عمل آب و هوا با حمایت مالی دولتی و خصوصی ایجاد شد.

• 228 شهر دارای اهداف و استراتژی های داوطلبانه برای کاهش گازهای گلخانه ای هستند که می توانند از انتشار 2.1 گیگا تن گاز گلخانه ای در سال جلوگیری کند.

• ائتلاف جدیدی از بیش از 160 نهاد و دولت محلی و بیش از 500 نفر به کاهش 50 بیلیون دلار از سرمایه گذاری های سوخت فسیلی در سه تا پنج سال آینده و سرمایه گذاری مجدد در منابع جدید انرژی متعهد شدند.

• هیئت های متشکل از رهبران برجسته جهان، کارشناسان سیاست و شهروندان فعال درباره نیاز به مزایای متعدد و شتاب در اقدام آب و هوا بحث کردن؛ میزگرد بر روی نیاز به تصمیم گیری مبتنی بر علم.

• تقویت عملکرد اقتصادی همزمان با کاهش انتشار، ایجاد شغل و افزایش انعطاف پذیری، قیمت گذاری و کاهش آلودگی برای بهبود سلامت و بسیج ائتلاف جدید برای کمک به بازارهای سرمایه متمرکز بود و اطمینان داد که بیشترین تاثیر در مرکز واکنش جهانی به تغییرات آب و هوایی است.

راهی به سمت لیما، پاریس و فراتر از آن

· اگر ما دیدگاه ارائه شده توسط رهبران دولت ها، مشاغل، جامعه مدنی و تجار طی روز گذاشته را می خواهیم، باید تمام وعده ها و طرح هایی که امروز اعلام شد را انجام داده و گسترش دهیم.

· ما باید روح تعهد و عمل که هدف اجلاس است را حفظ کنیم.

· همانطور که ما نگاه رو به جلو به لیما و بعد از آن پاریس در ماه دسامبر سال 2015 داریم، اجازه دهید به امروز به عنوان زمانی که به عنوان یک خانواده انسانی تصمیم گرفته ایم خانه خود را پایدار، امن و مرفه برای نسل های آینده قرار دهیم، نگاه کنیم.

• نشست امروز نشان داد که ما می توانیم به چالش آب و هوا پایان دهیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =