صنعت حمل و نقل دریایی ایران چرا توسعه پیدا نمی کند؟

صنعت حمل و نقل دریایی ایران با وجود برخورداری از امکانات طبیعی مناسب همچنا در منطقه خاورمیانه موفق به تصاحب جایگاهی مناسب نشده است.

آخرين رده بندي هاي آيمو نشان مي دهد که بنادر ايران در قياس با بنادر منطقه بخصوص امارات، جايگاه پايين تري دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که در برنامه چهارم توسعه قيد شده بود که بنادر جنوبي کشور به خصوص بندر رجايي و بندر امام خميني بايد به اصلي ترين بنادر منطقه تبديل مي شدند. سازمان بنادر و دريانوردي تاکنون گزارشي جديد در وضعيت پيشرفت و توسعه اين دو بندر در سال 93 ارائه نداده است. پيش از اين صدرُ رئيس سابق سازمان بنادر و دريانوردي گزارش هايي ماهيانه در مورد توسعه اين بنادر ارائه مي داد. با اين حال معاون رئيس جمهور و وزيرراه و شهرسازي نيز در دولت يازدهم از بنادر جنوبي کشور بازديد کرده اند اما همچنان تحولاتي کليدي در اين بنادر رخ نداده است.

در همين حال يک ماه قبل سعيدنژاد معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان بنادر و دريانوردي در ميان يکي از مصاحبه هاي خود اشاره کرده بود که ايران مي تواند به عنوان شاخص ترين کشور دريايي منطقه شناخته شود. او گفته بود: ایران با بیش از ۱۵۰ فروند کشتی اقیانوس پیما (کالابر و نفتکش) به عنوان یکی از بزرگترین ناوگان‌های دریایی خاورمیانه و مهمترین کشور دریایی در منطقه، از ظرفیت های زیادی در حمل ونقل دریایی برخوردار است.

درحال حاضر 90 درصد کالاهاي کشور با کمک حمل و نقل دريايي جابه جا مي شود. سند چشم انداز 20 ساله نيز نشان مي دهد که ايران تا پايان سال 1400 بايد به بخشي از اهداف مشخص شده دست پيدا کند. در حال حاضر 11 بندر بازرگاني با ظرفيت 186 ميليون تن کالا در کشور فعاليت مي کنند. مديرعامل سازمان بنادر نيز اعلام کرده است:« این ناوگان با ظرفیت 6.12 میلیون تن، توان جابجایی حجم عظیمی از حمل ونقل دریایی را دارد.»

هم اکنون شاغلان فعال درحمل ونقل دریایی به بیش از 130هزار نفر رسیده است که با 121هزار نفر دربخش صیادی به بیش از251 هزار نفر، می رسد، ضمن اینکه در صنایع دریایی کشور نیز تعداد قابل توجهی از هموطنان در حال فعالیت هستند.

اگرچه در طول سواحل و کرانه های دریایی کشور، 11 بندر اصلی بازرگانی درکنار بنادر متعدد شیلاتی ومسافری باظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از186میلیون تن کالا و 14میلیون نفر جا به جایی مسافر، وجود دارد همین امر جایگاه سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه متمایز کرده است.

ايران در حال حاضر در دسته 15 کشور فعال در سازمان جهاني دريانوردي شناخته مي شود. اين رتبه در صورت توسعه بنادر جنوبي کشور در دولت هاي نهم و دهم مي توانست متفاوت از امروز باشد.

 3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    4 0
    ي نمونه از خروار: چرا شركت هاي كشتيراني و نفتكش بجاي تأمين نيرو از دانشگاههايي همچون دريانوردي چابهار و علوم و فنون خرمشهر بطور موازي از اموزشگاههاي خودشون نيرو جذب ميكنن؟ تنها كشوري در خاورميانه كه در زمينه دريانوردي تشكيلات أكادميك دارد ايران است ولي دوره هاي اين دانشگاهها مورد تأييد كشتيراني نيست و دوره هاي كشتيراني هم مورد تأييد وزارت علوم نيست