نخستین هواپیمای تک‌سرنشین دو موتوره ایرانی با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 16هزار پا، 1500 کیلومتر برد دارد و می‌تواند در آب و خشکی فرود بیاید. قیمت آن نیز 50 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

نخستین هواپیمای تک سرنشین دو موتوره کشو به نام "فائز"، صبح امروز در حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. (عکس تزئینی است)

این هواپیمای دو موتوره از سازه‌ای تمام کامپوزیت برخوردار است که وزن آن را به 175 کیلوگرم رسانده و می‌تواند به مدت 6 ساعت تا اوج 16هزار پا (5300 متری) پرواز کند.

موتورهای این هواپیما هریک 20 اسب بخار قدرت دارند و اگر مخزن 54 لیتری بنزین هواپیما پر باشد، می‌توانند آن‌را با سرعت 220 کیلومتر بر ساعت تا 1500 کیلومتر دورتر منتقل کند. طول باند اوج‌گیری هواپیما 100 متر و طول باند فرود آن 150 متر عنوان شده است.

به کارگیری چتر به منظور بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهره‌برداری در زمانی کمتر از 5 دقیقه به واسطه طراحی و پیکربندی جزء به جزء، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخش های بال و بدنه، امکان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان را از دیگر ویژگی های این هواپیما است.

حمل محموله های شناسایی، درمانی، پشتیبانی و پستی، ارتقاء برای تبدیل شدن به هواپیمای 2 نفره و انعطاف و چالاکی ویژه، به فائز امکان می‌دهد ماموریت های گشت‌زنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی آکروباتیک را انجام دهد.

هواپیمای فائز می تواند در سطح دریاها نیز بنشیند و برخیزد، به‌شرطی که دریا مواج نباشد؛ بدین‌ترتیب فائز هواپیمایی دوزیست محسوب می‌شود.

این هواپیما کلیه آزمایش‌ها و تست های پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و بر اساس سفارش مشتریان به تولید انبوه خواهد رسید. قیمت آن را برای مصارف شخصی 40 تا 50 میلیون تومان اعلام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =