۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

نکوداشت سید اهالی مطبوعات، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی بهانه و مناسبت مناسبی است که وجوه والای شخصیت او واکاوی و بیان شود تا علاوه بر تکریم این نامور دانشور، رهیافتی الگویی نیز داشته باشد.

١. حاج آقاي دعايي، يار ديرين امام راحل بوده است. يك چهره مبارز و انقلابي كه همپاي بسياري از بزرگان انقلاب، در قم و نجف، ياري و همراهي امام را افتخار خود مي دانسته اند.

٢. شخصيت متواضع و كتوم او مانع از پديداري سوابق پرمايه اش شده است. از تواضع نمايي هاي نخوت باري كه بسياري از ما مبتلا و آلوده به آنيم مبرّاست و تقريبا همه ما يقين داريم كه با برنامه امروز، حتي موافقت نداشته چه رسد به آنگونه كه مرسوم است عملا سامانده اش باشد؛ حتي حدس مي زنيم زماني اطلاع يافته كه كار از كار گذشته بوده! اين ابرام سبب مي شود خدايش نيز مِهر او را بر دلها بيفكند.

٣. سابقه ديرين و ديرپا در مطبوعات، في نفسه او را به يكي از نمادها و اركان وثيق مطبوعات بدل كرده است.

٤. او از معدود كساني است كه بسان موالي اش دعوت به دين و انقلاب را با غيرزبان، سرلوحه خويش ساخته است. روش يا گوهري كمياب و بلكه ناياب كه نياز اين روزهاي جامعه ماست. ادب، اعتدال، انصاف، فرزانگي، متانت، فروتني، جوانمردي، خوشرويي، شوخ طبعي، مهرباني، دستگيري، صبوري ، رازداري ، خطاپوشي و ساير صفاتي كه خوبان دارند، او يكجا دارد.

٥. در حالي كه ديگراني با سابقه و سطح كمتر از او، شأن يا مشغله را بهانه مي سازند اما او تقريبا در تمامي مراسم مطبوعاتي حضور مي يابد و از قضا بر رديف هاي مهتران جلوس نمي كند: تُعرف الاشياء باضدادها.

٦. او بر اين سياق در اكثر مراسم ترحيم همكاران مطبوعاتي نيز حضوري برجسته دارد. به نظرم ضرب المثلي هندي است كه مي گويد: ممكن است كسي را كه با او خنديده اي، فراموش كني ولي هرگز كسي را كه با او گريسته اي فراموش نخواهي كرد.

٧. او داشتن حكم از امام عظيم الشأن و رهبري گرانقدر را دستمايه برتري جويي و پدرخواندگي نساخته است. بلكه حرمت نمايندگي رهبري را پاس مي دارد و كمتر موضع سياسي و بلكه جنجالي اتخاذ مي كند تا مبادا تعبيربردار شود.

٨. براي او مقام و مسئوليت، به عكس برخي از هم کسوتان مانع از زي طلبگي نشده است؛ تشريفات گريز است؛ در ميان مردم است؛ غم آنان مي خورد و به لبخندي مهمانشان مي كند و از اين جهت به سلك آخوندي پايبند است.

٩. هر رسانه، عجيب رنگ و بوي گردانندگان خود را دارد. اگر اطلاعات، عبوس و عصباني و عيب جو و پرده در وپرادعا و جنجال پيشه و دروغگو نيست برخاسته از منش مديرش است. طبع ملايم و آرام دعايي است كه جمعي معتدل و آرام را گرد خود فراهم ساخته و از آن جمع، روزنامه اي كه روي اعصاب مخاطب راه نمي رود، پديد آمده است.

١٠. مشي سياسي او بر كسي پوشيده نيست اما آن را دستمايه تعصب جاهلي نساخته و به دسته بندي هاي حيدري-نعمتي تن نمي دهد. اعتقاد سياسي را تا حد رگ گردن و تخريب برادران ديني و انقلابي خود فرو نمی کاهد. معمولا افراطيون چنين افرادي را خاكشيرمزاج و صلح كل و بي بو و خاصيت مي نامند كه بعضا ذم شبيه مدح هم است اما انصافا كدام راه به آموزه هاي دين و صلاح و فلاح نزديكتر است و انسجام ملي را تقويت مي كند؟

سال‌ها غوطه به خوناب جگر باید خورد

تا ز دل يک نفس معتدل آيد بيرون

منتشر شده در خبرگزاري تسنيم 17 ارديبهشت 1394

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    1 0
    چرا نداره.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    چون مفتی حرف میزند ولی حرف مفت نمیزند و این اساس محبوبیت رسانه ایست "نزدن حرف مفت"
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    3 0
    ... در بین روحانیون، افرادی مثل آیت الله جوادی آملی و سید محمود دعادی وجود دارند که هر دو بزرگوار در تواضع ، فروتنی و خاکساری رو دست ندارند و شخصیت و جنس مخاطب هم برایشان مهم نیست همه را سرور و آقا و بانو می دانند و پدری را شبیهند که با فرزند و ویا برادری را یاد می اورند که با برادر بزرگتر صحبت می کند. این نوع رفتار یعنی رسیدن به نوعی کمال اجتماعی که برای مردم شوق انگیز است
  • علی A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    2 0
    بنام خدا صدای گرم ایشان را قبل از انقلاب از رادیو روحانین مبارز می شنیدیم. بعد از انقلاب دانستیم که برنامه های این رادیو یک نفره اداره می شود. پس از انقلاب هم جز خیر و خوبی از ایشان ندیدیم و همانگونه که در نوشته فوق آمده، تواضع این مرد تواضعی واقعی است و تواضع نمایی نیست. خداوند توفیقات ایشان را روزافزون کند.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    3 0
    بسيار درست گفتيد. روزنامه اطلاعات واقعا معتدل و گوينده اخبار است و اصلا جناحي نيست. عمر ايشان و همكارانشان دراز باد
  • حسینی A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    3 0
    دونکته قابل توجه : تعرف الاشیا باضدادها هر شیئ با ضدش شناخته میشود و هر رسانه، عجيب رنگ و بوي گردانندگان خود را دارد. اگر اطلاعات، عبوس و عصباني و عيب جو و پرده در وپرادعا و جنجال پيشه و دروغگو نيست برخاسته از منش مديرش است. . واگر روزنامه .... عبوس و عصبانی و...... هست برخاسته از منش مدیریت است . برعاقل اشاره ای کافی است .
  • یاران A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    در یک کلام ، نقطه مقابل شریعتمداری
  • حامد A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    3 0
    بسیار عالی، تعریف دوست بود و تقبیح غیر او . . .
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 0
    درود بر دعايي كه معتدل است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 0
    همیشه دلم می خواست اصحاب رسانه ما همه همینقدر خردمند ومدبر باشند...
  • بی نام RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    3 0
    وقتی در مسیر حق باشی خداوند محبت او را در دل مردم می نشاند. همه ش کار خداست.