خالکوبی، تاتو، سوراخ کردن گوش، لب، بینی و ناف و حلقه‌دار کردن و نگین‌دار کردن این قسمت‌های بدن، در میان جوانان کشور به طرز خطرناکی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تابناک، این پدیده غربی که از سوی مراکز غیر مجاز و غیر بهداشتی، به وسیله افراد ناوارد انجام می‌شود، علاوه بر عوارض و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی، از لحاظ جسمی و سلامتی نیز افرادی را که دست به این اقدام زده‌اند، در معرض خطر قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، به دلیل عدم نظارت جدی بر این مسأله، مراکز انجام تاتو و سوراخ کردن و حلقه انداختن در بخش‌های گوناگون بدن، به طور عجیبی افزایش یافته و حتی تبلیغات این مراکز زیرزمینی نیز کاملا مشهود است. از جمله در میان مسافران مترو و اتوبوس آن هم در قسمت بانوان، سایت‌های زرد و مبتذل، پخش تراکت در سطح شهر و حتی در چت‌روم‌ها.

تاتوی ابرو، چشم و لب که بیشتر در آرایشگاه‌های بانوان صورت می‌گیرد، مشتری‌های بسیاری را به خود جذب کرده و این اقدام حتی به بانوان جوان با سن پایین‌تر نیز تسری یافته است و مسئولان آرایشگاه‌ها نیز که به دنبال سودجویی و کاسبی خود هستند، با تبلیغات اغواکننده و نادرست و بدون اطلاعات کامل و خطرهای ناشی از تاتو، مشتریان خود را به سمت تاتو سوق می‌دهند، در حالی که تاتو زیان‌ها و عوارض خطرناکی دارد که قابل برگشت و درمان نیست.

خالکوبی (تاتو) که تزریق جوهرهای مخصوص به لایه‌های پوست است، در بخش‌های مختلف بدن عوارض مربوط به خود را دارد که می‌توان به طور کلی به بیماری‌های خونی، ‌بیماری‌های پوستی، حساسیت‌های پوست و... اشاره کرد.

با توجه به این‌که حتی سوزن تاتو به وسیله خود مشتریان تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد، باز هم خطر انتقال بیماری‌های عفونی و خونی در میان مشتریان به دلیل استفاده از دستگاه و تجهیزات مشترک، وجود دارد که اگر تنها یکی از مشتریان حامل یکی از بیماری‌های هپاتیت، کزاز، سل و ایدز باشد، ممکن است مشتریان بعدی نیز دچار همین بیماری شوند؛ چرا که رعایت نکردن کامل مسائل بهداشتی و پزشکی در جریان این کار، امری بدیهی است.

حساسیت‌های پوستی از جمله خارش، کهیر در محل تاتو حتی در سال‌های پس از تاتو، برآمدگی یا افتادگی پوست، ایجاد گوشت اضافه، زخم شدید، قرمزی و التهاب پوست،‌ گرمی، تورم و چرک و حتی در موارد بعدی و خطرناکتر بیماری عفونی در پوست‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، ذات‌الریه و عفونت‌های خون و حتی در موارد بسیار معدودی ایجاد ورم و سوختگی در صورت انجام MRI بر روی آن قسمت، که این همه تنها بخش کوچکی از خطرها و عوارض تاتو و خالکوبی بدن هستند که این موارد در صورت استفاده از مواد بی‌کیفیت‌تر و... شدیدتر خواهد شد.

از سوی دیگر، گذشته از خالکوبی و تاتو که از چند سال پیش در کشور رشد فزاینده داشت، سوراخ کردن ناف، گوش، بینی و لب و دیگر بخش‌های بدن و ساچمه و حلقه انداختن در این قسمت‌ها، پدیده‌ای زشت و ناهنجار غربی ـ آن هم برای گروه‌ها و افرادی با عقاید مشمئزکننده و شنیع ـ است که از سال گذشته در میان جوانان کشور دیده می‌شود.

مراکز غیرقانونی و زیرزمینی این اقدامات نیز بدون استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد و بهداشتی و... اقدام به این کار کرده و به دلیل برخی تبلیغات موهوم، جوانان تحت تأثیر گروه‌های غربی (به ویژه خواننده‌های غربی) را تحریک کرده تا به سوراخ کردن و این گونه اقدامات دست بزنند که این موارد حتی بسیار خطرناکتر از تاتو خالکوبی است و عوارض جسمی و سلامتی بسیار شدیدتر از موارد تاتو در پی دارد و عوارض اجتماعی و فرهنگی آن نیز نمود زشت‌تر در جامعه عمیق و فرهنگی ایرانیان دارد.

بنابر این گزارش علاوه بر موارد غیر بهداشتی مذکور، هزینه‌های خالکوبی، تاتو و سوراخ کردن، بسیار گزاف و گران است. هزینه‌های تاتوی ابرو، چشم، لب و خالکوبی روی اعضای بدن با توجه به میزان تاتو، نوع طراحی، کیفیت کار، موقعیت فرد و مهمتر از همه نام و شهرت آرایشگاه و مرکز انجام این اقدامات، متفاوت بوده و هزینه‌های گزافی در پی دارد.

در تاتوی صورت، تاتوی ابرو، بیشترین سهم را به دلیل گسترده بودن مکان تاتو و حجم بالای کار به خود اختصاص داده و این نوع تاتو از 30 تا 40 هزار تومان آغاز و تا 150 هزار تومان نیز هزینه دارد و همین هزینه درباره تاتوی خط لب نیز تقریبا متصور است؛ البته بسته به میزان کار.

خالکوبی روی بدن نیز از دست کم 100 هزار تومان آغاز و بسته به تصویر و گستردگی کار، تا چند برابر نیز هزینه دارد.

سوراخ کردن و ساچمه و حلقه انداختن در قسمت‌های گوناگون بدن نیز از حدود 80 هزار تومان سوراخ در بینی آغاز و تا 200 هزار تومان سوراخ کردن ناف و... ـ‌ و البته بسته به نوع و جنس حلقه و ساچمه ـ قابل افزایش است.

ناگفته نماند که تاتو در مواردی نیز از جمله رفع نقص‌های چون افتادگی چشم، ‌افتادگی پلک، آسیب و جراحت، رفع ایراد ابرو و خط لب افراد دچار نقس مادرزادی و یا بیماران، البته با نظارت و تخصص پزشک متخصص، کاربرد مثبت و خوبی دارد که در جامعه ما تنها جنبه زیبایی و تزئینی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

گفتنی است، درخواست بازگرداندن صورت و بدن به حالت پیش از تاتو و خالکوبی ـ بر پایه آمار منتشره در رسانه‌ها ـ حدود 50 درصد افراد را دربر می‌گیرد و در مواردی، بسیار سخت و ناموفق بوده و علاوه بر اینها، هزینه‌های جراحی بسیاری را نیز بر دوش آنان می‌گذارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =