به منظور حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا، نخستین خدمات رایانش ابری در لایه IaaS به متقاضیان واجد شرایط عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رایانش ابری، داده های کلان، تلفن همراه و اینترنت اشیاء از جمله تکنولوژی های روز دنیا محسوب می شوند که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رایانش ابری (Cloud Computing) به معنی توسعه و به‌کارگیری فناوری کامپیوتر بر مبنای اینترنت است. این عبارت شیوه‌هایی از محاسبات کامپیوتری در فضایی است که قابلیت‌ھای مرتبط با فناوری اطلاعات به عنوان سرویس یا خدمات برای کاربر عرضه می‌شود و به او امکان می‌دھد به سرویس‌ھای مبتنی بر فناوری در اینترنت دسترسی داشته باشد، بدون آن‌که اطلاعات تخصصی در مورد این فناوری‌ھا داشته باشد و یا بخواھد کنترل زیرساخت‌ھای فناوری که از آنھا پشتیبانی می‌کند را در دست بگیرد.

سرویس‌های رایانش ابری برنامه‌های کاربردی را به صورت برخط فراهم می‌کنند که قابل دسترسی با مرورگر وب هستند درحالی‌که نرم‌افزار و داده روی سرورها ذخیره شده‌اند. مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) رایانش ابری را اینگونه تعریف می‌کند: رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی فراگیر، آسان و بنابه‌سفارشِ شبکه به مجموعه‌ای از منابع رایانشی پیکربندی‌پذیر (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) که بتوانند با کمترین کار و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردند.

بر این اساس رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی آسان و بنا‌به‌سفارش شبکه به مجموعه‌ای از منابع رایانشی پیکربندی‌پذیر (مثل: شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها) که بتوانند با کمترین کار ‌و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد (رها) گردند.

در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور کاربردی کردن فناوری رایانش ابری و در راستای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی، از سال گذشته طرح توسعه خدمات این نوع از فناوری را در دستور کار خود قرار داد.

سیف احمدیان- مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه خدمات رایانش ابری - با اشاره به ویژگی های این خدمات تصریح کرد: ارایه خدمات مورد تقاضا نظیر خدمات دولت الکترونیکی به صورت آسان، کم هزینه و سریع، دسترسی به خدمات در همه جا و همه وقت از طریق اینترنت و اینترانت با اولویت محتوای بومی و همچنین ارایه ابزارهای مبتنی بر کسب و کار از جمله ویژگی های خدمات قابل عرضه در این حوزه محسوب می شود.

به گفته او در این راستا و در قدم نخست، اجرای طرح مذکور هم اکنون در لایه IaaS با بهره گیری از نرم افزاری که در 52 درصد سیستم های رایانش ابری جهان مورد استفاده قرار می گیرد در مراکز داده همدان و خوزستان پیاده شده است.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات ارایه خدمات به کسب و کار های نوپا (استارتاپ) را به عنوان نخستین خدمت طرح رایانش ابری عنوان و گفت: با هدف حمایت از کسب و کار های نوپا، هزینه استفاده از خدمات این طرح برای یک سال برای استارتاپ های واجد شرایط رایگان خواهد بود و پس از آن نیز هزینه‌ها به روش پرداخت به میزان استفاده محاسبه می شود.

این طرح بر اساس اطلاعات سایت سازمان فناوری اطلاعات با امکانات سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه‌های الزهرا و شریف پیاده سازی و اجرایی شده است.

کسب و کار های نوپا واجد شرایط می توانند برای استفاده از نسخه پایلوت این طرح با مراجعه به نشانی اینترنتی www.startupscloud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =