عباس آخوندی در مذاکره با همتای عراقی خود در زمینه حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی و پاکسازی اروند رود مذاکرات موثری انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات سفر خود به عراق از تامین زیرساخت های لازم برای تسهیل عبور و مرور زائران اباعبدالله الحسین(ع) از ایران به عراق به ویژه در اربعین امسال خبر داد و گفت: بازسازی محور جاده ای مهران به سرعت در حال انجام است و در این سفر مقرر شد این محور از مهران به سمت بغداد نیز به منظور افزایش ایمنی، امنیت و تسهیل تردد زائران ایرانی بهسازی و دو بانده شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در تشریح جزئیات مذاکرات خود در حوزه های مسکن و حمل و نقل با مقامات عراقی، افزود: بعد از ملاقات با رئیس جمهور عراق، با وزیر آبادانی و مسکن و وزیر حمل و نقل این کشور در ارتباط با همکاری های دو جانبه در زمینه حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی و پاکسازی اروند رود مذاکرات موثری انجام شد.

وی گفت: در همین راستا جلسه ای با طارق الخیکانی وزیر آبادانی و مسکن عراق داشتم که طرح های توسعه جاده ها و همچنین موضوعات مربوط به مسکن بر عهده این وزارتخانه است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نخستین موضوع مطرح شده تامین زیرساخت های لازم برای تسهیل عبور و مرور زائران اباعبدالله الحسین(ع) از ایران به عراق به ویژه در اربعین امسال بود، در این زمینه سال گذشته تصمیمات بسیار مهمی برای بهسازی و توسعه ظرفیت جاده ای ایران به سمت مرز مهران گرفته شد که بهسازی این محور از ایران به سمت مهران به سرعت در حال انجام است.

آخوندی با بیان اینکه جاده مهران به سمت بغداد وضعیت مناسبی ندارد، ادامه داد: در این سفر در خصوص این محور نیز صحبت شد که این محور در سمت عراق نیز به منظور افزایش ایمنی، امنیت و تسهیل تردد زائران ایرانی بهسازی و دو بانده شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در همین زمینه قرار شد تیم کارشناسی هفته آینده برای بازدید از محور مهران به سمت عراق اعزام شوند تا به عنوان یک پروژه مشترک با عراق مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آماده شدن گزارشات فنی برای بهسازی این محور، از طریق وزارت امور خارجه ایران طی هماهنگی با دولت عراق عملیاتی کردن بهسازی این مسیر را آغاز کنیم.

وی افزود: البته عراقی ها مسیر دیگری را برای تسهیل تردد بین ایران و عراق پیشنهاد کردند که اجرای این مسیر نیازمند منابع مالی بسیار زیاد است که عراقی ها اعتبارات لازم برای اجرای آن را نداشتند و باید زمانی که از این شرایط مالی خارج شدند درباره اجرایی شدن این مسیر تصمیم گیری شود.

آخوندی افزود: محور پیشنهاد شده، ایجاد آزادراهی از سومار به سمت بغداد به طول 175 کیلومتر بود که مسیر بسیار خوبی است اما به سرمایه میلیارد دلاری نیاز دارد اما منابع مالی دولت عراق در حال حاضر برای ساخت این مسیر کفایت نمی کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این سفر در خصوص اتصال راه آهن ایران به عراق نیز بحث و تبادل نظر شد، البته در ارتباط با این موضوع در گذشته جلسات متعدد کارشناسی با هیأت عراقی در ایران برگزار شد و جزئیات نحوه اتصال ریل ایران به عراق و نحوه انجام کارهای مرزی و فنی آن مورد بررسی قرار گرفت و تلاش می کنیم تا اربعین سال آینده این امکان فراهم شود.

آخوندی از آمادگی گروه های فنی و پیمانکاری ایران برای لایروبی اروند خبر داد و گفت: قرار شد به محض اینکه توافق برای لایروبی اروند در سطح سیاسی صورت گرفت بلافاصله تمام گروه های پیمانکاری ما برای لایروبی عملیات اجرایی را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: پیش بینی من و وزیر حمل و نقل عراق این بود که عملیات لایروبی اروند به زودی آغاز شود زیرا با پاکسازی اروندرود شاهد تحول اقتصادی در آبادان و خرمشهر خواهیم بود.

وزیر راه وشهرسازی گفت: در حوزه هوایی نیز برنامه های بسیار خوبی بین دو دولت مطرح شده به طوری که ما بعد از 36 سال اجازه پرواز هواپیمای عراقی برفراز ایران را دادیم تا پروازهای ایرلاین های عراقی بر فراز آسمان ایران به صورت امن انجام شود.

آخوندی در پایان تاکید کرد: مذاکرات بسیار خوبی با وزیر آبادانی و مسکن عراق و همچنین وزیر حمل و نقل این کشور داشتیم که امیدواریم بتوانیم محورهای مذاکرات را به ترتیب در آینده به پیش ببریم.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =