«سرزمین کهن» سریالی که پس از پخش چهار قسمت در بهمن 92 متوقف شد، پاییز امسال، به آنتن باز خواهد گشت.

پردیس سیاسی: تازه‌ترین اظهارات کمال تبریزی در باره سریال «سرزمین کهن» خبر از آن دارد که پخش این مجموعه، پاییز سال جاری از سر گرفته خواهد شد.

کمال تبریزی در تازه ترین صحبت های خود به «ایسنا» در این زمینه گفته است تغییراتی در اصلاحات لازم برای اعمال در این مجموعه ایجاد شده است. همچنین طی توافقی با پورمحمدی معاون سیما، احتمالا بازگشت این مجموعه به آنتن جدی‌تر از قبل شده است.

آبان ماه 93، مدیریت 10 ساله عزت‌الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما به پایان رسید و محمد سرافراز مسئولیت را در دست گرفت. پس از روی کار آمدن او تغییراتی در صدا و سیما، به وجود آمد، از مطرح شدن  شعارها و رویکردهای جدید در مدیریت سازمان، تا عزل و نصب‌های متعدد در پست‌های مدیریتی. در این میان مشخص شدن سرانجام سریال توقیفی، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، به پرسشی مهم از مدیریت جدید تبدیل شود. سریالی با مضمونی تاریخی، که در بهمن 92 بعد از پخش چهار قسمت به علت آنچه که به گفته منتقدان توهین به قوم بختیاری محسوب مي‌شد با حاشیه‌های زیادی روبه رو شد.

پخش دوباره  این مجموعه، در مدت ریاست عزت‌الله ضرغامی بر صدا و سیما به سرانجامی نرسید و «سرزمین کهن» در محاقی یک ساله  به سر برد. هرچند که کمال تبریزی کارگردان این مجموعه هم  اعلام کرده بود، در زمان مدیریت ضرغامی به تلویزیون باز نخواهد گشت و فعالیت‌های او در این مدت، نشانه‌ای از رنجش او از صدا و سیما بود.

این کارگردان پس از توقف پخش «سرزمین کهن»، علاوه بر ساخت فیلم سینمایی، سریال جدید  خود را برای پخش در شبکه نمایش خانگی تولید کرد و سریال «ابله» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش در شبکه نمایش خانگی، مقابل دوربین برد. تبریزی ، در گفتگو خود، با  «خبر آنلاین» در روزهای پایانی سال 93، فشارهای تلویزیون و مشکلات مدیریت قبلی را از دلایلی عنوان کرد که کارگردان‌هایی چون داوود میرباقری  و او  را به سمت شبکه نمایش خانگی کشانده اند.

 بعد از روی کار آمدن محمد سرافراز و تغییرات ناشی از این انتصاب ، رفع مشکل سریال تاریخی «سرزمین کهن» و روشن شدن تکلیف پخش این مجموعه، سر زبان ها افتاد. در میان زمزمه هایی که از گوشه و کنار بازگشت «سرزمین کهن» به تلویزیون را خبر می دادند، انتصاب ابوالفضل پورمحمدی، به معاونت سیما، واکنش  رسمی صدا و سیما ، به پخش دوباره «سرزمین کهن» را به دنبال داشت، پورمحمدی در نخستین اظهارات خود درباره این سریال گفت که مشکلات «سرزمین کهن» در حال حل شدن است از مهر ماه پخش خواهد  شد.  هر چند پورمحمدی در مورد جزئیات و روند اصلاح این مجموعه توضیحاتی نداد اما خبر پخش سریال  کمال تبریزی را در پاییز 94  اعلام کرد.

در همین راستا، غلامرضا میر حسینی مدیر شبکه سوم، در آذر 93 در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از گنجاندن سریال «سرزمین کهن» در کنداکتور سال 94 خبر داد و علت طولانی شدن روند اصلاح آن را هم توضیح داد، میرحسینی گفت که علاوه بر اصلاحات مورد نظر، در بخش هایی فیلمنامه دوباره باز نویسی شده  است و همین بازنویسی دوباره و فیلمبرداری مجدد قسمت هایی از سریال، روند اصلاح آن را طولانی کرده است. میر حسینی نیز زمان پخش دوباره سرزمین کهن را پاییز 94 اعلام کرد.

 کمال تبریزی در آخرین صحبت های خود، در 22 فروردین به «ایسنا»  گفت که  تمام اصلاحات قبلی «سرزمین کهن» کنار می رود و اصلاحات جدید بسیار کمتر از قبل خواهند بود. تبریزی تاکید کرد که اصلاحات قبلی و حذف هایی که به خاطر فشارهای ممیزی، ناچار به انجام آن ها شده بودند، باعث سوتفاهم ها و حاشیه های اسن سریال شدند و پخش دوباره این سریال این سوتفاهم ها را برطرف  و همه چیز را روشن خواهد کرد. تبریزی پیش از این نیز، در گفتگو با  خبرگزاری «خبر آنلاین» از  ارسال نسخه اصلی فیلم نامه «سرزمین کهن» به دفتر مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از فیلم نامه گفته بود و سانسورها و سخت گیری های مدیریت قبلی را عامل اصلی حاشیه های  سریال «سرزمین کهن» و بد فهمی های آن معرفی کرده بود، بنا بر آخرین صحبت های تبریزی، اصلاحات «سرزمین کهن» بر مبنای متن اصلی و زمان پخش این مجموعه، همچنان پاییز 94 خواهد بود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینو IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    88 50
    به به چه خبر خوبی، امیدوارم زودتر پاییز بشه و این سريال رو ببینم... دم شما گرم آقای تبریزی که حاضر به سانسور نشدی...
  • محمد A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    31 58
    واقعا اگه صدا و سیما جرات داره این فیلم رو دوباره پخش کنه
  • محمد A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    37 30
    اینهمه سریال وفیلم از تلویزیون پخش شدوگویشها ولهجه های اقوام بنوعی درآنها استفاده میشد که اگر بنا بود دیگر اقوام نیز مثل بختیاریها و اقوام جناب ضرغامی مانع پخشش بشن که دیگه تلویزیون باید تخته می شد. انصافا سرزمین کهن یکی از بینظیرترین وبهترین مجموعه های تلویزیون پس از انقلاب است.حیف است بخاطر رنجش یک گروه اندک واقعیات تاریخی سرزمینمان اینگونه مهجور شود.
    • نادیا A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
      5 3
      دوست عزیز بخاطر گویش و لهجه نبود که بختیاریها اعتراض کردن بلکه بخاطر توهین به یکی از مهم ترین فرد بختیاریها که یکی از دلایل اصلی فتح تهراان شده بود باعث ناراحتی شد وگرنه سریال های دیگه ای هم به زبان و گویش بختیاری بوده و مشکلی هم یه وجود نیومده بود بختیاریها قوم بزرگین بهتره کمی در موردشون توی گوگل سرچ کنید تا از علیمردان خان و مریم بختیاری اطلاعاتی کسب کنید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 0
    دوسدارین پخش کنین اما زیاد طول نمیکشه ک پشیمون بشین